Hoe moet ik mijn vastgeroeste spiegel losdraaien?

HOPpa

Rookie
29 jan 2009
19
0
Mijn originele spiegel van mijn Ducati Monster S2R 800 gaat niet los... lijk alles geprobeerd te hebben: olie laten intrekken, met rubberen hamer op steeksleutel de spiegelschroef los proberen te slaan etc. Iemand nog 'n suggestie of wel 'ns vergelijkbaar probleem gehad?
 
Mijn originele spiegel van mijn Ducati Monster S2R 800 gaat niet los... lijk alles geprobeerd te hebben: olie laten intrekken, met rubberen hamer op steeksleutel de spiegelschroef los proberen te slaan etc. Iemand nog 'n suggestie of wel 'ns vergelijkbaar probleem gehad?


Zit er geen links draad op? Zodat je de andere kant moet opdraaien?

Zomaar een ideetje ;)
 
Goede suggesties, maar ik heb aangenomen dat de linkerspiegel (die niet zat vastgeroest) dezelfde schroefdraad heeft. De rechterspiegel - die de problemen geeft - probeer ik dus op dezelfde manier los te draaien...
 
Ik zou het eens met een goed passende dop met ratel proberen. Dan kun je veel meer kracht zetten en heb je minder risico dat je de moer beschadigd. Bij vastzittende moeren en bouten trek je met een steeksleutel de moer of de kop van de bout vaak kapot.
 
Thanks Soeske, maar dopsleutel/ratel gaat niet lukken... de moer zit namelijk aan de stuurstangzijde van de spiegel. Uit de moer steekt dus de stang van de spiegel. Ik kan de dop dus nergens op zetten. Ik moet dus wel met een steeksleutel (of iets dergelijks werken)...
 
Ik zou er wat kruipolie tussen proberen te spuiten, nachtje laten staan, en als er niet te veel schakelaars etc. in de buurt zitten eens met de gasbrander tekeer gaan :).

Maar kruipolie. Mocht dat niet lukken, paar keer herhalen. Inspuiten, tijdje wachten, weer inspuiten enz.

Mocht het passen dan kan je ook 2 sleutels er op zetten, zodat je evenredig kracht kan zetten.
 
Welkom op M-F Dralfie.

Leuk dat je je hier even voorstelt. :X

Maar goed: even on-topic.

zaag je spiegel eraf zo dicht mogelijk bij de spiegel.
met een moerensplijter de moer splijten. hierdoor is de druk van de (borg) moer weg en dan kun je 10 tegen 1 de spiegelpoot losdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Welkom op M-F Dralfie.

Leuk dat je je hier even voorstelt. :X

Ok ok, bij deze:

Ralf, 28 jaar uit Tilburg, werkzaam in IT, sinds kort trotse bezitter van Ducati Monster S2R 800 die ik rustig probeer te pimpen (waaronder spiegels dus). Zoiets?

Thanks voor de tips! Ik ga ermee aan de slag.
 
Laatst bewerkt:
Ok ok, bij deze:

Ralf, 28 jaar uit Tilburg, werkzaam in IT, sinds kort trotse bezitter van Ducati Monster S2R 800 die ik rustig probeer te pimpen (waaronder spiegels dus). Zoiets?

Thanks voor de tips! Ik ga ermee aan de slag.

Je mag as zaterdagmiddag langskomen (= ook in Tilburg).

Ik heb wel wat gereedschapjes die het makkelijker moeten maken.

Zie verder mijn profiel.
 
dralfie stelt zich voor:



Ok ok, bij deze:

Ralf, 28 jaar uit Tilburg, werkzaam in IT, sinds kort trotse bezitter van Ducati Monster S2R 800 die ik rustig probeer te pimpen (waaronder spiegels dus). Zoiets?

Thanks voor de tips! Ik ga ermee aan de slag.

Prima, hoort alleen in het voorste topic.

Sorry, maar er zijn zoveel mensen die even vanalles op MF dumpen en vragen en dan nooit meer terug komen, laat staan dat ze laten weten of iets gelukt is.
 
Laatst bewerkt:
Inspuiten met kruipolie en goed in laten werken, Een oude poetslap om je moer tegen het beschadigen en dan de moordenaar (pijptang) erop. Werkt gegarandeerd. En als je het weer wilt bevestigen een beetje teflon spray of pasta gebruiken, roest nooit weer vast.
 
Je mag as zaterdagmiddag langskomen (= ook in Tilburg).

Ik heb wel wat gereedschapjes die het makkelijker moeten maken.

Zie verder mijn profiel.

Denk dat je dan heel hard effe de andere kant moet opdraaien, want waarschijnlijk heeft hij 'm alleen maar vaster gedraaid.

@ TS: probeer de andere spiegel er weer even in te draaien en draai dan de andere spiegel precies deze zelfde kant op (dus net zoals je de andere spiegel erin draaide).
Tien tegen 1 dat 'ie dan los komt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk dat je dan heel hard effe de andere kant moet opdraaien, want waarschijnlijk heeft hij 'm alleen maar vaster gedraaid.

@ TS: probeer de andere spiegel er weer even in te draaien en draai dan de andere spiegel precies deze zelfde kant op (dus net zoals je de andere spiegel erin draaide).
Tien tegen 1 dat 'ie dan los komt...


;)
 
DSCF1140.JPG


perfect hulpmiddel :+
 
een spiegel gaat meestal los in de richting waarin ie draait als je iets ereme raakt tijdens het rijden (veiligheid), dan zit dus alleen je spiegel los ipv. jij met brommert op het asfalt..


ergo: losdraaien gaat dus als volgt: ga op je fiets zitten, en draai de spiegel met de glimmende kant richting tankdop
 
Laatst bewerkt:
~
een spiegel gaat meestal los in de richting waarin ie draait als je iets ereme raakt tijdens het rijden (veiligheid), dan zit dus alleen je spiegel los ipv. jij met brommert op het asfalt..


ergo: losdraaien gaat dus als volgt: ga op je fiets zitten, en draai de spiegel met de glimmende kant richting tankdop~


Chroomkleurige spiegel :? :+

Vergis je niet. Dat geldt voor de yamaha, de meeste hebben rechtse draad.
 
Mijn originele spiegel van mijn Ducati Monster S2R 800 gaat niet los... lijk alles geprobeerd te hebben: olie laten intrekken, met rubberen hamer op steeksleutel de spiegelschroef los proberen te slaan etc. Iemand nog 'n suggestie of wel 'ns vergelijkbaar probleem gehad?

Inmiddels is het me gelukt om de spiegel los te krijgen: de spiegel boven de schroef afgezaagd, daarna met een dopsleutel erop losgedraaid. Wat bleek: inderdaad was de schroefdraad exact tegenovergestelde richting van andere spiegel. Losdraaien van spiegels op een originele Ducati Monster gaat dus naar binnen (richting de tank).
 
tot zo ver ik het heb meegemaakt is het altijd zo geweest:
als je een klap van voor tegen de spiegel zou krijgen
deze los gaat. (misschien een veiligheidje ingebouwd voor het gevan je een x iets raakt?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan