Hoe nemen jullie de bochten!!

Gewoon, terugschakelen van 6 naar 3, billen samenknijpen, linkeroog dicht rechteroog een spleetje, jezelf de bocht in laten vallen, voorzichtig gas erop aan aan het eind van de bocht weer uit accelereren. Heb ooit eens achter een blackbird aangezeten die vanaf halverwege elke bocht een zwart spoor trok met z'n achterband... Lijkt me iets te gewaagd als je je kuipdelen een beetje netjes wilt houden.
 
In de joe bar team strips staan wel wat goede voorbeelden :]
 

Bijlagen

  • A23EF721-D720-40C0-B47B-1D473EECC027.jpeg
    A23EF721-D720-40C0-B47B-1D473EECC027.jpeg
    27 KB · Weergaven: 17
  • D80486A6-5A5C-4656-B8E3-3DE50DFEA873.jpeg
    D80486A6-5A5C-4656-B8E3-3DE50DFEA873.jpeg
    16,9 KB · Weergaven: 17
Na meer dan 40 jaar motorrijden en wedstrijden gereden te hebben heb ik nog steeds geen idee:]:+
Dus je weet niets van natuurkunde, waarom zit je dan zulke bijdehante opmerkingen te plaatsen? Omdat je ons subtiel wil laten weten dat je 40 jaar op een circuit gereden hebt?
 
Na meer dan 40 jaar motorrijden en wedstrijden gereden te hebben heb ik nog steeds geen idee:]:+
Dus je weet niets van natuurkunde, waarom zit je dan zulke bijdehante opmerkingen te plaatsen? Omdat je ons subtiel wil laten weten dat je 40 jaar op een circuit gereden hebt?
Heeft ie niet veel klaar gespeeld in die 40 jaar , alleen een bak geld verknoeit …(40 jaar achteraan rijden kan iedereen wel_O-
 
Hoe ik bochten neem? Eigenlijk niet. Ik rij op een verlengde (rode) hayabusa, dus wat wil je...?
 
Heeft ie niet veel klaar gespeeld in die 40 jaar , alleen een bak geld verknoeit …(40 jaar achteraan rijden kan iedereen wel_O-
Dat zeg jij,je moest eens weten hoeveel moeite dat kost,bak geld was ik sowieso al kwijt aan motoren,heb overigens maar
2 jaar aan wedstrijden gedaan en dat koste al zoveel dat ik maar gestopt ben.
 
Dat zeg jij,je moest eens weten hoeveel moeite dat kost,bak geld was ik sowieso al kwijt aan motoren,heb overigens maar
2 jaar aan wedstrijden gedaan en dat koste al zoveel dat ik maar gestopt ben.
Weet ik alles van hoor ..(pocketbike gereden , 100 en 125cc schakel kart , en motorcros/grasbaan . en vaak op Assen gereden) heb bakken geld opgejakkerd .O-)
 
Gisteren een toertocht gereden in de omgeving van de Edersee Duitsland daar ik na een uurtje of 2 last krijg van de knieën stop ik even had niet eens in de gaten wat er achter mij was heb maar even een foto gemaakt.
Vraag mij niet welke plaats dit was zet de navigatie op zuiden en tegen 3 uur gaat hij weer naar het noorden .
Maar wel even bij de Edersee geweest een mooie omgeving en erg druk.
foto onder mijn motor FJR 1300 wil ik verkopen ga op zoek naar een Honda X-ADV Nieuw uit Duitsland hou wel van makkelijk zitten en niet meer schakelen .
6F3BCC96-1122-4D5A-97CF-3C0C67F0DD0D_1_105_c.jpeg
DA0C329F-3DC2-45C5-B74A-8231C546964C_1_105_c.jpeg
 
Counter steering gaat vanzelf, anders kom je die bocht niet eens door.
Dat er filmpjes zijn die uitleggen wat er in een bocht gebeurt met je voorwiel, verandert daar niks aan. Die filmpjes laten ook een betere lichaamshouding zien en daardoor gaan veel mensen lekkerder sturen en denken dat dit door counter-steering toepassen komt (hoeveel mensen met trotse kneedown foto's zitten niet recht of tegenhangend op de motor? Maar zelfs zij doen aan counter-steering om die bocht door te komen.

Alleen op hele lage snelheid is je stuur naar links in een linkerbocht, op normale of hoge snelheid staat je stuur in een linkerbocht altijd iets naar rechts.

edit: lekkerder toegevoegd. Anders staat er niet wat ik bedoel
 
Laatst bewerkt:
Counter steering gaat vanzelf, anders kom je die bocht niet eens door.
Dat er filmpjes zijn die uitleggen wat er in een bocht gebeurt met je voorwiel, verandert daar niks aan. Die filmpjes laten ook een betere lichaamshouding zien en daardoor gaan veel mensen sturen en denken dat dit door counter-steering toepassen komt (hoeveel mensen met trotse kneedown foto's zitten niet recht of tegenhangend op de motor? Maar zelfs zij doen aan counter-steering om die bocht door te komen.

Alleen op hele lage snelheid is je stuur naar links in een linkerbocht, op normale of hoge snelheid staat je stuur in een linkebocht altijd iets naar rechts.
Ik begrijp er niks van … Maar begrijp wel dat ik in al die jaren mazzel heb gehad dat ik de bochten doorgekomen ben .O-)
 
Nee dan begrijp je het verkeerd ;)
Het is dus geen mazzel. Het gebeurt van nature, eigenlijk al sinds je de zijwieltjes van je fiets haalde. 2 dagen zwabberde je rond, maar daarna ging het vanzelf. (jaja, op een kinderfiets is de snelheid in bochtjes misschien te laag om tegen te hoeven sturen, maar gaat om het beeld)

Al zijn er natuurlijk mensen die van nature meer gevoel van balans (de bocht op de juiste lijn door vraagt ook een vorm van balans) hebben (zij die o.a.nooit merken dat ze counter-steeren) dan anderen. Hoe lang je ook oefent, niet iedereen zal kunnen stunten op 1 wiel en anderen blijven altijd onwennig op 2 wielen rijden. Het gros ertussen in merkt niets van counter-steering en voor hen voegt de kennis over deze theorie weinig toe.
 
Op de weg ben ik er eigenlijk nooit zo bewust mee bezig. Optimaal een bocht nemen is toch meer voor het circuit
 
Op de weg ben ik er eigenlijk nooit zo bewust mee bezig. Optimaal een bocht nemen is toch meer voor het circuit
Nou, onbewust probeer ik wel bochten op de juiste wijze te nemen. En soms kom ik erachter dat ik een bocht neem die niet lekker gegaan is. Of dat een tegenligger gedeeltelijk op jouw helft komt, zoals een paar weken geleden, en denk ik had ik het eerder kunnen zien bijv....kortom ff nadenken.

En nee, openbareweg gebruik ik niet als een circuit...ik tour liever
 
Countersteering bestaat niet. Er zijn veel youtube video's met bizarre verhalen over de "verkeerde" kant opsturen en dan ga je vanzelf de "goede" kant op etc.Helaas allemaal geneuzel.

Het is niet zo moeilijk: bij lage snelheid stuur je vooral door het stuur te verdraaien in de richting waar je naar toe wilt. Bij hogere snelheid doe je dat vooral door kracht uit te oefenen naast de middenlijn door de motorfiets aan de kant waar je naar toe wilt. Dit kan door gewichtverplaatsing, duwen OP het stuur of duwen OP de voesteun.

Er is nog een manier van sturen die echter alleen op het circuit/afgesloten baan van toepassing is en niet de vraag van de OP beantwoord.
moet ik toch eens terug naar mij rijschool.
 
Nou, onbewust probeer ik wel bochten op de juiste wijze te nemen. En soms kom ik erachter dat ik een bocht neem die niet lekker gegaan is. Of dat een tegenligger gedeeltelijk op jouw helft komt, zoals een paar weken geleden, en denk ik had ik het eerder kunnen zien bijv....kortom ff nadenken.

En nee, openbareweg gebruik ik niet als een circuit...ik tour liever

Ok. Ik specialiseer me liever in het efficient door files heen rijden. Daar valt veel meer tijd mee te winnen dan goed door de bocht gaan
 
Bochten....daar rol ik op de een of andere manier doorheen....waarschijnlijk countersteering...

Mijn vrouw.....die neem ik... :+
 
Het is eigenlijk heel simpel. Enthousiast insturen en bij herrie en vonken van de treeplanken paniekerig oprichten, om daarna alsnog te proberen de bocht te halen. Zo smooth!
 
Terug
Bovenaan Onderaan