In plaats van oefenen op wheelies, stoppies en kneedowns probeer ik mezelf de verkeerde reacties af te leren en uiteraard levensreddende BV's zoals de noodstop te oefenen.
Even twee voorbeeldjes van verkeerde reacties waar ik last van had:
- Te hard de bocht in/bocht toch iets pittiger/knijpender dan verwacht: verstrakken, vlak voor m'n voorwiel kijken, en gas dichtgooien.
Inmiddels lukt het aardig om wat verder naar voren te leunen (helpt bij mij tegen verstrakken), doorgaan met kijken, de motor wat platter te leggen, en de stand van de gashendel niet al te abrupt veranderen. Ik heb alleen nog de neiging om m'n hoofd schuin te houden. Maargoed, ook dat zal wel verdwijnen.
- Consequent voldoende afstand houden. Ik had de neiging om tijdens langere ritten de afstand korter te laten worden. Afstand houden is absoluut levensreddend; anders had ik echt een serieus probleem gehad toen er voor m'n neus een matras van een aanhanger afdonderde.
Nu zijn dit twee voorbeeldjes van dingen die je in het dagelijks verkeer tegenkomt, en waar je op kunt 'oefenen' door herkennen dat je fout bezig bent en corrigeren. 't blijft bij mij overigens niet beperkt tot deze twee hoor (wat een kneus ben ik ), maar nog meer voorbeelden is zinloos.
Maar nu de vraag. Het is nog niet voorgekomen, maar ik weet gewoon dat als ik in een schrikreactie moet gaan remmen, dat ik de remmen vol ga inknijpen. Ik kan noodstoppen, ik oefen het regelmatig (en da's nodig ook; na twee weken is mijn remweg weer anderhalf keer zo lang). Maar dat is een gecontroleerde omstandigheid; ik bepaal namelijk zelf wanneer ik ga stoppen, en ik weet van tevoren dat ik dat ga doen. Ik rij aan, ga tussen de 50 en 90 zitten afhankelijk van de omstandigheden, bepaal mijn rempunt, en maak een noodstop. Normaal beginnen, en na een keer of wat komt m'n achterwiel omhoog en stuitert m'n voorwiel iets omdat de voorvering totaal ingedrukt is. Maximale punt bereikt, nog een paar keer doen om het gevoel in te branden, en stoppen.
Als er nu plots een losgebroken BSE-koe al loeiend de weg op komt gerend van achter een paar bosjes op een eenbaans weg, dan zit je met een situatie die je niet aan had zien komen (ik niet iig). Zeker weten dat ik dan schrik, en de rem vol inknijp. Wat er dan gebeurt is zo onderhand wekelijks hier op het forum te lezen.
Hoe kun je nu jezelf voorbereiden op dit soort situaties?
Even twee voorbeeldjes van verkeerde reacties waar ik last van had:
- Te hard de bocht in/bocht toch iets pittiger/knijpender dan verwacht: verstrakken, vlak voor m'n voorwiel kijken, en gas dichtgooien.
Inmiddels lukt het aardig om wat verder naar voren te leunen (helpt bij mij tegen verstrakken), doorgaan met kijken, de motor wat platter te leggen, en de stand van de gashendel niet al te abrupt veranderen. Ik heb alleen nog de neiging om m'n hoofd schuin te houden. Maargoed, ook dat zal wel verdwijnen.
- Consequent voldoende afstand houden. Ik had de neiging om tijdens langere ritten de afstand korter te laten worden. Afstand houden is absoluut levensreddend; anders had ik echt een serieus probleem gehad toen er voor m'n neus een matras van een aanhanger afdonderde.
Nu zijn dit twee voorbeeldjes van dingen die je in het dagelijks verkeer tegenkomt, en waar je op kunt 'oefenen' door herkennen dat je fout bezig bent en corrigeren. 't blijft bij mij overigens niet beperkt tot deze twee hoor (wat een kneus ben ik ), maar nog meer voorbeelden is zinloos.
Maar nu de vraag. Het is nog niet voorgekomen, maar ik weet gewoon dat als ik in een schrikreactie moet gaan remmen, dat ik de remmen vol ga inknijpen. Ik kan noodstoppen, ik oefen het regelmatig (en da's nodig ook; na twee weken is mijn remweg weer anderhalf keer zo lang). Maar dat is een gecontroleerde omstandigheid; ik bepaal namelijk zelf wanneer ik ga stoppen, en ik weet van tevoren dat ik dat ga doen. Ik rij aan, ga tussen de 50 en 90 zitten afhankelijk van de omstandigheden, bepaal mijn rempunt, en maak een noodstop. Normaal beginnen, en na een keer of wat komt m'n achterwiel omhoog en stuitert m'n voorwiel iets omdat de voorvering totaal ingedrukt is. Maximale punt bereikt, nog een paar keer doen om het gevoel in te branden, en stoppen.
Als er nu plots een losgebroken BSE-koe al loeiend de weg op komt gerend van achter een paar bosjes op een eenbaans weg, dan zit je met een situatie die je niet aan had zien komen (ik niet iig). Zeker weten dat ik dan schrik, en de rem vol inknijp. Wat er dan gebeurt is zo onderhand wekelijks hier op het forum te lezen.
Hoe kun je nu jezelf voorbereiden op dit soort situaties?