Hoe remmen ontluchten met compressor & Rodac remontluchter?

P.I.M.B.

MF veteraan
26 apr 2007
1.412
1
Beste mensen,

Ik heb een pneumatische remontluchter gekocht van Rodac. De gebruiksaanwijziging stelt echter niets voor. Op het web vind ik er weinig over, ook geen filmpje o.i.d.

Kan iemand mij een goede uitleg geven over het ontluchten van de remmen met gebruik van een compressor en de Rodac RC014?

Het zal geen hogere wiskunde zijn, maar toch fijn als ik een kleine stappenplanneke heb, voordat ik de compressor aanzet en de remklauwen open.

Thanks!

full
 
Laatst bewerkt:
* Compressor aan
* Remvloeistof reservoir bijvullen
* Ontluchter aansluiten op compressor
* Ontluchter aansluiten op ontluchtingsnippel
* Handle ontluchter inknijpen en vast zetten
* Nippel opendraaien
* Wachten tot dat er geen luchtbellen meer komen. Wel in de gaten houden dat het reservoir niet leeg loopt!!!
* Nippel dicht.
* Handle weer los laten.
* Opruimen.
* Klaar!
 
Laatst bewerkt:
Die van mij trekt overigens een beetje valse lucht langs de nippel en de dop van de ontluchter zegmaar. Beetje lucht is in mijn geval dus niet zo erg in de slang, remmen komen lekker op druk. Let heel goed op je reservoir of inderdaad liever met zijn 2en doen want het gaat vrij hard!
 
* Compressor aan
* Remvloeistof reservoir bijvullen
* Ontluchter aansluiten op compressor
* Ontluchter aansluiten op ontluchtingsnippel
* Handle ontluchter inknijpen en vast zetten
* Nippel opendraaien
* Wachten tot dat er geen luchtbellen meer komen. Wel in de gaten houden dat het reservoir niet leeg loopt!!!
* Nippel dicht.
* Handle weer los laten.
* Opruimen.
* Klaar!

Hoppa. Dank je!
 
Rodac ding terug brengen en ouderwets vloeistof vervangen. Remvloeistof uit bakje halen, nieuwe toevoegen en doorpompen. Iedere andere methode is omslachtiger of je moet speedbleeders hebben.

Je zult merken wat ik bedoel als je met de Rodac bezig gaat.

Een lege leiding set van onder vullen met injectiespuit, mits nippel brandschoon is. Ontluchten op de ouderwetse manier.

Had ik al gezegd dat de Rodac zonde van je geld is. Ik heb er ook een van Mitivac, die gebruik ik alleen nog om het dieselfilter van m'n auto leeg te zuigen en daarvoor is het echt een prima tool.
 
Rodac ding terug brengen en ouderwets vloeistof vervangen. Remvloeistof uit bakje halen, nieuwe toevoegen en doorpompen. Iedere andere methode is omslachtiger of je moet speedbleeders hebben.

Je zult merken wat ik bedoel als je met de Rodac bezig gaat.

Een lege leiding set van onder vullen met injectiespuit, mits nippel brandschoon is. Ontluchten op de ouderwetse manier.

Had ik al gezegd dat de Rodac zonde van je geld is. Ik heb er ook een van Mitivac, die gebruik ik alleen nog om het dieselfilter van m'n auto leeg te zuigen en daarvoor is het echt een prima tool.

Ik ga het vandaag eens proberen. Eens kijken of jij de wijsheid in pacht hebt, of gewoon niet handig bent. :+
 
Ik ga het vandaag eens proberen. Eens kijken of jij de wijsheid in pacht hebt, of gewoon niet handig bent. :+
Dat heet ervaring :9~


Voor een auto remsysteem is het wel een leuke tool overigens, mits het systeem leeg is anders ook gewoon doorpompen indien mogelijk. Eigelijk vind ik dan de colafles met stofzuiger nog handiger/slimmer/goedkoper.

Kijk, ik ben ook dol op gereedschap, maar een Rodac voor de motor :')
 
Heb het gisteren pas kunnen doen, want ik had niet het juiste koppelstuk tussen de ontluchter en de compressor.

Maar het onluchten werkt als een tierelier. Geen druppel remvloeistof geknoeid en kei harde remmen. Paar minuutjes werk.
 
Ik zet bij mijn rodac de druk op 2,5bar werkt dan prima bij motoren en de auto

Ik heb hem ook, 2 zelfs :P , ik zet hem ook op een lagere druk, en ik heb er van 1 een 1 slangs van gemaakt. En ja soms wat valse lucht langs de nippel en het rubber.

Pas alleen op dat je bij het losdraaien van de dop, aan de dop draait en niet aan het handvat, bij mij brak deze en gelukkig via de garantie een andere ehad en de kapotte mocht ik houden en heb ik los het onderdeel bijbesteld, vandaar 2.
 
Waar moeten die luchtbellen komen? In de slang van de Rodac of in het reservoir. Ik probeerde het net te doen, maar het lijkt eerder alsof er grote luchtbellen in me remreservoir ontstaan... Ziet eruit als kokend water zeg maar, wat doe ik verkeerd?

En op welke druk zet je de manometer van de compressor? Voluit, of juist lager op 2,5 bar ofzo?

* Compressor aan
* Remvloeistof reservoir bijvullen
* Ontluchter aansluiten op compressor
* Ontluchter aansluiten op ontluchtingsnippel
* Handle ontluchter inknijpen en vast zetten
* Nippel opendraaien
* Wachten tot dat er geen luchtbellen meer komen. Wel in de gaten houden dat het reservoir niet leeg loopt!!!
* Nippel dicht.
* Handle weer los laten.
* Opruimen.
* Klaar!
 
Waar moeten die luchtbellen komen? In de slang van de Rodac of in het reservoir. Ik probeerde het net te doen, maar het lijkt eerder alsof er grote luchtbellen in me remreservoir ontstaan... Ziet eruit als kokend water zeg maar, wat doe ik verkeerd?

En op welke druk zet je de manometer van de compressor? Voluit, of juist lager op 2,5 bar ofzo?

Die van mij werk v.a. 6 bar, in de praktijk zorg ik dat hij de compressor tussen de 5 en 8 bar blijft hangen.

Wat IK doe, maarja.. iedereen doet 't anders:

- Remmen goed op druk pompen
- Reservoir leegzuigen
- Vullen met nieuwe vloeistof
- Van onderaf (aan 1 remklauw) zuigen met pomp tot ik schone vloeistof zie
- Reservoir bijvullen, dan de andere kant leegzuigen tot ik schone vloeistof zie
- Tussendoor een paar keer pompen + bijvullen
- Hierna hang ik de slang v/d pomp aan een nippel, en pomp ik met de remhendel een aantal slagen (gebruik hierbij niet de vacuumpomp, is enkel aangesloten)
In het doorzichtige slangetje kun je nu perfect zien of er nog lucht in zit.
- Als er geen lucht meer te zien is vul ik evt. weer bij, en doe ik de andere klauw ook op deze manier
- Tussendoor pomp ik de rem regelmatig even goed op druk + goed opletten dat het reservoir gevuld blijft anders kun je weer opnieuw beginnen!

Heb bovenstaande manier bij een motorzaak gezien, werkt perfect. Altijd keiharde remmen en 't is in een paar minuten bekeken (ook als de leidingen helemaal leeg zijn geweest bij bijv. een klauw-revisie).

Succes! :W
 
Waar moeten die luchtbellen komen? In de slang van de Rodac of in het reservoir. Ik probeerde het net te doen, maar het lijkt eerder alsof er grote luchtbellen in me remreservoir ontstaan... Ziet eruit als kokend water zeg maar, wat doe ik verkeerd?

En op welke druk zet je de manometer van de compressor? Voluit, of juist lager op 2,5 bar ofzo?


Je pompt/zuigt de vloeistof uit je reservoir - door je remleiding - naar de remklauw en vervolgens door het slangetje van je Rodac. In dát slangetje kun je dus zien of er nog lucht in het remsysteem zit.

Ik vermoed dat je de volgorde niet helemaal goed doet. Zie overige posts.
 
Enige dat ik had omgedraaid was het aansluiten van de compressor op de remontluchter en het aanzetten van de compressor... Maakt dus geen verschil. Verder exact zoals op het lijstje:

Ontluchter op nippel aansluiten
Handel inknijpen
Nippel opendraaien
Nippel dichtdraaien
Handel los
 
Potje bovenaan vullen, en van onderaan doorzuigen zonder aan je remhendel te zitten.
Net zolang zuigen tot dat er vloeistof uit komt (en let er op dat je je potje bovenaan volhoudt, dus vaak bijvullen tussendoor).
Zodra je aan beide kanten vloeistof hebt (op alle nippels) weer vol gieten en met hendel op druk (proberen te) pompen.
Hierna handmatig doorpompen net zolang tot je geen lucht meer ziet door de slang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan