Hoe onderhoud je je motor?

ZX6Ronald

Die hard MF'er
5 nov 2001
427
0
Ik ben iemand die zijn fiets voor elk klein klusje naar de dealer brengt (kost veeeel geld), maar wil het graag zelf kunnen. Ik heb nou eenmaal de kennis niet ;( (wil het wel graag leren !!)

Nou ben ik wel eens benieuwd hoe de mede MFers hun motor in top conditie houden!
 
Kleine klusjes doe ik zelf de grotere laat ik aan de dealer over b.v. kleppenstellen/banden.

ketting spannen, olie vervangen, filter vervangen doe ik allemaal zelf.

veel succes
 
Tjah... Volgens mij is het beste gewoon: Beginnen...

Maar begin dan maar wel met simpele dingen... ketting afstellen, olie verversen enzoow.

Niet direct het blokkie uit elkaar gooien of zo.
Is slecht over het algemeen.. :P
 
Wat ik doe is een boek erbij houden (werkplaatshandleiding) en wat knutselen. En als ik denk dat ik bepaalde onderdelen beter met rust kan laten, dan doe ik dat. Een cursus is ook heel handig.
Dat betreft zou ik best een cursus motorsleutelen willen doen, maar dat zou dan wel hier in de buurt moeten wezen. En zo ver ik weet, zijn die hier niet echt (hier = zuiden van brabant).
 
Om te beginnen wilde ik mijn kuipdelen eraf halen maar dit lukt al niet eens (de schroeven zaten muurvast en waren kapot gedraaid). Nou dan zakt al gelijk de moet je in de schoenen :(
 
Ik doe niet aan onderhoud, dat barrel van mij heeft dat toch niet nodig, rijdt er toch nog niet op.
Weet nog niet hoe dat straks moet als ik een goede motor heb en er ook veel op ga rijden met rijbewijs enz (en veel rijden zal ik!)

Dealer is veel te duur en ik kan zelf wel wat maar lang niet alles, maar je leert het alleen door het te doen, en helaas wordt je door schade en schande wijs en je verknalt nog wel eens wat in je leerproces, weet ik nog van de brommer, wel balen maar uiteindelijk ben je toch wel goedkoper uit dan altijd naart dealen (behalve als je door stomiteiten op je bek gaat, bv ketting te los of vastloper door foutje met olie).

Als je gaat beginnen moet je zeker een werkplaatshandboek kopen! moet ik ook nog steeds doen :) wel zo veilig, m\'n vader heeft me ook verboden om aan de motor te klooien zonder handboek :j denk ik dan maar hij heeft wel gelijk, motor is heel wat anders dan een brommer en met de brommer heb ik nog vaak heel veel geluk gehad!
 
Ik heb tot nu toe bij al mn brommers (4takters oa) alles zelf gedaan, en aangezien mn CB een 4 cilinder SS50 is kan ik zelf wel alle kleppen stellen en ontsteking kom ik ook wel uit. Carburatie is iets wat me niet echt goed ligt, dus dat zal ik moeten laten doen als dat nodig mag zijn.
Kettingen etc is natuurlijk een koekje.... :)
 
.....
Dat betreft zou ik best een cursus motorsleutelen willen doen, maar dat zou dan wel hier in de buurt moeten wezen.

Dat lijkt me ook wel wat. Heeft iemand al eens zo\'n cursus gedaan of voelt iemand zich misschien geroepen om de mede MFers een cursus klein onderhoud te geven :?
 
de beurten zijn bij de dealer, andere problemen los ik meestal zelf op, tenzij het met het motorblok te maken heeft. voor de rest haal ik m\'n motor zelf uit elkaar indien nodig, alles behalve het blok...
 
Laat de kleine en grote beurt bij een eenmans-motorzaakje doen (maak zelf meer kapot dan me lief is). Het onderhoud van m\'n FJ600 deed ik zelf op het kleppenstellen na.
En banden mag hij ook voor me monteren (klaar terwijl je wacht). Verder hoeft er weinig aan de motor te gebeuren. Staat zo\'n 3x per jaar een dagje bij die motorzaak voor een beurt, dus om de 6000 km.
Gewoon \'s avonds brengen, volgende avond ophalen.
 
Door geldgebrek ( lees: student ) doe ik de meeste dingen zelf. Gelukkig heb ik een goede motorzaak in de buurt waar ik voor (gratis) advies en koffie langs kan komen. Eerst had ik ook geen idee van motortechniek, maar beetje leeswerk en experimenteren kom je een heel eind.
 
Gewoon een keertje laten doen en er bij blijven.Goed alles in je opnemen en daarna zelluf aan de slag.Zo heb ik het geleerd.Met een werkplaatsboek kom je ook heel ver.Je hebt wel goed gereedschap nodig en een beetje lef. Het is wel jammer dat er steeds meer electronica in de motoren zit verwerkt.Daar valt weinig zelf mee te doen.Ik ben ieder geval niet thuis op DAT gebied.De rest probeer ik zelf te doen. Scheelt heel wat eurootjes!
Succes ;)
 
En als je vroeger brommers hebt gehad ben je een heel stuk voor natuurlijk. Zonder ervaring kan je ook wel gaan sleutelen hoor, je moet gewoon alles met beleid demonteren en zorgen dat je na het monteren geen onderdelen over houdt ;)
 
Ben gewoon begonnen, op m\'n 12de met oude bromfietsen van 40 gulden,in eerste paar jaar mol je wel eens wat, maar het gaat steeds beter.
Nu vele jaren later kan ik zelfs (gedeeltelijke)revisies uitvoeren.Koop goed gereedschap incl. een momentsleutel en een werkplaatshandboek.
Ga op zoek naar een goedkoop (4-takt) bromfietsblok en sloop die helemaal uit elkaar, leer je een hoop van, als je hem weer in elkaar krijgt zonder onderdelen over te houden, proficiat !!
 
Ketting spannen en aanverwante zaken doe ik wel zelf maar verder ben ik meer van het motto: dat moet je niet zelf doen, dat moet je laten doen 8-) !
 
Zelf doe ik alleen maar kleine dingetjes, de rest doet de dealer, want ik heb totaal geen verstand van die dingen ;( . Maar ja, iedere keer kan ik weer wat meer zelf doen, want ik kijk vaak ff mee als ze met mijn motor bezig zijn.
 
kan eigenlijk alles zelf doen. heb lts motorvoetuigen gedaan. ik heb ook een reparatie handboek liggen voor de nodig info. mocht ik tijd en zin hebben dan doe ik ook wel een komplete motorrevisie maar daar heb ik echt geen tijd voor dus als dat moet gebeuren dan gaat ie naar een dealer en oja band de- en monteren op de velg+balanceren laat ik ook doen omdat je zelf niet de spullen voor hebt
laast nog een service beurt gedaan incl. kleppen controleren. binnen kort de ketting+tandwielen vervangen die ketting is (zeer)zwaar versleten rammelt aan alle kanten en maakt veel geluid.

heb wel vroeger(+/-10jaar lang) veel aan m\'n brommers lopen sleutelen en leer hoe het wel of niet tedoen.die dingen gingen altijd stuk maar je leert wel sleutelen.
 
Echt simpele dingen zoals olie, oliefilter, ketting spannen, nieuwe accu doe ik tot nu toe zelf. Verwarmde handvatten heb ik er laats ook op gezet maar dat is ook erg simpel. Moet me toch eens gaan verdiepen in het echte werk. Als iemand zich geroepen voelt om eens een cursusje te geven hoor ik dat graag :)
 
Meeste doe ik zelf en wat ik niet kan of niet durf te doen, laat ik het Sander van MotorXtra lekker doen. Mijn motoren zul je echt niet zo snel bij een dealer zien staan, alleen als ik met pech langs de weg kom te staan, anders niet. Teveel oplichters in motorland. Net als in autoland.
 
Terug
Bovenaan Onderaan