Hoe maak je een 'race' zitje?

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
5
dag beste brikkers/cafe racerts.
na mijn xt buddie (zie topic 'voor je buddie..') vondt ik het tijd worden om ook de buddie van mijn hondaatje een onder handen te nemen. het is een doorn in het oog geworden.
maar dit keer wil ik eerst wat info inwinnen over het vervaardigen van een race kontje/zitje. ik heb tijden geleden al eens minimale vorderingen gemaakt (polyester gekocht e.d., heb ik trouwens nog liggen) maar het liep uit op niets. is er iemand hier uit de cafe race wereld die mij uit kan leggen hoe je zoiets zelf maakt? en eventuele tips om valkuilen te vermijden..

full


b.v.d. , =lvt=.
 
dag beste brikkers/cafe racerts.
na mijn xt buddie (zie topic 'voor je buddie..') vondt ik het tijd worden om ook de buddie van mijn hondaatje een onder handen te nemen. het is een doorn in het oog geworden.
maar dit keer wil ik eerst wat info inwinnen over het vervaardigen van een race kontje/zitje. ik heb tijden geleden al eens minimale vorderingen gemaakt (polyester gekocht e.d., heb ik trouwens nog liggen) maar het liep uit op niets. is er iemand hier uit de cafe race wereld die mij uit kan leggen hoe je zoiets zelf maakt? en eventuele tips om valkuilen te vermijden..

(Afbeelding)

b.v.d. , =lvt=.

Ga eens kijken bij Ruig polyester in Opmeer, dan ben je voor zo´n 60 euro klaar.
Wil je het toch zelf doen dan zul je een mal moeten maken om het beste resultaat te krijgen.
Zo ga ik volgende week beginnen aan de mallen (tank en zitje) voor een Honda cr450 replica, omdat wat er te krijgen is niet op het origineel lijkt of bijna onbetaalbaar is.
 
Ga eens kijken bij Ruig polyester in Opmeer, dan ben je voor zo´n 60 euro klaar.
Wil je het toch zelf doen dan zul je een mal moeten maken om het beste resultaat te krijgen.
Zo ga ik volgende week beginnen aan de mallen (tank en zitje) voor een Honda cr450 replica, omdat wat er te krijgen is niet op het origineel lijkt of bijna onbetaalbaar is.
Ik doe het liever ook zelf (student met veel vrije tijd) want het is voor mijn heilige cd50 (sorry, is geen motor). Ik kies liever niet uit bestaande zitjes.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om wat piccies te maken van je werkzaamheden? zeg maar een soort how-to? zou ik je dankbaar voor zijn! (en wel meer mensen op mf, d8 ik zo)
 
Ga eens kijken bij Ruig polyester in Opmeer, dan ben je voor zo´n 60 euro klaar.
Wil je het toch zelf doen dan zul je een mal moeten maken om het beste resultaat te krijgen.
Zo ga ik volgende week beginnen aan de mallen (tank en zitje) voor een Honda cr450 replica, omdat wat er te krijgen is niet op het origineel lijkt of bijna onbetaalbaar is.


Ik bied nu al $$ :) $$ voor het tweede setje !!
 
Ik doe het liever ook zelf (student met veel vrije tijd) want het is voor mijn heilige cd50 (sorry, is geen motor). Ik kies liever niet uit bestaande zitjes.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om wat piccies te maken van je werkzaamheden? zeg maar een soort how-to? zou ik je dankbaar voor zijn! (en wel meer mensen op mf, d8 ik zo)

Een piepschuimkleiklieder topic, dat is inderdaad wel een idee. ;)
 
Heb ook diverse kuipen en tankzit combinaties gemaakt en gerepareerd in mij "wilde" caferacer dagen, nu zit ik te denken over het maken van een deur in mijn zijspan.

als er dus een polyester beun topic wordt opgericht wil ik daar best wel mijn steentje aan bijdragen; meer als tekst en uitleg zal het alleen niet worden, ik heb geen digitale camera (de foto's die ik hier af en toe post maak ik met een camera van de baas....... is digitale spiegelreflex..... wou daar maar niet mee in de buurt van wat voor soort vuil werk dan ook komen.........)

greetz
 
'Creatief met polyester' here we come.

mooie aanvulling voor het forum!
 
Misschien ook aardig voor de medische onderzoekers onder ons, om te onderzoeken of de zelfbouwpolyesterzitjesmakers onder ons minder lang te leven hebben, dan mensen die gewoon een zitje kopen. :+

Ps. zoek eens door mijn topics, ik heb hier behoorlijk wat over gepost.

succes
 
Misschien ook aardig voor de medische onderzoekers onder ons, om te onderzoeken of de zelfbouwpolyesterzitjesmakers onder ons minder lang te leven hebben, dan mensen die gewoon een zitje kopen. :+

Ps. zoek eens door mijn topics, ik heb hier behoorlijk wat over gepost.

succes

pheh, afgezien van vreselijke jeuk van al dat glasvezel hou je der echt niks aan over hoor............
 
kant en klaar is het makkelijkst, maar als je het zelf wil doen ; zorg voor een mal voor het kontje, met name de ronding...is veel werk en niet aan te raden...
 
mijn ervaringen met polyester is:
in het verleden heb ik een vw kever ombouw gemaakt ,een kofferbakdeksel 15 cm verlengt met ovaal gat erin een dak spoiler van 1.20 meter(gemeten van deurstijl)tot over het achterraam en een motorkap(achter)met een dummy band erop helaas heb ik hier van geen foto's(digi dan)

Mijn advies:klopt bij een producent aan die polyester verwerkt en koop vlies materiaal en losse compont met harder (=goedkoop)
bij enkelstuks:

opbouw:kippegaas,balijnen,hout,tape en fantasie
NOOT:knip mallen van karton Je hoeft maar een kant je kunt dit ook in spiegelbeeld gebruiken
Let wel je moet niet te hoog uit komen m.a.w hoe netter je werkt des te mooier het result!!!!!!!!!!!
 
Piepschuim is ook een mooie optie... kun je mooie symetrische dingen uit zagen, vervolgens vlak schuren..
Folie erover, polyester erop.. en hopla, een negatieve mal :)
Daar weer creatief in polyesteren, scheelt je dagen aan schuur en plamuurwerk.
 
Alvast bedankt voor jullie handige poly tips.

Waar ik ook heel erg benieuwd naar ben is hoe je de ondersteuning maakt. Uiteraard moet je de bevestigingspunten van je oude buddie copieren, maar wat wordt er meestaal gebruikt voor wat ertussen deze punten zit/ligt? ik zat zelf aan een doodnormale (verzonken) plaat te denken, beetje lassen misschien. Maar dan moet je nog wel het polyester deel eraan vast krijgen.

In deze zaken heb ik dus (ook) geen ervaring.. als we dat er meteen bij kunnen betrekken......zou mooi zijn.
greetz.
:]
 
Laatst bewerkt:
daar gaat het mij idd om, en volgens mij is dat binnen de kortste keren weer los.
 
Wat betreft ondersteuning ;

is dit iets ? een kokerprofiel van alu...raamwerkje maken (dus met tusenverbindingen ) en vervolgens bekleden met 2 mm alu plaatwerk. Ziet er retestrak uit en je hebt een fantastische zit....(he Backie ?? :) )
 
Toch niet wanneer je er ook matjes overheen legt?
De verbinding tuusen een composiet en een metaal is niet om over naar huis te schrijven, het is een hekel punt.

Alu lijkt me geen optie omdat het lassen dan zo lastig wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan