hoe leer je dit?

Neem een fiets met een hoge compressie.

Nader de bocht in de 4e versnelling (voorkeur).

Ga flink in de ho-ijzers en voornamelijk zo niet alleen met de voorrem.

Schakel tegelijktijdig 2 versnellingen terug.

Als de motorfiets een snelheid heeft bereikt die iets hoger ligt dan het toerental dat de motor in die versnelling met die gasstand draait, laat de koppeling rustig tot 70 a 80% frictie, opkomen.
(volg je nog :? )

Het achterwiel zal door de compressie minder hard ronddraaien en zal gaan glijden.
Als je de koppeling op dit moment volledig loslaat zal je snelheid afnemen en stopt het glijden.

Als je je koppeling wel behouden op laat komen en de achterband gaat glijden kan je de achterkant van je motorfiets tijdens het insturen, dmv je benen en lichaam controleren en dus uit lijn brengen.

It's a simple....zeker op een SM maar ook op een SS.
 
btw, ik rij een 250cc 4 taktje, en die zijn eigenlijk best goed voorspelbaar.....net ook ff gereden, beetje modder in de bocht, langzaam gas erop en hoppah.......maar niet te lang natuurlijk!!
ik rij btw nog niet zolang maarre oefening baart kunst toch?
 
Neem een fiets met een hoge compressie.

Nader de bocht in de 4e versnelling (voorkeur).

Ga flink in de ho-ijzers en voornamelijk zo niet alleen met de voorrem.

Schakel tegelijktijdig 2 versnellingen terug.

Als de motorfiets een snelheid heeft bereikt die iets hoger ligt dan het toerental dat de motor in die versnelling met die gasstand draait, laat de koppeling rustig tot 70 a 80% frictie, opkomen.
(volg je nog :? )

Het achterwiel zal door de compressie minder hard ronddraaien en zal gaan glijden.
Als je de koppeling op dit moment volledig loslaat zal je snelheid afnemen en stopt het glijden.

Als je je koppeling wel behouden op laat komen en de achterband gaat glijden kan je de achterkant van je motorfiets tijdens het insturen, dmv je benen en lichaam controleren en dus uit lijn brengen.

It's a simple....zeker op een SM maar ook op een SS.

stupid.gif
hoe deed je deze ook al weer? :?

Ik heb t een x gehad toen m'n bezine op was, probeerde ik m weer te starten door 3 versnellingen terug te schakelen. toen ik m'n koppeling los liet deed mijn achterwiel precies hetzelfde. Was wel cool. maar toch maar weer koppeling in getrokken.
In het zand is t net andersom, ik deed het m'n Africa Twin ook. Ik heb het op t strand geleerd. Goed touren draaien en gaan sturen door je gewicht te verplaatsen. Als je op snelheid ben en je gaat sturen met je gewicht gaat het haast vanzelf!! Je achterwiel wil nml. rechtdoor en de rest van de motor dwing je een andere kant op. Easy!
 
Laatst bewerkt:
uhhhhh
ik zou wel een dagje met je mee willen
maar ik heb een bmw K 75 zou het daar ook op lukken ?
hoe zie je er trouwens uit dan kan ik me alvast even een voorsellig maken van jou en je bike .
je bent toch niet zo'n stoere man die helemaal een afgeschaaft pak heeft
omdat je al zo stoer was dat je onderuit was gegaan
als dat zo is !!!!!!!!!!
hhhmmmm !!
kusje seerd :]
 
Neem een fiets met een hoge compressie.

...Het achterwiel zal door de compressie minder hard ronddraaien en zal gaan glijden.
Als je de koppeling op dit moment volledig loslaat zal je snelheid afnemen en stopt het glijden.

Als je je koppeling wel behouden op laat komen en de achterband gaat glijden kan je de achterkant van je motorfiets tijdens het insturen, dmv je benen en lichaam controleren en dus uit lijn brengen.

It's a simple....zeker op een SM maar ook op een SS.

Dit heb ik een x tijdens de les gedaan. Koppeling in, 2 versnellingen terug en dan langzaam terug, deed dit niet bewust, maar je verliest snel snelheid en je wiel gaat schuiven, is wel makkelijk onder controle te houden, maar als je echt hard rijdt en het dan probeerd.... Ik zou gewoon ff met een gangetje van 60 kmh proberen en dan 2 versnellingen omlaag, je haalt er geen bochten mee, maar je went wel aan het gevoel en leert op het juiste manier tegensturen, lijkt mij. Suc6 and have fun!
 
hee seerd zullen we een keertje gaan toeren? ik heb een k1100 met ruitewissers en dolby surround!

En al mijn posts worden gewist door een moderator, flauw he?!
 
Ik doe zulke geintjes ook niet als er een camera-auto achter mij aan zit! dah!
tegenover oom agent ben ik altijd reuze braaf. En een industrie-terreintje heeft op zondag meer weg van een circuitje dan van openbare weg, dus dat valt allemaal wel wat mee, dat nummer van PB ben ik wel benieuwd naar ???

(No guts, no glory)


(Afbeelding)

Groeten

Ik heb zo het idee dat tie gruwelijk op z'n muil gaat :?
 
Neem een fiets met een hoge compressie.

Nader de bocht in de 4e versnelling (voorkeur).

Ga flink in de ho-ijzers en voornamelijk zo niet alleen met de voorrem.

Schakel tegelijktijdig 2 versnellingen terug.

Als de motorfiets een snelheid heeft bereikt die iets hoger ligt dan het toerental dat de motor in die versnelling met die gasstand draait, laat de koppeling rustig tot 70 a 80% frictie, opkomen.
(volg je nog :? )

Het achterwiel zal door de compressie minder hard ronddraaien en zal gaan glijden.
Als je de koppeling op dit moment volledig loslaat zal je snelheid afnemen en stopt het glijden.

Als je je koppeling wel behouden op laat komen en de achterband gaat glijden kan je de achterkant van je motorfiets tijdens het insturen, dmv je benen en lichaam controleren en dus uit lijn brengen.

It's a simple....zeker op een SM maar ook op een SS.

bij mij gaat het achterwiel dan stuiteren
 
Bij de american superbikeschool wordt hier aandacht aan besteed mbt R6'jes met zijwieltjes... no joke!!! Weet zo geen URL maar zoek eens, zou ik zeggen..

Grtzz HagaSan.
 
Even voor de duidelijkheid, wat je McCoy ziet doen is sliden, en dat doet die bij uit accelereren, en heeft zeer weinig met slidend de bocht in glijden, natuurlijk kan je door slidend de bocht in remmen, het begin leggen voor slidend de bocht uitkomen, maar het een leidt niet tot de volgende automatisch.

Slidend de bocht in is niet zo moeilijk, en daarmee bedoel ik niet het kwispelen van je motor achter als je hard remt, maar echt een uitbrekende achterkant als je de bocht in stuurt.
Bijna niemand doet het ivm je overlevingskansen op de openbare weg, en heeft eigenlijk alleen zien als je ook slidend de bocht verlaat, anders ben je alleen maar langzamer, maar iedereen deed het vroeger op zijn fiets, ik wel tenminste, maar ja, die kostte wat minder.

Slidend de bocht uit lukt in principe alleen bij serieuze hellingshoeken, anders heb je alleen een spinnend achterwiel, en dat levert niets op, enkel tijdverlies.
Maar bij de juiste hellingshoeken, gaat je achterwiel spinnen, je achterwiel schuift/glijdt hierbij opzij (sliden).
Dit resulteert in een motor die sneller stuurt, waardoor je motor eerder in een rechte lijn komt om uit te acceleren, met hoog vermogen fietsen kan je hierdoor eerder en harder op het gas.
Sliden heeft dan ook geen zin bij bijv 250cc GP fietsen, waarom doen je SM's het wel, omdat deze op zeer korte circuitjes rijden met hele krappe bochten waar je anders niet hard rond kan gaan, en met sliden dus wer het zelfde voordeel haalt als de GP machines op de circuits.

Ik heb wel eens geslided met me R1, zowel bocht in als bocht uit, echter gebeurde dit meer per ongeluk dan express, echter het gevoel is zeer gaaf, en meteen nadat het gebeurde proberen te herhalen, echter dat lukt al haast niet, ook waarschijnlijk ivm met je overlevingskansen van je fietsje.

Ga je echter proberen te sliden, doe dat danniet met de regen, je moet namelijk wel weer grip opbouwen, en das moeilijker in de regen, als je het echt wilt gaan oefenen, doe dit dan met een harde compoundband, en pomp hem lekker hard op. Sccs
 
Veel succes...in m'n jonge jaren reed ik op de CBX 550 F2 (ja ja!) en driftte altijd op een bepaalde rotonde. Waarschijnlijk kwam dat door de betonbanden en de "fantastische" vering van dat ding destijds.
Ik zou dat nu niet graag proberen over te doen...

Op de hedendaagse motoren gaat het ook als je bijvoorbeeld een Dunlop D 207 monteert. Uit nood heb ik er ooit een race met de FZR mee gereden, en in Frankrijk heb ik er eentje onder de TL gekregen. Als ik een beetje te bruusk op het gas ging zette hij achter heel gecontroleerd om. Gaaf gevoel, alleen ging ik een stuk langzamer door de bocht. |(

Heb je de band eenmaal aan het spinnen, hou dan wel je gas constant, anders solliciteer je naar een high sider!

