Hoe nemen jullie de bochten!!

NC 750 X DTC mh

MF veteraan
25 mrt 2020
1.339
936
Enschede
Vandaag nog even gereden op een Honda Deauville van mijn vrouw tijdens het rijden eens erop gelet hoe ik de bochten nam.
Moet erbij zeggen dat ik door de week in Duitsland ben en normaal vrijdags naar Nederland ga. Nu met Corola even niet naar Nederland.
Dus waar ik rij zijn veel bochten heuvels en kleine bergen.
Het viel mij op dat als ik op een recht stuk rij en zeg de bocht naar rechts ik met de rechte hand aan het stuur duw en ga dan naar rechts.
Hetzelfde als de bocht naar links gaat ik links aan het stuur duw de rechte hand hou ik alleen aan het stuur maar doe verder niets.

Bij sommige bochten als ik naar boven rij en een bocht neem zeg naar rechts dan trek ik links en leg de motor iets rechts op de zij.
Naar beneden een bocht naar rechts druk ik weer aan de rechte kant van het stuur en met de linker hand houd ik alleen het stuur vast maar doe verder niets.


Hoe nemen jullie de bochten?
 
Vandaag nog even gereden op een Honda Deauville van mijn vrouw tijdens het rijden eens erop gelet hoe ik de bochten nam.
Moet erbij zeggen dat ik door de week in Duitsland ben en normaal vrijdags naar Nederland ga. Nu met Corola even niet naar Nederland.
Dus waar ik rij zijn veel bochten heuvels en kleine bergen.
Het viel mij op dat als ik op een recht stuk rij en zeg de bocht naar rechts ik met de rechte hand aan het stuur duw en ga dan naar rechts.
Hetzelfde als de bocht naar links gaat ik links aan het stuur duw de rechte hand hou ik alleen aan het stuur maar doe verder niets.

Bij sommige bochten als ik naar boven rij en een bocht neem zeg naar rechts dan trek ik links en leg de motor iets rechts op de zij.
Naar beneden een bocht naar rechts druk ik weer aan de rechte kant van het stuur en met de linker hand houd ik alleen het stuur vast maar doe verder niets.


Hoe nemen jullie de bochten?
Countersteering of tegensturen wordt dit genoemd.
Het is altijd beter om te duwen dan te trekken (meer controle).
Maar nog belangrijker is je positie op de weg.
Op de weg bijna altijd de buitenkant van de bocht aanhouden voor extra overzicht.
En maximum op 60-70 procent (of gewoon waarbij je nog comfortabel voelt) van je kunnen rijden zodat je nog voldoende marge overhoudt om te corrigeren.
 
Vandaag een haarspeldbocht waar ik eerst naar beneden reed en toen scherp links direct stijl naar boven.
Hier trok ik links aan het stuur.
Moet er bij zeggen dat ik dit soort bochten niet elke dag heb maar wel leuk.

Het was trouwens druk vandaag met motoren veel oude motoren gezien zelf nog een oude Yamaha Virago
 
Vandaag een haarspeldbocht waar ik eerst naar beneden reed en toen scherp links direct stijl naar boven.
Hier trok ik links aan het stuur.
Moet er bij zeggen dat ik dit soort bochten niet elke dag heb maar wel leuk.

Het was trouwens druk vandaag met motoren veel oude motoren gezien zelf nog een oude Yamaha Virago
die blijven jong :Y
 
Ik probeer vooral niet te krampachtig het stuur vast te houden, dan gaat het bijna vanzelf. En ik leun lekker mee in de bocht ipv rechtop blijven en de motor in de bocht te duwen.
 
Iedere bocht is anders. Iedere omstandigheid is anders. Dus neem je de bocht anders. Andere snelheid, andere lijn, andere positie, andere snelheid, dieper/minder diep de bocht in remmen, snel of langzaam afschuinen, meeleunen, tegenleunen, knie aan de grond, elleboog aan de grond, druk op de buitenste step of al je gewicht op het zadel.

Je kunt er boeken over schrijven.
 
Countersteering of tegensturen wordt dit genoemd.
Countersteering bestaat niet. Er zijn veel youtube video's met bizarre verhalen over de "verkeerde" kant opsturen en dan ga je vanzelf de "goede" kant op etc.Helaas allemaal geneuzel.

Het is niet zo moeilijk: bij lage snelheid stuur je vooral door het stuur te verdraaien in de richting waar je naar toe wilt. Bij hogere snelheid doe je dat vooral door kracht uit te oefenen naast de middenlijn door de motorfiets aan de kant waar je naar toe wilt. Dit kan door gewichtverplaatsing, duwen OP het stuur of duwen OP de voesteun.

Er is nog een manier van sturen die echter alleen op het circuit/afgesloten baan van toepassing is en niet de vraag van de OP beantwoord.
 
Countersteering bestaat niet. Er zijn veel youtube video's met bizarre verhalen over de "verkeerde" kant opsturen en dan ga je vanzelf de "goede" kant op etc.Helaas allemaal geneuzel.

Het is niet zo moeilijk: bij lage snelheid stuur je vooral door het stuur te verdraaien in de richting waar je naar toe wilt. Bij hogere snelheid doe je dat vooral door kracht uit te oefenen naast de middenlijn door de motorfiets aan de kant waar je naar toe wilt. Dit kan door gewichtverplaatsing, duwen OP het stuur of duwen OP de voesteun.

Er is nog een manier van sturen die echter alleen op het circuit/afgesloten baan van toepassing is en niet de vraag van de OP beantwoord.
Hahaa_O-,man waar haal je het vandaan,:}
 
Countersteering bestaat niet. Er zijn veel youtube video's met bizarre verhalen over de "verkeerde" kant opsturen en dan ga je vanzelf de "goede" kant op etc.Helaas allemaal geneuzel.

Het is niet zo moeilijk: bij lage snelheid stuur je vooral door het stuur te verdraaien in de richting waar je naar toe wilt. Bij hogere snelheid doe je dat vooral door kracht uit te oefenen naast de middenlijn door de motorfiets aan de kant waar je naar toe wilt. Dit kan door gewichtverplaatsing, duwen OP het stuur of duwen OP de voesteun.

Er is nog een manier van sturen die echter alleen op het circuit/afgesloten baan van toepassing is en niet de vraag van de OP beantwoord.

Hoeveel onzin kan je in 1 bericht plaatsen???????
 
Er is zeker een groot verschil tussen een Honda Deauville en Yamaha FJR 1300 bij de fjr kun je makkelijk terugschakelen zodat je de juiste toeren hebt. Bij de Honda valt mij op dat ik vaak te laag in de toeren zit als ik de bochten neem. Je hebt dan weinig controle over de motor.
 
Er is zeker een groot verschil tussen een Honda Deauville en Yamaha FJR 1300 bij de fjr kun je makkelijk terugschakelen zodat je de juiste toeren hebt. Bij de Honda valt mij op dat ik vaak te laag in de toeren zit als ik de bochten neem. Je hebt dan weinig controle over de motor.
Is dat een Honda waarbij je niet kunt terugschakelen? Wat bedoel je nou?
 
Ik neem bochten met : slow in fast out, oftewel in de bocht gas erop...en nee niet lomp op het gas.....

Maar in de bocht bedien je het gas zodanig dat de motor ‘trekkend’ de bocht uit rijdt....veel fijner.

Op het circuit op snelheid n na en dag rijden was ik kapot van het countersteering....en zadel verplaatsingen.
 
Eerst wennen aan de motor en dan gewoon heel rustig kijken hoe het voelt.
Aan de achter en voorband kan je makkelijk zien hoeveel verder je nog kan.
 
Ik neem bochten met : slow in fast out, oftewel in de bocht gas erop...en nee niet lomp op het gas.....

Maar in de bocht bedien je het gas zodanig dat de motor ‘trekkend’ de bocht uit rijdt....veel fijner.

Op het circuit op snelheid n na en dag rijden was ik kapot van het countersteering....en zadel verplaatsingen.
Huh?
Je moet nauwelijks moeite doen daarvoor.
Ik denk dat je eerder kapot was van het tempo en zadel verplaatsingen.
Op de weg moet je best niet te veel naast je motor hangen omdat het je overzicht op de weg serieus belemmerd.
 
van buiten naar binnen..
in relatief verhoogd toerental en zoals al eerder aangegeven werd; (steeds) meer gas als je ongeveer 1/3e vd bocht achter je heb..

en ik dacht altijd dat je motor draait rond t "middenpunt" vd motor..
hij "schaniert" als t ware..

...weet even niet anders te beschrijven....
 
van buiten naar binnen..
in relatief verhoogd toerental en zoals al eerder aangegeven werd; (steeds) meer gas als je ongeveer 1/3e vd bocht achter je heb..

en ik dacht altijd dat je motor draait rond t "middenpunt" vd motor..
hij "schaniert" als t ware..

...weet even niet anders te beschrijven....
Ik zou die gevaarlijke gewoonte vlug afleren of alleen op het circuit houden.
In het midden van de bocht is net het gevaarlijkste op de openbare weg omdat andere onnozelaars dat ook graag doen en soms over de middelijn.
 
Countersteering bestaat niet. Er zijn veel youtube video's met bizarre verhalen over de "verkeerde" kant opsturen en dan ga je vanzelf de "goede" kant op etc.Helaas allemaal geneuzel.

Het is niet zo moeilijk: bij lage snelheid stuur je vooral door het stuur te verdraaien in de richting waar je naar toe wilt. Bij hogere snelheid doe je dat vooral door kracht uit te oefenen naast de middenlijn door de motorfiets aan de kant waar je naar toe wilt. Dit kan door gewichtverplaatsing, duwen OP het stuur of duwen OP de voesteun.

Er is nog een manier van sturen die echter alleen op het circuit/afgesloten baan van toepassing is en niet de vraag van de OP beantwoord.
Probeer je motor eens de bocht door te krijgen met alleen gewicht verplaatsen, lukt je niet met een beetje snelheid. Komt door gyroscoop krachten van je wielen, daarom blijf je ook overeind.
 
Terug
Bovenaan Onderaan