Hoe rijden jullie met je brik?

Cool! en oliediscussie! :Z

Bij mij hoeven ze over het algemeen niet hard te werken, dus blijft alles heel. Muv m'n 550. die moet heel hard werken (iedere dag 120 snelwegkms) en gaat dus ook stuk.
 
...
:^ , ff netjes warmrijden.. daarna gewoon gas erop,
...

:^ , het rode gebied zit er niet voor niets :P .

Toen ik mijn brik kocht was het al een oliezuiper (had al 65Mm gelopen) en na nog eens 25Mm werd ik een beetje gek van het olieverbruik. Op de snelweg was het record 1 liter op 200km. Was wel makkelijk, je kon bij elke keer tanken gewoon weer 1 liter erbij kieperen :+ .

Later heb ik het ding maar gereviseerd en sindsdien rijd het super. Warmrijden en op tijd olie wisselen vind ik het belangrijkste, na een oliewissel is de kop ook altijd weer wat stiller.
 
Als het even kan gewoon lekker scheuren (cb750f1), ik heb geen brik om er vervolgens heel zuinig mee te zijn. Natuurlijk met enig realisme, afraggen is het andere uiterste.

Als ik hem even stevig heb aangepakt bespeur ik wel ietsje meer olie op het blok dan na een rustig ritje, maar niets zorgelijks.
 
Shit 15-20km warmrijden? Ik ga nu elke dag 5km naar mijn werk met de motor, de laatste 2km is autoweg, dan ga ik even 150 :o
Verder rij ik altijd wel goed hard, in de auto gedraag ik mij maar op de motor pas ik mijn snelheid naar eigen oordeel aan.
 
Hoi,

Binnen 5 km is je motor echt nog niet warm :N

Als ie echt door en door warm (op temperatuur kan ik beter zeggen :Y ) moet zijn dan kun je eerder denken aan 50KM.

Zelf trek ik mn brik na een km of 15 pas wat steviger aan.. misschien wat te voorzichtig maar zo blijft ie wel heel *D

Succes ermee,


Stan :]
 
Ah leuk, temperatuur! Neem een tellert voor in je carter van motodetail. Ziet er geinig uit, kost weinig en je weet alles. Bij 70 graden kan het gas open. De ene keer is dat na 5km en de andere keer pas na 10. Ligt aan mijn bui en aan de weersomstandigheden. En ik heb een brik, geen klassieker, dus gewoon raggen als ie warm is!
 
Ah leuk, temperatuur! Neem een tellert voor in je carter van motodetail. Ziet er geinig uit, kost weinig en je weet alles. Bij 70 graden kan het gas open. De ene keer is dat na 5km en de andere keer pas na 10. Ligt aan mijn bui en aan de weersomstandigheden. En ik heb een brik, geen klassieker, dus gewoon raggen als ie warm is!

welk type moet je bestellen voor een cb400f ??
 
Ah leuk, temperatuur! Neem een tellert voor in je carter van motodetail. Ziet er geinig uit, kost weinig en je weet alles. Bij 70 graden kan het gas open. De ene keer is dat na 5km en de andere keer pas na 10. Ligt aan mijn bui en aan de weersomstandigheden. En ik heb een brik, geen klassieker, dus gewoon raggen als ie warm is!
Dat ligt eraan of je 'm volgas warm rijdt of wat rustiger zeker? :+

Maar ik rij de CB400F ook altijd eerst warm, als ik na 3 km de snelweg op moet rij ik het eerste stukje ff 110 ofzo, daarna meestal 40km lang 130-140, kan makkelijk. De CB'tjes zijn gemaakt om hoge toeren te draaien, zolang de smering goed is (dus ook warm gereden) is het ook geen probleem om de hoge toeren te benutten. Als het kan rij ik vaak volgas weg bij het stoplicht, lekker doortrekken tot 10.000 toeren en doorschakelen. Als je daarna weer 100 rijdt, heeft 'ie het weer makkelijk. Je kan toch nergens een uur volgas rijden hier...
Maar mijn idee is dat je de motor wel moet gebruiken waarvoor ie bedoelt is, dus trek dat gas maar lekker eens open als het kan, dan brandt 'ie ook eens schoon. Deden ze in de jaren 70 ook, dus waarom zouden ze het nu niet kunnen dan?
Heb met de CB400 nu iets van 32.000 km gereden in 2.5 jaar zonder grote problemen :]
 
En hoelang duurt het voordat de olie is afgekoeld?
Moet mijn oliepomp verwisselen maar wil mijn klauwen niet verbranden ;)

Oja, notitie voor mezelf. Vergeet niet de motor schuin te zetten anders loopt alle olie eruit...
 
M'n cb350f rij ik gewoon rustig aan warm...
Rustig opschakelen en niet te hoog in toeren...
Dat doe ik ongeveer een kilometer of 10...en dan langzaam steeds wat harder. })
 
Als je met die oudere motoren wilt knallen, zal je ze regelmatig moeten nakijken en een beurtje geven door een goede monteur. :)
 
10034301_870_00.JPG

Olie temperatuur meter (15 euri)

Wel ff model opzoeken...
(Voor een XJ650 moet je het XJ750 model gebruiken)
 
(Afbeelding)
Olie temperatuur meter (15 euri)

Wel ff model opzoeken...
(Voor een XJ650 moet je het XJ750 model gebruiken)

Hé, da wil k ook! Maar ik zie er geen voor een CB 500 four tussenstaan :N :?

Iemand een idee de welke ik moet bestellen? Wel gek dat ze bij Louis 15€ kosten en bij Motozoom 65€, verschil in kwaliteit?

Ik zal het wel kunnen gebruiken, denk ik. Want als ik dit topic hier zo doorneem gaat bij mij wel erg snel het gas er vol op, na zo'n 1,5 km namelijk :]
 
Ik rij altijd als een druif; een opa op een electrisch wagentje... :P



Goed,laat ik ter verdediging aangeven dat clip-ons pas prettig beginnen te worden bij 130-140 km/u,wanneer door de rijwind de druk van je polsen wordt genomen...
De XS-sen staan nu niet bepaald om hun koele motorloop bekend; in no-time stoomt het blok uit de ontluchting..
Warmrijden betekent daarom de straat uit en boggie om zo ongeveer.
 
Lijkt mij niet erg veilig om zon olietemperatuur meter al rijdend,half naast de tank hangend af te lezen.
 
Gewoon rijden en niet zeiken 8-) . Verder een goede preparatie en bij aankoop een goede beurt. Je hebt ook geluk nodig: mijn eerste CB250RS kreeg na 1 dag een vastloper bij 130 km/u op snelweg. Een tweede RS heb ik veel mee gereden en werd al helemaal niet ontzien }) . Ding bleef maar heel en ging ook steeds harder lopen :] .Spijt van gehad dat ik die geruild heb...maar heb genoeg andere zooi :P .
Mzzzls,Rob
 
Ik heb de eerste kilometers nog rustig aan gedaan maar dat kan ik ook niet volhouden. Gisteravond heerlijk lopen jagen over bijna lege wegen, vandaag mijzelf ook weer een paar keer laten gaan. Als het meezit over een week of twee naar Texel, om vervolgens gelijk daarop met de obw-xxl mee te gaan. Zullen ook geen rustige ritjes worden :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan