Hoe remschijven zwevend maken?

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Heb hier en daar gelezen dat het voordeel kan opleveren om je remschijven zwevend te maken, maar wat houd dit precies in en wat zijn de voordelen?

Mijn configuratie:
- 2004 ZX6R voorvork
- Radiale ZX6R remmen tokico (4 zuigers, en 4 blokjes perl klauw)
- stalen remleiding
- brembo radiale pomp
- ZXR400 wiel
- ZXR400 standard 310 schijven (hebben een offset van 15mm ofzo)

Zou het bij mij een voordeel kunnen zijn om ze zweven de maken? en hoe zou dat dan moeten, en wat zou ik daaraan kwijt zijn?
 
Laatst bewerkt:
ik had me eigenlijk voorgenomen dit topic te laten liggen maar goed.
als het mijn eigen fiets was zou ik het gewoon doen.
zoals je het tekend ziet het er wel heel eng uit.
zo krijg je net in het hoekje waar je overgaat van de borst naar de schroefdraad een enorme piekspanning.
daar durf ik jou dus geen "doe maar" voor willen geven :?
als ik je een fatsoenlijk advies moest geven zie ik twee opties:
of je maakt busjes die de borst vervangen en monteert gewone 8.8 bouten van de juiste lengte.
of je zoekt borstbouten met een 2 mm langere borst, er is vast wel een ander type motorfiets die dat heeft.
je kan ook nog de naaf opboren en tappen naar een grotere schroefdraad.
van 6 naar 8 is nog wel schappelijk maar van M8 naar M10 word wel heel lomp.

dit is natuurlijk ook het ideale moment om de theorie van rené te testen:
je monteert gewoon 8.8 bouten zonder borst en markeert met een streepje de positie van de schijf op van de naaf en kijkt of wrijving daadwerkelijk afdoende is.
ik ben alleen bang dat je zonder borst ook geen centrering meer hebt
 
ik had me eigenlijk voorgenomen dit topic te laten liggen maar goed.
als het mijn eigen fiets was zou ik het gewoon doen.
zoals je het tekend ziet het er wel heel eng uit.
zo krijg je net in het hoekje waar je overgaat van de borst naar de schroefdraad een enorme piekspanning.
daar durf ik jou dus geen "doe maar" voor willen geven :?
als ik je een fatsoenlijk advies moest geven zie ik twee opties:
of je maakt busjes die de borst vervangen en monteert gewone 8.8 bouten van de juiste lengte.
of je zoekt borstbouten met een 2 mm langere borst, er is vast wel een ander type motorfiets die dat heeft.
je kan ook nog de naaf opboren en tappen naar een grotere schroefdraad.
van 6 naar 8 is nog wel schappelijk maar van M8 naar M10 word wel heel lomp.

dit is natuurlijk ook het ideale moment om de theorie van rené te testen:
je monteert gewoon 8.8 bouten zonder borst en markeert met een streepje de positie van de schijf op van de naaf en kijkt of wrijving daadwerkelijk afdoende is.
ik ben alleen bang dat je zonder borst ook geen centrering meer hebt

Thx voor je mening! nog even over die bouten he... ik heb waarschijnlijk bouten gevonden maar dat zijn 12.9 zwarte inbusbouten M10x1,25x80 Is 12.9 dan weer te hard?
 
Ohw dat geloof ik gerust aan je subframe te zien.

niets mij met mijn subframe hoor :Z

dat het achterste deel nou met popnagels vast zit omdat ik heeel toevallig niet alu kan lassen maakt echt niet uit hoor... dit ligt uit het zicht en hoefd nog geen 2kg kont te dragen. Dat tewijl het mijn volle gewicht (74kg) kan hebben.

dus snap niet helemaal wat je probeerd te zeggen? :z

full
 
Thx voor je mening! nog even over die bouten he... ik heb waarschijnlijk bouten gevonden maar dat zijn 12.9 zwarte inbusbouten M10x1,25x80 Is 12.9 dan weer te hard?

nee, daar geloof ik niets van, met die remschijven kom je op geen meters in de buurt van het moment dat die dingen gaan afbreken.
ze gaan alleen roesten, nikkel is mooier *D
 
nee, daar geloof ik niets van, met die remschijven kom je op geen meters in de buurt van het moment dat die dingen gaan afbreken.
ze gaan alleen roesten, nikkel is mooier *D

had al gemaild om te vragen of die bouten behandeld waren tegen roesten. antwoord was idd dus nee ;(

tis veromde moeillijk om een mpaar bouten te vinden B|
 
Zodra je ziet dat de floaters opstaande randjes krijgen, boutkoppen,circlips etc. verbogen/gebroken zijn, het hart dusdanig is ingevreten dat de schijf onregelmatig loopt ("eliptische baan"), teveel speling op de schijven komt, de schijven de minimale dikte hebben bereikt (staat er meestal op), erge loopsporen hebben en/of (krimp)scheurtjes gaan vertonen. :Y

851 groeten, Peter
Dit geldt voor originele zwevende schijven. Dit geldt niet voor DHZ zwevende schijven met Spiegler floaters. Zoals eerder hier gezegd, niet doen het is niet geschikt voor het extremere werk. Ik heb ook ooit eens een floater in mijn remklauw gehad. :( Dit was een versie met gegolfde drukring. Je hebt ook schotelringen die lijken mij iets sterker. Hier heb ik geen ervaring mee.
 
ik zou een maatje grotere imbussen kopen , en de borst en de 1 maat kleinere schroefdraad zelf draaien/snijden. en imbus 12.9 is echt waanzinnig sterk. wel uitkijken met schrpe overgangen.
zoals je het nu tekent lijkt me de constructie niet echt ideaal, of het zaakje zou zwaar overgedimensioneerd moeten zijn, maar dat kan ik zo niet inschatten.

boutjes gewoon kopen met iets langere verdikking blijft echter ideaal.

of gaten in tussen schijfen velg groter maken en daar weer busjes in doen om rotatiekrachten op te vangen, dit is natuurlijk ook weer aardig wat werk
 
dag oma!
Ff terugkomend op de rene/halflive discussie;
Wanneer de schijf overmaat gaten heeft (t.o.v. de bout) hebben we het over wrijving. Past de bout nog maar net in het gat (schijf en bout maken contact) dan praten we over afschuiving.
Nu vraag jeje af waarom ik dit post, want eigenlijk bleek dit al uit 't topic. ik heb de moeite genomen om het even te vragen aan m'n docent met 40 jaar ervaring! (ondermeer ex fokker constructeur). Dus gewoon even een bevestiging (hoe toepasselijk :+ ) ;)
Kheb vandaag ook geleerd waarom men vaak alu gebruik in de vliegtuigbouw :9~
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan