Hoe langzaam kun je rijden ?

sictc

MF veteraan
11 nov 2003
3.425
0
Een poosje geleden is er een discussie geweest over hoe je door de file vlamt. Hoe je dat doet maakt me even niet uit, maar hoe snel, of in dit geval hoe traag, kan jouw motor rijden zonder dat het rodeorijden, bokken of big-end bashing wordt en ZONDER dat je je (achter)rem gebruikt, en dan voor langere tijd die snelheid kunnen aanhouden, zonder al te veel variatie en zonder zeer hoge temperaturen enz, zeg, tenminste een afstand van 5km.

(wil je dan ook effe erbij zetten wat voor soort motor (2takt, 4takt, 1-2-3-4-5-6-7-8 cylinder enz).

Voor mij (FZR600, 4takt, 4cylinder is zonder rem en continue snelheid) is 45km/h het minste wat ik kan rijden zonder enge bijwerkingen.

(als iemand weet hoe het zit met smering enzo, of je af en toe een keer een dot gas moet geven, vertel het graag).
 
Ik denk dat ik mijn vraagstelling een beetje moet verduidelijken.

Tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat je op je motor langszaam moet gaan rijden. Denk aan 30km/h zones die overal maar neergepleurd worden, files, werkzaamheden enz.
Ik heb nog niet zoveel motoren gereden als bijv hokken, maar mijn ervaring was dat er heel veel variatie zat in de motoren die ik gereden heb wat betreft de'minimum' snelheden waarbij je zonder problemen en truuks (dus geen koppeling/rem enz) in een gezonde versnelling konden tuffen.

Het gaat mij dus ook niet om hoe langzaam je KUNT rijden (dat was volgens mij een test bij het examen, dus dat KONDEN we allemaal wel), maar hoe langzaam je kunt BLIJVEN rijden en dus voor kilometers lang achter elkaar, zonder heftige slijtage aan je koppeling, de remblokjes, ketting of oververhitting van je motorblok door achterwege blijven koeling veroorzaakt door gebrek van oliegespetter door lage toerentallen.

De versnelling is dus zowiezo al de 2de versnelling, niet de eerste, want ik denk dat ie puur en alleen gemaakt is voor optrekken, niet voor continue in rijden. Het toerenbereik moet zo hoog zijn dat je bigend(s) niet om je oren heel vliegen omdat ze de ene klap na de andere krijgen (zeker de grotere 1-cylinders) en dat de olie nog gebruikt wordt voor koeling ipv opvangen metaaldeeltjes.

Want het gaat dus volgens mij steeds vaker voorkomen dat je met je motor, veelal gemaakt voor vlamwerk, oneigenlijk traag moet gaan rijden.

Persoonlijk kom ik veel files tegen en rij ik veel over 30km/h zones, met gemak beide wel kilometers lang, waar je volgens de officieuze regeltjes soms maar 10km/h mag rijden. Nou, DAT haalde geen motor van me in z'n 2, laat staan voor langere tijd.

Een poosje geleden heeft een niet nader te noemen instantie geopperd om binnen de bebouwde kom een maximum snelheid van 30km/h in te stellen, dan zal het probleem alleen maar erger worden (aangezien ANDERE debielige ideeen ook klakkeloos zijn overgenomen door de 'regering' neem ik aan dat dit ook gewoon doorgevoerd zal gaan worden).

Nogmaals, het gaat er niet hoe langzaam je KUNT rijden, iedereen kan met de koppeling spelen en de achterrem in stapvoets rijden of zelfs een periode stilstaan. het gaat er om hoe langzaam je voor langere perioden (zeg 5 tot 8km = gemiddelde file en gemiddelde bebouwde kom tot aan een grotere doorgaande weg) kunt rijden zonder je motor te slopen.
 
Dan is de vraag niet hoelang m'n motor het volhoudt, maar hoelang ik het volhou om 'n lang stuk langzaam te rijden...
Daar kan ik kort over zijn: kort :P .

Maar goed: ik verwacht probleemloos een heel eind 30km/h te kunnen tuffen. In twee, nix koppeling, nix rem, gewoon laten tokkelen in twee.
Zal v.w.b. 't warmlopen ook wel verschil uitmaken of 't buiten 5ºC of 25ºC is.
 
xj900s

1500rpm in elke versnelling perfekt mogelijk zonder bokken etc ..
in 1e isdat 12km/u
in 2e: 19, 3e:25, 4e:30, 5e:36
ophalen vanaf 1500rpm gaat prima, echter nie teveel van verwachten in 4e en 5e
in 1e is stapvoets rijen aan 500 rpm zelfs mogelijk zonder bokken en zonder koppeling en rem te gebruiken, maar of je dat nu 5 km kan aanhouden is een ander paar mouwen

de 30km/u doe ik bij rustig vloeiend verkeer in 3e aan 1800rpm, bij nerveuzer verkeer in 2e aan 2400rpm ...

No sweat.
 
Loopt jouw KTM ook soepel bij constante snelheid?
Bij mij in de lagere versnellingen niet, moeizaam in ieder geval. Ik heb er al meer KTM-rijders over gehoord.

Ik heb nergens last van in ieder geval. De KTM vindt rijden onder de 3500tpm belast heel vervelend, maar met marginale belasting heeft ie totaal geen problemen bij lagere toerentallen. 3500 TPM in 1 is denk ik 15 a 20 km/u en dan is ie als trillend zijde :)
 
Met een bokkige Guzzi is filerijden helemaal geen probleem. Kan mn snelheid perfect doseren met natuurlijk gas en rem, als het te langszaam moet dan snelheid regelen met koppeling en wanneer nodig een tikkie gas. :)
 
Ik denk dat ik mijn vraagstelling een beetje moet verduidelijken.
Moeilijke manier om te zeggen dat je frustie bent van snelheidsbeperkingen die loodrecht staan op het idee achter snelle brommerts. :P

Ik denk dat je gelijk hebt voor motorfietsen die getuned zijn voor dragracerij enzo. Met extra grote sproeiers, aangepast luchtfilterspul, 'snelle' uitlaat enzoverder om een set peekaas erbij te winnen. Die vinden stapvoets niet zo heel lekker nee. ;)


Ik vind de stelling beetje een strekking hebben van: 'Grrr heb ik net een nos-kit gestoken en nou wordt de hele buurt hier 30km zone...'
:+
 
tsja, De motor vindt technisch bijna alles best, maar als er teveel gebieden langdurig 30 of lager gereden moet worden kom ik op warme zomerdagen na verloop van tijd toch echt in de problemen: het blok heeft dan niet genoeg koeling (lucht-koeling)

Toen ik nog solo reedt (nu kan ik zoiezo niet meer tussen de file door met het span eraan) waren files snelheidstechnisch geen probleem, maar vertoonde de motor na verloop van tijd (bij hoge buitentemperatuur) de neiging om bij dicht gas af te slaan, je moest dus steeds vaker met het gas spelen en de koppeling erbij pakken.
Verder moet je er zeker op lange afstanden rekening mee houden dat een Guzzi Blok onder de 3000-3500 toeren niet echt mooi rondloopt en er geen transmissie demper in de koppeling zit (is bij de nieuwere modellen volgens mij opgelost) en dus je koppeling, meenemer en versnellings bak de volle klappen krijgen van 2 onregelmatig rondslingerende bloempotten (boring 1000cc Guzzi bijna 10cm en het onstekingsmoment links en rechts zit direct na elkaar, de krukas krijgt in een halve omwenteling beide cylinders op z'n dak en dan 3 en een halve omwenteling niks........).
Door de goede transmissie demper in het achterwiel zal je daar als rijder echter niet veel last van hebben.
Een Guzzi lijkt vergevingsgezinder dannie eigelijk is...... :P

Steven
Moto Guzzi 1000 SPII / EZS Kompact
1000cc 4takt V-twin (90°) luchtgekoelde 2 klepper
 
nou vond ik de 30km/h zone niet zo erg... dan kon mijn motorolie juist AFKOELEN ;) (stinkt mijn garage niet zo naar warme motor)
maar laatst heb ik nog liggen babbelen met een motormonteur en waar bleek dat de motorblokjes juist DAT niet leuk vonden, voornamelijk opgefokte 600 supersports (groter en kleiner hadden daar veel minder of geen last van) bleken niet echt altijd even handig langzaam te lopen en grote 1 cylinders (550-1100> ;) die wat betreft klank het niet erg vonden om lage toeren te maken maar die inwendig stevig te lijden hadden van de lage toeren.
Veel KTM motoren bleken volgens hem zeer te lijden door juist het lage toeren te maken ipv hogere toeren.
 
nou vond ik de 30km/h zone niet zo erg... dan kon mijn motorolie juist AFKOELEN ;) (stinkt mijn garage niet zo naar warme motor)
maar laatst heb ik nog liggen babbelen met een motormonteur en waar bleek dat de motorblokjes juist DAT niet leuk vonden, voornamelijk opgefokte 600 supersports (groter en kleiner hadden daar veel minder of geen last van) bleken niet echt altijd even handig langzaam te lopen
mooi atijd hoe een monteur zijn slechte afstelwerk goed kan lullen.
en grote 1 cylinders (550-1100> ;) die wat betreft klank het niet erg vonden om lage toeren te maken maar die inwendig stevig te lijden hadden van de lage toeren.
Veel KTM motoren bleken volgens hem zeer te lijden door juist het lage toeren te maken ipv hogere toeren.
Belasting bij lage toerentallen vinden ze niet fijn. Een 1 cilinder heeft echter heel andere versnellingsbak verhoudingen, waardoor je wel langzaam met ze kan rijden.
 
Ik denk dat ik mijn vraagstelling een beetje moet verduidelijken.



De versnelling is dus zowiezo al de 2de versnelling, niet de eerste, want ik denk dat ie puur en alleen gemaakt is voor optrekken, niet voor continue in rijden. Het toerenbereik moet zo hoog zijn dat je bigend(s) niet om je oren heel vliegen omdat ze de ene klap na de andere krijgen (zeker de grotere 1-cylinders) en dat de olie nog gebruikt wordt voor koeling ipv opvangen metaaldeeltjes.


Dus volgens jou is de 1e versnelling er alleen om op te trekken :?

Moderne sportfietsen halen gemakkelijk de 120 kmu in de 1e versnelling.
Dus als je een beetje van het vermogen wilt genieten zul je toch echt regelmatig (zeker in kortje bochtjes en minirotondes) terug moeten schakelen naar de 1e versnelling.
Ook als je bergpassen rijdt, schakel je regelmatig terug naar de 1e versnelling.

Dus ik zou niet weten waarom je dan niet langere tijd in de laagste versnelling zou kunnen blijven rijden.
Zelf rijd ik in woonwijken ed. ook meestal in de 1e versnelling.
 
en dan voor langere tijd die snelheid kunnen aanhouden, zonder al te veel variatie en zonder zeer hoge temperaturen enz, zeg, tenminste een afstand van 5km.


5 km zal geen problemen opleveren.

Een te laag toerental is nooit goed, soms wordt een blok ( 1 en 2 cilinders) heel laag stationair afgesteld dat is voor de krukaslagers niet echt goed.
Zelf heb ik veel met lage toerentallen in het terrein gereden, zonder problemen merkwaardig genoeg wordt de olietemp dan niet eens zo hoog maar vooral de cil.kop wordt wel erg heet.
Je merkt snel genoeg als je te laag in toeren rijdt, zoals je al schrijft gaat de motor dan bokken en als je het gas opendraait dan reageert 't blok daar slecht op. In dat geval gewoon terug schakelen :)
Een paar tanden groter achtertandwiel kun je natuurlijk ook nog proberen. ;)
 
nou heb ik toen ik nog op het FZR forum zat van veel mensen gehoord dat de fzr600 niet de meest vergevingsgezinde filerijder is (m.a.w. bijna iedereen had last van bokken bij lage snelheden, dus het is geen afstellingsprobleem, degene die er geen last van hadden hadden of een ander tandwiel gemonteerd of reden nooit file) maar schijnbaar heeft iedereen een perfecte file fiets :+ (nog effe een paar jaar vrouwen op minvenw, een paar jaar subsidie aan 3vo en nog wat groene linkers en iedereen rijdt <30 tot op de snelweg en dan 70km/h max)
 
stapvoets. In mijn een en geen gas geven, blijft ie op 1000 toeren doorprutten zonder moeilijk te doen, als ik daarna gas geef trekt ie ook nog gewoon op.

ER-5, 2 cilinder, 500cc, 25Kw
(ik weeg zelf erg weinig dus dat scheelt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan