Hoe moet ik Powershiften?

RoyalClub

Vaak ben je te ban
Crew
12 mei 2008
38.729
7.754
wie weet het me uit te leggen hoe het werkt?

ik doe zelf mee aan verschijdene brommersprints (ja lach maar) en daar viel me op dat iemand schakelde zonder te ontkoppelen. het klonkt niet echt gezond :')

ben daarna even gaan praten met een vriend van me die ik van een forum ken en zelf ook motor rijd. en die vertelde mij dat het opschakelen als volgt gaat:

toerenmaken, gas los, direct opschakelen, gas er weer op.

sounds easy.

laatst op een meeting even geprobeerd. klonk niet echt gezond :')

in het topic over 'blipping' staat dit

Ja precies, als de snelheid 100% klopt dan kan je dus zonder koppeling schakelen. [Dit is volgens mij ook de beredenering waarom dit op een motor kan. Doordat de versnellingsbak constant-mesh is hoeven de tandwielen zelf niet in elkaar geschoven te worden, maar alleen de schakelnokken in de desbetreffende gaatjes. Bij het opschakelen naar een hogere versnelling moet je het toerental van de motor verlagen om perfect te 'matchen' dit gebeurt automatisch als je de juiste stand van je gashendel weet voor de hogere versnelling.

Bij terugschakelen is dit toch lastiger. Klopt de beredenering dan dat je schakelnokken versnellen als je tussengas geeft zodat die er naadloos inglijden?

er zou dus een juist toerental zijn waarop je zonder problemen kunt overschakelen zonder te ontkoppelen. hoe kom je erachter waar dit punt zit?

vraag me alsjeblieft niet om het gewoon net zo lang te proberen tot ik er zelf achter ben, want dan ben ik 3bakken verder :p

zelfde verhaal voor terug schakelen zonder te ontkoppelen? hoe gaat dat in zn werking?

bvd!

owja. t mag dan vrijdag zijn, maar houd het een beetje ontopic aub :')
 
Hier ook al gepowershift.
Alleen, bij mij lukt het alleen naar onder, en niet naar boven... Ik trek met me volledige been omhoog, en hij wil niet... Naar onder is niet zo een probleem.
Maar zoals gemeld, ik ga het in elk geval niet op straat doen, geen nut...
 
zonder koppeling opschakelen is geen probleem, is effe voelen waar precies, maar dat gaat goed. Het afschakelen is meer een probleem omdat je dan naar een kleinere tandwielverhouding gaat, en als je dan niet het goede moment weet te schakelen, ga je hem in een tandwielverhouding trappen die kleiner is, dan waar hij vandaan komt en deze dus met een klap meer toeren zal maken wat ten koste gaat van de tanden. Ook krijgt je hele aandrijflijn ketting en tandwielen dan een aardige klap.
Op een circuitraining leren ze je ook dat opschakelen gewoon zonder koppeling, sneller gaat, zonder gevolgen. maar bij afschakelen het voor je materiaal beter is gewoon met koppeling af te schakelen
 
Ik schakel nooit met koppeling, alleen van 1 naar 2 (omdat hij moeilijk door zijn neutraal gaat). Is eventjes een kwestie van aanvoelen, maar ik vind het een pak vlotter en beter dan met koppeling. Hij schakelt makkelijker dan voordien, zonder akelige geluiden ofzo :)

Afschakelen is moeilijker, is bijvoorbeeld het makkelijkst te proberen op de autosnelweg. Je rijdt mooi 140 (bijvoorbeeld) in 6e, je laat je gas 50% los en dan moet je je schakelpook maar lichtjes induwen en dan schakelt hij af. Piece of cake ;) Doe ik vaak :Y

Is helemaal niet moeilijk hoor, gewoon eventjes aanleren :Y
 
op die fiets..

nu rest mij enkel nog het toerental te vinden waarop ik moet schakelen om een mooie overloop te krijgen *O*

opschakelen zonder koppeling kan bij elk toerental :)

althans mijn motor lukt het zonder enig probleem bij lage en hoge snelheden.

als je gas geeft en dan je gas los laat zeg maar zit er geen belasting op de bak.
en kan je gewoon opschakelen.

powershifters die je kan installeren doen bijna hetzelfde maar dan kan je je gas erop houden.
die (zoals al eerder vermeld geloof ik) zetten de ontsteking uit voor een fractie van een seconde, genoeg tijd om over teschakelen.


en terug schakelen zonder koppeling.....
bij hogere snelheden vern**k je alleen je bak.

als je in je 6de rijd en je rijd langzaam naar een rood stoplicht toe.
kan je rustig op je voetrem gaan staan, en naar mate je snelheid minder kan je zonder gekkigheid gewoon je schakelpedaaltje naar beneden duwen.
 
opschakelen zonder koppeling kan bij elk toerental :)

althans mijn motor lukt het zonder enig probleem bij lage en hoge snelheden.

als je gas geeft en dan je gas los laat zeg maar zit er geen belasting op de bak.
en kan je gewoon opschakelen.

powershifters die je kan installeren doen bijna hetzelfde maar dan kan je je gas erop houden.
die (zoals al eerder vermeld geloof ik) zetten de ontsteking uit voor een fractie van een seconde, genoeg tijd om over teschakelen.


en terug schakelen zonder koppeling.....
bij hogere snelheden vern**k je alleen je bak.

als je in je 6de rijd en je rijd langzaam naar een rood stoplicht toe.
kan je rustig op je voetrem gaan staan, en naar mate je snelheid minder kan je zonder gekkigheid gewoon je schakelpedaaltje naar beneden duwen.


thx :) terug schakelen doe ik sowieso met koppeling. tussengas is leuk 8-)

:? :? denk dat ik ergens iets gemist heb :X Oh, en het is heldIN :P :+
IMG_3468.jpg

mocht je dit voorbij zien schuiven op de a2 weet je wie het is :')
edit: heldin!
 
Laatst bewerkt:
Op schakelen kan heel makkelijk zonder koppeling.

Probeer het maar eens.

Rij in de 1e versnelling weg, trek door tot je naar de 2e versnelling wilt schakelen, druk met je voet onder tegen het schakelpedaal, draai je gas een fractie terug en meteen er weer op. Je zal merken dat je overgeschakeld hebt naar de 2e versnelling. Deze methode kan je natuurlijk bij elke opschakeling toepassen. Het wordt in de racerij gebruikt om tijd winst te realiseren. Op straat kan het ook maar heeft weinig zin.

Terug schakelen kan je beter niet zonder koppeling doen je helpt gegarandeerd je bak naar de kl*ten.
Terug schakelen zonder koppeling kun je doen als je op je gemakkie bij een stoplicht aan komt rollen. Gas dicht, in zn versnelling laten staan en afremmen. Zodra je motor heel weinig toeren draait (2000 ofzo) gewoon versnelling naar beneden duwen. Dit gaat vanzelf, en omdat je zo laag in toeren zit is het toerengat ook heel klein. Het blok hoeft dus niet ineens duizend rpm meer te gaan draaien, maar bijvoorbeeld maar 50-100.

Mocht dit niet makkelijk gaan, kun je ook voordat je terug schakelt even een heel klein beetje gas bij geven (trekkende motor), en daarna weer los laten, zodat je aandrijflijn spanningsvrij is.
 
Laatst bewerkt:
opschakelen zonder koppeling kan bij elk toerental :)

althans mijn motor lukt het zonder enig probleem bij lage en hoge snelheden.

als je gas geeft en dan je gas los laat zeg maar zit er geen belasting op de bak.
en kan je gewoon opschakelen.

powershifters die je kan installeren doen bijna hetzelfde maar dan kan je je gas erop houden.
die (zoals al eerder vermeld geloof ik) zetten de ontsteking uit voor een fractie van een seconde, genoeg tijd om over teschakelen.


en terug schakelen zonder koppeling.....
bij hogere snelheden vern**k je alleen je bak.

als je in je 6de rijd en je rijd langzaam naar een rood stoplicht toe.
kan je rustig op je voetrem gaan staan, en naar mate je snelheid minder kan je zonder gekkigheid gewoon je schakelpedaaltje naar beneden duwen.

:^ Volledig mee eens!
 
Bij de motor cross doen ze niet anders.
Let er maar eens op.

Verders is het zoals ze hier zeggen,

Maar het gaat geloof ik bij een tweetakt makkelijker als een 4takt
 
mhr 70cc
metra kit pijp
21mm dellorto

:+ :+

86cc top performance
44slag krukas
Vforce 3 8kleps membraan
Malossi spruitstuk
28mm Keihin Pwk D-slide.
Twin air luchtfilter
Polini ontsteking.
Metrakit pro race 'pijp';)
Origineel aangepaste koppeling, 5plaats ipv 4.

20pk @ 13k rpm :)
 
Nou, het wordt ook gewoon gebruikt om je stuur goed vast te kunnen houden bij het optrekken, hoor. :) Als je je koppeling gebruikt, trek je al gauw een beetje aan je stuur en wordt je voorkant onstabiel.

Met alle respect, maar eh hoe spastische knijp jij je koppeling in dan :?

Mijn koppeling is met 1 a 2 vingers te bedienen, dus kan ik met de rest nog prima mijn stuur vast houden zonder er aan te trekken.
 
86cc top performance
44slag krukas
Vforce 3 8kleps membraan
Malossi spruitstuk
28mm Keihin Pwk D-slide.
Twin air luchtfilter
Polini ontsteking.
Metrakit pro race 'pijp';)
Origineel aangepaste koppeling, 5plaats ipv 4.

20pk @ 13k rpm :)


Jammer. Dan besteed je enorm veel geld uit aan je brommer, en koop je op je 18e voor nog geen 1000 euro een motor die er met half gas voorbij flitst. En die véél betrouwbaarder is :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan