hoe moet de veer in de voorvork

pth

Die hard MF'er
13 jan 2006
314
5
Ik heb een cbr600f uit 1999 en heb de olie van de voorvork vervangen maar ik loop tegen een tegenstrijdigheid aan. De veer zat er in met de tapered(daar waar de veer dichter op elkaar zit) naar beneden. Op pagina 13-22 van het wph staat dat de tapered end facing up, dus naar boven. Op de tekening staat het ook zo. Edoch op tekening 13-19 staat de veer afgebeeld met het tapered end naar beneden.

Dus hoe moet de veer er nu in?

alvast bedankt :} :}
 
mijn gevoel zegt met de progressieve windingen boven, anders telt het progressieve gedeelte als onafgeveerd gewicht, deze zullen immers als laatste gebruikt worden.
maar ik kan het ook mis hebben hoor.
echt veel zal het niet uitmaken denk ik.
 
Laatst bewerkt:
mijn gevoel zegt met de progressieve windingen boven, anders telt het progressieve gedeelte als onafgeveerd gewicht, deze zullen immers als laatste gebruikt worden.
maar ik kan het ook mis hebben hoor.
echt veel zal het niet uitmaken denk ik.


progressieve windingen is het gedeelte waar de windingen steeds dichter bij elkaar komen?
 
Veren zijn toch constant.
Kracht is afhankelijk van de indrukking F=CxL.
C=de veerconstante.
Maakt dus in principe niet uit hoe ze erin zitten. Maar het kan zijn dat de fabriek een bepaalde bevestiging heeft bedacht waardoor er een boven en onderkant aan de veer zit.

Wat betreft onafgeveerd gewicht zou ik zeggen dat die het laagst is daar waar de diameter van de spiraal het kleinst is. Ik zou dus denken dat die kant onder zit.
 
Fantastisch verschillende inzichten.......helaas geeft het wph 2 oplossingen 1 boven en 1 beneden, hier niet toevallig iemand van honda op het forum? ;)
 
Inderdaad altijd weer een leuke discussie.
In elke motor die ik tot nu toe had met een veer met 2 constantes zat het dichter gewonden deel beneden.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt.
Overigens is het dichter gewonden deel de 'zware' veer, in tegenstelling tot hetgeen vaak gedacht wordt. :o
 
Fantastisch verschillende inzichten.......helaas geeft het wph 2 oplossingen 1 boven en 1 beneden, hier niet toevallig iemand van honda op het forum? ;)

Ik heb een diditale uitvoering van het originele Honda Service manual (492 paginas op PDF 1MB) en kan je dit wel mailen als je me een pb geeft met je mailadres. Het is wel van het type 2001-2003 maar is ook een conventionele vork, denkt dat het voor jouw vraag weinig uitmaakt. Hier zeggen ze ook expliciet dat de progressieve windingen
boven moeten zitten.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
 
Ik heb een diditale uitvoering van het originele Honda Service manual (492 paginas op PDF 1MB) en kan je dit wel mailen als je me een pb geeft met je mailadres. Het is wel van het type 2001-2003 maar is ook een conventionele vork, denkt dat het voor jouw vraag weinig uitmaakt. Hier zeggen ze ook expliciet dat de progressieve windingen
boven moeten zitten.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Bedankt voor je aan bod, maar ik heb een digitale wph hier van forum gedownload dus dat is het probleem niet, even zo goed bedankt :}
 
Inderdaad altijd weer een leuke discussie.
In elke motor die ik tot nu toe had met een veer met 2 constantes zat het dichter gewonden deel beneden.
Ik denk niet dat het veel uitmaakt.
Overigens is het dichter gewonden deel de 'zware' veer, in tegenstelling tot hetgeen vaak gedacht wordt. :o
:N
De wikkelingen zijn alle even zwaar .
De dicht bij elkaar gelegen wikkeling komen op elkaar liggen bij verder inveren zodat deze dan niet verder meer kunnen veren en alleen de ver van elkaar gelegen wikkelingen dan nog verder kunnen veren.
Hierdoor word de veer zwaarder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan