Hoe lekvrij moeten kleppen afdichten?

TijnOnlijn

MF veteraan
7 mei 2007
1.324
9
Sittard
Ik ben op dit moment aan een cilinderkop van een cb400 tweecilinder bezig. Alle kleppen op een na dichten perfect af als ik wasbenzine via de in- en uitlaatkanalen er in doe. Maar dan die ene. Het duurt een halve minuut, maar dan sijpelt er een minieme hoeveelheid benzine doorheen.

Het is echt heel weinig, maar toch wel iets. Ik heb al geprobeerd het bij te slijpen maar tot nu toe zonder al te veel resultaat. Het is de eerste keer dat ik aan een kop werk dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

De klep is trouwens in orde, er zitten een paar minuscule pits in de zitting.

1) Valt een dergelijke kleine hoeveelheid brandstof binnen de tolerantie?
2) Ik heb in totaal een maar paar minuten geslepen, ook al omdat ik gewaarschuwd was dat je vooral niet te lang moet slijpen. Kan het zijn dat ik domweg te kort geslepen heb? Wat is een richttijd voor kleine lekkages?
 
nee, fout antwoord, potlood streepjes zetten, of krijt streepjes, klep er in, en KWART slag draaien,
als er één punt je zitting raakt, zijn bij één rotatie alle streepjes weg, maar blijkt het toch nog lek te zijn

het blijkt in de praktijk, als je de klep 1 a 2 cm boven de zitting houd, en er een ferme tik op geeft , dat het
vaak net dat kleine beetje helpt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de kleppen met behulp van een accuboormachine ingeslepen. Had ook pitting en eerst begonnen met grove pasta tot ik een doffe egale cirkel kreeg en toen met fijne pasta nageslepen.
Beetje olie op de klepsteel en machine op laag toerental gezet. En een paar keer lossen en pasta opnieuw verdelen. Stelt opzich niets voor.

zo heb ik het laatst ook gedaan met het CX 500 blok.
 

Bijlagen

  • 85EDE88E-2CA3-4586-8923-FC978B20605E.jpeg
    85EDE88E-2CA3-4586-8923-FC978B20605E.jpeg
    140,5 KB · Weergaven: 35
na steeds kramp ook de drill erbij gepakt,laag toerental,li en re om. Nu zijn de pittingplekjes uit de 'face' maar heb ik 1 inlaatklep die behalve nog lekt intussen een 'marge' gekregen heeft die bijna verdwenen is...(grijze baan niet meer in het midden)

tja moeilijk om te zeggen zonder fotos en daadwerkelijk iets in je handen te hebben.
 
tja moeilijk om te zeggen zonder fotos en daadwerkelijk iets in je handen te hebben.

Duurde even vanwege ziekenhuisabonnement maar hier een pruisisch blauw fotootje van de zitting na een geslepen en lekkende inlaatklep. Dunne grijze baan in het midden,zou zeggen ziet er ok uit (?)maar waarom dan nog lekken met wasbenzinetest:?
 
Terug
Bovenaan Onderaan