Hoe rijden jullie met je brik?

Gais

MF veteraan
11 jun 2001
4.762
1
Hilversum
Ik heb in ruim 2500km twee blokken laten overlijden. Wel twee verschillende motors, een begon zoveel olie te zuipen dat het carter in 20km leeg was. De andere begon te ratelen in de kop en extreem te trillen, waarschijnlijk klepgeleider te ruim aangezien er ook olie langs de uitlaat uit de kop kwam.
Ik hou van gas geven dus dat doe ik ook, wel netjes een km of 15-20 warmrijden maar daarna gaat het gas er lekker op. Mijn vader vind dat ik rustiger moet rijden, oud spul moet je voorzichtig mee zijn ed. Ik zit nog met mijn 25kw dus een beetje snelheid is er pas boven de 6000 toeren.

Ik ben van mening dat motors gemaakt zijn om toeren te maken, maar onderhand begin ik nu toch wel wat te twijfelen daarover. Heb ik nu gewoon pech of kan ik beter wat rustiger aan gaan doen?
 
Hoi,

Ik rij rustig, met af en toe het gas flink open.. tenminste wanneer ik op de cb 750 rij.. Maar om een 25Kw te evenaren is dat snel genoeg :9

Verder denk ik dat wanneer je altijd probeerd het onderste uit de kan te halen (zeker bij een brik) dat je grote kans op brokken hebt... |(

Misschien ligt het toch aan je rijstijl... Waren de motoren die je gesloopt hebt wel goed onderhouden?? En misschien moet je op andere momenten schakelen... die oude brikkjes zijn niet altijd gemaakt om flink wat toeren te maken ;)

Niet dat je als een oude lul moet rijden maar die 25Kw beperking is er niet voor niets en geduld is een schone zaak :+


Ik heb trouwens een broertje die dezelfde problemen als jij heeft met motoren en brommers }) ach zo staat er regelmatig wat nieuws in de schuur :Y

succes,

Stan
 
Ik heb in ruim 2500km twee blokken laten overlijden. Wel twee verschillende motors, een begon zoveel olie te zuipen dat het carter in 20km leeg was. De andere begon te ratelen in de kop en extreem te trillen, waarschijnlijk klepgeleider te ruim aangezien er ook olie langs de uitlaat uit de kop kwam.
Ik hou van gas geven dus dat doe ik ook, wel netjes een km of 15-20 warmrijden maar daarna gaat het gas er lekker op. Mijn vader vind dat ik rustiger moet rijden, oud spul moet je voorzichtig mee zijn ed. Ik zit nog met mijn 25kw dus een beetje snelheid is er pas boven de 6000 toeren.

Ik ben van mening dat motors gemaakt zijn om toeren te maken, maar onderhand begin ik nu toch wel wat te twijfelen daarover. Heb ik nu gewoon pech of kan ik beter wat rustiger aan gaan doen?


Waarop was dat 350 blok vastgelopen? klepgeleider?

Aan de andere kant is het natuurlijk oud spul wat al de nodige kilometertjes heeft gemaakt, waarvan je niet kan verwachten dat het net zo hard rijdt als 30 jaar geleden. Uitzonderingen daar gelaten :)
 
Waarop was dat 350 blok vastgelopen? klepgeleider?

Aan de andere kant is het natuurlijk oud spul wat al de nodige kilometertjes heeft gemaakt, waarvan je niet kan verwachten dat het net zo hard rijdt als 30 jaar geleden. Uitzonderingen daar gelaten :)
Hij is niet vastgelopen, maar als je na 50km geen gevoel meer in je handen hebt en de kop zo hard ratelt dat je die op de snelweg nog hoort isie niet goed meer. Ben nu uit voorzorg dus met een ander blok bezig.

Nu nog even duimen of ik mijn "nieuwe" blok goed in elkaar heb gezet, hopelijk vanavond of morgen eerste keer starten. Ben benieuwd hoelang deze het uit gaat houden :P
 
Flink laten werken moet geen probleem zijn maar je moet m niet afbeulen, daar kan ook een nieuw blok niet tegen.
Dus niet alleen maar sukkelen of jagen, goed onderhouden (contactpuntjes regelmatig controleren als die erop zitten!!) en netjes warmrijden...
Als ie dan nog stuk gaat is t meestal te wijten aan een vorige eigenaar.
Enne, als je een andere motor koopt altijd eerst een grote beurt geven voordat je gaat rijden! Dat kan een hoop ellende in de volgende weken/maanden voorkomen.
 
Bovenstaande doe ik dus, moet er wel bij zeggen dat beide blokken een tijdlang hebben stilgestaan voordat ik ermee ging rijden.
Maar ik rij dus netjes warm, ga er lekker me jagen om laatste stukje weer kalm aan te doen.
 
Ik heb nu in krap 3 maanden tijd 9000 probleemloze km met mn cb350tje gereden. Met lidl olie van 7euronogwat voor 5 liter 15w40 8-)
In de stikhitte voor de duizendmiljoen stoplichten in parijs, met het ontstekingstijdstip veels te laat, geen probleem 8-) Wel een beetje warm aan je benen..

met mn (viertakt)brommertje ook, zeker zo´n 50.000 km mee gereden, blokje is in mijn bezit nog nooit open geweest, en doet het nog altijd prima.

Waar ik van overtuigd ben is dat toeren maken niet het probleem is, dan zouden mijn apparaten het al meerdere malen moeten hebben begeven. Waar ik wel heilig in geloof is tijdig olie verversen, en eventjes kalm aan bij een koude start.
En als je merkt dat je apparaat na een tijdje volaan rijden erg warm wordt, daar rekening mee houden. Beetje kalmer aandoen.

Heb 1 keer wel een probleemmotor gehad, een cb250rs. Reed vanuit mn werk direct de snelweg op, en kreeg toen een scheurtje in de kop. Of het de kwaliteit is of mn rijgedrag (slecht warmrijden) is weet ik niet, weet wel dat de cb350f er een stuk beter tegen kan..

Tja, moraal van het verhaal: Als je de olie goed bijhoudt en gewoon niet al te gek doet gaat het eeuwig mee.

Maarre, als je in 20km je carter met olie hebt leeggereden, dan noem ik dat geen pech :D Dan moet je namelijk wel zulke blauwe rook uitstoken dat het je wel moet opvallen.. Het zou mij in ieder geval niet overkomen :P
 
ik vind zelf dat ik mijn motoren ook niet echt spaar.
Wel altijd in t begin ff rustig aan.
en niet warm laten lopen, maar starten en gelijk rustig weg rijden.

Maar ik moet toegeven dat ik al vrij snel het gas wel open trek hoor,
zeker bij die ouwe suzuki van me.
Maar dan in eerste instantie nog geen maximum toeren.

Bij mn harley ben ik iets zorgvuldiger met inrijden,
Maar met de GPZ die ik eerst had, was t ook vrij snel t gas er op.

Maar wel tijdig olie/filters en bougies wisselen.
en zorgen dat ie zeker niet te arm staat.

En als je niet weet hoe de vorige eigenaar er mee heeft gereden, in t begin rustig aan doen, en t langzaam opbouwen,
Niet met een blokje dat nooit meer dan 5000 toeren heeft gedraait ineens zeer veel t dubbele willen.


Motoren zijn er om mee te rijden,
AL een blokje 10000 toeren mag draaien, moet je dat ook doen.
oud of niet.
 
Ik rijd mijn brik eerst warm, maar als de omstandigheden het toelaten is het daarna veelal volgas. Ding is traag en komt zoiezo niet boven de 110-120 uit, dus das de enige optie om er nog een beetje gal uit te halen. Nu is het wel zo dat ik er vrijwel alleen in de winter mee rij (in het donker, op een onverlichte dijk), dus dan dwingen de omstandigheden me vaak wel tot rustig aan doen.
 
Met mijn 350 blok moest ik steeds olie bijvullen dus verversen hoefde imho ook niet, gooi er trouwens half syntheet omdat mijn dealer geen mineraal heeft.
Nu met mijn "nieuwe" blok ben ik van plan om nog wat voorzichtiger te zijn, om de hoeveel km kan ik het beste de olie vervangen?

Maarre, als je in 20km je carter met olie hebt leeggereden, dan noem ik dat geen pech :D Dan moet je namelijk wel zulke blauwe rook uitstoken dat het je wel moet opvallen.. Het zou mij in ieder geval niet overkomen :P
Na een km of 50 (naar school) was me carter leeg, bijgevuld en een stukje gaan rijden. Na iets van 15km trok ik hem even vol open om daarna te remmen voor een stoplicht, toen het vervolgens plaatselijk wel erg mistig werdt besefte ik dat er iets niet klopte.
 
Met mijn 350 blok moest ik steeds olie bijvullen dus verversen hoefde imho ook niet, gooi er trouwens half syntheet omdat mijn dealer geen mineraal heeft.
Nu met mijn "nieuwe" blok ben ik van plan om nog wat voorzichtiger te zijn, om de hoeveel km kan ik het beste de olie vervangen?

Ook al verbruikt je brik nog zoveel olie, altijd eens in de zoveel tijd eventjes verversen. Weet je zeker dat de meeste troep er weer uit is, ook de troep die niet door je pakkingen lekt of langs de zuigerveren op sluipen.

Met een brik wat olie verbruikt doormiddel van rook uit de uitlaat, heb je ook nog eens overmatig last van benzine die in de olie terecht komt. En dat is ook niet zo fijn, benzine smeert net niet zo lekker als olie. Nog een reden om de olie wel eens in de zoveel tijd te verversen.

Zelf houd ik niet echt een km stand bij om te verversen, doe het meer op gevoel.. Maar doe het toch eens in de drie maanden, denk dat dat overeenkomt met eens in de 10.000 km´s. Volgens het boekje moest het elke 3000 km geloof ik, maar dat vind ik een beetje te veel van het goede.
 
Door met half synthetische olie te rijden gaan de heek kleine olieleidingen na een tijdje dichtslippen en krijgt je brikje een hartinfarct.
Ik heb die goeie raad gekregen van de broertjes Menkel en die zijn al 30 jaar CB specialist.
Sinds ik met minerale olie rijd zijn alle problemen opgelost
Groetjes Luke
 
Op deze rij ik overal en mishandel hem behoorlijk maar ja een Cbtje blijft taai 8-)

full
 
Ik heb nu in krap 3 maanden tijd 9000 probleemloze km met mn cb350tje gereden. Met lidl olie van 7euronogwat voor 5 liter 15w40 8-)
In de stikhitte voor de duizendmiljoen stoplichten in parijs, met het ontstekingstijdstip veels te laat, geen probleem 8-) Wel een beetje warm aan je benen..

met mn (viertakt)brommertje ook, zeker zo´n 50.000 km mee gereden, blokje is in mijn bezit nog nooit open geweest, en doet het nog altijd prima.

Waar ik van overtuigd ben is dat toeren maken niet het probleem is, dan zouden mijn apparaten het al meerdere malen moeten hebben begeven. Waar ik wel heilig in geloof is tijdig olie verversen, en eventjes kalm aan bij een koude start.
En als je merkt dat je apparaat na een tijdje volaan rijden erg warm wordt, daar rekening mee houden. Beetje kalmer aandoen.

Hier ben ik het geheel mee eens.
De CB loopt prima op auto olie van de bouwmarkt, aldi of lidl. Dit is een prima minerale olie, en ook niet te dun voor zo'n oud motortje.
Maar vooral vaak olie verversen, want door de versnellingsbak en de koppeling die ook door de motorolie gesmeerd worden krijgt de olie in een motorfiets er behoorlijk van langs, veel meer dan in een automotor.
 
Ik heb een laverda van 1973 en die moet werken voor wat ie waard is.
vroeg of laat breekt het me op denk ik, maar tot nu toe geeft ie geen krimp.
wel zorg ik ervoor dat ie technisch in goede conditie is.
 
Door met half synthetische olie te rijden gaan de heek kleine olieleidingen na een tijdje dichtslippen en krijgt je brikje een hartinfarct.
Ik heb die goeie raad gekregen van de broertjes Menkel en die zijn al 30 jaar CB specialist.
Sinds ik met minerale olie rijd zijn alle problemen opgelost
Groetjes Luke

Dat van die leidingen dicht slippen door half-syntheet vinnik maar moeilijk om te geloven, lijkt mij eerder dat die misschien wat dunner blijft en daardoor op plekken kan komen waar het niet hoort. Of dat de oliepomp minder druk op kan bouwen oid.

Maar er zit nu half-syntheet in, kijk dat wel even aan en beslis tegen de tijd van een oliewissel wel of ik mineraal probeer.
 
Met mijn 350 blok moest ik steeds olie bijvullen dus verversen hoefde imho ook niet, gooi er trouwens half syntheet omdat mijn dealer geen mineraal heeft.
Nu met mijn "nieuwe" blok ben ik van plan om nog wat voorzichtiger te zijn, om de hoeveel km kan ik het beste de olie vervangen?Na een km of 50 (naar school) was me carter leeg, bijgevuld en een stukje gaan rijden. Na iets van 15km trok ik hem even vol open om daarna te remmen voor een stoplicht, toen het vervolgens plaatselijk wel erg mistig werdt besefte ik dat er iets niet klopte.

Hoi Gais, :} , neem aan dat je het over een honda cb350four heb, heb deze fiets mogen rijden toen ze net nieuw waren,een paar jaartjes terug,toen was het ook rustig warm rijden,goed olie peilen en niet harder dan 140km rijden.Overal heen gereden,Sauerland, IJffel gebergte,etc,nooit problemen als je die 350cc. maar in acht neemt, :} , fietsje is nu al op leeftijd, dus daar ook mee rekening houden :z .
Heb later de cb500f gehad ook een héél leuk fietsje,rijdt nu een RS ,BMW uit `80,
:] ,daa-grtn, 8-)
 
Dat van die leidingen dicht slippen door half-syntheet vinnik maar moeilijk om te geloven, lijkt mij eerder dat die misschien wat dunner blijft en daardoor op plekken kan komen waar het niet hoort. Of dat de oliepomp minder druk op kan bouwen oid.

Maar er zit nu half-syntheet in, kijk dat wel even aan en beslis tegen de tijd van een oliewissel wel of ik mineraal probeer.

Oude dames moet je niet op een ander recept zetten :N ,dan verstoppen hun aderen.
Gewoon geven waar ze mee opgegroeid zijn :9 ,
Daa-grtn, 8-)
 
Met de XJ rag ik ook op 23 jarige leeftijd gewoon naar de 11.000 toeren. Ding heeft bijna 110.000 gereden. De machine is wat overgedimensioneerd, dus die kan het wel hebben.

Ik denk dat je vooral pech hebt. Belangrijk is warmrijden (moto detail carter olietemp erop, dan weet je het zeker). En misschien zijn kleinere blokken wel iets kwetsbaarder vanwege de kleine onderdelen. Maar ik denk dat je gewoon een beetje last hebt van slecht geluk.

Oh en ik plemp er ook altijd half-synteet in. Maar je kan natuurlijk altijd mineraal proberen, alhoewel ik me afvraag of het echt veel uitmaakt.
 
Dat van die leidingen dicht slippen door half-syntheet vinnik maar moeilijk om te geloven, lijkt mij eerder dat die misschien wat dunner blijft en daardoor op plekken kan komen waar het niet hoort. Of dat de oliepomp minder druk op kan bouwen oid.

Maar er zit nu half-syntheet in, kijk dat wel even aan en beslis tegen de tijd van een oliewissel wel of ik mineraal probeer.
Half syntheet is geen probleem als je maar een schoon blok hebt. De half syntheet lost ouwe aangeplakte rotzooi op en neemt deze mee, dan kan je problemen krijgen met de kleine aanvoerleidingen. Het devies, eerst blok spoelen en dan half syntheet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan