Hoe leer je jezelf sommige 'goede' reacties aan?

doe een vro cursus.dat is echt heel nuttig.heb ze alle drie gedaan omdat ik na een ongeval niet lekker op mijn motor zat.deze cursus doe je op je eigen motor omdat je daar ook mee rijd in het dagelijkse leven.beginners en ervaren motorrijder door elkaar.lijkt in het begin beetje flauwe oefeningen maar het gaat rap naar een paar oefeningen waarvan je denkt ...moet ik dat doe????
maar gewoon doen en je zult merken dat sommige dingen die er echt heel eng uitzien helemaal niets voorstellen.na zo'n beregezellige dag ga je echt naar huis met een veel zekerder gevoel op de motor en dat is echt veel lekkerder rijden.en als er iets is wat je echt niet durft schaam je dan niet om dat te zeggen en doe het dan ook niet.de oefeningen zijn niet verplicht.enne het is altijd wijs om een dagverzekering af te sluiten zodat hij vol verzekerd is mocht er wat fout gaan.zelfs mijn vriendin die echt niet zo'n durfal is vond het ook geweldig en stuurt en remt nu ook veel zekerder.
ga zelf in het nieuwe seizoen ook weer mijn vaardigheden aanscherpen.
oja en je krijgt ook korting op je motorverzekering
doe er je voordeel mee.
groeten:john
 
doe een vro cursus.dat is echt heel nuttig.

Heb ik zeker nog in de planning staan. Alleen zit ik me even af te vragen wanneer: ik heb nu 3.5 jaar m'n rijbewijs, en een kleine 15000 km gereden. Volgens jaar wil ik graag een andere machine (Div900). Wat is dan handiger: op deze machine, omdat ik die al ken, of op de nieuwe machine, omdat ik die dan nog niet zo goed ken?

oja en je krijgt ook korting op je motorverzekering
doe er je voordeel mee.
groeten:john

Ah... Welke maatschappij doet dat? Want dan ga ik eea daar eens afsluiten.
 
Om een motor goed te beheersen is natuurlijk een goede rijschool het begin.
Een goed vervolg is de VRO.

Maar wil je echt goed rijden dan is het kilometers maken.
Ik ben begonnen met een oefenvergunning en binnen 3 maanden had ik zo'n 3000 km's bij elkaar gereden.
Nadat ik m'n examen had gedaan werd dat alleen maar 'erger', ik reed dagelijks. Ik leerde het door vallen en opstaan. Ondanks dat ik wist en rekening hield met het feit dat bij nat weer de schijfrem eerst niet goed werkt (toenmalige remmen) en dan plots kan bijten ging ik toch op m'n bek.
Of naar de TT 's morgens vroeg met een hele groep. Ik met m'n GT 380 de 'zware jongens' bijhouden. Tot in een rechterbocht de bomen wel heel dichtbij kwamen. Van die 'gaat net goed' acties kun je veel leren. (En dus niet de grenzen opzoeken, da's heel wat anders en kun je beter op een circuit doen.)


Ik was ook vaak angstig in de regen. Tot ik me bedacht dat coureurs ook langzamere rondetijden neerzetten als de bakken water weer eens naar beneden komen. En bij hen ligt het rempunt ook veel eerder voor een bocht dan bij droog weer.
Ken je motor. Als je een dweilbak hebt pak je een klaverblad echt niet als met een goed(!) gebouwde streetfighter.
Rijd veel met anderen en ook met meer ervaren rijders en kijk hoe zij bochten aanremmen en nemen.
Wissel ook eens van motor (en dan niet om te kijken hoe hard ie loopt). Misschien blijkt dan dat zo' R1 wel heel erg mooi en snel is maar een Diversion beter bij je past en je dus zekerder rijdt. En zo'n Diversion is ook heel erg mooi te krijgen. (Zie de diverse (Franse) bladen maar eens.)

Hoe je zult reageren bij schrikreacties, kan niemand je vertellen. Dat moet je zelf ondervinden. Ik weet van mijzelf dat veel kilometers maken mij heeft geholpen (en ver vooruit kijken en anticiperen).
En of dat nu met de motor of met de auto is maakt niet uit. Het gaat erom dat je veel in het verkeer zit. Want als er plots iets over steekt zul je moeten denken; rem ik of stuur ik of allebei. En daar heb je weinig tijd voor zowel op een motor als in auto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan