Hoe maak je een kabelboom

Mooi topic! Ik heb een Guzzi Le Mans III bij iemand uit de schuur gehaald na 8 jaar stilstaan. De originele draadboom is aardig vergaan en het opnieuw aanleggen van de draadboom lijkt mijn enige optie.. Ondanks het feit dat ik geen verstand heb van electronica zal ik ook een poging gaan wagen nav de schema's hier.
 
Buiten de dynamo en laadregeling/gelijkrichter om zit de draadboom van een Guzzi anders inekaar dan die van een BWM.
Als je aangeef of je een originele boom wild maken of een minimale dan kan ik daar wel een schema voor plaatsen
Al zit ik meer op het forum van de Guzzi club dan hier kijk ik wel regelmatig wat er op het motorforum gebeurd .
 
Als je meer kleurcodering nodig hebt kun je hier terecht. Daar hebben ze echt alle kleurcombinaties :Y Heb ik in Nederland niet kunnen vinden. Engeland wel!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog multicore kabel liggen. 36 x 1.5mm2
Elke ader is afzonderlijk genummerd.

Gratis voor wie interesse heeft.

MArc
 
Buiten de dynamo en laadregeling/gelijkrichter om zit de draadboom van een Guzzi anders inekaar dan die van een BWM.
Als je aangeef of je een originele boom wild maken of een minimale dan kan ik daar wel een schema voor plaatsen
Al zit ik meer op het forum van de Guzzi club dan hier kijk ik wel regelmatig wat er op het motorforum gebeurd .

Dat zou mooi zijn!
Het is grotendeels de originele boom:
- cockpit wordt vervangen door een kleine km-teller met verlichting, indicatielampjes vervallen dus
- Stuurschakelaars/knippers etc blijven
- Er zit een zijspan aan die ik wil kunnen koppelen dmv een stekker (knipper- voor- en achterlicht).

- contactslot heb ik nog geen oplossing voor, het liefst weggewerkt maar heb nu de originele nog.

Ik zal ook eens op het Guzziforum rondneuzen. Dit is mn eerste Italiaan.
 
Voor het idee een fototje
full
 
Moet niet al te moeilijk zijn
Deze komt al in de beurt alleen nog wat aanpassen voor de originele schakelaars en zijspan aansluiting
O wat voor ontsteking zit erop of ga je gebruiken dan kan dat er gelijk op ingetekeknd worden .


woestijntrekker_zpsa2b7b4ed.jpg
 
Laatst bewerkt:
Draad genoeg bij Donkers, maar zeg maar de extra's. Die Engelsman heeft ook voor en achterlichten, mistlampen ed.
Wel leuk, maar mijn ervaringen met Britten en verzenden zijn niet positief. Je levert gelijk staatsteun aan de veerpont, en je krijgt niet eens aandelen.
 
Moet niet al te moeilijk zijn
Deze komt al in de beurt alleen nog wat aanpassen voor de originele schakelaars en zijspan aansluiting
O wat voor ontsteking zit erop of ga je gebruiken dan kan dat er gelijk op ingetekeknd worden .

Er zit een Dyno onsteking op. Klopt het dat de neutral switch geen startonderbreker is?
 
Voor ik het weet zij er geen veilheidsschakelaars op je Guzzi
Even voor de duidelijkheid voor het aanpassen van je schema .
Komen te vervallen :
Knipperlichten verklikkerlampen
Laadstroomlamp (vervangen voor een schakelweerstand)
Neutraallapje
oliedruklamp( zou ik niet doen)
grootlicht en dimlicht verklikkerlampen .

Heb ik het zo
 
Oke
Aangepast en die rechthoekjes zijn een stekkerverbinding mocht dat nodig zijn anders gewoon verbinden en af isoleren .
schemabmwuitgekleed-1_zps2a288315.jpg

Verhip hoe kan die nu zo klein zijn zal moeten kijken waar dat aan legt
.

De laatste weken ben ik ook bezig om de kabelboom voor mijn projectfiets (R80/7 uit 1978) te maken. Nooit eerder gedaan en elektriciteit is niet echt mijn ding, maar nu ik er begonnen ben leer je er toch van en stiekem vind het nog best leuk ook nog, dat gepiel met draad en schema's. Nu heb ik eigenlijk nog een paar vraagjes: Ik gebruik een Motogadget M unit blue, geweldig ding! Geïntegreerde relais in de unit (knipper/claxon/start), kabelboom kan simpel en relatief snel opnieuw opgebouwd worden.
Nu loop ik redelijk tegen het einde aan, alles wat aangesloten is werkt tot nu toe. Knippers, verlichting, teller, toeter, en de startmotor gaat rond. Nu heb ik twee vraagjes: Omdat ik geen los startrelais heb gebouwd, hou ik de blauw draad over die van de diodeplaat afkomt en volgens het origineel schema via het laadstroomlampje terug naar het startrelais gaat. Nu wil ik het lampje vervangen door een weerstand maar waar ga ik er mee naartoe door het ontbreken van het startrelais?
Tweede vraag: de rode draad van de diodeplaat zorgt voor de terugvoer van de opgewekte stroom naar de accu. Deze zit aangesloten op de startmotor. Ik wil graag een hoofdzekering plaatsen van 40 ampere. Kan ik deze rode draad loskoppelen van de startmotor en rechtstreeks op de plus van de accu aansluiten met een 40A zekering ertussen? Nu stuurt ie de stroom dus terug via de dikke startmotorkabel naar de plus, maar ik wil dat dus apart maken met een zekering ertussen.
Erg bedankt voor jullie eventuele hulp!

full


full


full
 
je hebt het over "regulator" en "rectifier" op het schema ?
zijn geen diodes, symbool = transistor en wordt gebruikt om aan te tonen dat er een print in zit die dingen "regelt"
blauwe draad is het lampje dat aangeeft dat de batterij niet wordt opgelden veronderstel ik. waarom zou je dat willen vervangen door een weerstand ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan