Hoe op helling wegrijden?

Nightwolf

MF veteraan
17 apr 2004
1.242
0
België
Op het einde van mijn vorige les vroeg de instructeur mij: "Hebben we eigenlijk al op een helling weggereden?"
Ikke: "Euh, nee"
Instructeur: "Dat zijn we dan vergeten, doen we volgende keer wel"

Ik heb zo wel een idee hoe ik het zou doen maar of dit helemaal volgens het boekje is weet ik niet. Ik weet wel graag een beetje op voorhand hoe iets in theorie gedaan wordt, had hier ook al heel wat gelezen voor ik aan mijn rijlessen begon dus veel verrassingen heeft die intructeur me nou nog niet verteld. Maar over het wegrijden op een helling heb ik nog niets gelezen.

Wie legt ff klaar en duidelijk uit hoe we dat nu doen? :)

Simpel. Schakel eerste in, wissel van je rechter naar je linkervoet aan de grond, druk met de rechtervoet je achterrem in, voorrem los, gas geven, koppeling los en tegelijkertijd achterrem los
(alles met beleid...)

Koppeling in, in eerste versnelling
linkervoetje op de grond, rechtervoetje op de achterrem
voorrem los
en verder is het hetzelde als de auto: gas geven, koppeling op laten komen en achterrem loslaten

Waarom achterrem gebruiken, voorrem kan ook... gas oplaten komen en rem rustig loslaten.. zo doe ik het altijd.. kan je zelfs nog met 2 voeten aan de grond als je niet helemaal stabiel staat of als het erg hard waait. *D

Waarom achterrem gebruiken, voorrem kan ook... gas oplaten komen en rem rustig loslaten.. zo doe ik het altijd.. kan je zelfs nog met 2 voeten aan de grond als je niet helemaal stabiel staat of als het erg hard waait. *D
en dan ff je voorrem inhouden..heb je gelijk een burnout 8-)

Achterrem vind ik makkelijker.
Als ik tegelijk met het gas en de voorrem moet gaan knoeien gaat het altijd fout op een of andere manier... :?

hmm ik zie het verschil niet zo met gewoon wegrijden eigenlijk... behalve dat je ff je rem moet inhouden.

Maak je maar niet druk. Het valt echt mee. Ik vond de hellingproef in de auto moeilijker. Op de motor is het gewoon wegrijden maar dan nog ff met je rem in gedrukt (voordat je wegrijdt)
Ohja je laat de (achter/voor)rem pas los als je voelt dat de koppeling pakt, en viola een perfecte helling proef
Maar de tip om je voorrem in te blijven houden is ook een goede. Ik denk best dat sommige examinators dit zouden waarderen als je daar een vette burnout staat te maken :+

Simpel. Schakel eerste in, wissel van je rechter naar je linkervoet aan de grond, druk met de rechtervoet je achterrem in, voorrem los, gas geven, koppeling los en tegelijkertijd achterrem los
(alles met beleid...)

heeej... ben zelluf rij instructeur, en zoals die hierboven het beschrijft zo moet het. je leert het allebei, maar op het examen willen ze zien dat je het met je achterrem doet.

net zoals met auto, dat je allebei leert en met het examen de handrem erbij moet pakken..

KuZzzz enne voor de rest succes met je rijlessen en je :] examen... al snel??

(alles met beleid...)

Zo had ik het ongeveer wel in gedachten ja. Lijkt me de makkelijkste methode. Ik heb vroeger met men MT5 nog een burnout geprobeerd maar ik had zoals klaas;-) ook problemen met de combinatie van remmen en gas geven :s Dus als ik mag kiezen neem ik ook de achterrem.
Bedankt voor de reacties.

heeej... ben zelluf rij instructeur, en zoals die hierboven het beschrijft zo moet het. je leert het allebei, maar op het examen willen ze zien dat je het met je achterrem doet.

net zoals met auto, dat je allebei leert en met het examen de handrem erbij moet pakken..

KuZzzz enne voor de rest succes met je rijlessen en je :] examen... al snel??

Bedankt hoor :} Idd, redelijk snel, nl. aanstaande woensdag (19 mei)

Wist je dat ik dit helemaal nooit met lessen gehad heb? Nooit bij stil gestaan. best handig om te kunnen trouwens....

Zal eens oefenen ergens.... ;)

Ik doe het eigenlijk altijd op de voorrem. Kost me net zoveel moeite (of niet) als met de achterrem. Zodra je voelt dat de motor wilt weg rijden laat je de rem los. Het kost me eigenlijk zo weinig moeite omdat ik tijdens mijn brommerperiode genoeg recreatief op de crossmotor heb gereden. Daarbij stond ik vaak genoeg op een instabiele steile helling waarbij ik echt beide voeten aan de grond moest hebben. Tijdens mijn rijlessen werd mij ook gevraagd of ik de hellingproef wilde doen. Nou, no problemo natuurlijk.

Ik heb gewoon geleerd om het met mijn voorrem te doen. Simpel toch. Voorrem in, beetje gas bij en je koppeling op laten komen. Op een gegeven moment begint ie een beetje in je voorrem te kruipen, dan kan je lossen en wegrijden.

Dacht het niet. Op mijn examen moest ik dus ook even de hellingproef doen. Gewoon met de voorrem en dat was dus prima. Als je maar vlotjes wegrijd en niet stuntelt is het in orde.

Op je voorrem ben je ook nog eens sneller weg.. tegen de tijd dat je geschakeld hebt, van voet veranderd bent, rem hebt aangelegd en je voorrem hebt losgelaten om dan uiteindelijk een keertje gas te kunnen geven ben ik al 2 straten verder (schakelen, gasgeven en wegrijden).

Laatst bewerkt:
m'n instructeur vertelde me dat over het algemeen bij een lichte heuvel je gewoon
de voorrem gebruikt, tenzij het om behoorlijke hellingen gaat, dan gebruik je de
achterrem (lijkt me ook logisch)

blijf ook vaak gewoon staan met een licht aangrijpend koppeling, is het probleem
van terugzakken gelijk opgelost

m'n instructeur vertelde me dat over het algemeen bij een lichte heuvel je gewoon
de voorrem gebruikt, tenzij het om behoorlijke hellingen gaat, dan gebruik je de
achterrem (lijkt me ook logisch)

blijf ook vaak gewoon staan met een licht aangrijpend koppeling, is het probleem
van terugzakken gelijk opgelost
Je hoeft het op een steile helling (in de bergen, op vakantie, volbepakt) maar één keer met de voorrem te proberen, dat doe je maar één keer fout.

ik doe het altijd met de voorrem.

Schakelen in zijn 1.
Koppeling laten komen.
Je voelt de neus van de motor inveren omdat ie weg wil maar je voorrem nog in hebt.
Beetje gas geven en koppeling zachtjes laten komen tot je begint te rijden.
Dan koppeling lossen en beetje gas bijgeven en dan voetjes op de steps.

Is niet zo moeilijk hoor ;)

Ik moet elke dag vanuit stilstand stijle helling op om uit parkeergarage te komen en doe het zoals hierboven beschreven...

Wist je dat ik dit helemaal nooit met lessen gehad heb? Nooit bij stil gestaan. best handig om te kunnen trouwens....

Zal eens oefenen ergens.... ;)

Ik had het ook nooit gehad. Tijdje terug dagje in de eifel doorgebracht en daar ging alles goed :z

ik doe het altijd met de voorrem.

Schakelen in zijn 1.
Koppeling laten komen.
Je voelt de neus van de motor inveren omdat ie weg wil maar je voorrem nog in hebt.
Beetje gas geven en koppeling zachtjes laten komen tot je begint te rijden.
Dan koppeling lossen en beetje gas bijgeven en dan voetjes op de steps.

Is niet zo moeilijk hoor ;)

Ik moet elke dag vanuit stilstand stijle helling op om uit parkeergarage te komen en doe het zoals hierboven beschreven...
en op welk punt laat je nou de rem los :? 8-)

Je hoeft het op een steile helling (in de bergen, op vakantie, volbepakt) maar één keer met de voorrem te proberen, dat doe je maar één keer fout.

Volbepakt is mischien een ander verhaal, maar tijdens het examen toch mooi op een 80% helling met de voorrem gedaan.

Terug
Bovenaan Onderaan