Hoe Ontsteking afstellen

nwam

Moto Guzzi V50 Nato
24 okt 2013
22
12
Doe ik het goed?

Ik ben in het bezit van een moto guzzi V50 met electronische ontsteking.
De merktekens op het vliegwiel zijn niet zichtbaar dus met een stroboscoop gaat het niet werken.
De voorontsteking moet 10 graden zijn.
Nu wil ik de ontsteking afstellen door een aantal mm voor het bdp .

Mijn filosofie is als volgt;
De slag is 57 mm.
Daarvoor heeft hij 360 graden nodig.
Ik deel 360 op 57 en vermenigvuldig de uitkomst daarvan met 350 (is 360 graden -10)
De uitkomst is 55,4 mm.
Trek dit af van de totale slag 57 - 55,4 = 1,6 mm voorontsteking.

Mijn vraag; Doe ik dat goed of moet ik er rekening mee houden dat de zuiger 2 slagen nodig heeft om rond te komen?
In dat geval zou het 3,2 mm zijn.

Graag jullie mening.
 
Britse motoren stel je af door x(32oid) graden voor bdp volledig vervroegd.
Dus per omwenteling (360 graden), de ontsteking draait op halve snelheid omdat deze op de nokkenas zit.
Dit lijkt me ook logisch voor een guzzi.
 
Een beetje gonio toepassen.
geg: slag = 57,2 mm, R = 28,6 mm, hoek = 10o
gevr: lange rechthoekszijde.
opl: lange rechthoekszijde = R x cos 10o = 28,6 x 0,985 = 28,2 mm
voorontsteking in mm = R - lange rechthoekszijde = 28,6 - 28,2 = 0,4 mm
 
Doe ik het goed?

Ik ben in het bezit van een moto guzzi V50 met electronische ontsteking.
De merktekens op het vliegwiel zijn niet zichtbaar dus met een stroboscoop gaat het niet werken.
De voorontsteking moet 10 graden zijn.
Nu wil ik de ontsteking afstellen door een aantal mm voor het bdp .

Mijn filosofie is als volgt;
De slag is 57 mm.
Daarvoor heeft hij 360 graden nodig.
Ik deel 360 op 57 en vermenigvuldig de uitkomst daarvan met 350 (is 360 graden -10)
De uitkomst is 55,4 mm.
Trek dit af van de totale slag 57 - 55,4 = 1,6 mm voorontsteking.

Mijn vraag; Doe ik dat goed of moet ik er rekening mee houden dat de zuiger 2 slagen nodig heeft om rond te komen?
In dat geval zou het 3,2 mm zijn.

Graag jullie mening.

https://www.motoguzziv50nato.nl/www...elen_Ruud/Ontstekingstijdstip controleren.pdf
 
Een beetje gonio toepassen.
geg: slag = 57,2 mm, R = 28,6 mm, hoek = 10o
gevr: lange rechthoekszijde.
opl: lange rechthoekszijde = R x cos 10o = 28,6 x 0,985 = 28,2 mm
voorontsteking in mm = R - lange rechthoekszijde = 28,6 - 28,2 = 0,4 mm

je kan geen afgelegde zuigerweg berekenen zonder de drijfstanglengte te kennen.

formule = (Slag/2 + drijfstang) - (Slag/2 * COS (RAD x°) - WORTEL(drijfstang² - (Slag/2 * SIN (RAD x°)))

ervan uitgaande dat de drijfstang 2x de slag is (als je het niet weet is dat een goede basiswaarde) is het resultaat 0.54mm.
 
misschien handiger om de omtrek van het vliegwiel te meten en zelf streepjes zetten
 
Gradenschijf op je dynamo, BDP en 5 graden voor BDP aftekenen. Je kan ook tanden tellen van de starterkrans, uit mijn hoofd zeg ik 9 tanden is 5 graden. (dan zie ineens ook de merktekens) Moeilijker moet je het niet maken. Ik zou ook even de handleiding van je ontsteking nalezen. Meestal stel je met het ledje af op BDP
.Het forum van de Guzzi club (MGCN) is ook enorm behulpzaam.
 
Gradenschijf op je dynamo, BDP en 5 graden voor BDP aftekenen. Je kan ook tanden tellen van de starterkrans, uit mijn hoofd zeg ik 9 tanden is 5 graden. (dan zie ineens ook de merktekens) Moeilijker moet je het niet maken. Ik zou ook even de handleiding van je ontsteking nalezen. Meestal stel je met het ledje af op BDP
.Het forum van de Guzzi club (MGCN) is ook enorm behulpzaam.
 
Hallo Halflive. Bedankt voor je meedenken. Feit is dat bij vervangen van het motorblok de starterkrans kennelijk niet op de juiste manier is terug geplaatst.
Hierdoor hebben de merktekens geen nut meer.
Dat wordt dan tandjes tellen en aan de hand daarvan het nieuwe merkteken (andere kleur) bepalen.
 
Elke tand van de starterkrans van een kleine guzzi is 3 graden .
Dus zoek je bdp op en je weet het.

niet alle vliegwielen zijn even betrouwbaar vwb merktekens.

oplossing: klepdeksel eraf, beide kleppen dicht, stoterstangen kan je ronddraaien (compressieslag). zuiger in BDP

dan 8~9 tandjes terugdraaien en je rechter cyl staat op 34 grd voor BDP -> max advance.

Bron: Galama.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Hoi.

Feit is dat bij vervangen van het motorblok de starterkrans kennelijk niet op de juiste manier is terug geplaatst.
Hierdoor hebben de merktekens geen nut meer.

Even sleutelen, vliegwiel op tijd zetten en merktekens duidelijk maken, klaar.

De rest is prutswerk.

Groeten, Paul.
 
je kan geen afgelegde zuigerweg berekenen zonder de drijfstanglengte te kennen.
Of een drijfstang 10 of 20 cm lang is maakt niets uit voor de afgelegde weg. Bij een slag van 57.2 mm blijft dat die 57.2 mm.
Mijn goniometriesom berekende ik door de straal recht omhoog te nemen en de straal op 10 graden voorontsteking. Van de voorontstekingsstraal loodlijn op de straal recht omhoog tekenen en dan kan je mijn rekensom er op loslaten.
 
Of een drijfstang 10 of 20 cm lang is maakt niets uit voor de afgelegde weg. Bij een slag van 57.2 mm blijft dat die 57.2 mm.
Mijn goniometriesom berekende ik door de straal recht omhoog te nemen en de straal op 10 graden voorontsteking. Van de voorontstekingsstraal loodlijn op de straal recht omhoog tekenen en dan kan je mijn rekensom er op loslaten.
:N
om de bijhorende zuigerverplaatsing te kennen MOET je de drijfstanglengte mee in je berekening nemen.
de zuigerverplaatsing verschilt door de andere hoeken die een kortere of langere drijfstang maken.

met een langere drijfstang beweegt de zuiger minder rond het BDP (en meer rond het ODP) voor eenzelfde graden krukasverdraaiing (dwell-time in het engels), of : de snelheid waarmee de zuiger zich verplaatst is trager met een langere drijfstang in het BDP en sneller in het ODP.
Automatisch betekent dit dat 5° krukasverdraaiing met een drijfstang van bv 114mm niet overeenkomt met de zuigerverplaatsing met een drijfstang van 120mm : bij 120mm zal de neerwaartse verplaatsing van de zuiger kleiner zijn in het begin van de neerwaartse slag en groter tegen het einde van de neerwaartse slag.

geloof je me niet ? open een programma a la solidworks en teken het zelf maar eens uit.

en anders : piston motion vs conrod length - Google zoeken
 
:N
om de bijhorende zuigerverplaatsing te kennen MOET je de drijfstanglengte mee in je berekening nemen. De zuigerverplaatsing verschilt door de andere hoeken die een kortere of langere drijfstang maken. Met een langere drijfstang beweegt de zuiger minder rond het BDP (en meer rond het ODP) voor eenzelfde graden krukasverdraaiing (dwell-time in het engels), of : de snelheid waarmee de zuiger zich verplaatst is trager met een langere drijfstang in het BDP en sneller in het ODP.
De op- en neergaande zuigerbeweging in de cilinder wordt alleen maar bepaald door 2 x de afstand tussen krukas en big-end oftewel de slag. Of daar een korte of lange drijfstang tussen zit maakt geen verschil. het enige waar dat wel verschil zal maken is bij de leibaankrachten.
 
Jullie maken het veel te ingewikkeld met je drijfstangen. Het gaat alleen maar om het BDP en de hoekverdraaiing van de krukas. Waar en hoeveel de zuiger dan verplaatst hebben anderen al voor je uitgerekend.
 
De op- en neergaande zuigerbeweging in de cilinder wordt alleen maar bepaald door 2 x de afstand tussen krukas en big-end oftewel de slag. Of daar een korte of lange drijfstang tussen zit maakt geen verschil. het enige waar dat wel verschil zal maken is bij de leibaankrachten.
Jaap, je weet veel maar deze keer ben je gewoon mis. niets van de links gelezen ?
bovenaan een drijfstang van 100, onderaan 1 van 150. het verschil in afgelegde zuigerweg is 0.53.

kruk.png


en neen, daar is niet me gefoefelt. gewoon solidworks.
geen idee hoe jou berekening werkt (ik vind het zeer moeilijk om "foute wiskunde" toe te passen ;) ) maar ik ben benieuwd naar jou uitkomsten.
 
Laatst bewerkt:
Tja heren zo technisch ben ik nou ook niet.
Ik heb het even in de groep gegooid en met logisch nadenken kom je aardig in de buurt denk ik.
Tip van Mark Willink. Zoek het BDP op en zet aan de hand daarvan je ontsteking op tijd.
Voorontsteking in deze gedachtegang is niet nodig omdat er een elektronische ontsteking op zit die dat zelf regelt.
Zo gezegd zo gedaan, loopt als een zonnetje en produceert mooie grijs/bruine bougies.
Ik hoop er nooit meer aan te hoeven zitten.
 
geen idee hoe je ze nu hebt "afgesteld" maar als een zonnetje draaien is geen garantie.
te laat en je uitlaatkleppen kunnen verbranden
te vroeg en je loopt pingel-risico, hoe warmer het blok wordt hoe groter het risico. misschien gaat het heel de winter goed en volgende zomer op een warme dag iets minder goed.
 
het bdp vindt je niet zomaar, alleen als het bougie gat recht boven de zuiger zit
zou je met een schuifmaat het bdp kunnen vinden.
 
Aanvulling op…. Heb zelf waarschijnlijk starterkrans niet helemaal op juiste plaats zitten. Met behulp van Voltmeter de electronische ontsteking afgesteld. Motor loopt en reageert op gas respons maar weet nog niet wat het doet als je rijdt.Moet nu nog de merktekens op krans opnieuw witkalken op juiste moment….

1684406929329.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan