Hoe rap koelen je banden af ..

znirkel

Die hard MF'er
21 nov 2002
631
0
Schagen
Stel ik ben van plan m'n banden op spanning te brengen, maar moet zo'n 10 tot 15 minuten rijden met een maximum snelheid van 120kmh om bij een degelijke banden op-pomp machine te komen.

Zijn je banden dan al te heet om accuraat je banden op spanning te brengen?

Zo nee, hoelang kun je dan gaan zitten wachten tot ze op op-pomp temperatuur zijn.

En is het dan bij de druk van belang dat de lucht in je band niet heet is, of is het rubber van belang? (dan zou je dus je band eerst leeg kunnen laten lopen, ongeacht de temperatuur)
 
ARGH! Kom net terug van Motoport, analoog metertje vergeten te kopen!
Wel zomer handschoenen, zomer kolletje en kettingvet (castrol, s100 was op)

Ga er niet voor terug, veel te heet op de fiets. Heb nu al pijn in m'n knar van die klote zon.
 
Heb wel eens bij een tankstation m'n voorband met zo'n automatisch ding opgepompt maar die meter was nogal brak, ik wou er 2.2 bar in hebben maar vond hem best wel raar stuiteren erna. :9 Ergens anders gechecked en bleek er 4 bar in te zitten. :X Iemand een idee wanneer ze ontploffen? :)
 
Als je thuis een meter hebt, gewoon naar het tankstation scheuren, te hard oppompen en later thuis als je banden afgekoeld zijn af laten lopen naar de goede spanning. (hoef je nooit rustig te rijden :+ )

:^

Zo doe ik het ook.

Als je gaat terug komt van een rit even je bandenspanning omhoog gooien, en dan de volgende keer vlak voor je vertrekt even de spanning laten zakken tot de juiste hoogte.

Op donderdag 17 april 2003 09:04 schreef Sperwer het volgende:
De afwijking waarover ik lees in bovenstaande reacties kan ook afhangen van de plaatselijke luchtdruk. Wat zal er dan gebeuren als je met je motor op vakantie in de bergen rijdt op 2000 meter???

Ik vul zet een kan in een bak met 1 liter water, ik stop er 2 liter in de kan.
Nou laat ik mijn bak met water half leeg. Hoeveel liter water zit er nu in de kan?

Als jij 2,5 bar in je band stopt zit er al tijd 2,5 bar in of je nou op zeenivo zit of op 2000 meter hoogte.
Het drukverschil tussen band en buitenlucht verandert, maar dat maakt niet veel uit.
Want de druk die de motor op de band (gewicht) uitoefend blijft het zelfde, dus de vorm van de (nagenoeg) band ook.
 
Laatst bewerkt:
...
Als jij 2,5 bar in je band stopt zit er al tijd 2,5 bar in of je nou op zeenivo zit of op 2000 meter hoogte.
Het drukverschil tussen band en buitenlucht verandert, maar dat maakt niet veel uit.
Want de druk die de motor op de band (gewicht) uitoefend blijft het zelfde, dus de vorm van de (nagenoeg) band ook.

Ben ik eigenlijk niet met je eens, de druk tussen buitenlucht en band is wel belangerijk, daar haalt de band zijn stevigheid vandaan.

Vb.: Ik pomp mijn band op met de normale spanning van 3bar (absoluut). Als de buitenluchtdruk nu omhoog zou gaan naar 3bar(absoluut) (niet mogelijk maar dat is bijzaak) is de band vreselijk zacht en zal je er niet mee kunnen rijden (omdat er dus 0 bar druk in zit t.o.v. de buitenlucht).
 
Stel ik ben van plan m'n banden op spanning te brengen, maar moet zo'n 10 tot 15 minuten rijden met een maximum snelheid van 120kmh om bij een degelijke banden op-pomp machine te komen.

Zijn je banden dan al te heet om accuraat je banden op spanning te brengen?

Zo nee, hoelang kun je dan gaan zitten wachten tot ze op op-pomp temperatuur zijn.

En is het dan bij de druk van belang dat de lucht in je band niet heet is, of is het rubber van belang? (dan zou je dus je band eerst leeg kunnen laten lopen, ongeacht de temperatuur)

Nee,moet je zo niet doen want het duurt langer dan je denkt,zelfs na slechts 10 km.Dus je kunt beter thuis meten en regelmatig controleren :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan