Hoe pest ik een radarcontroleur?

Iceman

MF veteraan
11 okt 2001
1.191
74
Leusden
Het kan gebeuren dat je wordt geflitst tijdens een mobiele snelheidscontrole. Om je dag dan toch nog een beetje goed te maken, kun je de dienstdoende controleur even lekker sarren. Onder het motto: "gedeeld balen, is half balen", maak je de Buitengewoon Opsporings Ambtenaar doelwit van irritante acties. Ook als je niet geflitst bent, is het altijd leuk om de BOA te verblijden met jouw aanwezigheid. Is de sleur er voor hem ook een beetje uit... Maar let op: blijf binnen de grenzen van de wet, want anders lacht de BOA echt als laatste! Daarom hier enkele tips om wat lol te trappen. Staat het controlerende voertuig op een parkeerplaats, parkeer je eigen auto er dan voor. Maak een fotoreportage. Ga uitgebreid foto's van het controlerende voertuig maken. Vergeet ook niet het gezicht van de controleur (M/V) er goed op te krijgen. Neem uitgebreid de tijd om in te zoomen op zijn/haar hoofd. Mijn ervaring is dat deze mensen niet met hun gezicht op de foto willen. Zij zullen er alles aan doen om dit te voorkomen: wegduiken in de auto, gezicht afschermen met hand of krant...etc. Als dit gebeurt, loop dan naar de auto toe en vraag vriendelijke of de controleur even naast de auto wil gaan staan, omdat dit zo'n mooi plaatje oplevert...
Ook erg leuk is het volgende: maak een paar mooie foto's en loop dan naar de auto toe en zeg: "Hoi, ik ben Jan en u heeft me zojuist geflitst. Mag ik uw legitimatie even zien?" Maak duidelijk dat je geflitst bent (ook al is dit niet waar, dit valt niet ter plekke meer te achterhalen), omdat in dat geval de controleur een ambtsedig proces-verbaal heeft opgemaakt (middels de foto en het logboek van zijn activiteiten). Indien namelijk een opsporingsambtenaar een ambtsedig procesverbaal opmaakt, is hij verplicht om zich, op verzoek, te legitimeren.

Mijn ervaring is dat na de fotoreportage de bereidwilligheid om mee te werken zeer gering is. Men is doodsbenauwd dat hun naam bij eventuele foto's gepubliceerd wordt. Indien de controleur inderdaad weigert om zich te legitimeren, ga dan voor de auto staan. Zorg ervoor dat je met je rug precies in de baan van de camera staat, en bel de meldkamer van de politie (0900-8844). Dien ter plekke een klacht in tegen de controleur en vraag of er een surveillance-auto kan komen om het probleem op te lossen (nl. de legitimatie zien). Met een beetje mazzel zijn er ondertussen een aantal foto's van jouw gemaakt, je staat immers in de baan van de camera. Loop vervolgens terug naar de controleur en vraag of je de foto's die hij van jouw rug heeft gemaakt, kan nabestellen. Succes verzekerd!

Het summum van lol is het aanhouden van een controleur die zich niet wil legitimeren! Dit is namelijk mogelijk! Het enige wat je moet doen is vragen: "Bent u bevoegd om dit te doen?". Is het antwoord "Ja", maar wil hij/zij niet bewijzen dat hij/zij bevoegd is, dan heb je het eerste misdrijf al te pakken. Op grond van artikel 2 ambtsinstructie is hij/zij namelijk verplicht zich te legitimeren: bij optreden in burger ongevraagd en bij optreden in uniform op verzoek. Voorts is iemand die zich niet wil legitimeren ook geen opsporingsambtenaar, maar "gewoon" burger. Nu heb je dus een burger die zich uitgeeft voor opsporingsambtenaar, wederom een misdrijf. Tevens staat deze burger meestal in de berm geparkeerd, binnen de bebouwde kom is dit een overtreding van art. 315b Bijlage WAHV, namelijk als bestuurder van een motorvoertuig niet de rijbaan gebruiken. Ook is het verspreiden van flitslicht een overtreding van art. 5 WegenVerkeersWet, namelijk zich zodanig gedragen dat gevaar op de weg kan worden veroorzaakt (hard remmende bestuurders die een flits zien).

Zie hier: 2 misdrijven en 2 overtredingen op heterdaad! Op grond van art. 53 eerste lid StrafVordering is "in geval van ontdekking op heeter daad een ieder bevoegd den verdachte aan te houden". Het vierde lid meldt "Geschiedt aanhouding door een ander, dan levert deze den aangehoudende onverwijld aan een opsporingsambtenaar over...". Het is juridisch zelfs toegestaan om het voertuig van de controleur ter plekke in beslag te nemen! Let wel op: als je iemand aanhoudt, moet je wel onmiddellijk de politie bellen, om de verdachte af te laten voeren.

Bijdehand worden is ook erg leuk. Loop naar de controleur toe en vraag waarom hij nu juist hier staat en wijs vervolgens op de gevaarlijke kruising 200 meter verderop. Adviseer hem vriendelijk om daar te gaan staan, omdat hij hier enkel zakken loopt te vullen en daar de verkeersveiligheid kan bevorderen.

Tot slot: als je geflitst bent en je krijgt de schikking binnen, ga altijd in beroep bij de Officier van Justitie en teken vervolgens bezwaar aan bij het Kantongerecht. Niet dat je enige kans hebt dat de beschikking zal worden vernietigd, maar zo krijg je wel waar voor je geld. Mijn ervaring is dat het minder pijn doet om te moeten betalen, als je weet dat het Justitie veel meer geld heeft gekost, dan de hoogte van jouw boete.

Bron http://www.flitspalen.com/ (www.flitspalen.com/)
 
Toch maar ff uitkijken met die foto's
in Belgie bestaat er zoiets als de wet op de privacy die het verbied om zonder toestemming foto's te nemen van iemand.

Wel leuk

heb ooit eens een bejaarde vent gezien die 100 meter voor een anonieme flitswagen ging staan met een groot karton met "opgepast radarcontroole" inclusief schrijffout erop. :} :} :} :}

De eerste 15 minuten geen enkele wagen geflitst
toen de flikken dit zagen hebben ze die vent wel nogal stevig onder handen genomen (verbaal wel)
Wij zaten ons een breuk te lachen in de kroeg en zijn toen met een man of 10 opa even gaan helpen.
5 minuten later hadden ze gepakt en waren ze verdwenen. hehe :j :j :j
 
De volgende keer moet je eerst eens de moeite nemen om ook de besprekingen van de wet te lezen, voordat je met allerlij wetsartikkelen gaat gooien. Ten eerste zijn een boel van de ambtenaren die staan te flitsen geen BOA, maar AOA. Dat wil zeggen dat als jij je auto parkeerd voor de flitswagen jij ze hindert in de uitoefening van hun taak. Hij kan je dan vorderen om weg te gaan. Doe je dit niet, kan ie je oppakken voor het niet voldoen aan een ambtelijk gegeven vordering. In dat geval kan ie je auto ook nog ff laten afslepen. enz enz enz. Dan het gedeelte met het legitimatie vragen. Hij hoeft zich niet aan je te legitimeren omdat hij geen gerichte zaken met jou doet, maar jij met hem en dan is het net zo krom om legitimatie te vragen als dat het zou zijn als je willekeurig elke agent op straat zou aanspreken en om legitimatie te vragen. Kortom, ik denk dat wanneer je dat doet wat jij in je verhaal weergeeft, je een leuk nachtje in de cel mag doorbrengen en op een later tijdstip aan de rechter mag uitleggen waarom je je zo hebt gedragen. (tenzij je op het schikkingsvoorstel van de Ovj ingaat natuurlijk)
 
Leuke manieren om een radarcontroleut te pesten.
Lig hier in een deuk :)

Ik zou (mag wel niet maar toch) mijn nummerplaat dubbelklappen en dan met m'n blote reet er te hard langs rijden. (hoe kwaad ze ook mischien doen, ze lijsten hem gegarandeerd in en hangen hem op het bureau aan de muur)
 
Laatst bewerkt:
Op zaterdag 16 maart 2002 11:10 schreef Moosman het volgende:Ik zou (mag wel niet maar toch) mijn nummerplaat dubbelklappen en dan met m'n blote reed er te hard langs rijden. (hoe kwaad ze ook mischien doen, ze lijsten hem gegarandeerd in en hangen hem op het bureau aan de muur)

als afschrikking voor criminelen mischien
hey man in die wachtkamer wil ik nooit meer zitten er hangt een afschuwelijke reet aan de muur, ik verhuis }) })
 
Je kan hem ook gewoon direct uit de auto trekken en ik elkaar rossen. Daarna camera met een stuk touw aan je eigen auto knopen en er de weg mee aan gaan vegen.
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen nog een mobiel flitsgatso dingetje tegen gekomen... reed 20km/u te hard, maar zag 'm mooi op tijd (hij stond wel goed verscholen maar ik zag een bolletje wat ik normaal nooit had gezien) dus kijken wat er achter me rijd en netjes hard in de remmen ;) Weer 52 euro uitgespaard. Daarvan huur ik woensdag de FZS600-2002 :P
 
Op zaterdag 16 maart 2002 11:30 schreef Skoezie het volgende:
Je kan hem ook gewoon direct ui de auto trekken en ik elkaar rossen. Daarna camera met een stuk touw aan je eigen auto knopen en er de weg mee aan gaan vegen.

beetje extreem mischien ?? wel leuk :} :} :}
 
Euh Iceman als je vandaag gaat rijden, pas dan ff op want bij je woonplaats staan dus 1 of 2 fliters langs de A28. In de buurt bij die vent die Amerikaanse auto's langs de snelweg heeft staan. Dus nog wel voor je vanaf Leusden kan invoegen richting klaverblad Hoevelaken... las trouwens nog op internet dat er ook eentje NA het klaverblad staat..

maargoed, bij die van Leusden was ik dus bijna geld armer zoals ik al zei ;) Maar dat je het ff weet. Scheelt je straks geld als je een eindje gaat racen.
 
Euh Iceman als je vandaag gaat rijden, pas dan ff op want bij je woonplaats staan dus 1 of 2 fliters langs de A28. In de buurt bij die vent die Amerikaanse auto's langs de snelweg heeft staan. Dus nog wel voor je vanaf Leusden kan invoegen richting klaverblad Hoevelaken... las trouwens nog op internet dat er ook eentje NA het klaverblad staat..


Ja had zien staan.....de fokkers...en flitsen dat ie deed, allemaal auto`s...niet errug dus...


maargoed, bij die van Leusden was ik dus bijna geld armer zoals ik al zei ;) Maar dat je het ff weet. Scheelt je straks geld als je een eindje gaat racen.
 
Op zaterdag 16 maart 2002 11:10 schreef Moosman het volgende:Ik zou (mag wel niet maar toch) mijn nummerplaat dubbelklappen en dan met m'n blote reed er te hard langs rijden. (hoe kwaad ze ook mischien doen, ze lijsten hem gegarandeerd in en hangen hem op het bureau aan de muur)
Of ze denken: kut, daar heb je de commissaris!
smhair2.gif
 
Dan het gedeelte met het legitimatie vragen. Hij hoeft zich niet aan je te legitimeren omdat hij geen gerichte zaken met jou doet, maar jij met hem en dan is het net zo krom om legitimatie te vragen als dat het zou zijn als je willekeurig elke agent op straat zou aanspreken en om legitimatie te vragen.
Als hij je net heeft geflitst heeft hij wel gerichte zaken verricht aan jouw adres he..
 
Ik heb me wel eens laten vertellen dat ze je in duitsland van voren flitsen omdat ze daar om juridische redene de bestuurder op de foto moeten hebben. Is dit ook niet iets voor Nederland. Lijkt mij geweldig 8-)
 
Ik heb me wel eens laten vertellen dat ze je in duitsland van voren flitsen omdat ze daar om juridische redene de bestuurder op de foto moeten hebben. Is dit ook niet iets voor Nederland. Lijkt mij geweldig 8-)

Vraag me af hoe lang het dan nog duurt voordat we aan de voorkant ook een kenteken moeten hebben en dat donkere vizieren verboden worden.
 
Als hij je net heeft geflitst heeft hij wel gerichte zaken verricht aan jouw adres he..

Ja, maar dat jij bent geflitst kan jij op dat moment dus niet aantonen, en dus is hij dan helemaal klaar met jou. Maar voor degene die hier een andere mening over heeft, zou ik zeggen:

probeer het maar lekker uit.
 
Ja, maar dat jij bent geflitst kan jij op dat moment dus niet aantonen, en dus is hij dan helemaal klaar met jou. Maar voor degene die hier een andere mening over heeft, zou ik zeggen:

probeer het maar lekker uit.

:( kut agenten winnen dus weer :(
Maar foto's maken kan natuurlijk altijd. Kijk maar op www.tuftufclub.com. En de agenten vinden dat niet echt leuk maar het is niet verboden :) :) :)

Als iemand nog een verhalen wilt lezen over foute agenten moet je eens zoeken op de woorden "stillen" en "politie". Krijg je heel veel verhalen over agenten in burger die demonstranten in elkaar slaan.
 
Ja, maar dat jij bent geflitst kan jij op dat moment dus niet aantonen, en dus is hij dan helemaal klaar met jou. Maar voor degene die hier een andere mening over heeft, zou ik zeggen:

probeer het maar lekker uit.

Tenzijn hij je op je smoel slaat kan je dat nooit aantonen. Volgens jouw redenering lijkt een gegrond vermoeden me al genoeg.

Verder ben'k het wel eens dat je zo'n mensen best niet kan gaan fucken tenzij je erg goeie advocaat hebt/bent en tijd en geld over hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan