Hoe rijdt een enduro/supermoto nou op de snelweg (uit jouw ervaring)

VickyT

MF'er
9 mrt 2020
66
21
Zelf ben ik aan het kijken naar Adv bikes, maar stel ik deze vraag uit mijn interesse voor de CRF300 en CRF450, vooral de CRF300 Rally ziet er leuk uit, maar dit zijn redelijk nieuwe motoren, dus er is niet veel ervaring opgedaan.

Heeft iemand althans ervaring met dergelijke motoren als daily's? Is dit in NL te doen voor lange snelweg afstanden?
 
Dat is niet wat die vraagt v.d.v
Een kennis van mij heeft zijn tegen hanger Husaberg en daar van weet ik dat het een uren motor is dat betekend dat er na 300 uur er een nieuwe zuiger in moet volgens de fabriek , het zijn tenslotte motoren voor wetstrijden/rally's lees meer vermogen gekoppeld aan lichterbouwen .
Hij ,de kennis van mij dus , gebruikt hem vaak ook voor zware bos/berg ritten in Frankrijk al gaat die daar hen met de motor op de aanhanger daar rechtuit rijden op een snelweg niet leuk is .
Wat ik bedoel is vraag verder wat dat ding nodig is om mee te rijden dus wat is het onderhoud ervan en hoelang daar tussen zit in kilometers of uren voor aan kopen gaat denken onderhoud is vaker duurder dan bij een gewone motor
 
Crf450 is volgens mij heel wat anders dan een crf300. De 450 heeft veel meer onderhoud nodig. Het 300 blok is uit een straatmotor en veel fijnere intervallen (dacht ik)
Ik rij met een drz400. Op supermoto wielen is de snelweg nog wel te doen. Het is verder niet echt leuk, je krijgt snel een houten reet en je hebt wel het gevoel dat je constant te hoog in de toeren zit voor het blok. Op noppenbanden is de snelweg gewoon afzien :X
 
Zelf ben ik aan het kijken naar Adv bikes, maar stel ik deze vraag uit mijn interesse voor de CRF300 en CRF450, vooral de CRF300 Rally ziet er leuk uit, maar dit zijn redelijk nieuwe motoren, dus er is niet veel ervaring opgedaan.

Heeft iemand althans ervaring met dergelijke motoren als daily's? Is dit in NL te doen voor lange snelweg afstanden?
Afhankelijk van welke je hebt. Ik vond mijn XT600 niet heel relaxed op hoge snelheid. Eencilinders zijn vaak niet de meest subtiele motoren. Helemaal niet van die grote.

Ik weet wel dat het heel afhankelijk is per persoon. @Frazer rijdt heel europa rond op een eencilinder. Ik zou dat zelf niet zo gauw doen.

Dus proefrijden (een uur snelweg ofzo) moet je eigenlijk zelf doen.
 
Mijn vriendin en ik hebben in Thailand een CRF250L en een KLX250 gehuurd. We hebben toen ook vanwege het uitbreken van een wereldwijde pandemie flinke afstanden in korte tijd over de snelweg moeten afleggen. Dat ging eigenlijk boven verwachting goed, het reed een beetje als een naked met wat minder power. Boven de 110 km/h was de fut er echt uit bij een beetje tegenwind 130 haalden ze net wel/niet. Mogelijk dat de CRF300L het beter doet door een beetje meer vermogen.
De CRF300L (Rally) zou ik dan overwegen in jouw verhaal.

Dit zijn echter geen echte enduro motoren. Dual sport wordt het genoemd en is een softer compromis. Ik heb een EXC520 gehad en heb nu een Beta RR250. Als ik destijds diezelfde rit had moeten maken op deze motoren was ik nu nog aan het herstellen.
Op een echte enduro dus gewoon niet te doen. Tenzij je de kont van een obesitas patiënt, de armen en benen van een gewichtsheffer en de nek van een F1 coureur hebt.
 
Zelf ben ik aan het kijken naar Adv bikes, maar stel ik deze vraag uit mijn interesse voor de CRF300 en CRF450, vooral de CRF300 Rally ziet er leuk uit, maar dit zijn redelijk nieuwe motoren, dus er is niet veel ervaring opgedaan.

Heeft iemand althans ervaring met dergelijke motoren als daily's? Is dit in NL te doen voor lange snelweg afstanden?
als je het over de L modellen hebt, die zijn sinds oudsher wat meer gericht op straatgebruik dan de echte enduro modellen, vroeger bijvoorbeeld wel een startmotor ipv alleen kickstart.

Als je het budget voor een cfr450L hebt kan je ook een crf300L overwegen met iets simpels erbij voor woon werk verkeer.

Let er ook op of het motormodel waar je voor gaat transmissie rubbers/dempers in het achterwiel heeft anders is de kans op versleten versnellingen wel aanwezig.
 
In Azië rijdt de CRF250/300L/KLX250 zo ongeveer zonder problemen en met minimaal onderhoud de teller rond en rond onder de kont van toeristen. Zal wel goed gaan kwa versleten bakken :t
 
Ik reed wel eens met mijn oude KTM 625 SMC snelweg, maar daar is echt helemaal niks aan. De wind is vervelend, en constante hoge toeren doen je echt voelen alsof je het blok om zeep aan het helpen bent. 5 versnellingen helpen daar ook niet bij.
Misschien dat een nieuwe KTM 690 wel geschikt zijn voor snelweg?
 
De wind is vervelend en hoge toeren draaien kan ook zo ervaren worden (een laag belast blok als de 250/300L kunnen dat zat aan).
Echter is bij een volbloed enduro het probleem dat alles super stijf is. Ieder hobbeltje en vibratie krijg je ongedempt op je donder. De bakken onderhoud (zuiger wissel iedere 100 uur, elke 20 uur kleppen stellen enz) doen het ook geen goed.

Je kunt veel doen kwa comfort zadels, dempingrubbers, laag vermogen rijden enz enz, maar dan heb je dus gewoon een Dual sport gemaakt.

De 690 is natuurlijk gewoon een straatblok met meer dan voldoende vermogen en lang genoege gearing, prima geschikt dus. Ze rijden er in 1 streep mee naar Australië dus kan zat.
 
Als het de L- of Rally-versies van de CRF-en betreft, dan zijn dat imho meer weg- dan enduromotoren. Met een volbloed enduro zou ik niet graag snelweg rijden (ik heb o.a. een CRF250X gehad, en diverse KTM's): ze zijn er niet voor gemaakt, en onderhoudskosten kunnen knap hoog uitvallen, al hangt dat er ook een klein beetje vanaf wat je er zoal mee doet natuurlijk.

Maar de L-versies zijn geen enduro's, en vergelijk ik meer met de XL-en (die ik vroeger ook heb gehad), en daarmee kun je probleemloos langere afstanden afleggen, ook op de snelweg als je dat graag wilt. Desgewenst kun je tegen minimale kosten de vertanding er op aanpassen (langere eindoverbrenging voor een lager toerental op kruissnelheid), al gaat dat ten koste van de inzetbaarheid off-road. Of je het leuk vind om met een ééncilinder urenlang volgas de snelweg af te raggen is iets anders: de één went eraan, de ander nooit.

Dat gezegd hebbende, Nederland is een klein land, dus echt grote afstanden zul je hier in realiteit niet afleggen (als je het vergelijkt met wat er b.v. in Azië, VS, etc. met die dingen gedaan wordt), en heel erg snel mogen we hier sowieso niet meer rijden O-) dus qua motorische prestaties gaat het op zich ook prima.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Kawa KLR250 en een Honda XR600R gehad en heb nu een Husky 701 enduro. De KLR en de XR gingen niet echt lang mee, maar reden ook bij woon-werk prima. Stabiel bij 150 km/u op de teller. De 701 gebruik ik ook voor rustige toerritjes met mijn vriendin, heb de optionele duovoetsteunen gemonteerd en die geven een meer relaxte zithouding dan op mijn Speed Triple. Die Husky is bij legale snelheden niet veel langzamer dan de 1050 Triumph, maar erg instabiel bij hard dooraccelereren boven 100 km/u. Maar dat kan ik waarschijnlijk wel wegstellen.
 
Ik heb zelf vele Off the roads gehad van een antieke XT500 tot een Yamaha WR met supermotard banden,
met allemaal waren snelweg km,s voor korte stukjes prima te doen,maar zou er geen dagelijkse lange stukken
snelweg mee willen rijden,je zit vol in de wind en de zadels zijn ook hard en niet echt comfortabel zeker niet met die CRF modellen wat eigenlijk wedstrijdmachines zijn,leuk als supermotard,crosser of enduro of korte ritten maar verder niet.
Voor het betere snelwegwerk kan je beter een All road motor kiezen.
 
Zelf ben ik aan het kijken naar Adv bikes, maar stel ik deze vraag uit mijn interesse voor de CRF300 en CRF450, vooral de CRF300 Rally ziet er leuk uit, maar dit zijn redelijk nieuwe motoren, dus er is niet veel ervaring opgedaan.

Heeft iemand althans ervaring met dergelijke motoren als daily's? Is dit in NL te doen voor lange snelweg afstanden?

Mijn ervaring:
-KTM 625 SMC: (16-38 vertanding): dat ging heel goed eerlijk gezegd.. topsnelheid lag rond de 200 dus meer dan over. Wind is wel iets anders, je zit vol in de wind en dit is vermoeiend na een tijd.
-Suzuki RMZ450 supermoto wielen: Vreselijk. Niet doen.
-KTM 250 EXC (2T): supermoto wielen: meh.. al iets beter dan de RMZ maar nog altijd niet leuk.
-HVA WR300 (2T) supermoto wielen: met zware vertanding is het best te doen alleen zit je weer vol in de wind. Dezelfde motor met enduro wielen en dito verhouding, niet doen.
 
Ik rij met de KLX250S overal heen. Ding staat op nopjes (mt21). Maar ik vermijd, als het even kan, de snelweg. En mocht ik toch op de snelweg komen dan kom ik meestal niet boven de 90. Geen centje pijn. Ik moet alleen wat vaak tanken, gaat maar 7 liter in.
 
Ik rij met de KLX250S overal heen. Ding staat op nopjes (mt21). Maar ik vermijd, als het even kan, de snelweg. En mocht ik toch op de snelweg komen dan kom ik meestal niet boven de 90. Geen centje pijn. Ik moet alleen wat vaak tanken, gaat maar 7 liter in.
Mijn KLR was lang gegeard en ging harder dan 150 van de heuvels af.
 
Ik rij met de KLX250S overal heen. Ding staat op nopjes (mt21). Maar ik vermijd, als het even kan, de snelweg. En mocht ik toch op de snelweg komen dan kom ik meestal niet boven de 90. Geen centje pijn. Ik moet alleen wat vaak tanken, gaat maar 7 liter in.
In mijn ervaring loopt dat ding ook 1 op 33 dus de tank hoeft ook niet groot te zijn natuurlijk.
 
Kawa’s KLR en KLX-S zijn gewoon off/all-road moto’s, wegmotoren met hoge spatborden dus, geen enduro’s (tenzij het een exemplaar uit de vroege jaren tachtig van de vorige eeuw betreft, maar daar rijden er nog maar zeer weinig van rond). En een KLR250 liep ook met de standaard vertanding al 150, herinner ik me, was om en nabij 1990, de mijne was wit-rood.

Maar goed, TS heeft kennelijk afscheid genomen van het idee om af te rijden op een geknepen Africa Twin (ander topic), en het A2 budget opgerekt. Want hoewel de KTM 390 Adventure te duur was om de all-road wens in te vullen, wordt nu uitgekeken naar de veel duurdere Honda CRF-L/Rally versies… Misschien gewoon een topic “wat moet ik kopen, vraagteken” openen, want dan kunnen we tenminste als vanouds rode Hayabusa’s* aanbevelen :+

* of oude Pan Europeans, maar wel rode, want die zijn sneller immers, rode.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Met een enduro snelweg rijden lijkt me minder leuk dan met een goldwing offroad rijden.
Met een CRF300L is offroad leuk en snelweg aanvaardbaar (veel beter wordt snelweg niet op een motor), dus dat lijkt me een leuk compromis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan