Hoe moeilijk is de Stelvio?

Mijn eerste haarspeldbocht die ik reed was op de Stelvio, was toch wel ff spannend, maar de laatste bocht doe je met 2 vingers in je neus omdat je er dan al zoveel gehad hebt.

En zoals velen hierboven zeggen:
Van boven richting Bormio is mooier (en leuker vond ik)
Zeker naar de Gavia toe
Bocht naar rechts aanrijden (wanneer mogelijk) op de tegengestelde baan om ze de bocht zo veel mogelijk door te kunnen kijken of er tegenliggers komen

En je versnelling niet je neutraal in trappen, dan val je stil, niet fijn op een steile helling
En als er een iemand steeds dichter achter je komt gewoon even naar de zijkant gaan, ruimte maken en een handje geven dat ze mogen inhalen. Geeft je daarna veel meer rust en kan je makkelijker je eigen tempo doorrijden
 
Ook ik vond de Stelvio zelf niet zo bijzonder, de uitloop naar Bormio (denk ik, tijdje geleden) is veel leuker. De scherpe bochtjes ben je op een gegeven moment ook zat. Dan liever de langere slingerwegen door de bossen…
 
De Stelvio heeft inmiddels een zo mythische naam gekregen met dank aan Top Gear. In de Eifel kun je wel krappere haarspelden vinden dan de haarspelden op de Stelvio. Het bijzondere is dat het er veel zijn, dat je ook behoorlijk hoog komt en dat het uitzicht op sommige stukken echt wel mooi kan zijn.

De weg zal het probleem niet zijn zeker als je ook de Roselend al gedaan hebt en ook 10.000 km per jaar rijd. Motorbeheersing heb je dan wel neem ik aan. Een bocht op zeeniveau is echt niet anders dan dezelfde bocht op 2000 meter.

Kan me voorstellen dat alleen de drukte dan lastig kan zijn. Motorrijders die in de binnenbocht stil vallen en dan aan de lage (binnen) kant het voetje aan de grond proberen te zetten willen dan nog wel eens omvallen. Dus bij drukte even voor de bocht wachten tot die vrij is en dan pas gaan. Ben je niet afhankelijk van het eventuele gestuntel van anderen.

Zelf denk ik dat de Gavia technisch moeilijker is. Smaller, grotendeels slechter wegdek, vaak geen vangrail of muurtje en scherpere haarspelden. Maar ook die is goed te rijden.

Zoek op youtube wat filmpjes op dan weet je wat je kunt verwachten maar je hoeft er echt geen nachtje minder om te slapen hoor.

Hier filmpje van mede forumlid Gerdien https://www.youtube.com/watch?v=TxaJ7riRqgQ&feature=youtu.be

Kijk in dit filmpje even op 1.35 min en dan zie je dat het handiger is afstand te houden dan stil te vallen in een bocht door een andere weggebruiker. Op 1.55 wat ik bedoel als je in een binnenbocht stil valt en je benen te kort zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als je de Cormet de Roselind gereden hebt is de Stelvio niet moeilijker. De weg en dus ook de bochten zijn wat breder, maar die moet je op momenten ook met meerdere delen.
En zoals Mike al eerder schreef, tijdstip kan ook heel verhelderend zijn.
En Kautenbach en mini Stelvio is een aardige vergelijking. Als je Kautenbach gereden hebt is de Stelvio een ontspannen rit.
 
Laatst bewerkt:
De Stelvio is niet te doen hoor, levensgevaarlijk. Ik zou thuisblijven :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik reed de Stelvio in 1985 met mijn Suzuki GSX400E. Die ging niet harder dan 20 km/u door luchtgebrek. :P

Waar was die lucht naar toe dan :? O-)



Vanmiddag maar weer eens langzame bochtjes geoefend...we moeten nog even aan de bak; zit niet meer aan de examennorm; linksom komt in de buurt maar rechtsom valt tegen. -O- maar ach met een paar x oefenen komt dat vast zo weer terug.
En inderdaad, de Gavia staat ook op het programma.

Kijken, kijken, kijken.
Niet alleen je oogjes, niet alleen je hoofd maar gebruik ook rustig je schouders, gewoon lekker ver indraaien.
Zonder je ooit te hebben zien rijden.... gebruik ook je buitenste knie om de motor 'om' te duwen, gewoon de tank in de goede richting duwen als het ware. En idd.... oefenen. Echt, iedere rit even links/rechtsom 2 x doen, na een maand rij je die exameneisen met 1 hand aan t stuur ;)
 
Laatst bewerkt:
Op een doordeweekse dag even naar de Postbank. Een paar keer heen en weer, bocht linksom en daarna dezelfde rechtsom. En de weg is daar niet breed, dus nu wat krapper oefenen is straks relax de passen pakken.
 
Waar was die lucht naar toe dan :? O-)Kijken, kijken, kijken.
Niet alleen je oogjes, niet alleen je hoofd maar gebruik ook rustig je schouders, gewoon lekker ver indraaien.
Zonder je ooit te hebben zien rijden.... gebruik ook je buitenste knie om de motor 'om' te duwen, gewoon de tank in de goede richting duwen als het ware. En idd.... oefenen. Echt, iedere rit even links/rechtsom 2 x doen, na een maand rij je die exameneisen met 1 hand aan t stuur ;)

Het klinkt zo simpel, maar dit zijn wel echt goede tips. En vooral die knie tegen de tank doet wonderen. Als je dat nog niet eerder gedaan hebt, wordt het allemaal ineens een stuk makkelijker. En zolang je je eigen tempo rijdt is er sowieso weinig aan de hand.

Maar volgens mij vergeten we nog iets: Niet te druk over maken, maar vooral genieten! Het is daar prachtig. En niet alleen de bochtjes, maar ook die waterval, de omgeving, etc :]

En mocht je nu toch nog twijfelen: Ik zag recentelijk dat er bij sommige motorrijscholen ook cursussen gegeven worden voordat je de bergen in gaat. Om je bochten- en kijktechniek bij te spijkeren, ga je dan een dagje de Eifel in om daar rustig te wennen.
 
Laatst bewerkt:
Nou kom op, het is de afsluitdijk niet.

of de dammenroute.
Zeeuwse Dammen

De N57 is trouwens wel leuk oefenen met al die rotondes.

PS: laat je niet afleiden door de MF grappen..
Lees het topic, neem alles voor kennisgeving aan, oefen wat je wilt..
Maar GA!
Ga Rijden.
Ga naar de Stelvio en Ga er Overheen. En de Gavia, en de Timmelsjoch...
(en schrijf een verslagje)
 
Ja, voor die Zeeuwse Dammen voor een rondje Walcheren heb ik al een keer jullie zeer deskundig advies moeten vragen. Niet dat ik er veel wijzer van ben geworden, maar toch bedankt.

Maar de Stelvio stelt daarentegen niet zo veel voor. Een doorgaande, redelijk brede weg met een ris bochten die redelijk makkelijk te behappen zijn. Ik heb wel eens eerder op MF gemeld dat het er in Noord-Spanje anders aan toe kan gaan. Bijzonder steile klimmen met daarbij hele korte bochten die je vrijwel stapvoets zal moeten nemen. Gelijk om de bocht (eeeeh hoek?) kijk je weer tegen een 'muur' aan van 20%+.
Da's andere koek!! *O*

Daar na een dagje rondtoeren had ik ineens last van mijn polsen. Bij het remmen bij die steile hairpins naar beneden waarbij je naar voren dreigt te schuiven, moet je jezelf steeds flink afduwen. Zo erg heb ik dat in de Alpen nog nergens meegemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ja, voor die Zeeuwse Dammen voor een rondje Walcheren heb ik al een keer jullie zeer deskundig advies moeten vragen. Niet dat ik er veel wijzer van ben geworden, maar toch bedankt.

Maar de Stelvio stelt daarentegen niet zo veel voor. Een doorgaande, redelijk brede weg met een ris bochten die redelijk makkelijk te behappen zijn. Ik heb wel eens eerder op MF gemeld dat het er in Noord-Spanje anders aan toe kan gaan. Bijzonder steile klimmen met daarbij hele korte bochten die je vrijwel stapvoets zal moeten nemen. Gelijk om de bocht (eeeeh hoek?) kijk je weer tegen een 'muur' aan van 20%+.
Da's andere koek!! *O*


Daar na een dagje rondtoeren had ik ineens last van mijn polsen. Bij het remmen bij die steile hairpins naar beneden waarbij je naar voren dreigt te schuiven, moet je jezelf steeds flink afduwen. Zo erg heb ik dat in de Alpen nog nergens meegemaakt.

Boh klinkt gaaf welke regio zit je dan ?
 
Picos de Europa!

Maar ook in het Cantabrisch kustgebergte heb je meerdere hele steile weggetjes.
Soms hebben ze overdwars beton op de weg aangebracht tegen doorslippen.
Ik heb op een weggetje gezeten die ik wrs bij nat weer niet naar boven zou kunnen rijden.
 
Picos de Europa!

Maar ook in het Cantabrisch kustgebergte heb je meerdere hele steile weggetjes.
Soms hebben ze overdwars beton op de weg aangebracht tegen doorslippen.
Ik heb op een weggetje gezeten die ik wrs bij nat weer niet naar boven zou kunnen rijden.


Kaartjes ?
links ?

Altijd leuk om te zien en te weten.

ik ben van plan dit of komend jaar een rondje Iberia te doen, hopelijk met genoeg tijd om "rond te rijden".
en oja: op de weg naar het zuiden wil ik ook minimaal het Viaduc de Milau zien, van bovenaf en van onderaf...

jaja, ik weet t : ben off-topic...

Terug on-topic: is OP nu al onderweg ?? Verslagje ?
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn CHOPPER rijders en hebben de Stelvio ook gedaan.
Dus zelfs met een chopper is hij te doen...zijn denk ik wel ongeveer de lastigste motoren voor scherpe bochten.
Vooral niet te druk maken en laat de snelle rakkers maar lekker voorbij gaan, beetje rekening houden dus voor je een bocht instuurt.
Veel plezier alvast.
 
De Stelvio is prima te doen, zoals de meeste al aangeven. Heb hem zelf in 2014 gereden tijdens mijn eerste motorvakantie naar de echte bergen. Ik had 2 maten mee die een stuk makkelijker de haarspelden pakte, dat gaf mij wat extra druk, 2 dagen voor de vakantie crashen kan ik afraden...

Tijdens de vakantie, ging ik daardoor de maximale breedte pakken van de haarspelden om ze soepeler te kunnen nemen. En dat blijkt überhaupt een uitstekend idee om ze makkelijker, sneller, en soepeler te rijden, het is gewoon de beste manier. Zeker als je ook de bocht ver doorkijkt, dan vlieg je zo erdoorheen.

Om een beeld te geven, toevallig onlangs alles van die vakantie online gegooid, hier het laatste stuk van de Stelviopas; dit was op een zondag, viel enorm mee met de drukte: Youtube.
Geeft denk ik prima weer hoe krap de bochten zijn, en vooral dat het goed te doen is als je ze ruimer aansnijdt.
En dit is wat er gebeurt als er toch een auto aankomt, genoeg tijd om je lijn aan te passen. (mocht iemand de tijd nemen meer te kijken, bied ik vast mijn excuses aan voor het lekkere zeiken dat ik kan doen als ik denk dat er niemand meeluistert :) )

Belangrijkste tips die ik kan meegeven, vooral relaxed op de motor blijven zitten, die motor rijdt echt de bocht wel door, dat komt goed. Bij steile haarspelden omlaag is de achterrem een uitstekend hulpmiddel om je snelheid laag te houden. En ruime lijnen pakken en goed de bocht doorkijken dus.

Ook, als je met maximale stuur uitslag je gas en koppeling nog kan bedienen, heb je niets om bang voor te zijn, want dan ga je zeker niet stilvallen, extra snelheid maken is dan zo gebeurt.
Één van mijn maten reed op een R6, en die kon bij maximale stuuruitslag geen extra gas meer geven, omdat je hand dan klem zit tegen de tank, en dat is lastig bij lage snelheden. Hij gaf van tevoren al extra gas, en reed met een slippende koppeling door de haarspelden, of met meer snelheid, dat kan ook.

PS Het wordt pas echt leuk als je haarspelden ook gaat zien als normale bochten waar je hard doorheen kan, dan pas ga je echt goed de bochten in leunen. Op dat moment vergeet je volledig alles waar je eerder nog bang voor was, en wordt het een feest om zo'n pas te rijden.
 
Zelfs met deze combinatie alle passen gereden, Stelvio, Izoard, Iseran, Gavia, Sella rondje en nog heel veel andere.
-DpiDUhNaNfNDQgoeOaYHwBor2BEBU4t0aaQ9ElZtGZeGUltzfDRmXiZkkYZdCjyh5qM4TeMZ9SCVbNhyUvUEpGKkODVn2E8ccqv3MAAJAmM1ezHZzXOp0tNFJB5MZ2m5qAbMW4NwmDfoiUPu_gCXid5kN4BAevrYhnmPPsa2xr3JMF24mo6aXoemXALdCnPKLfk4InnMuCl8-DIpaKwmleNuI2ogdnahE6tzFkflm285hRvpWlcllVUeZg7SQocCEvOUth4pt1FkYI6fIcEpGyVRcYtog2r9fK52XZEugWDCz3wlLejs4erDcp-JwzkB_P38UKdnp5klxgTbyQdIndjqv3d9mnZxUhnLcMlqHO48WeiH3zhiLr46Nb_Jjvbigm3q0z6FGSVGsgQ77RqE8geV7-sqFo8jI7UjEBbLF8JGUx2l3ueRXOrhltzsmzji1RMkA5pXxu9XtZusf7AZxuYR1K1OZsa4WNG_cuwrwezX2qKL5lhIjmg6rMlXnflkDDcjbgj1PB0lwvBF00yRxv2Eqs3c-VTgvNvsEyf5l1Qh5v8yHeAYU_PiADPTdcejIErT7zFRnnHEm3dronNhla4iblFnXdfBkMvSImHFCrA1gt--J3L=w1267-h844-no

Is wel een beetje werken met dit stuurwonder(niet dus), maar het ligt dus niet aan de motor. En alle tips staan volgens mij al in dit topic. Nu gewoon rustig gaan doen.
 
Zelfs met deze combinatie alle passen gereden, Stelvio, Izoard, Iseran, Gavia, Sella rondje en nog heel veel andere.
[afbeelding]
Is wel een beetje werken met dit stuurwonder(niet dus), maar het ligt dus niet aan de motor. En alle tips staan volgens mij al in dit topic. Nu gewoon rustig gaan doen.

Beetje grote motor. Echte toerbuffel! Als je hiermee al over alle passen kan komen, wat lopen we dan nog te zeuren over een solo-motor. Met een 600 supersport rijd je die cols zelfs zonder je laarzen aan!! :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan