Hoe motor in te spuiten tegen pekel?

SdeVries

MF'er
1 sep 2019
82
122
Bij de aanschaf van mijn DL1000 heb ik een spuitbusje gekregen om de motor te beschermen tegen pekel.

Aangezien er gisteravond dik gestrooid is wordt het tijd deze spray nu te gaan gebruiken.

Welke delen van de motor spuit ik hiermee in? En welke delen juist niet?
 
Ik citeer:

Waar komt de pekel op je motorfiets?
Pekel is dus een waterige substantie van zout en deze waterige zout substantie die tegen je motor slaat bij het rijden, weet zich overal tussen te wurmen. De pekel komt dus direct op de zichtbare delen, zoals remschijven, kuip, standaard, jiffy, spatborden, banden, radiator enz.

Maar de pekel komt ook op plekken, waarvan je het niet zou verwachten. Omdat het zo een dunne waterige substantie is, weet het ook binnen te dringen achter beschermrubbers. Hierdoor komt het ook bij kogellagers en andere draaiende of bewegende delen, die je niet direct ziet.

Ik denk voornamelijk op dingen van metaal, ik weet niet wat voor corrosieve werking die middelen hebben met plastic en de laklaag.

Na gebruik je motor goed wassen!
 
Na gebruik je motor goed wassen!

Goed wassen betekent goed afspoelen met KOUD water (warm water activeert het zout opnieuw), en eventueel met autoshampoo/Muck Off of wat dan ook.
Je kunt je motor ook in zijn geheel inspuiten met AFC50, goed spul.

En over het wassen an sich, dat kan een grote klus worden (2 emmer systeem, geen spons gebruiken maar een speciale washandschoenen om krasvorming/swirls tegen te gaan.....
 
Met "na gebruik motor goed wassen" wordt bedoeld na het strooiseizoen neem ik aan. Of moet hij na iedere rit gewassen worden?
 
Met "na gebruik motor goed wassen" wordt bedoeld na het strooiseizoen neem ik aan. Of moet hij na iedere rit gewassen worden?

Ik heb gisteren door de pekel gereden! Moet ik nou 30km verderop gaan wassen?
 
Met "na gebruik motor goed wassen" wordt bedoeld na het strooiseizoen neem ik aan. Of moet hij na iedere rit gewassen worden?

Het ligt er aan wat je doet met je motor en of je de mogelijkheid heb om hem te wassen.

Ik spuit mijn CBF na elke wasbeurt goed in met siliconenspray .. Doe dat al jaren en heb geen pekelschade, het werkt goed en is goedkoop.
Wassen doe ik regelmatig, gemiddeld elke 2 weken en daar neem ik dan goed de tijd voor. Tenzij het vriest: maar dan is de theorie ook dat de siliconenlaag beter blijft zitten (geen regen).

Doe je niets qua bescherming? Dan is de kans groot dat je pekelschade krijgt. Maar kijk je ook niet scheel op zogenaamde wondermiddelen zoals ACF-50.
Een aantal jaar geleden dat geprobeerd en ik vond het geen voordeel hebben t.o.v. mijn vertrouwde siliconenspray.
Voor alle ACF-50 fans: laten we niet dit topic gaan vervuilen met een welles-nietes discussie, dit is mijn ervaring.


Verder is het gewoon een keuze.. ik verkies er voor om met mijn CBF wel door te rijden en mijn Intruder en Fireblade blijven lekker binnen.

Het lijkt me verder logisch dat remmerij, banden, zadel, handvatten etc vrij blijven van middeltjes ;)
 
Op alle open metalen delen, denk aan voorvork, frame, subframe etz en alle draaiende delen. Plastic roest niet.

Verder niet meer tussentijds wassen, het vuil werkt als beschermlaag. Van het voorjaar weer goed schoonmaken als er niet meer gestrooid wordt.
 
Ik citeer:

Waar komt de pekel op je motorfiets?
Pekel is dus een waterige substantie van zout en deze waterige zout substantie die tegen je motor slaat bij het rijden, weet zich overal tussen te wurmen. De pekel komt dus direct op de zichtbare delen, zoals remschijven, kuip, standaard, jiffy, spatborden, banden, radiator enz.

Maar de pekel komt ook op plekken, waarvan je het niet zou verwachten. Omdat het zo een dunne waterige substantie is, weet het ook binnen te dringen achter beschermrubbers. Hierdoor komt het ook bij kogellagers en andere draaiende of bewegende delen, die je niet direct ziet.

Ik denk voornamelijk op dingen van metaal, ik weet niet wat voor corrosieve werking die middelen hebben met plastic en de laklaag.

Na gebruik je motor goed wassen!
Niet op je remschijven spuiten alstublieft. Er crashen elk jaar al genoeg motoren.
 
Wassen doe ik regelmatig, gemiddeld elke 2 weken en daar neem ik dan goed de tijd voor.

Was jij je motor 's winters 1x per 2 weken? Of doe je dit het hele jaar door? Mijn motor wordt 4 dagen in de week gebruikt voor woon- werk verkeer
 
Met "na gebruik motor goed wassen" wordt bedoeld na het strooiseizoen neem ik aan. Of moet hij na iedere rit gewassen worden?
Ik heb gisteren door de pekel gereden! Moet ik nou 30km verderop gaan wassen?

Het is wel het beste voor je motor/metalen delen wel het beste dat deze direct worden schoongemaakt als ze met pekel in aanraking zijn geweest.
Het aantastingsproces wacht niet, omdat jij je motor niet wilt schoonmaken ;-)
Dus na gebruik even gewoon de motor even afspoelen met veel water is doorgaans voldoende als je elke dag toch je motor in de pekel gebruikt.
Bij intensief gebruik is eenmaal per week even soppen voldoende. Is het strooien voorbij, is 2x per jaar in de wax/was zetten voldoende.
 
Ehm, die pekel ligt er ondertussen al een paar maanden he.
Als je 'm nu pas in gaat spuiten, was 'm dan eerst maar even. Anders bescherm je de pekel tegen pekel. :+
 
Gister waren ze hier al weer bezig met pekel.................:(
Ik woon langs een hoofdweg die meestal als 1e aan de beurt komt voor een nieuwe laag ZOUT.:X
 
Was jij je motor 's winters 1x per 2 weken? Of doe je dit het hele jaar door? Mijn motor wordt 4 dagen in de week gebruikt voor woon- werk verkeer

In de winter gemiddeld 1x per 2 weken, en ik rijd minimaal 5 dagen per week.. lange afstanden zowel woon-werk en prive.
daarnaast woon ik in de polder waar de wegen nogal snel smerig zijn, en ik wil gewoon wel op een schone motor rijden :)

Het belangrijkste is dat je doet waar je jezelf prettig bij voelt. Iedereen doet weer wat anders.
 
Gister waren ze hier al weer bezig met pekel.................:(
Ik woon langs een hoofdweg die meestal als 1e aan de beurt komt voor een nieuwe laag ZOUT.:X
Hier gisteravond ook weer voor de deur terwijl het ruim boven 0 bleef..

Vreemd dat je de milieu gekkies hier niet over hoort.... Vast niets aan te verdienen.. 🤔
 
Hier gisteravond ook weer voor de deur terwijl het ruim boven 0 bleef..

Vreemd dat je de milieu gekkies hier niet over hoort.... Vast niets aan te verdienen.. 🤔

Ze strooien zoveel omdat ze dat "oude" zout dat vervuild is kwijt moeten!
Zout, een product dan miljoenen jaren oud is, heeft dan ineens een vervaldatum :-(
 
Bij de aanschaf van mijn DL1000 heb ik een spuitbusje gekregen om de motor te beschermen tegen pekel.
Aangezien er gisteravond dik gestrooid is wordt het tijd deze spray nu te gaan gebruiken.
Welke delen van de motor spuit ik hiermee in? En welke delen juist niet?
Topic nummer 3.

Hierdoor komt het ook bij kogellagers
Als de pekel daadwerkelijk bij je kogellagers komt dan ben je waarschijnlijk al 5 jaar te laat met onderhoud.
 
Het is wel het beste voor je motor/metalen delen wel het beste dat deze direct worden schoongemaakt als ze met pekel in aanraking zijn geweest.
Het aantastingsproces wacht niet, omdat jij je motor niet wilt schoonmaken ;-)
Dus na gebruik even gewoon de motor even afspoelen met veel water is doorgaans voldoende als je elke dag toch je motor in de pekel gebruikt.
Bij intensief gebruik is eenmaal per week even soppen voldoende. Is het strooien voorbij, is 2x per jaar in de wax/was zetten voldoende.

De dichtsbijzijnde wasplaats is dus 30km verderop, of 18km over prutwegen door de polder. Neh, hij doet het er maar mee en anders had het geen motor moeten worden.
 
Mijn motor was en poets ik ongeveer eens per 1000 km (2-maandelijks).
Dat zijn wel serieuze klusjes, ben er al gauw een paar uur mee bezig (wax, corrosiebeschermer, ketting ont- en invetten).
Mijn vorige (2008-2020, 55.000 km) heeft alle winters probleemloos doorstaan.
Er was nauwelijks pekelschade te zien, wel ging af en toe een schakelaar of contactpunt stuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan