Hoe langzaam kun je rijden ?

sictc

MF veteraan
11 nov 2003
3.425
0
Een poosje geleden is er een discussie geweest over hoe je door de file vlamt. Hoe je dat doet maakt me even niet uit, maar hoe snel, of in dit geval hoe traag, kan jouw motor rijden zonder dat het rodeorijden, bokken of big-end bashing wordt en ZONDER dat je je (achter)rem gebruikt, en dan voor langere tijd die snelheid kunnen aanhouden, zonder al te veel variatie en zonder zeer hoge temperaturen enz, zeg, tenminste een afstand van 5km.

(wil je dan ook effe erbij zetten wat voor soort motor (2takt, 4takt, 1-2-3-4-5-6-7-8 cylinder enz).

Voor mij (FZR600, 4takt, 4cylinder is zonder rem en continue snelheid) is 45km/h het minste wat ik kan rijden zonder enge bijwerkingen.

(als iemand weet hoe het zit met smering enzo, of je af en toe een keer een dot gas moet geven, vertel het graag).
 
45 km lijkt me niet echt langzaam :?

Ik heb zelf een FZR 1000 uit 1988 en als ik in m'n 1e versnelling blijf, kan ik gewoon stapvoets rijden.

I.v.m. de smering is het denk ik wel belangrijk dat je niet minder toeren draait dan stationair.

Als de buiten temp. erg hoog is, dan liever iets meer toeren (pompt de koelvloeistof sneller door)
 
Ik ga ook voor de 15 km/u met mijn R1100RT (2 cylinders, 4 kleppen per cylinder).
Dat gaat dan het lekkerst in de tweede versnelling, niet in de eerste.

Vijf kilometer achter elkaar komt gelukkig niet voor in de praktijk...
Vaak regelmatig stukjes dat het sneller kan.
 
Ik heb geleerd dat je beter met een variabele snelheid door de file moet cruisen.
de blade gaat bokken als je traag rijd onder de 3000 toeren.

kan me niet voorstellen dat je bij 45 gaat bokken , volgens mij zit je dan in de verkeerde versnelling...
 
Zo te lezen moeten er veel motorfietsen eens goed afgesteld worden.

1500 tpm moet elke normale straat motor zonder belasting goed kunnen draaien.
 
omdat ik minder vermogen heb, dus als ik m'n gas hendel net zo ver opendraai als jij zou doen. Dan zou ik minder hard gaan alsdat jij zou rijden.
Dat ben ik niet met je eens. Jouw motor is begrensd op vermogen. En dat betekent over het algemeen dat die begrenzing pas wat doet bij hogere toerentallen. Bij zulke lage snelheden heeft mijn motor misschien ook maar 15pk of minder. Net als de jouwe.

Ik weet niet hoe de jouwe begrensd is, maar als je kijkt naar verschillende opties:
- Begrenzen van gashandle/gasschuiven. > Bij zo'n lage snelheid heb je die nauwelijks open.
- Restrictie in de uitlaat. > Bij die lage toerentallen is de uitstroom zo klein dat die restrictie weinig doet.
- Restrictie in de inlaat. > Bij die lage toerentallen is de instroom zo klein dat die restrictie weinig doet.

Kortom: bij zulke lage snelheden is het effect van de begrenzing nihil.
 
Voorheen was rijden onder de 3000 toeren een regelrechte ramp op m'n Gixxer.
Maar sinds ik een dyno (stage 1) erin heb zitten loopt ie probleemloos met 1500 toeren in z'n 1 zonder te bokken of andere rare dingen. Is echt weinig km/h, want ik flikker dan bijna om. Geen idee hoelang de motor dat volhoudt, maar iig langer dan ik })

@KawaZX-R: grappige avatar *D
 
Voorheen was rijden onder de 3000 toeren een regelrechte ramp op m'n Gixxer.
Maar sinds ik een dyno (stage 1) erin heb zitten loopt ie probleemloos met 1500 toeren in z'n 1 zonder te bokken of andere rare dingen. Is echt weinig km/h, want ik flikker dan bijna om. Geen idee hoelang de motor dat volhoudt, maar iig langer dan ik })

@KawaZX-R: grappige avatar *D
Bij een VRO vertellen ze dat een motor vanaf ongeveer 8kph niet meer vanzelf omvalt.
 
Dat ben ik niet met je eens. Jouw motor is begrensd op vermogen. En dat betekent over het algemeen dat die begrenzing pas wat doet bij hogere toerentallen. Bij zulke lage snelheden heeft mijn motor misschien ook maar 15pk of minder. Net als de jouwe.

Ik weet niet hoe de jouwe begrensd is, maar als je kijkt naar verschillende opties:
- Begrenzen van gashandle/gasschuiven. > Bij zo'n lage snelheid heb je die nauwelijks open.
- Restrictie in de uitlaat. > Bij die lage toerentallen is de uitstroom zo klein dat die restrictie weinig doet.
- Restrictie in de inlaat. > Bij die lage toerentallen is de instroom zo klein dat die restrictie weinig doet.

Kortom: bij zulke lage snelheden is het effect van de begrenzing nihil.


ik heb rubbertjes in m'n cabrateurs.. mijn inlaat is dus minder *nihil minder*
 
ik heb rubbertjes in m'n cabrateurs.. mijn inlaat is dus minder *nihil minder*
Bij mijn '98 CBR zaten er ringen in de inlaatrubbers (tussen de carburateurs en de cylinders). Magoed, punt blijft hetzelfde dat je pas vermogen hebt bij forse toerentallen en dat het dus bij (bijna) stationair niet uitmaakt of ie begrensd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan