Hoe rotondes nemen (driekwart rond)

edkedk

MF veteraan
16 okt 2007
1.617
20
Hallo,

Bij rotondes heb ik soms moeite om lekker vlot 3/4 rond te rijden voor de 3e afslag.
(voel me niet op m'n gemak).
Ik heb soms het gevoel dat ik te hard op de rotonde rijd en dan gaat als een automatisme mijn gas wat dicht, en gebruik ik de achterrem erbij.
Ik rijd meestal in de 2e versnelling de rotonde op, met aangepaste snelheid (naar mijn idee wel de juiste snelheid)
Maar eenmaal op de rotonde kan ik vaak niet goed de bocht van 270 graden doorkijken/overzien.

Het gaat dan niet mooi vloeiend meer.
Zo langzamerhand begin ik te balen van die rotondes.

Halfrond of meteen 1e afslag gaat prima.
Ik denk dat ik onbewust toch niet goed kijk ofzo...

Wie heeft daar ook last van ?
En wie kan mij tips geven om van dit probleem af te komen ?
 
Laatst bewerkt:
Soortgelijk probleem ook gehad. Beetje onzeker gevoel bij het rondrijden. Gewoon veel doen dan krijg je er vanzelf vertrouwen in, tenminste dat was bij mij zo.
 
Achterrem erbij kan opzich geen kwaad, zolang het maar niet te veel is, en gas blijft geven.
Rij anders eens en rondje extra ;)

Probleem van veel rotondes is is dat het wegdek erg hobbelig is, dan wordt het al een stuk lastiger om een mooie vloeiende bocht te rijden. Daar heb ik zelf vaak last van.
 
je achterrem gebruiken lijkt me toch wel erg link gewoon gas dicht je kan veel meer dan jezelf denkt gewoon doen ;)
Kan prima mits je goed doseert. Gas dicht = :N

Gewoon die oefeningen doen zoals bij je rijlessen/examen bijzondere verrichtingen: Rondjes rijden binnen 4 pionnen. Afschuinen en kijken waar je heen wil, als je dat in zo'n klein vierkant kan, kan je dat zeker op een rotonde. Werkt bij mij ook, en dan veel rotondes rijden :)
 
Achterrem erbij kan opzich geen kwaad, zolang het maar niet te veel is, en gas blijft geven.
Rij anders eens en rondje extra ;)

Probleem van veel rotondes is is dat het wegdek erg hobbelig is, dan wordt het al een stuk lastiger om een mooie vloeiende bocht te rijden. Daar heb ik zelf vaak last van.

Hoi
Hier In Lelystad hebben wij verschillende rotonde maar de ergste voor de motorrijders is de turbo rotonde, niet voor niets staan er waarschuwingsborden voor de motorfietsen
want er gaan veel motoren onderuit op deze rotonde vooral als het donker wordt
dus oppassen zal ik zeggen, gas eraf als je op deze rotondes rijdt. De gevaarlijste turbo rotonde is richting de dijk naar Enkhuizen.(bataviastad)
ciao
:] :]
 
Ik vond dat eerst ook lastig, ook hele rotondes vond ik lastig om hem goed in de bocht te houden.. ging vanzelf over.
 
Ik heb een paar jaar geleden een motor-ongeluk op een rotonde gehad. Sindsdien zit ik ook altijd een beetje gespannen op de motor als ik 'm 3/4 moet nemen. Vooral bij nat wegdek. En dan zijn er altijd nog van die mensen die dan nog vlak voor je de rotonde op schieten.

Ik haal voortaan altijd even diep adem en ontspan me (vooral in de armen en de schouders) vlak voordat ik met nat wegdek een rotonde 3/4 neem. Ga rotonde's vooral niet ontwijken, maar benut dergelijke verkeerssituaties juist als oefenmoment.

Succes.
 
Tja.......rotondes rijden, daar heeft iedereen zo zijn eigen manier voor.

Tijdens het lessen is mij geleerd de motor "in de rotonde te duwen".
Anders gezegd: bovenlichaam verticaal houden terwijl je de motor in de bocht (naar de binnenzijde van de rotonde) duwt.
Bovenstaande is een makkelijke zelfverzekerde manier van rotondes nemen.

Nu, na wat jaren ervaring, heb ik mijn eigen manier ontwikkeld.
 
Tijdens het lessen is mij geleerd de motor "in de rotonde te duwen".
Anders gezegd: bovenlichaam verticaal houden terwijl je de motor in de bocht (naar de binnenzijde van de rotonde) duwt.
Bovenstaande is een makkelijke zelfverzekerde manier van rotondes nemen.
Zo doe ik het ook. En uiteraard goed kijken waar je naar toe gaat. Dus op een kwart al richting tweederde kijken. Uiteraard wel het verkeer dat de rotonde op wil rijden goed in de gaten houden. Dus met je linker oog naar links kijken en met je rechter oog naar rechts :+
 
Het valt gewoon ook niet mee :+

mr.jpg


1126310866_53ceda7ad6.jpg
 
in z,n 3e oprijden met remmend achterwiel , gas gedoseerd open.
eerst motor rechts FF beneden drukken tijdens het oprijden , direct links in gaan sturen en goed platleggen tijdens de buitenkant (richting aangeven) rotonde opzoeken voor naar 3/4 van de rotonde van links plat naar rechts insturen te gaan om er met je gas lekker open te draaien af te knallen.
niks moeilijks aan toch........... 8-)
ideale lijn is buiten naar binnen , weer naar buiten eraf.
ligt ook aan het overig verkeer.
 
Is het een enkel- of een dubbelstrooks rotonde?
Bij enkelstrooks heb ik nergens last van. Maar de enkele keer dat ik helemaal over de zeik ga in het verkeer is op een dubbelstrooks, en dan 3/4de om.
Zoals men weet moet je dan de binnenste baan nemen en bij 2/4de switchen naar de buitenste. En als ik dan zo'n ontzettend mongo tegenkom die dus de 3/4 rond over de buitenste neemt, en mij dus belemmert met uitvoegen word ik helemaal gek....
Nu ook....
Moet misschien maar aan anger management gaan doen *D
 
IN Swindon.

Lijkt op de Engelse kookkunst om eerlijk te zijn. Helemaal nergens op dus.
 
in z,n 3e oprijden met remmend achterwiel , gas gedoseerd open.
eerst motor rechts FF beneden drukken tijdens het oprijden , direct links in gaan sturen en goed platleggen tijdens de buitenkant (richting aangeven) rotonde opzoeken voor naar 3/4 van de rotonde van links plat naar rechts insturen te gaan om er met je gas lekker open te draaien af te knallen.
niks moeilijks aan toch........... 8-)
ideale lijn is buiten naar binnen , weer naar buiten eraf.
ligt ook aan het overig verkeer.
~[/small



We rijden niet allemaal Bmw. '( Zou hem in ieder geval niet in de 3e nemen. Hangt natuurlijk van je motor af en je snelheid maar probeer hem eerst soepel te nemen en later komt de snelheid wel. Belanrijk is het om ver genoeg voor je uit te kijken. Ideale lijn zoals hierboven is wel goed om te doen.
 
ik vind 3/4 rontonde leuk :D:D:D lekker plat door de bocht :D

maar goed, ik kijk eerst of ik wel lekker hard door de bocht kan, of het rustig is op de rotonde; als het drukker is, moet je gewoon rustig aan doen, tijdig terugschakelen (niets is vervelender om midden op de rotonde achter te moeten komen dat je nog in de 6e versnelling zit) en elke afslag doorkijken.

let wel op de voorangsituatie, ik heb eens een ongeluk gehad in een koekblik doordat de vrouw stopte voor een voetganger op zebrapad aan de rotonde.... dus kijk ik niet te goed door, je moet echt op alles letten op een rotonde, dus kijk ik slechts of er geen auto komt en of ie me ziet...
 
pas op het stepje.. of je voet die iets naar buiten steekt/ 2 ook belangrijke puntjes.. en het is gewoon een kweste van oefenen. dan leer je het best. rij van de rontonde af en pak ff later gewoon nog eens.
 
je achterrem gebruiken lijkt me toch wel erg link gewoon gas dicht je kan veel meer dan jezelf denkt gewoon doen ;)

Gas dicht?? Dat is wel het laatste wat je moet doen en zo heb je het ook niet geleerd als het goed is.
Snelheid doseren doe je met een trekkende motor en een achterrem. Die achterrem zal niet zo snel de boel blokkeren, want je hebt immers een trekkende motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan