Hoe remschijven zwevend maken?

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Heb hier en daar gelezen dat het voordeel kan opleveren om je remschijven zwevend te maken, maar wat houd dit precies in en wat zijn de voordelen?

Mijn configuratie:
- 2004 ZX6R voorvork
- Radiale ZX6R remmen tokico (4 zuigers, en 4 blokjes perl klauw)
- stalen remleiding
- brembo radiale pomp
- ZXR400 wiel
- ZXR400 standard 310 schijven (hebben een offset van 15mm ofzo)

Zou het bij mij een voordeel kunnen zijn om ze zweven de maken? en hoe zou dat dan moeten, en wat zou ik daaraan kwijt zijn?
 
Laatst bewerkt:
Pas ook bij mijn braking schijven laten doen en je weet niet wat je meemaakt. Blokken grijpen veel sneller aan en gevoel in remhendel is veel beter. Blokken zetten zich sneller op een zwevende schijf. Voordat ik het liet doen dacht ik van het zal wel niet veel uitmaken maar het is echt een wereld van verschil. Je kan het ook makkelijk zelf doen,kwestie van originele bussen wegslijpen en zwevende bussen monteren. Hooguit 15 minuten per schijf.
 
Pas ook bij mijn braking schijven laten doen en je weet niet wat je meemaakt. Blokken grijpen veel sneller aan en gevoel in remhendel is veel beter. Blokken zetten zich sneller op een zwevende schijf. Voordat ik het liet doen dacht ik van het zal wel niet veel uitmaken maar het is echt een wereld van verschil. Je kan het ook makkelijk zelf doen,kwestie van originele bussen wegslijpen en zwevende bussen monteren. Hooguit 15 minuten per schijf.

Thanks voor de info!!!

Is het trouwens ook aan te raden om te gebruiken op een fiets waar dagenlijks op gereden wordt? of heeft het ook nog een negatieve kant? ik heb wel een gehoord dat het erg veel lawai makt. zelf geef ik daar niet zoveel om, maar als de boel konstant gaat kopen rond trillen krijg je dan geen grote slijtage???
 
Ik heb ze ooit bij Spiegler laten aanpassen. Het rammelt soms wel wat als de weg hobbelig is, maar ja, who cares. Het is verder niet hinderlijk of zo.
 
Pas ook bij mijn braking schijven laten doen en je weet niet wat je meemaakt. Blokken grijpen veel sneller aan en gevoel in remhendel is veel beter. Blokken zetten zich sneller op een zwevende schijf. Voordat ik het liet doen dacht ik van het zal wel niet veel uitmaken maar het is echt een wereld van verschil. Je kan het ook makkelijk zelf doen,kwestie van originele bussen wegslijpen en zwevende bussen monteren. Hooguit 15 minuten per schijf.

Hoi Kris,

Het remt inderdaad stukken beter; geen twijfel over mogelijk......blokken en schijf worden op elkaar gecentreerd dus het geeft een beter gevoel en minder fibraties. Echter de beschreven methode van het zwevend maken van je schijven wil ik je DRINGEND afraden en is LEVENSGEVAARLIJK!!!!

Ikzelf heb full floating brembo's, stalen remleidingen, 19mm rempomp, goldline remtangen en SBK blokken......beste investering in de gehele fiets geweest! Stoppie met twee vingers (wel ff schrikken als het met 140 gebeurt op de autostrada...), goed doseerbaar, perfecte feedback, minder verglazing & betere koeling........in 1 woord geweldig!!

Anyway.....

Zwevende schijven zitten verankerd met floaters op het hart. Als je goed oplet dan zie je dat een zwevende schijf MEER floaters heeft en een ZWAAR uitgevoerd hart. (in geval van mijn brembo's 12 ipv 10 floaters) Wanneer je standaard floaters vervangt door zwevende, belast je het orginele hart en de floaters meer.
Die zullen versneld op het (zwakke, standaard) hart gaan invreten met als gevolg dat je schijven zeer snel "verslijten" en metaalmoeheid door overbelasting kan ontstaan. LEVENSGEVAARLIJK!! Zwevende schijven hebben niet het eeuwige leven.
Doe me een lol en koop aub een setje orginele zwevende schijven. Kost een godsvermogen, weet ik, maar veiligheid voor alles!! Leuk winterprojectje nietwaar?

851 zwevende groeten, Peter :]
 
Hoi Kris,

Het remt inderdaad stukken beter; geen twijfel over mogelijk......blokken en schijf worden op elkaar gecentreerd dus het geeft een beter gevoel en minder fibraties. Echter de beschreven methode van het zwevend maken van je schijven wil ik je DRINGEND afraden en is LEVENSGEVAARLIJK!!!!

Ikzelf heb full floating brembo's, stalen remleidingen, 19mm rempomp, goldline remtangen en SBK blokken......beste investering in de gehele fiets geweest! Stoppie met twee vingers (wel ff schrikken als het met 140 gebeurt op de autostrada...), goed doseerbaar, perfecte feedback, minder verglazing & betere koeling........in 1 woord geweldig!!

Anyway.....

Zwevende schijven zitten verankerd met floaters op het hart. Als je goed oplet dan zie je dat een zwevende schijf MEER floaters heeft en een ZWAAR uitgevoerd hart. (in geval van mijn brembo's 12 ipv 10 floaters) Wanneer je standaard floaters vervangt door zwevende, belast je het orginele hart en de floaters meer.
Die zullen versneld op het (zwakke, standaard) hart gaan invreten met als gevolg dat je schijven zeer snel "verslijten" en metaalmoeheid door overbelasting kan ontstaan. LEVENSGEVAARLIJK!! Zwevende schijven hebben niet het eeuwige leven.
Doe me een lol en koop aub een setje orginele zwevende schijven. Kost een godsvermogen, weet ik, maar veiligheid voor alles!! Leuk winterprojectje nietwaar?

851 zwevende groeten, Peter :]

Braking zelf verkoopt ook zwevende remschijven en daar wordt precies hetzelfde hart voor gebruikt als de gewone braking remschijf. Kennis van mij heeft ze en het wordt ook nog eens op dezelfde manier gedaan als bij mijn remschijven en hij racet er ook nog mee.(gsxr1000k5).
Ik heb het bij HOP laten doen en zij doen het ook bij vele motoren die op het circuit rondrijden.
Hier plaatje van mijn schijven.

full
 
Kan iemand me een pleziertje doen en es precies uitleggen wat zwevende schijven zijn -O-
Ksnap het wel een beetje, maar aangezien ik een motorleek ben :X

Zwevende schijven betekend niets meer en niets minder dan dat de buitenschijf waar je remblokken op aangrijpen, alleen via de busjes (floaters) worden aangedreven.
Als je een moderne remschijf bekijkt, zit het hart van de schijf vast gebout op de wielnaaf.
De buitenschijf zit meestal met 8 hardstalen busjes vast op de binnendeel. Deze busjes zitten vaak precies passend, waaardoor je schijf met het hart een geheel vormt.
Er zijn dus schijven in de handel waarbij de passing iets minder is gemaakt van de busjes , waardoor je de schijf t.o.v. het hart een beetje heen en weer kunt bewegen (het rammelt ).
Het grote voordeel is dus dat de schijf veel beter centreerd in de remklauw, en er ook rechter door heen zal lopen, dus de slingering die in een vaste schijf zit hef je hier mee op. ook het eventueel niet 100% recht op de naaf zitten is hiermee vrleden tijd.
Gevolg is dat de rem eerder en beter aangrijpt.

en dan even voor degene die het levensgevaarlijk vinden om de standaard busjes te vervangen door floaters..
Deze zijn TUV goedgekeurd, lockheed maak vervangings-setjes, spiegler..
Drie instanties die heel wat betekend hebben op het gebied van remmen, en jij vind het levensgevaarlijk....
Is Spee een broertje vanje , die lult ook zo dom
 
Volgens mij kan je niet zomaar je "semi"zwevende bussen vervangen door "echt"zwevende.

De echt zwevende floaters zijn volgens mij wat groter van diameter.
Dus moet het hart en de schijf wat ruimer gefreesd worden.

Ik heb het bij m'n R1 schijven laten doen door Hop motorsport.
Was in totaal een hoop geld.

Inc. verzendkosten ed., ruim €160,-
 
ik heb de normale busjes ook vervangen voor andere met ongeveer 0.2 mm axiale speling.(afstellen met shim)(ook bij HOP gehaald 120euro). radiaal hebben ze minimale speling. Rammelt verder niet.
Ik heb het gedan omdat ze licht trilden bij remmen boven 120 km/u
Na 5000 km is dit trillen totaal verdwenen.
Remmen grijpen ook lekker snel aan
full
 
Braking zelf verkoopt ook zwevende remschijven en daar wordt precies hetzelfde hart voor gebruikt als de gewone braking remschijf. Kennis van mij heeft ze en het wordt ook nog eens op dezelfde manier gedaan als bij mijn remschijven en hij racet er ook nog mee.(gsxr1000k5).
Ik heb het bij HOP laten doen en zij doen het ook bij vele motoren die op het circuit rondrijden.
Hier plaatje van mijn schijven.

(Afbeelding)


En dan nog ZULKE schaamranden... -O-
















8-) }) ;)
 
Volgens mij kan je niet zomaar je "semi"zwevende bussen vervangen door "echt"zwevende.

De echt zwevende floaters zijn volgens mij wat groter van diameter.
Dus moet het hart en de schijf wat ruimer gefreesd worden.

Ik heb het bij m'n R1 schijven laten doen door Hop motorsport.
Was in totaal een hoop geld.

Inc. verzendkosten ed., ruim €160,-

Bussen zijn bijna van elk type fiets standaard maat en de echte zwevende bussen zijn zelfs een paar honderdste milimeter kleiner in diameter.
 
Laatst bewerkt:
Zwevende schijven betekend niets meer en niets minder dan dat de buitenschijf waar je remblokken op aangrijpen, alleen via de busjes (floaters) worden aangedreven.
Als je een moderne remschijf bekijkt, zit het hart van de schijf vast gebout op de wielnaaf.
De buitenschijf zit meestal met 8 hardstalen busjes vast op de binnendeel. Deze busjes zitten vaak precies passend, waaardoor je schijf met het hart een geheel vormt.
Er zijn dus schijven in de handel waarbij de passing iets minder is gemaakt van de busjes , waardoor je de schijf t.o.v. het hart een beetje heen en weer kunt bewegen (het rammelt ).
Het grote voordeel is dus dat de schijf veel beter centreerd in de remklauw, en er ook rechter door heen zal lopen, dus de slingering die in een vaste schijf zit hef je hier mee op. ook het eventueel niet 100% recht op de naaf zitten is hiermee vrleden tijd.
Gevolg is dat de rem eerder en beter aangrijpt.

en dan even voor degene die het levensgevaarlijk vinden om de standaard busjes te vervangen door floaters..
Deze zijn TUV goedgekeurd, lockheed maak vervangings-setjes, spiegler..
Drie instanties die heel wat betekend hebben op het gebied van remmen, en jij vind het levensgevaarlijk....
Is Spee een broertje vanje , die lult ook zo dom


Danku voor de mooie uitleg, nu ben ik compleet mee :}
 
en dan even voor degene die het levensgevaarlijk vinden om de standaard busjes te vervangen door floaters..
Deze zijn TUV goedgekeurd, lockheed maak vervangings-setjes, spiegler..
Drie instanties die heel wat betekend hebben op het gebied van remmen, en jij vind het levensgevaarlijk....
Is Spee een broertje vanje , die lult ook zo dom

Ehhh, tuurlijk lul ik dom......ik heb dan ook maar een schamele 70000km ervaring met zwevende schijven, ben techneut in de verkeersbranche voor de kat z'n k*t en dat ik met eigen ogen heb gezien dat die zgn. TUV gekeurde flutbussen van je het gehele hart uitvreten binnen 40000km bij normaal tot sportief gebruik als je niet uitkijkt telt zeker ook niet. Mijn motormaat hebben we gelukkig nog op tijd kunnen waarschuwen dat z'n floaterschijven op instorten stonden. Maar laat gerust je hart uitvreten zodat je met levensgevaarlijke zwabberende schijven rijdt met alle veiligheidsrisico's van dien. Jij zet je remschijven zeker ook rustig een tweede keer vast met dezelfde TUV gekeurde bouten die inmiddels zijn uitgerekt door het oorspronkelijke aanhaalmoment. Of nee, je draait er zeker titanium bouten in (8.8 ipv 12.9) omdat dat weer wat lichter is. Ga gerust je gang..... :Z

851 groeten, Peter

PS: domheid is het sterkste wapen.........












|( |( |( |( |( |( O-)
 
Ehhh, tuurlijk lul ik dom......ik heb dan ook maar een schamele 70000km ervaring met zwevende schijven, ben techneut in de verkeersbranche voor de kat z'n k*t en dat ik met eigen ogen heb gezien dat die zgn. TUV gekeurde flutbussen van je het gehele hart uitvreten binnen 40000km bij normaal tot sportief gebruik als je niet uitkijkt telt zeker ook niet. Mijn motormaat hebben we gelukkig nog op tijd kunnen waarschuwen dat z'n floaterschijven op instorten stonden. Maar laat gerust je hart uitvreten zodat je met levensgevaarlijke zwabberende schijven rijdt met alle veiligheidsrisico's van dien. Jij zet je remschijven zeker ook rustig een tweede keer vast met dezelfde TUV gekeurde bouten die inmiddels zijn uitgerekt door het oorspronkelijke aanhaalmoment. Of nee, je draait er zeker titanium bouten in (8.8 ipv 12.9) omdat dat weer wat lichter is. Ga gerust je gang..... :Z

851 groeten, Peter

PS: domheid is het sterkste wapen.........












|( |( |( |( |( |( O-)
Zet jij ook iedere keer dat je je wiel van je auto haalt nieuwe bouten erin terug :? :Z
 
Zet jij ook iedere keer dat je je wiel van je auto haalt nieuwe bouten erin terug :? :Z

Nee, omdat de wielbouten voor je koekblik ontworpen zijn om vaker hufterproof vastgezet te kunnen worden. Bouten voor motorfietsremschijven zijn van hoogwaardig staal en worden doorgaans met een dusdanig moment vastgezet dat de bout wat uitrekt. Gebruik je die vaker dan bestaat het risico dat ze breken....

Als ik met 200+ moet ankeren op 't circuit wil ik 100% op m'n remmen kunnen vertouwen. Een coureur zei eens......"je mag overal titanium voor gebruiken BEHALVE in m'n REMMEN!!".........zegt denk ik genoeg. En waarom denk je dat carbon remschijven destijds zijn afgeschaft in de SBK?

851 groeten, Peter
 
Trekbouten mag je nooit hergebruiken.

Maar volgens mij zijn de bouten om je remschijf vast te zetten dus GEEN trekbouten.
Zijn gewoon van hoogwaardig materiaal gemaakt en kunnen mijn inziens gewoon worden hergebruikt.

Als je b.v. het voorbeeld van hierboven aanhaalt (autowiel)
Die zit doorgaans maar met 4 bouten vast en deze bouten mag je ook hergebruiken.
De krachten op deze bouten zijn volgens mij vele malen groter dan bij de remschijf van een motor.
Of je nou 200 kg moet stoppen of 1500 kg.

Maar als je er geen vertrouwen in hebt, laat je dan vooral niet tegen houden om nieuwe bouten te gebruiken.
 
Bouten voor motorfietsremschijven zijn van hoogwaardig staal en worden doorgaans met een dusdanig moment vastgezet dat de bout wat uitrekt. Gebruik je die vaker dan bestaat het risico dat ze breken....


851 groeten, Peter

alle bouten zijn bedoeld om met enige rek vastgezet te worden.
ander zou het hele punt om bouten te gebruiken voor niets zijn.
men noemt dat voorspanning.
bij hoogwaardige toepassingen word zelfs de rek van bouten opgemeten door voor en na het torquen de lengte te meten.

vraag je eens af wat die boutjes in je remschijven nu helemaal te verduren krijgen.
die dingen worden alleen op afschuiving belast.
de treksterkte van die boutjes doet er helemaal niet toe.
zolang je er geen kachelboutjes in stopt werkt alles.
het zijn de bussen die de kracht oferbrengen op het hart, en die zijn van aluminium.
 
Terug
Bovenaan Onderaan