:? suc6 met oefenen....

Disclaimer: stomme dingen doe je zelf, wij zijn niet aansprakelijk voor wat voor schade dan ook!
 
Nog voor-de-duidelijkheider: op plaatje is hij dus echt wel aan het remmen. Niet alleen zijn houding zou een hint kunnen zijn, maar ook het feit dat de fiets nogal op zijn neus staat enne...hij heeft zijn rem vast....

Maar met remmen lukt het mij ook nog wel hoor, vanmorgen zelfs nog. Moet alleen wel zorgen dat ik hoog genoeg in toeren zit (uiteindelijk), dus beetje tussengas heb ik wel nodig. Verder nog tikje achterrem erbij voor extra effectiviteit en dan lukt het wel. Moet nu alleen nog oefenen op het aan één kant houden van de slinger ipv. dweilen van links naar rechts. Denk dat dat met verzitten wel op te lossen is.
Ook een goede: een RSV kopen. Dankzij de toverkoppeling gaat het allemaal net even wat vloeiender, en dus mooier. Moet wel zeggen dat ik toen op Lelystad aan het vegen was, maar echt meterslang en achterwiel netjes anderhalve decimeter opzij.
Met vermogen is het me alleen op een 998R (ook Lelystad, je moet nou eenmaal wat agressiever rijden dan ik op straat normaal doe) gelukt. Ja, ook een keer op mijn VFR, maar dat kwam omdat ik in de bocht een natte plek tegenkwam, die tel ik niet mee. Ga er komend voorjaar maar wat meer op oefenen. Dacht ut wel....
 
Hee Seerd, dat vind ik nou sportief, kunnen we dat mooi even samen gaan oefenen, en misschien wil die ergodyne ook wel mee, het geeft nix dat je op een BMW rijdt, die 'plicie's' gaan er ook hard mee of niet?
Daarbij komt dat mijn '78 suzuki gs 850 ook niet de rij-eigenschappen hebben van een R1 dus kunnen we mooi even schroeien,
zondag bij de sligro? lijkt dat wat, maar even met de corsa tink?

Toedeledoki
 
Nog voor-de-duidelijkheider: op plaatje is hij dus echt wel aan het remmen.

Idd, ik ging er eigenlijk vanuit dat de de bocht uitkwam doordat McCoy daar om bekend sta, en ik dat zo mooi vind, na nu beter naar de foto te hebben gekeken, hij is aan het remmen.

Mazzeltje, das een stuk makkelijker.
 
Heb eenmaal per ongeluk gedrift en hoe ik het gedaan heb, weet ik niet meer, maar ik bleef erop. Liever voorlopig ff niet (tenzij iemand zijn fiets te leen aanbiedt, haha) :P
 
Driftend de bocht in-/doorrijden is een makkie, heb het zelf vaak genoeg gedaan, alleen nog nooit expres. Steeds in de regen gehad. Voor een stoplicht staan, bij groen optrekken en gelijk de bocht in, op een gegeven moment kom je erachter dat je achterwiel net ietsje schuin staat, lekker het gas er zo op houden, als je de boch tuitstuurt krijg je vanzelf weer grip. Nooit iets bijzonders met mijn banden hoeven doen (oppompen ofzo). Maar zoals gezegd ik heb het nooit expres gedaan. De overlevingstruuk is om het rustig aan te doen, slechts een klein beetje teveel gas en dan niet als hij begint te glijden je gas terugnemen want dan ga je. Het komt ook omdat je schuin ligt (hellingshoek), als je rechtuit rijdt met zoveel gas dan is er geen probleem en houdt je gewoon grip.

Als je merkt dat hij glijdt dan is het wel erg leuk ja. :] En zoals gezegd, zorg dat je geen rare dingen doet, je motor kan prachtig driftend de bocht door, zolang je maar niet je gewicht gaat verplaatsen, gaat remmen, gas bijgeeft/afneemt, enz.

Maar je moet het idd ook op eigen risico proberen! :+
 
Kijk eens naar Rossi, wat een meester! :} Als ie remt voordat ie een bocht in gaat drift ie mooi door, ziet er zeer mooi uit.... Heb hem het ook tijdens regen zien doen, kzou het niet durven....
 
ok deccoy lijkt me gezellie,
maar kan dat wel wij op de bmw en jij op een jap?
ik weet niet of me ik me daar wel wil tot verlagen en ergodyne ook niet denk ik.
wij gaan wel met zijn tweeen te toeren denk ik.

groetjes seerd
 
Terug
Bovenaan Onderaan