Hoe polyesteren kuipen herstellen?

Lesagio

MF'er
9 jan 2006
66
0
Belgie
Kan ermij iemand op een eenvoudige manier uitleggen hoe ik polyesteren kuip kan herstellen (grote barsten in de kuip)?
Welk materiaal heb ja daar allemaal voor nodig?
Zou voor een oefenprojectje zijn.

Alle raad is welkom

:Y
 
je hebt nodig: polyesther hars, polyesther glasvezel matjes, harder voor bij de hars, fijnplamuur voor polyesther... er zijn pakketjes voor te koop van alabastine, maar daar zit niet zoveel in, dus als je scheur groot is kan je beter een losse pot hars kopen, en een los matje, en losse harder (kosten 20 euro denk ik)

hoeveel harder er bij de hars moet is moeilijk te zeggen, gewoon beetje aanklooien dan merk je het vanzelf, niet teveel want dan vliegt je bakje waar je het in doet in brand B| (ik had het klaargemaakt in een plastic bakje)

1 tip: doe het buiten, die zooi stinkt echt gigantisch!

als er een scheur in je kuip zit, deel demonteren, achterkant goed schoonmaken zodat het droog is, stof/moddervrij, en vetvrij. als de achterkant erg glad is beetje opruwen met grof schuurpapier.
je glasvezel matje op maat scheuren (niet knippen, dan krijg je te rechte randen en hechten je uiteinden minder goed) en op het te repareren deel leggen, en dat dan inpappen met de mengeling van hars en harder, zodat het helemaal doordrenkt is, en het matje overal goed tegen de kuip aanzit. je kan beter meerdere keren wat hars maken want je hebt maar ongeveer 5 minuten de tijd dan wordt het al hard (afhankelijk van hoeveel harder je erbij doet en de omgevings temperatuur)
en onder de 10 graden hard het erg langzaam (is nu nog niet van belang maar in de winter wel)

en als dat droog is aan de buitenkant beetje plamuur tussen de naad als dat nodig is, en schuren schuren schuren schuren, als je de kuip gaat spuiten waterproof schuurpapier gebruiken en nat schuren, hoe fijner hoe beter. een spuiterij gebruikt korrel 2000, ik geloof dat het in de bouwmarkt tot 800 of 1200 te krijgen is.


suc6!
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens:Motip plastic repair 100- Complete set voor het vakkundig repareren van krassen of scheuren in kunststof onderdelen van uw auto, motor, caravan, scooter, etc.       
Eigenschappen

# Voorzien van een duidelijke handleiding
# Eenvoudig in gebruik
# Professionele materialen
Zie site Halfords
 
Bedankt voor de goede uitleg, is dit trouwens haalbaar voor een leek of is het al meer voor een vakman?

Ik heb dit vorige week ook gedaan bij de kappen van mijn motor.
Voor mij de eerste keer dat ik werkte met dat spul...Misschien even een stukje proberen om te kijken hoe het werkt.
Vooral de verhouding hars en verharder is belangrijk. O-)
 
Ik heb dit vorige week ook gedaan bij de kappen van mijn motor.
Voor mij de eerste keer dat ik werkte met dat spul...Misschien even een stukje proberen om te kijken hoe het werkt.
Vooral de verhouding hars en verharder is belangrijk. O-)
En wat is de verhouding van hars en verharder (aangewezen hoeveelheid)????
 
kheb zelf ook al heel wat schade gereden

laatst mn voorkuip stuk gereden achterop een auto
zat 1 grote barst in
wat ik dus deed,eerst goed grof schuuren p80 p40 whatever goed grof
dan met een soldeerbout over de barst in de lengte richting
en dan streepjes overdwars zetten wel goed diep niet te oppervlakkig
streepjes zo dicht mogelijk tegen elkaar aan allemaal met een lengte van ongeveer
5mm als je dat hebt gedaan moet je het stukje voor stukje heet maken zodat
t lekker vloeibaar is en een beetje mengen en weer in de barst smeren/duwen

vervolgens heb ik een stukkie glasvezel geknipt en met de hand de randen gerafeld
hars aangemaakt en op de barst gesmeerd (aan de binnekant) t matje dr opgelegd
kwast genomen ,met nog wat hars alles aan deppen tot dat t matje helemaal vol gezogen was als je gaat smeren laten de vezeltjes allemaal los,wordt een zooitje,zorg dat r geen lucht tussen zit

hoeveelheid verharder bij hars is plus minus 5 procent iets meer/minder is
nie zo'n probleem

www.poly-service.nl
ik was daar ff langs geweest en heb toen 3 of 4 A4tjes met beschrijvingen gekregen

tis trouwens een eitje hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan