Hoe leer je jezelf sommige 'goede' reacties aan?

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
In plaats van oefenen op wheelies, stoppies en kneedowns probeer ik mezelf de verkeerde reacties af te leren en uiteraard levensreddende BV's zoals de noodstop te oefenen.

Even twee voorbeeldjes van verkeerde reacties waar ik last van had:

- Te hard de bocht in/bocht toch iets pittiger/knijpender dan verwacht: verstrakken, vlak voor m'n voorwiel kijken, en gas dichtgooien.

Inmiddels lukt het aardig om wat verder naar voren te leunen (helpt bij mij tegen verstrakken), doorgaan met kijken, de motor wat platter te leggen, en de stand van de gashendel niet al te abrupt veranderen. Ik heb alleen nog de neiging om m'n hoofd schuin te houden. Maargoed, ook dat zal wel verdwijnen.

- Consequent voldoende afstand houden. Ik had de neiging om tijdens langere ritten de afstand korter te laten worden. Afstand houden is absoluut levensreddend; anders had ik echt een serieus probleem gehad toen er voor m'n neus een matras van een aanhanger afdonderde.


Nu zijn dit twee voorbeeldjes van dingen die je in het dagelijks verkeer tegenkomt, en waar je op kunt 'oefenen' door herkennen dat je fout bezig bent en corrigeren. 't blijft bij mij overigens niet beperkt tot deze twee hoor (wat een kneus ben ik :P ), maar nog meer voorbeelden is zinloos.


Maar nu de vraag. Het is nog niet voorgekomen, maar ik weet gewoon dat als ik in een schrikreactie moet gaan remmen, dat ik de remmen vol ga inknijpen. Ik kan noodstoppen, ik oefen het regelmatig (en da's nodig ook; na twee weken is mijn remweg weer anderhalf keer zo lang). Maar dat is een gecontroleerde omstandigheid; ik bepaal namelijk zelf wanneer ik ga stoppen, en ik weet van tevoren dat ik dat ga doen. Ik rij aan, ga tussen de 50 en 90 zitten afhankelijk van de omstandigheden, bepaal mijn rempunt, en maak een noodstop. Normaal beginnen, en na een keer of wat komt m'n achterwiel omhoog en stuitert m'n voorwiel iets omdat de voorvering totaal ingedrukt is. Maximale punt bereikt, nog een paar keer doen om het gevoel in te branden, en stoppen.

Als er nu plots een losgebroken BSE-koe al loeiend de weg op komt gerend van achter een paar bosjes op een eenbaans weg, dan zit je met een situatie die je niet aan had zien komen (ik niet iig). Zeker weten dat ik dan schrik, en de rem vol inknijp. Wat er dan gebeurt is zo onderhand wekelijks hier op het forum te lezen.

Hoe kun je nu jezelf voorbereiden op dit soort situaties?
 
Ik denk dat je je regelmatig moet voorstellen wat er kan gebeuren en hoe je dan reageerd.

Als je het maar vaak genoeg in gedachten hebt 'geoefend' dan reageer je waarschijnlijk in het echt ook zo.. Mijn theorie :)
 
ik had afgelopen week ineens eenvoetganger die overstak op een plaats waar hij absoluut niet over mocht steken en remde inderdad mijn voorwiel "vast". ik weet ook niet hoe ik dat moet stoppen. Misschien VRO, maar ik durf daar mijn eigen motor niet voor te gebruiken. Anders had ik hem allang gedaan.
 
Als je het maar vaak genoeg in gedachten hebt 'geoefend' dan reageer je waarschijnlijk in het echt ook zo.. Mijn theorie :)

Ik ben het daar niet mee eens. Mijn theorie: eerst krijg je de schrikreactie, daar reageer je op, vervolgens kom je tot de conclusie dat je fout bezig bent, en corrigeer je. Als je daar nog tijd en mogelijkheid voor hebt.

Probleem #1 was daar een goed voorbeeld van. Tijdens rijles word er grondig ingestampt dat je niet mag remmen in de bocht, en dat je ook je gas niet dicht mag gooien. En wat doe je de eerste paar keer dat een bocht toch wel heel, heel veel meer knijpt dan je ingeschat had (veel last van gehad in de bergen in Italie)? Juist: gas los.

ik had afgelopen week ineens eenvoetganger die overstak op een plaats waar hij absoluut niet over mocht steken en remde inderdad mijn voorwiel "vast". ik weet ook niet hoe ik dat moet stoppen. Misschien VRO, maar ik durf daar mijn eigen motor niet voor te gebruiken. Anders had ik hem allang gedaan.

VRO is ook een gecontroleerde omgeving waar je gecontroleerde oefeningen uitvoert, toch? Ik dacht zo dat er niet iemand onvoorspelbaar iets op de baan gooit waarvoor je moet uitwijken of noodstoppen.

offtopic: wat betreft schade/onderuit gaan tijdens een VRO: als je een gelijke situatie tegen zou komen in de praktijk, zou je ook onderuit gaan. Alleen heb je dan vangrails, tegenliggers, paaltjes, sloten, p;rikkeldraad, etc. Liever daar dan 'in het echt'.
 
ik had afgelopen week ineens eenvoetganger die overstak op een plaats waar hij absoluut niet over mocht steken en remde inderdad mijn voorwiel "vast". ik weet ook niet hoe ik dat moet stoppen. Misschien VRO, maar ik durf daar mijn eigen motor niet voor te gebruiken. Anders had ik hem allang gedaan.
Vastremmen van je voorwiel: door regelmatig te oefenen in hard remmen kan je voelen wanneer het voorwiel dreigt te blokkeren (voelt meestal aan alsof het wiel los gaat zitten). Als je dit soort situaties veel hebt, dan rij je te hard voor de situatie.

Als je bij een VRO veel risico liep om je motor te beschadigen, dan zouden meer mensen geen VRO doen. VRO is motorbeheersing - iets wat je het beste op je eigen motor kan leren.
Daarnaast, als je bang bent om je motor te beschadigen, is er een grote kans dat je op het verkeerde moment de verkeerde beslissing neemt.
Hoeveel je ook gehecht raakt aan je motor, het blijft een machine. Voor 90% van ons zijn het vervangbare machines (waarschijnlijk rijdt 10% op 'onvervangbare' machines - oldtimers, customs).
 
@ dabit: mentale training staat aan de basis van 'goede' reacties. zoals je al aangeeft ben je al bezig met nadenken over wat je wel en wat je misschien niet zou moeten doen in bepaalde situaties. dat is goed.

@ stekman: bij vro's kun je een dagverzekering afsluiten voor je motor. dat is wel duur, maar daardoor zit je wel lekker ontspannen op de motor.
 
zoals thumper hierboven al aangeeft: je bent al op de goede weg omdat je toegeeft en weet waar je fouten liggen...sommigen onder ons denken dat ze geen fouten maken of geven ze al helemaal niet toe !!
 
idd veel trainen op dergelijk situaties. Als zich dan iets voordoet dan hoeft je brein geen oplossing te verzinnen maar heb je als het goed is een pasklaar antwoord op de situatie. Dat scheelt vitale (fracties) van seconden.

Als je voor de situatie domweg te hard rijdt, dan redt geen enkele training je. Het beste blijft dus op tijd anticiperen, afstandhouden en kijken.

Over blokkerend voorwiel zou ik niet te veel inzitten, die GS met ABS komt er toch ;)
 
Bij VZN in Nuenen kun je een anti-slip cursus volgen voor motoren (erg leerzaam uit eigen ervaring), daar kun je ongestraft vol in de remmen.
 
Off road rijden/ crossen etc.

Daar krijg je binnen 1 dag de goede reflexen mee.
 
Je kunt gerust een VRO gaan doen. Ten eerste kun je je bij veel aanbieders gewoon bijverzekeren, en als je al een all-risks verzekering hebt is die gewoon geldig. Bij een VRO zal men rustig gaan beginnen met wat oefeningen die je al kent, zoals het achtje-draaien. Er wordt aandacht besteedt aan zaken als zitpositie, kijken, plaats op de weg en bochten (lijnen) rijden. De moeilijkheidsgraad wordt langzaam opgevoerd, evenals de snelheid. Geloof mij, je begint echt niet met het oefenen van een noodstop met 120 km/u hoor! En als je een beetje huiverig bent voor een oefening, zal de instructeur je daar in alle rust doorheenhelpen. Zie je het echt niet zitten, dan sla je die oefening maar over, jij bepaalt hoever je wilt gaan. Uiteraard kan dit wel ertoe leiden dat je het certificaat niet behaald, maar dan nog durf ik te stellen dat je een heleboel leert.

Het is ook goed om erover na te denken wat je zou doen in bepaalde situaties, zoals het ook goed is om op de weg te kijken naar plekken waar je heen zou kunnen gaan als er iets fout gaat. Wees jezelf bewust van je omgeving.

Een van mijn VRO instructeurs drukte het als volgt uit:

"Zie je hersens als een soort archiefkast met allemaal laden. Als je in een noodsituatie komt, trekken je hersens razendsnel het betreffende laatje open en geven de informatie die daarin zit door aan je spieren, die dan weer de benodigde handelingen uitvoeren. Nou is het natuurlijk heel vervelend als het laatje dat bij de noodsituatie behoort leeg is. En dat is wat wij op deze cursus gaan doen; laatjes vullen!"

Prachtig gezegd, toch?
Veel plezier, ik weet zeker dat je er een (nog) betere motorrijder door wordt
 
Vorige week nog,

Ik rij op weg naar mijn vriendin, steekt er plotseling 10 meter voor me een auto over, Mens heeft mijn totaal niet gezien. Ik reed netjes 50 (minder zelfs nog). Rechtdoor wilde niet, knal ik tegen die auto op! Opeens vliegt die VRO door mijn hoofd, Remmen, loslaten, uitwijken en verder remmen. Dat is dan ook precies wat ik gedaan heb. Dat verder remmen was nu wel noodzakelijk want ik stond te shaken....
Kerel achter me complimenteerde me met mijn reactie. (Hij rijdt ook motor en gaat nu ook de VRO doen)

VRO I gewoon doen. Het helpt echt! Mijn laatjes was gevuld en ik heb precies zo gehandeld als mijn destijds aangeleerd is.
Mijn instructeur had het alleen niet over laatjes maar over instinct. Er zijn 3 soorten instincten. Dierlijk, primaat en menselijk instinct. In een noodsituatie zullen je hersens reageren volgens een van die instincten. Meestal is dat het dierlijk instinct, maar als je je traint kun je dat instinct een niveau hoger leggen, dwz in een noodsituatie gebruik je dan het menselijk instinct ipv het dierlijk. In mijn geval als ik die VRO niet had gedaan was het enige wat ik gedaan zou hebben knetterhard remmen. (was mijn voorwiel geblokkeerd, onderuit gegaan en was ik men mijn kop tegen de deurstijl (die een onderdeel is van de kooiconstructie van de auto) geknalt en waren de gevolgen niet te overzien. Aangezien ik wel die VRO gedaan heb, heb ik mijn menselijk instinct gebruikt, en heb ik achteraf alleen maar een beetje staat shaken!

Kortom Doen!!! die VRO.

BTW, Via de ZZR-club (Ik dacht dat DaBit een ZZR reed) kun je je opgegeven voor VRO cursussen (op Assen). Wij hebben destijds I gedaan nu gaan we binnenkort II doen!
 
Ik had die ervaringen toen ik nog lesde

ik reed achter iemand en achter mij de leraar
ergens in naarden of bussum

de persoon voor mij remde plotseling voor zo'n rooster wat in de grond zit wildrooster ofzo, ik verwachtte dat niet en kneep mn rem vol in het was vochtig dus mn voorwiel slipte ik liet snel weer los en kneep hem weer in en blokkeerden weer en zelfs nog een derde keer
drie keer een slippend voorwiel en toen stond ik stil met de leraar achter in mn motor
 
@ dabit: mentale training staat aan de basis van 'goede' reacties. zoals je al aangeeft ben je al bezig met nadenken over wat je wel en wat je misschien niet zou moeten doen in bepaalde situaties. dat is goed.

Klopt, en zo loop ik tegen iets aan waarvan ik zo gauw niet weet hoe ik het op moet lossen. En dan post ik een topic hier :)

idd veel trainen op dergelijk situaties. Als zich dan iets voordoet dan hoeft je brein geen oplossing te verzinnen maar heb je als het goed is een pasklaar antwoord op de situatie. Dat scheelt vitale (fracties) van seconden.

Dat is het hem nu net. Hoe train je op iets wat je, als het goed is, zelden tot nooit mee zult maken?

Als je voor de situatie domweg te hard rijdt, dan redt geen enkele training je. Het beste blijft dus op tijd anticiperen, afstandhouden en kijken.

Uiteraard. Maar ik heb ook wel eens ooit zoiets van: 'oh shit, die voetganger was me nog niet opgevallen'.

Over blokkerend voorwiel zou ik niet te veel inzitten, die GS met ABS komt er toch ;)

Die kans is best groot ja })

Bij VZN in Nuenen kun je een anti-slip cursus volgen voor motoren (erg leerzaam uit eigen ervaring), daar kun je ongestraft vol in de remmen.

Eerst nog maar eens wat meer ervaring opdoen en dingen als VRO, dan pas de geestelijke bagae opleuken met dingen als slipcursussen enzo.

Off road rijden/ crossen etc.

Daar krijg je binnen 1 dag de goede reflexen mee.

Daar zou je wel eens ooit een hele goede 'remedie' te pakken kunnen hebben......
Hmm...

"Zie je hersens als een soort archiefkast met allemaal laden. Als je in een noodsituatie komt, trekken je hersens razendsnel het betreffende laatje open en geven de informatie die daarin zit door aan je spieren, die dan weer de benodigde handelingen uitvoeren. Nou is het natuurlijk heel vervelend als het laatje dat bij de noodsituatie behoort leeg is. En dat is wat wij op deze cursus gaan doen; laatjes vullen!"

Prachtig gezegd, toch?
Veel plezier, ik weet zeker dat je er een (nog) betere motorrijder door wordt

Prachtig gezegd. Maar wat hij overslaat is dat eerst de paniekreactie komt. Kom je die eerste reactie te boven, DAN pas gaat het laatje open. 'paniekreacties' bij te hard een bocht ingaan enzo kom je relatief vaak tegen, en na 10x geloof je het wel, en trek je het benodigde 'laatje' open. Hetzelfde voor opzij stappende achterwielen enzo.

Maar met sommige dingen ga je die 10x niet halen...

A Twist of the wrist is ook een leuk document om eens door te lezen in deze

Daar word dus prima in uitgelegd hoe ontzettend verkeerd paniekreacties zijn...
 
Oefenen zoals je doet, kijken waar je zwakkere punten liggen en die proberen te verbeteren.
'k ga zoals jij zegt zelf ook vaak een terreintje op om te oefenen op zo effectief mogelijk remmen (oefen ook wel op andere dingen daar niet van ;) )

Ook de reactie als je te snel de bocht in bent gegaan kun je trainen. Zelf ook nogal last van gehad. Paar maanden geleden met mijn ex achterop in Frankrijk goed voorbeeld. Bocht totaal verkeerd ingeschat (knikte nog een keer lekker naar binnen), dus ging ik er veel te hard in. Gas minderen, nog schuiner en doorgaan. Ligt er op het scherpste deel ook nog kamerbreed grind! Tsja, toen reed ik opeens op de verkeerde weghelft :( , gewoon een paar meter opgeschoven. Feit is dat we er heel doorheen zijn gekomen. Had ik opeens mijn gas dichtgegooid of hard gaan remmen was ik (zeker met dat grin) op mijn plaat gegaan.
P.S ex was boos. 2wheels heeft gezegt "foutje bedankt". ex vond me een aso golf rijder :X . 2wheels vond ex steeds minder aardig.

'k heb gemerkt dat ik in de regen nogal star op de motor zit en dito de bochten neem (normaal geen last van, vraag maar aan mijn steppies :+ ) omdat ik een paar keer een wegglijdend voorwiel heb gehad (achterwiel lig ik niet zo wakker van, schrik is minder). Maar hoe ik dat nou aan moet pakken??
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd meestal niet zo hard, dus advanced supersport-commentaar moet je van me niet verwachten. Maar goed:

Vorig jaar ben ik bijna met vriendin en al uit een haarspeld-bocht naar links gegaan (scheelde 10 centimeter). Als dat was gebeurd dan waren we eerst een centimeter of 40 vertikaal gegaan, en vervolgens 45 graden naar beneden...

Het probleem: doelfixatie; ik keek naar die rand van de weg, met als gevolg dat ik er bijna vanaf ben gereden. En dat ondanks het feit dat ik daarvoor ook altijd wel de bocht doorkeek. Maar goed, ik schrok.

Ik ben er toen nogal van geschrokken, zeker van wat de gevolgen hadden kunnen zijn. En toen ben ik gaan oefenen: op een bekende weg iets sneller dan normaal een bocht nemen, en gewoon doorkijken en het gas erop houden. Het is en goed voor je zelfvertrouwen, en goed voor je techniek.

Een paar weken geleden reed ik, toegegeven, een beetje hard, over een klein weggetje. Schrik ik ineens van het feit dat ongeveer een halve meter rechts van het midden van de weg (smal weggetje) over een behoorlijke lengte een "slang" teer/asfalt ligt die ongeveer 10 centimeter uit het wegdek steekt ( :( ). En ik was daar in de bocht nog maar 30 centimeter (overdwars gemeten) vandaan. En toen plukte ik de vruchten van het oefenen: eerst schrok ik, en ging er nog iets dichter naartoe, maar toen riep ik hard "NEE!" tegen mezelf en keek de bocht door. En alles ging goed.

Achteraf wel geschrokken, maar ik ben toch blij te zien dat oefenen helpt.
 
Zet je ervaringen goed weg!!!

eerste keer schrik je je rot wanneer de motor een eidje wegglijd. Probeer te kijken wat je goed deed en sla dit op. Ontspannen zithouding, kijken naar je doel, knieen tegen de tank. gas erop houden.

Je hebt het gered. Denk niet dat was mazzel hebben maar denk wat je gedaan hebt. Dit moet een vast patroon worden.

Eenmaal opgeslagen wordt dit een normalee reactie.
 
Volgens mij kun je instinctieve reacties niet zomaar veranderen.

Oefening baart kunst maar ik zou niet weten hoe ik onverwachte situaties moet oefenen.

Het wordt tijd dat er wat meer actieve veiligheid wordt aangebracht. In de autowereld is dit de gewoonste zaak. Elk foutje van de bestuurder wordt door een of ander systeem gecorrigeerd.

Op motorfietsen is ABS nog een bijzonderheid.

Ik heb hier geen verklaring voor.
 
Je schrijft iets over dat er "eerst een paniekreactie komt" en dat klopt. Maar tijdens die paniekreactie is je onderbewustzijn al in die "laatjes" aan het zoeken. Geloof mij, ik heb er een paar maal gebruik van gemaakt. Ik las ook iets over dierlijk en menselijk instinct en ik denk dat dit ook een goede omschrijving is. Je dierlijk instinct (paniek) zegt bijvoorbeeld: REMMEN!! en dat doe je dus ook. Je menselijk instinct neemt direct over en zegt, Okee, remmen, maar wel zorgen dat de zaak niet helemaal blokkeert en laat je de juiste handelingen uitvoeren die horen bij je paniekreactie. Geloof mij, je wordt er echt een betere motorrijder door. Ik heb zelf 24 jaar motorervaring, door weer en wind. VRO 1 gedaan en een drieweekse, zeer intensieve politie motor-rijopleiding. Eigenlijk doet de politie niets anders dan voortborduren op de VRO 1, de basis. Alleen dan wat sneller en extremer :)
 
Twist of the Wrist :}

Eigenlijk zou elke motorrijder het moeten lezen. Ik heb hem voor dat doel http://www.strikerz.net/~ivo/web/TwistoftheWrist.doc (on-line) gezet (plusminus 300 kb, rechtsklikken en dan "Doel opslaan als").

Erg leerzaam, erg nuttig maar vooral: ooit heb je het waarschijnlijk nodig!! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan