Hoe rotondes nemen (driekwart rond)

Het allerbelangrijkste is; VANTEVOREN goed kijken wat er op de rotonde zit, wat de rotonde nadert, en hoe de rotonde er uit ziet, de rest volgt vanzelf;
snelheid bepalen/aanpassen en natuurlijk daarbij de juiste versnelling kiezen (en dan liever in 1 of 2 dan in iets lagers).
 
Is het een enkel- of een dubbelstrooks rotonde?
Bij enkelstrooks heb ik nergens last van. Maar de enkele keer dat ik helemaal over de zeik ga in het verkeer is op een dubbelstrooks, en dan 3/4de om.
Zoals men weet moet je dan de binnenste baan nemen en bij 2/4de switchen naar de buitenste. En als ik dan zo'n ontzettend mongo tegenkom die dus de 3/4 rond over de buitenste neemt, en mij dus belemmert met uitvoegen word ik helemaal gek....
*D

Helemaal mee eens !!
Mijn advies: blijven oefenen... dacht je dat ik in 1 keer die sloot over kon springen :)
 
Zoek eens een rustige rotonde op en probeer eens een rondje of 4 te maken. Je merkt dan vanzelf wel hoe je lekker rond kunt.
 
Kijken is the magic word... Blijven kijken naar waar je naartoe wilt! Bij een rotonde blijf je vaak met je zicht hangen bij bijvoorbeeld de 2de afslag, daardoor wordt jij onzeker en voelt het aan alsof je de bocht niet meer kunt halen
 
\[/small



We rijden niet allemaal Bmw. '( Zou hem in ieder geval niet in de 3e nemen. Hangt natuurlijk van je motor af en je snelheid maar probeer hem eerst soepel te nemen en later komt de snelheid wel. Belanrijk is het om ver genoeg voor je uit te kijken. Ideale lijn zoals hierboven is wel goed om te doen.


:Y

Als ik in derde een rotonde opkom, dan rij ik best gewoon rechtdoor _O-


Zorg dat je zeker bent dat ze je gezien hebben als je afslaat. Je rijdt dan wel met een motor, maar hebt recht op evenveel plaats en tijd als een vrachtwagen om je maneuvre te maken.
Als het me niet veilig lijkt de afslag te nemen, dan ga ik voor een extra rondje (en nog eentje en nog eentje }) )
 
Laatst bewerkt:
houden jullie op een rotonde meer de buitenkant van de rijbaan aan? of kom je meer links van het midden uit? als je 3/4 rondgaat?
 
3/4 rond rijden niet zo'n probleem mee.. echter het knopje voor de richting naar rechts te doen heb ik wat moeite mee, wat resulteert in een rare afloop van een best mooie bocht. :P

However, met de motor 3/4 rond rijden op het keizer karelplein in Nijmegen...mwa, daar ben ik geen fan van. :$

houden jullie op een rotonde meer de buitenkant van de rijbaan aan? of kom je meer links van het midden uit? als je 3/4 rondgaat?


Buiten - Binnen - Buiten is altijd het makkelijkst denk ik :)
 
Laatst bewerkt:
Had ik in het begin ook een beetje last van, opgelost door als de rotonde leeg was gewoon een paar rondjes extra te rijden. Dan krijg je het snel onder de knie ;)
 
Hoewel ik jouw probleem niet heb, denk ik dat je probleem in je kijkgedrag zit. Door met je blik naar de juiste uitrit te zoeken van de rotonde vermijdt je naar het wegdek te kijken. Veel mensen die problemen met bochten hebben kijken teveel naar het wegdek.

Wat betreft 'binnen of buiten' - ik rij zoveel mogelijk in het midden van de rijbaan, want teveel naar de buitenzijde en je bent te kwetsbaar voor automobilisten die de rotonde op karren en je krijgt problemen met het afrijden van de rotonde. Teveel aan de binnenzijde [centrum van de rotonde] rijden en je bent minder zichtbaar, zeker bij rotondes met bloembakken e.d. in het midden.

Ik vind rotondes heerlijk rijden, ben altijd weer blij als ik door Frankrijk rijdt waar ze veel kruispunten voor rotondes hebben vervangen. Lekker zwieren. :]
 
Keizer Karelplein in Nijmegen idd hehe.... Begin je net de rotonde op te rijden moet je opeens weer in de remmen voor verkeer van rechts die groen krijgen haha...Goed in je spiegels kijken wat er achter je gebeurt daarzo...

Allemaal bedankt voor jullie reacties op dit topic ! Ik ga binnenkort meer oefenen met rotondes en mijn kijkgedrag.
 
links beginnen, nog voor de rotonde op te rijden naar rechts sturen, en zo laat en snel mogelijk weer naar links sturen, om vervolgens in een zo ideaal mogelijke lijn de boel weer te verlaten.

en dan weer sprintend naar de volgende rotonde :+
 
Hoi
Hier In Lelystad hebben wij verschillende rotonde maar de ergste voor de motorrijders is de turbo rotonde, niet voor niets staan er waarschuwingsborden voor de motorfietsen
want er gaan veel motoren onderuit op deze rotonde vooral als het donker wordt
dus oppassen zal ik zeggen, gas eraf als je op deze rotondes rijdt. De gevaarlijste turbo rotonde is richting de dijk naar Enkhuizen.(bataviastad)
ciao
:] :]

:Y
 
3/4 rond rijden niet zo'n probleem mee.. echter het knopje voor de richting naar rechts te doen heb ik wat moeite mee, wat resulteert in een rare afloop van een best mooie bocht. :P

However, met de motor 3/4 rond rijden op het keizer karelplein in Nijmegen...mwa, daar ben ik geen fan van. :$Buiten - Binnen - Buiten is altijd het makkelijkst denk ik :)

_O- Vind ik inderdaad ook altijd een beetje vreemd.
lig je lekker in een bochtje naar links, moet je het knopje naar rechts duwen.
voelt een beetje onlogisch aan.

ik rijd de rotonde op, rijd richting de rechterkant,
ter hoogte van de eerste afslag kijk ik naar 3/4, en stuur in
kom via de linkerkant langs de tweede afslag,
en pak via de rechterkant de 3/4
 
Tip!

lees eens het boek van Keith Code twist of the wrist en of sport ridings techniques van Nick Ienatsch. Daar in staat hoe je soepel een bocht dus ook een rotonde kan nemen.

Nooit het gas los maar ook geen gas bijgeven. evt bij remmen met de achterem.
Deze boeken kun je gewoon dwnld via een torrent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan