Hoe oliefilter van bmwr1200gs krijgen

MaxZeiler

Rookie
21 okt 2005
1
0
SOEST
...hoe krijg ik nu het oliefilter er af? Grrr - kan er geen grip op krijgen want helemaal tussen rest vh carter.

wie weet hoe?

ps heb niet zo'n mooi leren stukje gereedschap dat je kunt afklemmen...

bmwr1200gs

#maxzeiler, soest - olieverversen kan ik zelf :N
 
en met griptangen alles om je filter heen beschadigen en dan tot de conclusie komen dat het nog niet los is ....

Tenzij je er een gebruikt die voor oliefilters bedoeld is:
full18196003.jpg


Ook zou TS eens kunnen meten hoe groot de kier bij het carter is, wellicht kan er gewoon een universele:
full12340444.jpg


op ;)
 
Pvc pijp werkt niet? ik zie toch duidelijk een filter met "inhammen"
Opwarmen, over het nieuwe filter schuiven, iets vormen met je hand tijdens het afkoelen ét voila!
Het probleem zit hem erin dat het oliefilter niet met de hand vast gezet kan worden (hij zit verzonken), dus pakt de monteur de dop en draait hem met de ratel vast. Dat gaat in 90% van de gevallen veel te vast.
 
Klopt. Bij van harten doen (deden) ze dat ook. heb ooit 6uur werk moeten aftikken omdat ze het filter er niet meer uit kregen. Eikels. Niet betaald en ook nooit meer heen gegaan.
 
Pvc pijp werkt niet? ik zie toch duidelijk een filter met "inhammen"
Opwarmen, over het nieuwe filter schuiven, iets vormen met je hand tijdens het afkoelen ét voila!
Als ZOT het al zegt kan je het wel aannemen hoor. :P Respect his authority. :Y
als ik naar de foto kijk moet deze er wel tussen passen,
heb ik ook al jaren, werkt perfekt.

vroeger deed ik er een spandbandje omheen, schroevendraaier ertussen en klaar


[afbeelding]
Nou dan kijk je wel heeeeel anders dan ik. _O-
 
dát, ( ik bedoel, wat is 20 jaar sleutelen? beunen met beperkte middelen ) en dat ik vaak genoeg mensen heb horen/zien zeggen "nou, dat lukt niet zo hoor" en dat het mij dan wel in 1 of 2 pogingen lukt.. :W

Zou het dan tóch door die 20 jaar lang "out of the box denken" komen?
 
Laatst bewerkt:
dát, en dat ik vaak genoeg mensen heb horen/zien zeggen "nou, dat lukt niet zo" en dat het mij dan wel in 1 of 2 pogingen lukt.. :W
Ik ken geen grotere improviserend sleutelaar dan ZOT.
In combinatie met zijn ervaring als dagelijkse monteur.. bestaat gewoon niet. 8-)

Tijd om even 20.186 berichten terug te lezen sinds 28 mei 2002. :+
 
Laatst bewerkt:
nogmaals, eerst zelf zien/doen, dán geloven..
500.000 20.186 berichten staat niet synoniem voor altijd gelijk hebben.

Er struint hier toch ook zo'n zelfbenoemde "oliesjeik" rond, waarvan iedereen maar klakkeloos aanneemt wat hij zegt?

Nou, ik niet! Noem me koppig, want dat ben ik! ( en dat heeft me vaak geholpen )

Jammer dat er niemand in mijn omgeving met een GS is, anders had ik het gedaan/geprobeerd en er een filmpje van gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
nogmaals, eerst zelf zien/doen, dán geloven..
500.000 20.186 berichten staat niet synoniem voor altijd gelijk hebben.

Er struint hier toch ook zo'n zelfbenoemde "oliesjeik" rond, waarvan iedereen maar klakkeloos aanneemt wat hij zegt?

Nou, ik niet! Noem me koppig, want dat ben ik! ( en dat heeft me vaak geholpen )

Jammer dat er niemand in mijn omgeving met een GS is, anders had ik het gedaan/geprobeerd en er een filmpje van gemaakt.
Alles kan, wanneer ik in de rimboe zit lukt het vast ook met bamboe en ducktape/ tie wraps, maar de moeite die je doet (met het risico het filter zo te beschadigen dat de dop niet meer past ) wegen niet op tegen de paar centen voor de sleutel.

De sleutel is trouwens standaard in voorraad bij de automaterialen zaak, want standaard voor sommige auto's
 
Ook dat is een overweging.
En als de pijp net past met heetstoken, dan koelt het met monteren weer af.
Daarna moet je de pijp er weer affriemelen. 10 euro bespaard. :? (-/- kosten van de pijp :+ )

Gisteravond vlotjes een paar remschijven vervangen bij iemand.
Goed gereedschap is het halve werk. :}

(vroeger was ik uren bezig met wiel wisselen, oude met loc-tite vastztitende boutjes eruit krijgen, remzuigers terugduwen ivm blokken en dikkere remschijven..)
Nice, clean & easy. :)
 
Laatst bewerkt:
Mwah, een beetje goed gevormd pvc pijpje zal niet zo'n denderende schade aanrichten op een metalen filter naar mijn inziens.

Maargoed, ik ben dan ook een koppige beunhaas. :)

en:
Goed gereedschap is zeker het halve werk!
Een paar fatsoenlijke doppensets/sleutels/reutemeteut.

Maargoed, ik denk dat ik een "kick" haal uit dingen fabriceren van "afval" en ze ook nog eens werken.
Dat mag van mij ook "geld kosten" want ja 10 euro voor zo'n dop is natuurlijk goedkoper dan per jaar 2 uur langer bezig zijn met olie verwisselen á ( vul uurloon in )

Niet dat mensen denken dat ik steeksleutels uit colablikjes fabriceer ofzo... :P
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een koppige beunhaas. Met foto:

280720112207.jpg

280720112208.jpg

En een echte beunhaas hoeft voor 20cm pijp niet naar een gamma op en neer maar pakt dat gewoon uit de rommelhoek. Kosten nakka.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan