Hoe moet ik Powershiften?

RoyalClub

Vaak ben je te ban
Crew
12 mei 2008
38.729
7.754
wie weet het me uit te leggen hoe het werkt?

ik doe zelf mee aan verschijdene brommersprints (ja lach maar) en daar viel me op dat iemand schakelde zonder te ontkoppelen. het klonkt niet echt gezond :')

ben daarna even gaan praten met een vriend van me die ik van een forum ken en zelf ook motor rijd. en die vertelde mij dat het opschakelen als volgt gaat:

toerenmaken, gas los, direct opschakelen, gas er weer op.

sounds easy.

laatst op een meeting even geprobeerd. klonk niet echt gezond :')

in het topic over 'blipping' staat dit

Ja precies, als de snelheid 100% klopt dan kan je dus zonder koppeling schakelen. [Dit is volgens mij ook de beredenering waarom dit op een motor kan. Doordat de versnellingsbak constant-mesh is hoeven de tandwielen zelf niet in elkaar geschoven te worden, maar alleen de schakelnokken in de desbetreffende gaatjes. Bij het opschakelen naar een hogere versnelling moet je het toerental van de motor verlagen om perfect te 'matchen' dit gebeurt automatisch als je de juiste stand van je gashendel weet voor de hogere versnelling.

Bij terugschakelen is dit toch lastiger. Klopt de beredenering dan dat je schakelnokken versnellen als je tussengas geeft zodat die er naadloos inglijden?

er zou dus een juist toerental zijn waarop je zonder problemen kunt overschakelen zonder te ontkoppelen. hoe kom je erachter waar dit punt zit?

vraag me alsjeblieft niet om het gewoon net zo lang te proberen tot ik er zelf achter ben, want dan ben ik 3bakken verder :p

zelfde verhaal voor terug schakelen zonder te ontkoppelen? hoe gaat dat in zn werking?

bvd!

owja. t mag dan vrijdag zijn, maar houd het een beetje ontopic aub :')
 
Das ieder zijn eigen keuze toch?

Als het aan de regering ligt word het nog erger want dan komt er een 11 kw regel van je 17 tot je 19. Waar je op rijd is aan jezelf en geloof me het is een plezier om op zo'n machientje te leren.
 
Jammer. Dan besteed je enorm veel geld uit aan je brommer, en koop je op je 18e voor nog geen 1000 euro een motor die er met half gas voorbij flitst. En die véél betrouwbaarder is :)

jammer? :? ... gassen met die brommertsssss!!! :}

en ohja met m'n XS gaat 't ook hendig dat powershiften... heb ook een ondersteboven-schakelpatroon, helpt wel wat mee :) boaaap boaaap! ;)
 
Laatst bewerkt:
Opschakelen zonder koppeling stelt weinig voor, en als je 't goed doet lijdt je V-bak er niks van. Bij terugschakelen heb je in principe je koppeling ook niet nodig. Bij mijn motor was de slave-cilinder van de koppeling lek, en ik ben er toch mee thuisgekomen. Toeren laten zakken, voet op het schakelpookje, tikje gas bij, KLIK, versnelling lager. Alleen vrij vinden lukte niet, dus als ik moest stoppen was de remedie: contact uitzetten. Dan in vrij, starten, en voor ik ging rijden een paar keer pompen met de koppelling om wat druk op te bouwen. Dus met gevoel kun je zonder koppeling makkelijk op- en terugschakelen zonder dat de techniek er onder lijdt. Alleen bij wegrijden in 1 en bij helemaal stoppen is een koppeling wel makkelijk.
 
Jammer. Dan besteed je enorm veel geld uit aan je brommer, en koop je op je 18e voor nog geen 1000 euro een motor die er met half gas voorbij flitst. En die véél betrouwbaarder is :)

pfff zo zijn we toch allemaal begonnen, 70cc met extra spoelpoorten, grotere carbs, andere sproeiers, anderluchtfilter, membraam,tandwielen en weet ik veel wat nog meer.
 
Ik heb een suzuki TS gehad (jaja, brommert 70 cc) en daar schakelde ik heel vaak zonder koppelen.
Op mijn motor ook een paar keer gedaan, het is prima te doen.
Ik doe het eigenlijk op gevoel.
Terug is inderdaad wat lastiger en ik zou daar gewoon ook je koppeling bij gebruiken.
En als je het niet goed doet....ach, dan zijn de tandjes ook eens gepoetst :+

Ik vind het in de auto lastiger!
 
niet het hele topic doorgelezen.

Maar denk dat het nu wel duidelijk is dat je makkelijk kunt schakelen zonder koppeling op je motor.

Met de auto kan het ook. Meestal lukt dit wel rond de 2500 toeren (benzine of diesel maakt niet zo gek veel uit). Terugschakelen in een auto heb ik nooit zonder koppeling gedaan
 
@ iedereen, bedankt voor de reacties :) gister meerdere malen gedaan en ging 9vd10 ook goed. soms schakelde ik zonder alvorens druk op het pookje te zetten, maargoed:)

Jammer. Dan besteed je enorm veel geld uit aan je brommer, en koop je op je 18e voor nog geen 1000 euro een motor die er met half gas voorbij flitst. En die véél betrouwbaarder is :)

bla bla bla bla bla. tis mn hobby, ga me niet vertellen wat ik moet doen.
 
powershiften is voor straatgebruik soms ook verekte handig.
wanneer je dus in een bocht hangt en wilt/moet opschakelen, koppeling intrekken geeft een onstabiele motor, bij powershiften is dit stukken minder.
 
SKILDER gaf de juiste oplossing
Om te powershiften word een klein moment de ontsteking onderbroken.HIerdoor is de druk voor een paar tiende seconden van de versnellingsbak tandwielen en kun je zonder schade schakelen.
(deze tijd is instelbaar)
In de racerij word dit op deze wijze gedaan. Dit kun je zelf maken met een zg druksensor welke word bediend door het schakelpedaal Of te koop bij b.v. Starlane ,, powershift,,
Terug schakelen kan op dezelfde manier doch zonder speciale koppeling blokkeerd vaak het achterwiel of gaat stuiteren . Hier is de zg slipperclutch voor bedacht die afremmend een slip geeft aan het achterwiel. Maar ik denk voor sprint niet zo belangrijk
 
Lol, powershift nu al een weekje op me fiets.
Opschakelen, volgas (terwijl ik schakelpook al onder druk houd met me voet), dan tikje minder gas, en klik hij gaat al vanzelf omhoog.
Afschakelen, zelfde procedure. Je rijdt, houd je voet op de pook, en zodra je iets gas geeft gaat hij vanzelf omlaag.
Let wel op, zodra je 0 gas geeft, remt de motor af, en is hij onder 'druk' en schakelt hij niet. Je moet dan iets gas geven, heel lichtjes, en klik !
 
(terwijl ik schakelpook al onder druk houd met me voet), dan tikje minder gas, en klik hij gaat al vanzelf omhoog.

Dan kunnen we binnenkort een topic verwachten van een motor die de hele tijd uit de versnelling springt of niet goed selecteert ;)!
Door de pook op spanning te houden krijg je afgevreten schakelvorken, mits je ze voor die tijd al niet krom duwt.

Powershiften kan gerust, maar niet door de pook al op spanning te houden, kwestie van de goede timing leren tussen pols en voet.


grz Thijs
 
Dan kunnen we binnenkort een topic verwachten van een motor die de hele tijd uit de versnelling springt of niet goed selecteert ;)!
Door de pook op spanning te houden krijg je afgevreten schakelvorken, mits je ze voor die tijd al niet krom duwt.

Powershiften kan gerust, maar niet door de pook al op spanning te houden, kwestie van de goede timing leren tussen pols en voet.


grz Thijs

Het is ook niet zo onder spanning dan jij denkt hoor.
Ik houd me voet al ertegen, en duw heel lichtjes, bijna niet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan