Hoe plan ik een motorreis

Sitchderp

MF'er
6 apr 2017
31
8
Goedenavond ervaren reizigers,

Nu de brommer weer in de parking staat, is het voor mijn weer tijd om na te denken over de zomervakantie!

Dit zal voor mij de derde reis worden, nadat we in de afgelopen twee jaar via een organisatie (MoorMotor, aanrader) hebben gereden. Daarbij werden o.a. de routes geleverd. In het tweede jaar hadden we nog wat tijd over, en zijn we op de bonnefooi het zwarte woud ingereden. Dit beviel op zich goed, maar om 8 dagen zomaar wat te doen is ook alweer zowat..

Mijn vraag;
Hoe organiseren jullie de vakanties?

Wordt alles tot in de puntjes uitgedacht, of laten jullie veel ruimte in de planning?

Het plan was om of richting de Franse alpen te gaan, of om de Dolomieten op te zoeken. (beide is denk iets wat ambitieus?).
Hebben jullie nog tips voor deze regio's? Wegen, hotels etc.

Alle reacties zijn welkom voor deze onervaren reizigers.

Alvast bedankt!
 
Bij voorkeur plan ik niets, behalve een week of vier vrij. Afhankelijk van het weer besluit ik kort van te voren een beetje de richting waar ik heen ga. Dat is iets grofs als "Scandinavië" "Frankrijk/Spanje" "Italië/Oostenrijk" of "Engeland" en wordt meestal door het weer bepaald.

Afhankelijk van de keuze wil ik nog wel eens een veerboot boeken kort van te voren (in geval van Scandinavië of Engeland, maar dat doe ik nooit voor de terugreis want ik wil nergens aan vast zitten.

En uiteindelijk vertrek ik met de tent achterop waarbij ik voor de eerste dag een route heb gemaakt en alle volgende dagen maak ik 's avonds in de tent een route op mijn Garmin. Als het me op een plek bevalt, qua omgeving en weer wil ik nog wel eens een paar dagen blijven hangen en rij dan wat rondritjes. Als ik het zat ben gaat de tent weer achterop en rij ik verder.

Meestal loopt zo'n reis dan totaal anders dan ik enigszins in gedachten had en dat vind ik eigenlijk veel leuker. Zo was ik twee jaar terug eigenlijk van plan naar Zuid-Frankrijk te gaan. Alleen op de tweede dag regende het richting het zuiden terwijl het naar het oosten mooi weer was en zo kwam ik uitendelijk in Slovakije terecht.

Meestal begin ik na een week of 3 het gevoel te krijgen dat het mooi is geweest en afhankelijk van het weer rij ik dan linea recta naar huis, of doe daar nog een paar dagen over met tussenstops. Dat laatste heeft mijn voorkeur, maar soms is het koud en nat en ben ik het opeens zat.

Voor mij de ideale manier van vakantie vieren, zonder stress want ik hoef niets en kan elke morgen doen waar ik zin in heb.
 
Gewoon gaan en niet te lang proberen of iemand mee wil. Alleen de eerste dag een beetje plannen en de rest s-avonds met een bier, een old skool kaart en tt in een bar. Wat wel slim is om voor maart/april jouw motor gereed te hebben zodat-ie startklaar staat.
 
Het is voor iedereen verschillend, de ene wil alles tot op de meter nauwkeurig voorbereid hebben, de ander maakt het weinig uit en ziet wel waar hij/zij uitkomt. Als je het mij vraagt is er geen goed of fout, het is net wat je zelf het prettigst vind. Daarom zal iedereen hier waarschijnlijk iets anders zeggen, de beste manier voor jou zal je zelf moeten ervaren.

Zelf plan ik nooit zo veel, wel een land of een globale regio, maar geen routes of overnachtingen. Meestal pak ik tijdens de reis in de avond de kaart erbij, stippel een bepaalde route uit en neem deze over in de garmin. Wat overigens niet betekend dat deze route op de dag zelf bindend is, ik wijk er net zo makkelijk vanaf. Het is wel een beetje afhankelijk van waar ik heen ga, overtochten en dat soort dingen plan ik meestal wel vooraf, maar dan vaak alleen de heenreis. Omdat ik altijd kampeer ik flexibel, campings zijn overal te vinden en zo niet kan je altijd nog ergens een plekje in het wild zoeken. En als ik doordat ik me niet heb voorbereid de mooiste highlights van de regio mis, jammer dan, die liggen er een jaar later ook nog wel.

Je zegt dat Franse Alpen of Dolomieten te ambitieus is, maar ik zou niet weten waarom? Franse Alpen rij je over de snelweg in een dag naartoe, binnendoor in 2 dagen. In de bergen zit je wat routes betreft eigenlijk altijd goed, zeker als je er voor de eerste keer komt, dan is toch alles mooi.

Waar je wel op moet letten, is dat je je niet verkijkt op de dag-afstanden. Als je gewoon lekker rustig wilt toeren, af en toe eens stoppen om rond te kijken of een foto maken, bakkie doen op een terras, dan schiet het met de kilometers niet op. 250/300 kilometer is al heel wat, zeker in de bergen. Ik hou voor binnendoor rijden altijd een gemiddelde snelheid van ongeveer 50km/u aan, dan zit je meestal wel goed. Tel daar nog een uurtje lunchpauze, nog minimaal een uurtje voor alle andere stops, en je bent met 250 kilometer al snel een uur of 7 bezig. Als je te lange etappes plant ben je alleen maar tegen de klok aan het rijden, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vaak een aantal highlights in mijn hoofd die ik graag wil zien. Vervolgens ga ik gewoon rijden en zie ik wel hoe het schip strand.

De planning voor iedere dag gebeurd bij mij altijd de avond ervoor met een biertje erbij :)

Zelfs voor hotels hoef je tegenwoordig niet meer moeilijk te doen om vooruit te plannen. Je hebt voor 50,- vaak in het centrum van een stad al een prachtig hotelletje als je 4/5 uur van te voren boekt. (dit zijn kamers die ze niet verkocht krijgen, soort last minute idee)
 
Plan alleen de richting en waar we in Belgie de grens overgaan naar Frankrijk. Daarna zien we wel.
Heb alle gemeentecampings en Formule1 hotels als POI in mijn navigatie staan. Het enige wat er nog overblijft is het mijden van grote steden zoal Parijs en Lyon.
Einddoel volgend jaar is Foix, daarna door de Pyreneeën. De route hangt verder van het weer en de tijd af.
 
Ik ga vaak met mijn broer op vakantie. Vorig jaar Gibraltar en dit jaar Schotland, dat is ook het enige wat gepland is. Routes zijn flexibel, we zien wel waar we overnachten en hoe de reis verloopt. Het enige wat we dit jaar gepland hadden was de overtocht naar New Castle en vv.
 
Plan alleen de richting en waar we in Belgie de grens overgaan naar Frankrijk. Daarna zien we wel.
Heb alle gemeentecampings en Formule1 hotels als POI in mijn navigatie staan. Het enige wat er nog overblijft is het mijden van grote steden zoal Parijs en Lyon.
Einddoel volgend jaar is Foix, daarna door de Pyreneeën. De route hangt verder van het weer en de tijd af.
@ grens: Bouillon is heel leuk. Camping langs de Sémois!
@ gemeentecamping: Probeer eens een motorcamping. Bijv. in Sarlat le Canéda :t
Heerlijk rustig, geen kindergekrijs, vrijwel altijd een goede bar.
 
Bestemming bepalen en op voorhand de routes downloaden en in je navigatie zetten. Boek 1 of 2 hotels en bekijk per dag welke route je wilt gaan rijden en laat je niet teveel lijden door de routes, maar het brengt je vaak wel op de mooiste plekjes
 
@ gemeentecamping: Probeer eens een motorcamping. Bijv. in Sarlat le Canéda :t
Heerlijk rustig, geen kindergekrijs, vrijwel altijd een goede bar.

Je moet er van houden, ik vind een motorcamping niets. Ik heb sowieso de voorkeur voor een camping die uit niet meer bestaat dan een grasveld en een eenvoudig toiletgebouwtje met goed warm water voor de douche. Een camping met een bar of restaurant blijf ik bij voorkeur ver vandaan.

Veel gemeentecampings voldoen aan die eis, als je ze tenminste in kleine dorpjes opzoekt.
 
Ik vindt het altijd wel fijn om de route vooraf te plannen, en even te zoeken naar de "deze moet je gereden hebben" wegen op de route. Zo weet je zeker dat je de leuke stukken pakt.

Verder zou ik de stops niet te veel plannen, tenzij je langer op 1 plek wil bijven.
 
Zo te horen wordt er niet veel voorbereid.
We zijn altijd met z’n tweeën op pad, beide op een supersport. De tent gaat niet mee, dus we zijn afhankelijk van hotelletjes. €75,- voor een tweepersoonskamer per nacht is dat redelijk?

We komen uit het Noorden, dus het eerste plan is om in ieder geval tot aan Luik de snelweg te pakken.
Vandaar alles binnendoor tot aan de Grenoble regio. Is er iemand bekent in die regio?

Wat we daarna gaan doen is nog niet helemaal duidelijk. Misschien gaan we dan ook wel gewoon doen waar we zin in hebben :)
 
We komen uit het Noorden, dus het eerste plan is om in ieder geval tot aan Luik de snelweg te pakken.
Vandaar alles binnendoor tot aan de Grenoble regio. Is er iemand bekent in die regio?

Vanaf Grenoble kan je eigenlijk twee kanten op. Aan de ene kant beginnen de hoge Alpen en kan je eigenlijk richting alle bekende passen. Aan de andere kant heb je de Vercors, dat is wat lager ook maar meestal rustiger en ook erg mooi. Vanuit de Vercors kan je via Gap en Embrun uiteraard ook weer doorsteken naar de eerstgenoemde regio.
 
Je moet er van houden, ik vind een motorcamping niets. Ik heb sowieso de voorkeur voor een camping die uit niet meer bestaat dan een grasveld en een eenvoudig toiletgebouwtje met goed warm water voor de douche. Een camping met een bar of restaurant blijf ik bij voorkeur ver vandaan.

Veel gemeentecampings voldoen aan die eis, als je ze tenminste in kleine dorpjes opzoekt.

Mijn ervaring is ook dat je van groepen motorrijders op campings minimaal net zo veel last kunt hebben als van groepen kinderen op een familiecamping. Eigenlijk liggen die twee niet zo ver uit elkaar, zeker niet als de oudere groep een slokje op heeft :+

Voor mij ook het liefst een camping met zo weinig mogelijk faciliteiten, toilet en douche zijn voldoende.

Maargoed, dat is een andere discussie, draag vroeg TS niet naar.
 
Nou hier de planner dan die reageert...
Na een aantal keer ergens niet terecht hebben gekund en ik iets had gemist... (ja ik weet het je kunt nooit alles zien..)
Plan ik alles tot in detail,ik vind dat heerlijk en hoort al bij de vakantie die voorpret.
Als je bij grenoble in de buurt wil zijn kun je motorhardfrance overnachten of bij le camping moto of gewoon hotel.
Wat ik de laatste jaren doe is via booking.com mijn hotels boeken.
Ook ivm mihn gezondheid,want kan tot dag ervoor gratis annuleren stel je krijgt moto pech of zo (ook al eens voorgekomen)

Motorhotels er soms tussen met nederlandse eigenaren.
Meestal moet je vooruitbetalen,alleen buj de hollanders boek je bij duitsers etc nooit gehoeven.
Gemmideld gesproken ben je zon 55 euro pp per dag kwijt voor hotel met halfpension.
Dwz dat de ene mischien wat duurder is en andere weer wat goedkoper..
Als je weet wat je ongeveer wilt zien maak je globale route.
En dan ongeveer 300 km of 250 tussen laten en dan op die plaatsen zoek ik hotels.
En dan het liefste met een mooi uitzicht en goede recensies...
Of stel je wilt bv vlakbij stad of cafe of perse een zwembad ,kun je allemaal ingeven...echt nu naar schotland ook weer booking com gebruikt...

Daarna ga ik alles uitzoeken.
Hier bv op forum op bv franse Alpen etc..wat willen we niet missen..
Dat ga ik opschrijven en daarna ga ik die in mijn routes bewerken..
En daar doe ik wel dagen over..vind trouwens ook heerlijk.
Laatste jaren ivm met gezondheid blijf ik langer op 1 plaats.
Ik maak meerdere routes en afhankelijk van weer of zin pikken we er dan 1 uit ,een korte of lange ..of soms gaan we wandelen.

Maar zijn afgelopen jaar granse Alpen etc geweest.

Wat ik als tip kan geven tank op tijd ...pompstations staan in navigatie ,maar zijn wegens wat regels bijna in alle dorpjes weg.
Vaak wel bij supermarkt.
Bij visa betaling schrijven ze soms bv 200 euro eraf en die storten ze soms pas na week of langer terug!!
Verder gaan wij als het weer het toelaat altijd naar een lokale supermarkt en picknicken we tussen de middag ergens in de natuur op een moou plek...
Heb leuke hotels en routes als je intresse hebt....

En ieder zijn ding.
Ik vind het voorbereiden al super.
En tegenwoordig met myrouteapp en navigatie kun je alles eventueel ter plekke nog wijzigen.
En wat is er mis met plannen als je toch al weet wat je wilt zien en doen...etc😉😗
Vraag maar raak zou ik zeggen...😗
 
Bij visa betaling schrijven ze soms bv 200 euro eraf en die storten ze soms pas na week of langer terug!!

Als je VISA of een andere credit card gebruikt wordt dat bedrag niet afgeschreven maar gereserveerd. Die reservering betaal je niet echt, maar gaat wel van de limiet van je kaart af.
Gebruik je een betaalpas dan betaal je dat bedrag wel echt en krijgt het later terug, en dat is dan wel iets om rekening mee te houden.

Maar dat geldt alleen bij een automatische pomp, als je achteraf betaalt met credit card of betaalpas geldt dat uiteraard niet.

En in Frankrijk moet je inderdaad rekening mee houden dat buiten de doorgaande wegen je alleen kunt tanken bij supermarkten, want alle andere benzinestations zijn bijna altijd gesloten. Dat is niet op grond van een wettelijke regel maar omdat de supermarkten benzine tegen kostprijs verkopen om klanten te lokken en zo de lokale benzinestations uit de markt hebben gedrukt.
 
Ik ben ook van het plannen. Als je beperkt de tijd hebt wil je het maximale uit die tijd halen. Ik zou er van balen als ik een mooie route zou missen omdat ik niet goed voorbereid ben. Ik heb voor langere reizen ook opties gepland. Inderdaad minder spontaan, maar ook ik beleef veel voorpret aan de planning.
 
Voorafgaand aan de vakantie, stippel ik voor iedere vakantiedag 1 lange en 1 korte route uit. Daarmee kun je goed anticiperen op het weer, wel/geen kater etc....
 
Vakantie-plannen is voor mij vooral, na een keuze te hebben gemaakt van de (eind-)bestemming, welke high-lights er zijn te bekijken. Alle info van het vakantie-gebied en van onderweg verzamel ik zoveel mogelijk, zoals bijv. ervaringen hier op MF. Vervolgens stop in mijn Zumo helemaal vol met waypoints van campings en van plekken die ik graag zou willen bezoeken of wegen die ik zeker wil rijden. Verder maak ik (dag)routes die ik als GLOBALE leidraad kan gebruiken. Ik wil me zeker niet vastleggen. Dus afwijken is geen enkel probleem. Waar ik 's avonds ga slapen dat zie ik wel op de dag zelf. Voorkeur is voor een camping, maar een pension of hotel met slecht weer kan evengoed. Vooral flexibel zijn.

Alles tot op de cm uitzoeken en vastleggen is zeker niet een goed idee. Zie =>
Vorig jaar was mijn bedoeling om via Baltische staten en Rusland naar de Noordkaap te rijden waarna langs de fjorden weer naar NL. Helaas bleek aan de Poolse grens dat ik een slijmbeursontsteking had. Nooit eerder gehad....?? Terug naar huis kon ik niet eens meer mijn hand op de gashandle krijgen. Moest andere hand helpen. Eenmaal op gang was de pijn wel te verdragen. Met Duits Autobahn-tempo was ik rap weer thuis.

Geluk bij een ongeluk was dat ik NIETS had besproken of vastgelegd. Het enige wat het mij heeft gekost is het Ruslandvisum wat ik niet zou gaan gebruiken. Ja, natuurlijk ook een onnodige trip door Duitsland heen en terug. Afgezien van teleurstelling afbreken reis was er verder niets verloren. De schouder kon ik voor een tijdje niet meer belasten. Daarom eenmaal thuis enkele dagen later met de auto naar Normandië geweest. Toch nog effe weg!

O,ja Alle info van Rusland en Norge heb ik opgeslagen. Wellicht nog een vlgde keer....?
 
Wij plannen nooit iets. Toen we met het tentje gingen niet, maar ook nu met hotelletjes niet. Hou van de vrijheid om van gedachten te veranderen en spontaan de andere kant op te gaan. Dat we misschien wat missen dat is dan maar zo, is dan voor een andere keer, maar soms ontdek je dan juist weer iets anders leuks.
 
Yup, als je plnt heb je stress als je er van af dreigt te raken.. en dat moet je niet doen op vakantie.
'plan'welke kant je op wil en zie maar hoe ver je die dag komt.. ;)
 
Ik vind het juist heerlijk om met Google maps routes te plannen (al stukje vakantie plezier vooraf) en dan via Google/Wikipedia leuke bezienswaardigheden te zoeken.
 
Yup, als je plnt heb je stress als je er van af dreigt te raken.. en dat moet je niet doen op vakantie.
'plan'welke kant je op wil en zie maar hoe ver je die dag komt.. ;)

Precies dit!

Niks 'optijd zijn voor de boot' enz. Gewoon rijden. Kom je 2 uur te vroeg, parkeer dan de bike en ga wat eten.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag meestal de localo's om tips waar heen te gaan en te verblijven.. erg effectief & vruchtbaar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan