hoe onderhouden, graag advies

Mooooo

Rookie
19 mrt 2015
4
0
Hoi,

Morgen is het eindelijk tijd om mijn 1ste motor op te gaan halen, joehooeee.
Maar nu ben ik een beetje aan het rondspeuren wat er moet gebeuren qua onderhoud.

Nu bedoel ik niet het "grotere" onderhoud want daar heb ik geen verstand van en laat ik doen door de garage.
Maar meer de kleine dingentje zoals het doorsmeren, schoonhouden, poetsen etc.
Op internet kom ik heel veel verschillende verhalen tegen waardoor ik niet meer weet wat realistisch is.
De één poetst hem na iedere rit terwijl de ander er nooit naar om kijkt.


Natuurlijk is het wat je zelf wil maar ben benieuwd wat jullie aanraden, ook eventueel qua schoonmaakmiddelen enzo.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!!!!
 
Laten we eerst eens beginnen met over welke motor we het hebben ;)

Elke motor heeft weer zijn eigen onderhoud nodig.
Ik hoef bijvoorbeeld nooit mijn ketting te stellen :P
 
Laatst bewerkt:
Doorsmeren hoort eigenlijk wel een beetje bij groot onderhoud, als je geen verstand van techniek hebt: afblijven, als jij de aftapplug scheef in het carter draait en lekker strak aan gaat draaien... heb je een probleem.
Of de ketting veel te strak afstellen, lekker voor de uitgaande as...Je moet weten waar je mee bezig bent, wat dacht je van je eigen veiligheid? Gewoon wassen op z'n tijd en mooi poetsen, ligt er ook he-le-maal aan wat voor motor je hebt, een chopper met veel chroom of een XT660, die heeft aan een goede wasbeurt wel genoeg om mooi te zijn...
 
Heb je de 'owners manual' erbij? In dat geval: Die maar eens goed doorlezen.
In principe is het allemaal niet zo spannend. Vergelijkbaar met een auto. Banden, remmen, peil van vloeistoffen, dat soort dingen. Bandenspanning komt wat nauwer dan bij een auto. Bij een motor voel je sneller variatie. Met 2.5 bar zit je wel goed.

Wat wel handig is, is wat ervaring krijgen met het onderhoud van je ketting. Die moet je regelmatig smeren. Ik doe ongeveer om de tankbeurt en bij nat weer wat vaker. Ik gebruik een spuitbus, maar er zijn ook mensen die zweren bij vet en een kwastje. Je moet ook een beetje de spanning van de ketting in de gaten houden. Al verloopt die nou ook weer niet zo heel snel.

Ps. Z750 is een fijne motor! Veel rij-plezier gewensd!
 
Laatst bewerkt:
Ketting smeren als de ketting begin te glimmen, of om de x kilometers.
Ketting controleren op slijtage.
Geen olie/smeer op je banden of remmen spuiten.
Vloeistof nivo controleren. (Olie, koelvloeistof en remolie)
Af en toe kijken of alle lampjes het naar behoren doen.
Rem controleren op werking.

De rest zou ik lekker laten doen tenzij je handig bent..

Ben je een poetsmiep,... kan je de rest netjes poetsen en in de was zetten..
 
Doorsmeren hoort eigenlijk wel een beetje bij groot onderhoud, als je geen verstand van techniek hebt: afblijven, als jij de aftapplug scheef in het carter draait en lekker strak aan gaat draaien... heb je een probleem.
Of de ketting veel te strak afstellen, lekker voor de uitgaande as...Je moet weten waar je mee bezig bent, wat dacht je van je eigen veiligheid? Gewoon wassen op z'n tijd en mooi poetsen, ligt er ook he-le-maal aan wat voor motor je hebt, een chopper met veel chroom of een XT660, die heeft aan een goede wasbeurt wel genoeg om mooi te zijn...
Met doorsmeren zal hij de ketting wel bedoelen ;)


Ik smeer hem elke week heb dan ongeveer 240 km afgelegd.
Of na elke rit in de regen
 
Geen last van haha ;)
Maar "een ketting even spannen" is toch wel een nauwkeurig klusje.
Kan je veel geld kosten als je het verkeerd doet ;)
 
Geen last van haha ;)
Maar "een ketting even spannen" is toch wel een nauwkeurig klusje.
Kan je veel geld kosten als je het verkeerd doet ;)

Zo moeilijk is het toch niet? :?

Zal vast niet in 1 keer lukken maar als je gewoon zorgt dat die niet te strak staat en regelmatig controleert dan is het echt geen rocket science....
 
Laatst bewerkt:
Zo moeilijk is het toch niet? :?

Zal vast niet in 1 keer lukken maar als je gewoon zorgt dat die te strak staat en regelmatig controleert dan is het echt geen rocket science....

|( als jij dat zo doet weet ik zeker dat je binnen afzienbare tijd bij de dealer staat met raar geluid afkomstig van de lagers van je uitgaande as. En dat is geen simpel/goedkoop klusje!
 
Heb je de 'owners manual' erbij? In dat geval: Die maar eens goed doorlezen.
Daar staat idd vrij duidelijk in wat je zoal bij moet/kunt houden en wanneer. Zit er geen bij, dan is het online waarschijnlijk wel te vinden, meeste kans in het engels.
Daar staat ook meteen de juiste kettingspanning en de locatie van de diverse vulpunten en evt smeerpunten aangegeven.
 
Ketting spannen "lijkt" kinderspel maar kan toch op verschillende punten verkeerd gaan.

Hoe bepaal je de spanning, op de middenbok of al zittende ?
Dat kan best wat uitmaken namelijk.

Let je er nauwkeurig op dat je beiderzijds gelijk zet?
Trust me ik heb wat scheef gespannen achterwielen gezien.

Dit wordt natuurlijk een eindeloze discussie, maar ik neem het spannen wel degelijk zeer serieus.
heb ik met mijn huidige motor gelukkig geen last van ;)
 
Klein onderhoud zoals wassen , poetsen, ketting smeren en spannen is allemaal niet zo spannend. De een maakt er meer werk van dan de ander.

Je ketting regelmatig controleren of die nog de juiste spanning heeft is wel belangrijk
evenals regelmatig smeren. spuitbusje of kwastje met taai vet, allemaal goed.
Evenals je bandenspanning en de banden zelf op beschadigingen enz.
Remblokjes of er nog genoeg opzit.
Ketting spannen is niet moeilijk. Als je het boekje volgt kan er niets mis gaan.
Anders een keer iemand die het weet erbij halen om uit te leggen.

Schoonhouden; blijf weg van die hoge druk reinigers :(

Als je er wat aan hebt, wassen doe ik als volgt.
Eerst achterwiel het kettingvet eraf met een flinke doek met lampolie, daarna droogpoetsen.
Motor afspoelen met tuinslang. daarna met een oppomp plantenspuit insprayen met water en een beetje shampoo. even inweken . Veel insectenlijken, dan nog een keer insprayen en dan wassen met een spons. droogmaken met microvezeldoekje. Even droogrijden en dan nog even met het microvezeldoekje erover heen.

poetsen kan met iedere autopoets, tegenwoordig zweer ik bij meguiars cleanerwax
 
Klein onderhoud zoals wassen , poetsen, ketting smeren en spannen is allemaal niet zo spannend. De een maakt er meer werk van dan de ander.

Je ketting regelmatig controleren of die nog de juiste spanning heeft is wel belangrijk
evenals regelmatig smeren. spuitbusje of kwastje met taai vet, allemaal goed.
Evenals je bandenspanning en de banden zelf op beschadigingen enz.
Remblokjes of er nog genoeg opzit.
Ketting spannen is niet moeilijk. Als je het boekje volgt kan er niets mis gaan.
Anders een keer iemand die het weet erbij halen om uit te leggen.

Schoonhouden; blijf weg van die hoge druk reinigers :(

Als je er wat aan hebt, wassen doe ik als volgt.
Eerst achterwiel het kettingvet eraf met een flinke doek met lampolie, daarna droogpoetsen.
Motor afspoelen met tuinslang. daarna met een oppomp plantenspuit insprayen met water en een beetje shampoo. even inweken . Veel insectenlijken, dan nog een keer insprayen en dan wassen met een spons. droogmaken met microvezeldoekje. Even droogrijden en dan nog even met het microvezeldoekje erover heen.

poetsen kan met iedere autopoets, tegenwoordig zweer ik bij meguiars cleanerwax

Bij het topic Poetsen Poetsen Poetsen staat ook het één en ander vermeld.
En bij veel opgedroogde vliegen en muggen, gewoon een vochtige doek op de kap/windscherm leggen. In de tussentijd wat heet water koken en een theezakje pakken, nadat het water gekookt heeft kopje thee drinken. Nadat deze op is, kun je zo de vliegen eraf poetsen.
Lukt dat niet, dan insectenspray erop loslaten of een vliegenspons (ruwe spons, GEEN Brillo of Sorbo).
 
Bij het topic Poetsen Poetsen Poetsen staat ook het één en ander vermeld.
En bij veel opgedroogde vliegen en muggen, gewoon een vochtige doek op de kap/windscherm leggen. In de tussentijd wat heet water koken en een theezakje pakken, nadat het water gekookt heeft kopje thee drinken. Nadat deze op is, kun je zo de vliegen eraf poetsen.
Lukt dat niet, dan insectenspray erop loslaten of een vliegenspons (ruwe spons, GEEN Brillo of Sorbo).

Over de spons: gap van je vriendin een pantysokje/kniekousje en trek die om de spons heen. Prima om geplette vliegen weg te krijgen.
 
~
[In de tussentijd wat heet water koken en een theezakje pakken, nadat het water gekookt heeft kopje thee drinken/quote]

drink geen thee :N is de tijd om een senseotje ta maken ook voldoende ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan