Hoe pomp jij je banden op?

V Rossi 46

MF veteraan
29 mrt 2012
12.120
11.195
Tavullia
Tegenwoordig moet je overal betalen voor je bandjes op te pompen.
En iedereen betaald tegenwoordig met pin, dus geen muntjes meer.
Dus mijn vraag is hoe pompen jullie je bandjes op?
 
Vraag me meer af hoe mensen de druk controle doen ?
Meters bij de pompen geven zomaar domweg wat aan namelijk, meeste huis tuin en keuken apparatuur ook..

Heb zelf een digitale meter waarvan ik de afwijking weet tov geijkte meter.. dat is 0.3 - 0.4 bar en dan heb ik nog een redelijke meter.

Band oppompen bij een benzinepomp oid lukt me vaak niet eens aangezien er nog haakse ventiel;tjes in moeten
 
Ik heb via Conrad een elektrische pomp van AEG gekocht. Ingebouwde manometer is volgens mij goed, gecheckt met een analoge meter van Louis. Ze komen iig met elkaar overeen, ik vind het welgoed zo en verder op een paar tienden kijk ik niet..
 
Op circuit met een zware “fiets”pomp.
Thuis heb ik een compressor staan.

Meten altijd met dezelfde meter controleren, de meter op het luchtpistool geeft namelijk 0.3 teveel aan.

Afwijking op de meter is niet erg, als je maar telkens dezelfde afwijking aanhoud.
 
Fietspomp of compressor. Heb een originele compressor maar ook 1 van een oude koelkastmotor. Kan je zelf ook maken. Werkt prima. Slang van 6 meter (bouwmarkt) diameter gelijk aan fietspompslang , eraan en ik kan ook nog om de auto lopen.
Jaren terug zelfs nog een airbrush setje er aan gekoppeld maar die heb ik niet meer. Was wel leuk.
 
Op circuit met een zware “fiets”pomp.
Thuis heb ik een compressor staan.

Meten altijd met dezelfde meter controleren, de meter op het luchtpistool geeft namelijk 0.3 teveel aan.

Afwijking op de meter is niet erg, als je maar telkens dezelfde afwijking aanhoud.


Hoe kwam je er achter dat die 0.3 teveel aan gaf ??
Meesten hier geven aan dat ze een tiende of paar tiende niet zo erg vinden.. ik vind het voor een fiets of een auto niet zo heel belangrijk maar voor een motorfiets toch zeker wel.
 
Hoe kwam je er achter dat die 0.3 teveel aan gaf ??
Meesten hier geven aan dat ze een tiende of paar tiende niet zo erg vinden.. ik vind het voor een fiets of een auto niet zo heel belangrijk maar voor een motorfiets toch zeker wel.

Afwijking tov mijn vaste spanningsmeter.
Dus opgepompt en op mijn vaste meter gaf hij 0.3 te weinig aan dus simpelweg 0.3 meer erin en dan klopt het weer.
 
Mbt pomp, word gebruikt voor auto, motor, en dus fiets.
Aparte goede digitale meter erbij met lucht uitlaat knopje.. De mtb bandenpomp geeft behoorlijk teveel aan.. iets van 0,7bar.
Mijn voorvorkpompje / achter demper pompje is spot on van mijn Mtb,! Maar ja dat is zolang pompen op een fietsband, helemaal op een motorband!
 
Ik denk 2 bar overdruk, dus t/m 3 bar atmosferisch
ik geloof dat jij je termen niet helemaal op orde hebt. druk wordt altijd weergegeven als druk boven atmosferische druk dus ook bij bandendruk en banden pompen behalve als ze er bij vermelden dat het absolute druk is. die pomp gaat de meeste banden van een motor dus niet op druk krijgen als je binnen de specificaties wilt blijven.
zelf doe ik het gewoon met de compressor met een gekalibreerde bandenpompaansluiting. (is handig als je af en toe nog bij je oud werkgever terecht kunt om je meter te vergelijken met goede meters voor calibratie werk).
 
Laatst bewerkt:
Mbt pomp, word gebruikt voor auto, motor, en dus fiets.
Aparte goede digitale meter erbij met lucht uitlaat knopje.. De mtb bandenpomp geeft behoorlijk teveel aan.. iets van 0,7bar.
Mijn voorvorkpompje / achter demper pompje is spot on van mijn Mtb,! Maar ja dat is zolang pompen op een fietsband, helemaal op een motorband!
Welke heb je dan?
 
Een analoge meter is altijd beter dan een digitale. Er zit namelijk geen batterij in die leeg kan raken.
Wat een domme generalisatie. Je hebt ook hele slechte analoge meters en er zijn digitale meters met een snoer. Bovendien is het niet zonder meer waar dat digitale meters afwijkende meetwaardes laten zien als de batterij veroudert.
 
wat jij atmosferisch noemt heet absoluut. atmosferisch is de druk ten opzichte van de normale luchtdruk die in de omgeving heerst. en het is verwarrend want het wordt vaak aangegeven met een A achter de druk maar die staat dus voor absoluut.
Als ik op Atmosfeer (eenheid) - Wikipedia kijk, zie ik: "1 atmosfeer is ongeveer gelijk aan 1 bar."

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben dat het doorgaans anders gebruikt wordt. Maar volgens wiki is atmosferische druk (1 atm) ongeveer gelijk aan 1 bar.
 
Wat een domme generalisatie. Je hebt ook hele slechte analoge meters en er zijn digitale meters met een snoer. Bovendien is het niet zonder meer waar dat digitale meters afwijkende meetwaardes laten zien als de batterij veroudert.
Helaas, de domme ben jij. Nooit met een leeg batterijtje gestaan? Dat doet hij het niet.
En in de vergelijking heb ik het uiteraard over twee instrumenten van dezelfde kwaliteit.
 
Voetpomp vanwege geen elektra in de stalling en weinig ruimte tussen achterventiel en remschijf.
Bij het tankstation moet ik er eerst een haakse adapter opschroeven.

Heb deze voetpomp van Michelin:


image.jpg
 
Helaas, de domme ben jij. Nooit met een leeg batterijtje gestaan? Dat doet hij het niet.
En in de vergelijking heb ik het uiteraard over twee instrumenten van dezelfde kwaliteit.
Goede logica. Een analoog telraam is zeker ook veel beter dan een digitale rekenmachine, want als de batterijen leeg zijn doet ie het niet. Bij dezelfde kwaliteit van het telraam en de rekenmachine dan he? Slaat als een lul op een drumstel.
 
Laatst bewerkt:
Helaas, de domme ben jij. Nooit met een leeg batterijtje gestaan? Dat doet hij het niet.
En in de vergelijking heb ik het uiteraard over twee instrumenten van dezelfde kwaliteit.

Het is maar net welke criteria je hanteert om een meter als goed of slecht te bestempelen.

Batterijen kunnen inderdaad leeg raken, en ik snap dat dat een punt kan zijn om te kiezen voor een analoge meter (of een 15 jaar oude bandenpomp van de hema ;) ) maar dat heeft in mijn ogen meer te maken met wat praktischer is dan dat het met kwaliteit te maken heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan