Hoe moet ik Powershiften?

RoyalClub

Vaak ben je te ban
Crew
12 mei 2008
38.729
7.752
wie weet het me uit te leggen hoe het werkt?

ik doe zelf mee aan verschijdene brommersprints (ja lach maar) en daar viel me op dat iemand schakelde zonder te ontkoppelen. het klonkt niet echt gezond :')

ben daarna even gaan praten met een vriend van me die ik van een forum ken en zelf ook motor rijd. en die vertelde mij dat het opschakelen als volgt gaat:

toerenmaken, gas los, direct opschakelen, gas er weer op.

sounds easy.

laatst op een meeting even geprobeerd. klonk niet echt gezond :')

in het topic over 'blipping' staat dit

Ja precies, als de snelheid 100% klopt dan kan je dus zonder koppeling schakelen. [Dit is volgens mij ook de beredenering waarom dit op een motor kan. Doordat de versnellingsbak constant-mesh is hoeven de tandwielen zelf niet in elkaar geschoven te worden, maar alleen de schakelnokken in de desbetreffende gaatjes. Bij het opschakelen naar een hogere versnelling moet je het toerental van de motor verlagen om perfect te 'matchen' dit gebeurt automatisch als je de juiste stand van je gashendel weet voor de hogere versnelling.

Bij terugschakelen is dit toch lastiger. Klopt de beredenering dan dat je schakelnokken versnellen als je tussengas geeft zodat die er naadloos inglijden?

er zou dus een juist toerental zijn waarop je zonder problemen kunt overschakelen zonder te ontkoppelen. hoe kom je erachter waar dit punt zit?

vraag me alsjeblieft niet om het gewoon net zo lang te proberen tot ik er zelf achter ben, want dan ben ik 3bakken verder :p

zelfde verhaal voor terug schakelen zonder te ontkoppelen? hoe gaat dat in zn werking?

bvd!

owja. t mag dan vrijdag zijn, maar houd het een beetje ontopic aub :')
 
Zelfs mijn oude GS500 uit 1993 kan makkelijk 'powershiften'.. En het klinkt gewoon prima (hij maakt geneens geluid).
Ik doe het echter bijna nooit omdat hij toch al best wel oud is.
Gewoon gas geven, voet tegen je shifter, heel snel gas los en omhoog schakelen, weer gas erop.

Ik heb zelfs een keer perongeluk naar onder gepowershift..had mn voet al op het pedaaltje en toen schoot ie een versnelling naar beneden.. klonk ook niet raar trouwens. (ook al hoort het naar beneden niet zo makkelijk te gaan)
 
Laatst bewerkt:
Hier een How to Clutchless Shift
s32.gif
 
hmm thx. ik maak me alleen een beetje zorgen omdat ik dat dus moet gaan doen bij volle belasting van de bak. gaat het dan ook gewoon zoals beschreven in die how to?
 
maak gewoon een schakelaartje op je schakelpedaal en zorg met het schakelen dat hij je schakelaartje aantikt. en daarmee je ontsteking stop zet dan is de belasting ook van je bak af en hoef je niet eens van het gas af.
 
ja, volgende punt wat me een halve minuut koste om te begrijpen:+ hoe doe je dat terugschakelen op een 2wieler. tussengas geven lukt me zonder problemen. maar zonder te ontkoppelen teruschakelen durf ik niet
 
Op schakelen kan heel makkelijk zonder koppeling.

Probeer het maar eens.

Rij in de 1e versnelling weg, trek door tot je naar de 2e versnelling wilt schakelen, druk met je voet onder tegen het schakelpedaal, draai je gas een fractie terug en meteen er weer op. Je zal merken dat je overgeschakeld hebt naar de 2e versnelling. Deze methode kan je natuurlijk bij elke opschakeling toepassen. Het wordt in de racerij gebruikt om tijd winst te realiseren. Op straat kan het ook maar heeft weinig zin.

Terug schakelen kan je beter niet zonder koppeling doen je helpt gegarandeerd je bak naar de kl*ten.
 
ja, volgende punt wat me een halve minuut koste om te begrijpen:+ hoe doe je dat terugschakelen op een 2wieler. tussengas geven lukt me zonder problemen. maar zonder te ontkoppelen teruschakelen durf ik niet

Over het algemeen wordt gezegd dat je beter niet kunt 'power-downshiften'.
Misschien dat iemand hier daar een technische uitleg voor heeft
(correct me if i'm wrong)
 
Laatst bewerkt:
Op schakelen kan heel makkelijk zonder koppeling.

Probeer het maar eens.

Rij in de 1e versnelling weg, trek door tot je naar de 2e versnelling wilt schakelen, druk met je voet onder tegen het schakelpedaal, draai je gas een fractie terug en meteen er weer op. Je zal merken dat je overgeschakeld hebt naar de 2e versnelling. Deze methode kan je natuurlijk bij elke opschakeling toepassen. Het wordt in de racerij gebruikt om tijd winst te realiseren. Op straat kan het ook maar heeft weinig zin.

Terug schakelen kan je beter niet zonder koppeling doen je helpt gegarandeerd je bak naar de kl*ten.

tis ook niet voor op straat gelukkig :P

maar ik begrijp dus dat het gas niet helemaal dicht hoeft om over te schakelen?!
klinkt eng -O-
 
Dat topic waar je uit quote heb ik vanmiddag geopend omdat ik daar over na zat te denken en er niet helemaal uit kwam met de beredenering erachter.

Als je normaal opschakelt dan zul je je gashendel altijd een bepaald stukje terug draaien om de toeren aan te laten sluiten bij de volgende, hogere versnelling. als je dan je koppeling op laat komen en je voelt geen horten of stoten, dan weet je dat dat het toerental is dat je moet hebben.

Zoals Squishy ook zegt moet je je voet al tegen de shifter houden, maar ook niet te lang, want volgens mij drukt dan je schakelvork tegen de schakelnok aan en dat kan op den duur niet goed zijn. (alhoewel ik dit ook niet 100% zeker weet, iemand meer info?)
 
Dat topic waar je uit quote heb ik vanmiddag geopend omdat ik daar over na zat te denken en er niet helemaal uit kwam met de beredenering erachter.

Als je normaal opschakelt dan zul je je gashendel altijd een bepaald stukje terug draaien om de toeren aan te laten sluiten bij de volgende, hogere versnelling. als je dan je koppeling op laat komen en je voelt geen horten of stoten, dan weet je dat dat het toerental is dat je moet hebben.

Zoals Squishy ook zegt moet je je voet al tegen de shifter houden, maar ook niet te lang, want volgens mij drukt dan je schakelvork tegen de schakelnok aan en dat kan op den duur niet goed zijn. (alhoewel ik dit ook niet 100% zeker weet, iemand meer info?)

mh. ik heb nog nooit gehad dat ik na het opschakelen last had van horten of stoten. terugschakelen is een ander verhaal. maar als je het gas loslaat bij het overschakelen is dat meer omdat je je koppeling in gaat knijpen en het vrij zinloos is om je fiets tegen de begrenzer aan te laten ratelen :+ plus dat je inderdaad de euhm. belasting van je bak af haalt..
 
Terugschakelen lijkt mij niet sneller als je de koppeling niet gebruikt. Ook met terugschakelen is rev-matchen erg belangrijk, en dat gaat makkelijker met de koppeling ingeknepen, want je moet fors meer toeren maken. ;)

Dus: Koppeling in, dot gas, terugschakelen, koppeling laten schieten, gelijk gas erop.
 
Laatst bewerkt:
tis ook niet voor op straat gelukkig :P

maar ik begrijp dus dat het gas niet helemaal dicht hoeft om over te schakelen?!
klinkt eng -O-
Je gas moet juist niet helemaal dicht, omdat je toerental dan teveel daalt en je motor langzamer draait dan het bijbehorende toerental van je versnellingsbak in die versnelling. dus je moet het punt vinden waar de verhoudingen tussen de versnellingen kloppen in de stand van je gashendel.
 
morgen ga ik naar een mieting. zal er ongetwijfeld wel uitgedaagd worden voor een ritje. dus ik ga het erop wagen :)
zal wel ff vragen of iemand filmpje maakt
 
nee. maar ik wil wel weten hoe dat in zn werk zou gaan.

verder hoef je niet zo raar te doen hoor :) dat je 'speciaal' bent hoef je niet op zon manier aandacht te vragen
 
Terug
Bovenaan Onderaan