Hoe rekken we de middenbok veer op?

bantam

Die hard MF'er
11 apr 2005
433
19
dordrecht
Wie heeft de juiste tip om de middenbokveer op te rekken?
Het is een rotwerk,ik doe het niet ieder jaar,dus ben ik vergeten hoe dat moest.
Vanmiddag heb ik er een zijstandaard opgezet,hoeft er geen blok hout meer onder,sleutelt ook lekkerder de motor is nu mobiel.Morgen wil ik lekker opschieten,voorzover dat mogelijk is,er zit altijd wel wat tegen.
full
 
Ik doe het met een stuk binnenkabel,ik maak een cirkel/lus van zo'n 15 a 20 cm in
doorsnede ik haak de kabel aan de veer en daar trek je aan tot je een ons weegt.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe het met een stuk binnenkabel,ik maak een cirkel/lus van zo'n 15 a 20 cm in
doorsnede ik haak de kabel aan de veer en daar trek je aan tot je een ons weegt.

Jup zo doe ik het ook, niet proberen met je vingers te doen want geheid dat het fout gaat en dat doet nogal pijn, want die veren zijn best sterk ;)

Edit:

Mooie Motor, stukje engels vakwerk :P
 
Laatst bewerkt:
Als je een beetje spieren hebt, trek je hem uit elkaar. :+

Anders zou ik dat ding tussen een bankschroef zetten, en dan dat ding opendraaien. Moet je wel een bankschroef hebben, en een die in elke steun een schroef gedraaid heeft.
 
Spieren heb ik wel,maar die dingen zijn erg stug,het monteren moet aan de motor gebeuren,de truuk met de lus lijkt me een goeie.
Eerst vastzetten aan de bok,dan naar boven trekken,als het niet gaat,komen jullie dan meetrekken?
Je hoort t morgen wel.
 
er zijn verenspanners te koop in de handel,is een soort T sleutel met een dun maar sterk haakje aan t uiteinde,kan je veel kracht op zetten zonder bang voor je ledematen te hoeven zijn

succes
 
Kwartjes tussen doen. Eerst de ene kant op buigen, muntje er tussen, andere kant op buigen, muntje er tussen en zo een keer of wat doorgaan. Als je er genoeg tussen hebt zitten kan je de veer zo aan de opgeklapte middenbok haken.

Dan middenbok uitklappen, veer rekt op en alle muntjes vallen er tussenuit: kleingeld voor een welverdiend pilsje *O*






ps, als buigen niet lukt stevige lussen aan maken, boven en onder aan een krik of bankschroef oid en zo de veer uitrekken. Dan muntjes of ringen er tussen, krik weer laag en veer met munten onder de motor haken.
 
Kijk eens,wat een creatieve ideeen.Heb geen kwartjes meer maar 20 eurocent zal wel gaan.
De schroevendraaier truuk is wel moeilijk in dit geval,want ik heb heel weinig ruimte,de veer loopt tussen blok en frame door en moet zeker 5 cm uitrekken.Ja,het is de goeie uit het onderdelen boek.
Uit een gereedschap erfenis heb ik jaren geleden een t stuk met haakje gekregen,nooit geweten dat t een verentrekker kon zijn.Hij ligt nog ergens in de bak met niet of nooit gebruikte gereedschappen.
Bedankt.
 
Kijk eens,wat een creatieve ideeen.Heb geen kwartjes meer maar 20 eurocent zal wel gaan.
De schroevendraaier truuk is wel moeilijk in dit geval,want ik heb heel weinig ruimte,de veer loopt tussen blok en frame door en moet zeker 5 cm uitrekken.Ja,het is de goeie uit het onderdelen boek.
Uit een gereedschap erfenis heb ik jaren geleden een t stuk met haakje gekregen,nooit geweten dat t een verentrekker kon zijn.Hij ligt nog ergens in de bak met niet of nooit gebruikte gereedschappen.
Bedankt.

Jammer dat je er geen ruimte voor hebt want normaal is dat echt dé manier om hem er een beetje makkelijk op te krijgen. Want zelfs met een speciale verentrekker is zo'n middenbokveer vaak nog te stug om hem zo met de hand erop te trekken. Als je een schoevendraaier gebruikt heb je een hefboom waardoor het heel makkelijk gaat
 
Jammer dat je er geen ruimte voor hebt want normaal is dat echt dé manier om hem er een beetje makkelijk op te krijgen. Want zelfs met een speciale verentrekker is zo'n middenbokveer vaak nog te stug om hem zo met de hand erop te trekken. Als je een schoevendraaier gebruikt heb je een hefboom waardoor het heel makkelijk gaat
:^
Ik heb ook een verentrekker en soms lukt het er idd mee, maar bovenstaande is wel de manier. Je gebruikt wel grote krachten dus kijk goed uit met uitschieten.

En de andere manier heb ik ook wel eens gebruikt. Eerst veer monteren en dan de middenbok als hefboom gebruiken, en dan een dunne schroevendraaier door de gaten, even uitpuffen ;) en dan de bout(en) er in doen.
 
Be dankt mannen voor de hulp!
Hij zit erop,gisteren al de muntjes gedaan,gaat goed,maar de veer met muntjes was te groot voor de iele doorgang.
Een verenspanner had ik toch niet,wel iets wat er op lijkt,met een spiraal aan het eind.
Toen maar de schroevendraaier en een blokje hout;kwam er niet bij.
Strop gemaakt,buurman die ook bezig was gevraagd om te trekken,hamersteel door de strop,buurman rood hoofd en ja hoor haak eraan.
 
Be dankt mannen voor de hulp!
Hij zit erop,gisteren al de muntjes gedaan,gaat goed,maar de veer met muntjes was te groot voor de iele doorgang.
Een verenspanner had ik toch niet,wel iets wat er op lijkt,met een spiraal aan het eind.
Toen maar de schroevendraaier en een blokje hout;kwam er niet bij.
Strop gemaakt,buurman die ook bezig was gevraagd om te trekken,hamersteel door de strop,buurman rood hoofd en ja hoor haak eraan.

Bedankt allemaal.
De bok moet nog blokjes eronder krijgen,er zitten nu 18 inch wielen op,daar is de bok niet op berekend.
full
 
Ja,bedankt,ziet er idd. leuk uit,ik geniet ervan.
Is een restauratie van een Royal Enfield Interceptor uit 69,gekocht als wrak in 2001.
Heb een topic op Brikken en klassiekers:Japanse onderdelen in een Engelse caferacer?
Lees het maar eens!
 
Terug
Bovenaan Onderaan