Hoe meet je toerental van een motor zonder toerenteller ?

TBone

Die hard MF'er
21 jan 2004
599
0
Delft
Ik heb via mijn werk de beschikking over een geijkte dB-meter en ik wil graag van een aantal motoren met verschillende uitlaatsystemen in onze club een "zo'n officieel mogelijke" dB-meting uitvoeren.

Daarbij wil ik van elke motor het aantal dB's meten bij stationair toeren tal en vervolgens mij 2000, 3000, 4000 etc. toeren.

Probleem is echter dat onze motoren (Yamaha Dragstars) geen toerentellers hebben.

Vraag is dus: Hoe meet je eenvoudig het toerental van een motor. Ik zoek naar een systeem dat makkelijk van de ene op de andere motor te zetten dus. Bij voorkeur moet het niet zo zijn dat de halve motor uit elkaar moet.

Ik weet dat de politie een systeem heeft waarbij ze ook extern de RPM van elke motor meten (Zie [NORML]http://images.flitsservice.nl/cm_php/main_repo.php?id=408[/NORML]). Zij gaan dus ook niet uit van de toerenteller van de motor. Iemand enig idee hoe het apparaat van de politie naast dB's ook het toerental van de motor nauwkeurig meet ?
 
Laatst bewerkt:
Op je vraag heb ik geen antwoord, maar voor een "zo officieel mogelijke" db-meting moet je bij een voor ieder type motor ander toerental meten. Als het goed is staat op het typeplaatje een toerental en het bijbehorende aantal dB's vermeldt.
 
Vraag is dus: Hoe meet je eenvoudig het toerental van een motor. Ik zoek naar een systeem dat makkelijk van de ene op de andere motor te zetten dus. Bij voorkeur moet het niet zo zijn dat de halve motor uit elkaar moet.
Rollenbank, en even omrekenen?
 
er zijn digitale toerentellers verkrijgbaar voor een tientje of 5, werkt gewoon op een batterij en een draadje dat je om je bougiekabel moet gooien, even instellen of t een 2-takt of 4-takt is en hoeveel cilinders en klaar is kees, of willem, of john

zijn van o.a. koso verkrijgbaar
 
Laatst bewerkt:
Je hebt ook toerentellers van koso (oid?) die je aan je bougie/kabel kan knopen. Dus je zat wel in de goede richting. ;)

edit:/ alweer te laat..! -O-

wordt toch eens sneller :P

Van die losse toerentellers wist ik niet. We hebben op het werk zo'n ding van beta dus vandaar dat ik die had opgezocht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan