Hoe lekvrij moeten kleppen afdichten?

TijnOnlijn

MF veteraan
7 mei 2007
1.324
9
Sittard
Ik ben op dit moment aan een cilinderkop van een cb400 tweecilinder bezig. Alle kleppen op een na dichten perfect af als ik wasbenzine via de in- en uitlaatkanalen er in doe. Maar dan die ene. Het duurt een halve minuut, maar dan sijpelt er een minieme hoeveelheid benzine doorheen.

Het is echt heel weinig, maar toch wel iets. Ik heb al geprobeerd het bij te slijpen maar tot nu toe zonder al te veel resultaat. Het is de eerste keer dat ik aan een kop werk dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

De klep is trouwens in orde, er zitten een paar minuscule pits in de zitting.

1) Valt een dergelijke kleine hoeveelheid brandstof binnen de tolerantie?
2) Ik heb in totaal een maar paar minuten geslepen, ook al omdat ik gewaarschuwd was dat je vooral niet te lang moet slijpen. Kan het zijn dat ik domweg te kort geslepen heb? Wat is een richttijd voor kleine lekkages?
 
Ik zou allereerst eens voor precisie (lees: speciaal) gereedschap gaan zoeken. om nou uit de losse pols aan een klepzitting te gaan zitten slijpen waarbij tienden van millimeters het verschil maken is nou ook niet echt slim.

antwoord op vraag 1 is bovendien nee.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat de TS gewoon de kleppen met de hand heeft ingeslepen.
daar is echt geen speciaal gereedschap voor nodig.

als het echt pas na een halve minuut miniem doorsijpelt, zou ik het lekker laten zitten.
of nog iets meer inslijpen.
als je dat niet wilt of aandurft, moet je de klepzittingen opnieuw laten frezen.
 
ik denk dat de TS gewoon de kleppen met de hand heeft ingeslepen.
daar is echt geen speciaal gereedschap voor nodig.

als het echt pas na een halve minuut miniem doorsijpelt, zou ik het lekker laten zitten.
of nog iets meer inslijpen.
als je dat niet wilt of aandurft, moet je de klepzittingen opnieuw laten frezen.
Inderdaad, met de hand. En wat betreft dat durven doorslijpen; wat is lang slijpen, en wat is kort slijpen precies? Als het doodnormaal is om bijvoorbeeld een half uur te slijpen heb ik duidelijk gewoon te kort geslepen.
 
Ik zou allereerst eens voor precisie (lees: speciaal) gereedschap gaan zoeken. om nou uit de losse pols aan een klepzitting te gaan zitten slijpen waarbij tienden van millimeters het verschil maken is nou ook niet echt slim.

antwoord op vraag 1 is bovendien nee.


Praat over iets waar je verstand van hebt |( |(
Kleppen slijp je idd gewoon met het handje..
Ik zou em ook gewoon laten zitten..
 
als je te lang doorslijpt, kan de lijn waar de klep de zitting raakt, te breed worden.
en dan moet je de zittingen opnieuw met een frees bewerken (is handgereedschap).
dat kun je bij elk revisiebedrijf laten doen.
 
dit karweitje doe je idd over het algemeen met de hand, hoewel het wel nauwkeurigheid vereist. Soms moet je het een keer opnieuw doen om het gewenste resultaat te bereiken.

In principe zou geen benzine door een dichte klep mogen stromen. Dus opnieuw slijpen of lekker laten zitten als dit een minimale hoeveelheid is.
 
Duidelijk dan!

Vanavond ff in het wph kijken of ik nog veel slijpruimte over heb ik had er eigenlijk niet aan gedacht dat dit er ook in staat :$ . Als er nog wat over is slijp ik door, anders gaat het zaakje zo in elkaar :)
 
Weet niet hoe je aan het slijpen bent geweest, maar normaal begin je met grove korrel en ga dan over, voor het laatste beetje wat jij beschrijft, naar een hele fijne korrel. Hier moet je goed resultaat mee kunnen halen. Zelf ben ik al tevreden wanneer ik een gelijkmatig dof oppervlak kan waarnemen. Denk dat de geringe doorlaat die je hebt niets is om je ongerust over te maken.
 
er sijpelt nu een klein beetje door,
maar als er straks kompressiedruk op staat, en dat is een hoop (als het goed is ) :Y

lekt hij opeens heel veel :Y

slijp nog ff door tot hij 100%afsluit
als je tien minuten doorslijpt is het materiaal wat je van de zitting haalt minimaal ,
en is hij waarschijnlijk gewoon dicht.

greetz raymond .
 
Laatst bewerkt:
er sijpelt nu een klein beetje door,
maar als er straks kompressiedruk op staat, en dat is een hoop (als het goed is ) :Y

lekt hij opeens heel veel :Y

slijp nog ff door tot hij 100%afsluit
als je tien minuten doorslijpt is het materiaal wat je van de zitting haalt minimaal ,
en is hij waarschijnlijk gewoon dicht.

greetz raymond .
Als er druk op komt te staan worden de kleppen juist dichtgedrukt...
 
dat is niet helemaal waar , de schotel van de klep dicht niet goed af op de klepzitting,
dit kan de compresiedruk onmogelijk dichtdrukken :N


als er zoals de TS in zijn eerste bericht al aangaf, pas enige tijd een heel klein beetje benzine begint te lekken, zal het wel meevallen met het niet dichtdrukken.
de kans zeer groot dat je er met draaiende motor helemaal niets van merkt.
 
ik zou nog ff doorslijpen,
als je het blok zover uit elkaar haald wil je het in 1 keer goed doen toch??
dan maken die paar minuten extra werk ook niet meer uit.

kleppen slijpen kan best tijdrovend zijn dat weet ik :Y
ik heb vaak zat de blaren op mijn handen gehad,
maar dat was niet van 2 cilinder motortjes O-)
 
Ik zou allereerst eens voor precisie (lees: speciaal) gereedschap gaan zoeken. om nou uit de losse pols aan een klepzitting te gaan zitten slijpen waarbij tienden van millimeters het verschil maken is nou ook niet echt slim.

antwoord op vraag 1 is bovendien nee.
_O- :W

Als je de boel toch los hebt kun je er het beste net ff wat extra tijd insteken. Je kunt niet gauw te lang slijpen (met de hand), dat spul is toch hartstikke hard. Vraag me wel af of je die pitting eruit krijgt, lukt alleen als het echt minuscuul is

Pas alleen op dat je de pasta niet tussen klepsteel en geleider krijgt.

Vroeger wel bij hele rotte zittingen met de boormachine geslepen. Slangetje op de klepsteel, slangetje in boorkop en gaan. Niet zo goed voor de geleiders :X Mocht allemaal niks kosten natuurlijk haha '(
 
_O- :W

Als je de boel toch los hebt kun je er het beste net ff wat extra tijd insteken. Je kunt niet gauw te lang slijpen (met de hand), dat spul is toch hartstikke hard. Vraag me wel af of je die pitting eruit krijgt, lukt alleen als het echt minuscuul is

Pas alleen op dat je de pasta niet tussen klepsteel en geleider krijgt.

Vroeger wel bij hele rotte zittingen met de boormachine geslepen. Slangetje op de klepsteel, slangetje in boorkop en gaan. Niet zo goed voor de geleiders :X Mocht allemaal niks kosten natuurlijk haha '(
Zoals je dat met de boormache beschrijft heb ik het ook gedaan bij mn xr, wist nieteens dat dat slecht was :+
 
Als er druk op komt te staan worden de kleppen juist dichtgedrukt...

Het materiaal is niet samendrukbaar en zal met de bescheiden krachten in de cylinder niet worden dichtgedrukt.
De druk zal bijv. in de orde van 60 kg/cm2 zijn. De klep zal dan ruwweg met een druk van 180 kg worden dichtgedrukt. Involdoende om het materiaal in te drukken, daar heb je enige tonnen aan kracht voor nodig. Tegen die tijd zijn je kopbouten al gebroken.

Een klein lekje wordt vanzelf groter. Het zeer hete gas zal steeds weer met grote snelheid door het lek stromen en het lek op die manier verder uitbreiden.
 
Ik heb de kleppen met behulp van een accuboormachine ingeslepen. Had ook pitting en eerst begonnen met grove pasta tot ik een doffe egale cirkel kreeg en toen met fijne pasta nageslepen.
Beetje olie op de klepsteel en machine op laag toerental gezet. En een paar keer lossen en pasta opnieuw verdelen. Stelt opzich niets voor.
 
Laatst bewerkt:
Het materiaal is niet samendrukbaar en zal met de bescheiden krachten in de cylinder niet worden dichtgedrukt.
De druk zal bijv. in de orde van 60 kg/cm2 zijn. De klep zal dan ruwweg met een druk van 180 kg worden dichtgedrukt. Involdoende om het materiaal in te drukken, daar heb je enige tonnen aan kracht voor nodig. Tegen die tijd zijn je kopbouten al gebroken.
nu sticht je een hoop verwarring. het totale aanlegvlak is nog geen vierkante centimeter.
als er een korreltje tussen zit loopt de druk dus al op naar 600kg op een 1/4 mm2. dat zijn dus tonnen.

cilinder tapeinden breken niet zo snel, die dingen zijn meestal M8 of M10 en kunnen per stuk tientallen tonnen hebben. bedenk maar wat voor enorme krachten een ontstekingsslag vrijmaakt
(met gesloten kleppen).
Een klein lekje wordt vanzelf groter. Het zeer hete gas zal steeds weer met grote snelheid door het lek stromen en het lek op die manier verder uitbreiden.
mocht er echter een klein openiningetjes zijn, een scheurtje of zo zal je daar inderdaad de werking van een snijbrander krijgen, dan gaat inderdaad de klep en waarschijnlijk ook de zitting naar de knoppen.

ik zou echter na slijpen gewoon gaan rijden, wasbenzine is enorm hygroscopisch. dat heeft niets nodig om doorheen te sijpelen. lektesten doe je normaal met dunne olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan