Hoe polijsten

wingman

Die hard MF'er
18 sep 2003
486
0
leersum
Heb van de week belgom alu gekocht om mijn alu onderdelen waaronder delen van het blok te polijsten maar met een zachte doek en met de hand gaat dit vrij traag en krijg stijve vingers. Heeft iemand ideeen? Ik hou wel van mooi maar moet niet te lang duren en moet makkelijk :)
Heb ook al met een katoenen todje op de dremel wat geprobeerd maar is ook geen sukses. Spettert alles onder en niet genoeg kracht.
 
Als er op je motorblok nog blanke lak
zit kun je die er het beste afhalen
met verfafbijtmiddel.
Dit heb ik niet uit eigen ervaring maar
van horen zeggen.
 
1. verfafbijt
2. schuurpapier. Eerst grof P400 en dan naar fijner
3. polijsten met polijstschijf en polijstmiddel op de boormachine.
4. dan voortdurend blijven poetsen omdat het metaal onbeschermd is.
 
Er zit inderdaad een dun laagje op wat eerst weg gepoetst moet worden maar daarna zet ik hem altijd in de autowas zodat ik niet hoef te blijven poetsen mits hij door de regen heeft gereden. Dit werkt prima.
 
Polijsten van alu kan zeer arbeids intensief zijn.
maar het resultaat mag er wezen.
Heb de achterbrug van mijn gsx 750 gepolijst zeer mooi en vraagt niet veeel onderhoudt zelf na een regenbui :) .
Het heeft mij zeer vele uren bezigheidsterapie gekost om het gedaan te krijgen

Benodigheden
Polijstpasta
Polijstschijven
slijpschijf
stofmasker
 
Zo polijst je....

eerst met een grove korrel opschuren te beginnen met 80 en geen 400 wat iemand suggereerde in dit topic.
Je bent deze korrels nodig:80,120,200,400,800, 1000, 1200 waterproof.
Eerst goed opschuren en steeds een fijnere korrel nemen,als je klaar bent met schuren het oppervlak ontvetten.
Dan is het object klaar om gepolijst te worden.
Ik zelf gebruik altijd Commandant M(achinaal)4,met een polijstviltje op me dremel en smeer het uit totdat het zwart word.
Daarna haal ik die zwarte zooi eraf met een schone polijstviltje.
Je kan ook poetsblokken of glansblokken gebruiken,ik personelijk gebruik liever commandant.
Voor grote oppervlakken gebruik je de polijstborstel (schapenhaar) die je op de boormachine kan zetten (zelfde principe als met de dremel)
Als ik klaar ben met polijsten wrijf ik het oppervlak nog effe schoon met een poetsdoek.
Daarna nog effe met Belgom behandelen en het is Bling* bling* *D
 
Die laklaag idd met verfafbeit. Ik ben nu me achterwiel aan het doen, en ik moet zeggen dat die verfafbeit perfekt werkt. Je hoort de verf er af knisperen en ziet het oprullen, na een paar minuten kan je het er zo met een doekje afvegen.
Bij me voorwiel deed ik:
Verfafbeit
Schuren schuren schuren '( au me vingers
Polijsten met belgom

Maar toen ik klaar was, en ik door de hele verflaag heen was dacht ik he ik ben echt dom. Onder de verf op mijn wielen is het namelijk al lekker glad, dus niks schuren!
Ik heb nu het achterwiel 5 keer met verfafbeit behandeld, en hoef nu alleen nog maar even met belgom te polijsten en dat bespaart me zere vinger.
 
Die laklaag idd met verfafbeit. Ik ben nu me achterwiel aan het doen, en ik moet zeggen dat die verfafbeit perfekt werkt. Je hoort de verf er af knisperen en ziet het oprullen, na een paar minuten kan je het er zo met een doekje afvegen.
Bij me voorwiel deed ik:
Verfafbeit
Schuren schuren schuren '( au me vingers
Polijsten met belgom

Maar toen ik klaar was, en ik door de hele verflaag heen was dacht ik he ik ben echt dom. Onder de verf op mijn wielen is het namelijk al lekker glad, dus niks schuren!
Ik heb nu het achterwiel 5 keer met verfafbeit behandeld, en hoef nu alleen nog maar even met belgom te polijsten en dat bespaart me zere vinger.

Is niet altijd zo! mijn velgen zijn gegeoten (duh!) en de velgrand is afgedraaid (duidelijk de groeven te zien).
Die groeven heb ik dus wel weg moeten schuren '(
 
Schuren met korrel 80 komt niet goed!

afbijt en dan 400 korrel(waterproof)hiermee slijp je je materiaal goed en voldoende.............vervolgens 600,800, 1200.

Polijsten doe ik met polijstvet(blauw)tevens de duurste.

(hoe fijner je kunt/wilt schuren des te dichter de structuur,wat als voordeel heeft dat je minder nawerk hebt na die tijd,maar dan wel polijstvet gebruiken!!vet stoot af!)
 
Schuren met korrel 80 is idd wel vrij link. Ik heb het ook gedaan met me voorwiel, maar als je een iets te enthousiaste korrel hebt maakt ie een vrij diepe kras in je wiel. En dan ben je een best tijdje schuren verder voor die eruit is.
Ik moest echter wel, want me voorwiel had kleine beschadigingen die eruit geveild en geschuurt moesten worden.
Ik zou met iets van 200 (bestaat dat?) beginnen.
 
je moet ook water erbij gebruiken dan krijg je niet van die krassen(vandaar ook waterproof),trouwens je gebruikt korrel 80 ook om diepe krassen weg te halen niet om ze erin te maken.
 
Zo polijst je....

eerst met een grove korrel opschuren te beginnen met 80 en geen 400 wat iemand suggereerde in dit topic.
Je bent deze korrels nodig:80,120,200,400,800, 1000, 1200 waterproof.

ieder zn eigen manier uiteraard maar ik vind 80 om te polijsten niet echt handig en neem daarom: 400-600-1000-1200 om het vervolgens af te maken met: 1500-2000-2500 en dan eens een polijstpasta gebruiken ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan