Hoe oud is je motor?

Leeftijd motor

  • >1 jaar

    Stemmen: 34 6,0%
  • 1-5 jaar

    Stemmen: 58 10,2%
  • 5-10 jaar

    Stemmen: 99 17,4%
  • 10-15 jaar

    Stemmen: 121 21,2%
  • 15-20 jaar

    Stemmen: 85 14,9%
  • +20 jaar

    Stemmen: 173 30,4%

  • Totaal aantal stemmers
    570
Suzuki VX800 april 1993 met ruim 74.000 km op de teller. Alleen bij mooi weer :]
20190919_164512.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik moet nu kiezen tussen een stevige upgrade van mijn 17-jaar oude Pan, of investeren in een nieuwe. De upgrade (vering aanpakken is de grootste kost) zal ongeveer 600€ kosten, een recenter model uiteraard een stuk meer. Daarom vroeg ik mij af :
Nieuwe schokdemper is nog geen 400 euro, koop je een andere motor dan ben je meer kwijt op het moment dat die de drempel van de showroom over gaat. Als dat niet zo is heb je er eentje waarvan de diverse slijtage-onderdelen zoals schokdemper ook allang niet meer vers zijn.

Achterbrug en uitlaat nog hard? En de Pan bevalt je prima? Dan zou ik het wel weten, nieuwe schokkert eronder en gaan met die banaan :)
 
Harley-Davidson XR1200 uit 2009 met 32K op de teller
Suzuki gsx600f uit 1997 met 45k op de teller
 
Fireblade uit 2000 en VFR400R uit 1989. Zijn allebei technisch op en top en ik heb echt geen enkele reden een jongere motor te kopen.
 
1991 CBR1000F 49.800km

Binnenslapertje dus nergens corrosie...
Overzichtelijk analoog klokkenspel... alleen ABS mis ik misschien een klein beetje.
 
Laatst bewerkt:
Zelfde probleem hier.

Mijn vering is er niet zo erg aan toe als die van jou, toch merk ik dat vooral achter begint te slijten.

Hyperpro setje rond om incl montage gaat mij 675 euro kosten.

Same issue, 15 jaar oud met 50k op teller. Kleine mankementjes waar je je aan irriteerd (schade plekjes in de lak bijv)

lastig lastig lastig
 
Zelfde probleem hier.

Mijn vering is er niet zo erg aan toe als die van jou, toch merk ik dat vooral achter begint te slijten.

Hyperpro setje rond om incl montage gaat mij 675 euro kosten.

Same issue, 15 jaar oud met 50k op teller. Kleine mankementjes waar je je aan irriteerd (schade plekjes in de lak bijv)

lastig lastig lastig

Bekijk eens Progressive, hun 465 set gaat mij een kleine 400 kosten.

Identiek bij mij : 75k op teller, motorisch nog gaan als een trein. Om echt zo goed als nieuw te zijn moet het volgende gebeuren :
- nieuwe schokdemper achter (en best gelijk progressieve veren vooraan)
- nieuwe bevesting kuip (roestig en rondgedraaid)
- nieuw scherm (steenslag)
- achterwiel bekijken (band loopt langzaam leeg langs de rand)
- voorvork spuiten (steenslag)
- stuur spuiten
-handvat verwarming herstellen. Rechts gaat helemaal niet meer

Dan is het echt als nieuw.

De vorige eigenaar was wat hardhandig met het onderhoud, maar alles was wel gedaan. Maar hier en daar een vreemd boutje dat niet past, een beetje gebroken plastiek aan het windscherm van te hard aandraaien en zo...
 
Bekijk eens Progressive, hun 465 set gaat mij een kleine 400 kosten.

Identiek bij mij : 75k op teller, motorisch nog gaan als een trein. Om echt zo goed als nieuw te zijn moet het volgende gebeuren :
- nieuwe schokdemper achter (en best gelijk progressieve veren vooraan)
- nieuwe bevesting kuip (roestig en rondgedraaid)
- nieuw scherm (steenslag)
- achterwiel bekijken (band loopt langzaam leeg langs de rand)
- voorvork spuiten (steenslag)
- stuur spuiten
-handvat verwarming herstellen. Rechts gaat helemaal niet meer

Dan is het echt als nieuw.

De vorige eigenaar was wat hardhandig met het onderhoud, maar alles was wel gedaan. Maar hier en daar een vreemd boutje dat niet past, een beetje gebroken plastiek aan het windscherm van te hard aandraaien en zo...

Hyperpro verhaal:
Wat heeft je Fazer aan kilometers gelopen?
Als dit boven de 50.000 km is, dan word de streetbox (schokbreker+voorveren+olie) namelijk een goede optie (€555,- los).
Dit omdat de originele schokbreker rond deze km stand vaak al behoorlijke slijtage (= gebrek aan demping) vertonen, en dan is het zonde om alleen een nieuwe veer op een versleten achterschokbreker te zetten.
------------------------------
En daar zit ik dus mee, vind ik die 675 (incl montage) het geld wel waard. Ja ik blijf er nog wel 2 jaar of meer elke dag mee rijden... mjah, voor 4k heb ik het nieuwe type...

Dat blijft altijd het nadeel van een ouder voertuig, in het staat niet meer in verhouding.
Ik ga sowieso eerst bij ze langs voor een checkup (gratis), wie weet kan er nog een hoop gewonnen worden met de afstelling.
 
Beetje wisselend welke ik gebruik. Hier drie honda's die allemaal een tijdje belastingvrij waren. Oudste wordt aankomend jaar opnieuw belastingvrij. De jongste 5 jaar later.

:]

En 'oud' is nogal relatief, want ik vind mijn motortjes helemaal niet oud. Van voor 1960 vind ik pas oud. :P
 
Beetje wisselend welke ik gebruik. Hier drie honda's die allemaal een tijdje belastingvrij waren. Oudste wordt aankomend jaar opnieuw belastingvrij. De jongste 5 jaar later.

:]

En 'oud' is nogal relatief, want ik vind mijn motortjes helemaal niet oud. Van voor 1960 vind ik pas oud. :P
Zo, dat is jong, mijn jongste is van 1995. Dan '91, '88, '79, '76. Oud begint voor mij ongeveer in 1973, de grote Japanse invasie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan