Hoe schadelijk is diesel in je motor?

jarno_h

MF'er
1 dec 2003
189
0
Hengelo
Ik heb onlangs getankt en ben daarna naar huis gereden (ongeveer 10 km).
's avonds pakte de motor slecht aan en rookte ontzettend.
Ik heb het tankstation gebeld en wat bleek: Bij het afleveren van de diesel was deze in de verkeerde tank gekomen.
Ik heb dus een mengsel van diesel en benzine getankt :(
De hele motor intussen (laten) reinigen maar nu vroeg ik me af: Hoe schadelijk kan dit voor mijn motor zijn??
 
Ik heb het tankstation al aansprakelijk gesteld.
De kosten worden ook betaald.
Alleen hoor je nogal eens wisselende verhalen. De een zegt dat het niet schadelijk is, de ander wel. Alleen kan niemand me vertellen waarom het dan schadelijk zou zijn. Mooi balen allemaal.
 
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij kan het weinig kwaad. Diesel stikt van de parafine en is feitelijk een soort dunne olie (vettige benzine? :X ). Natuurlijk loopt ie er beroerd op, omdat de compressieverhouding van een dieselmotor véél hoger ligt vergeleken bij een benzinemotor. De verbranding is dus rampzalig.

Ik zou zeggen: maak je brandstofsysteem schoon. Vervang evt filters. Je hebt carbs naar ik aanneem? Dan ook je vlotterbakjes legen.
En idd: maak je onkosten, dan ff declareren bij de maatschappij.

[edit] Lees net dat je dat al gedaan hebt ;) [/edit]
 
volgens mij heb je voor diesel of een hele hete motor nodig of een compresie verhouding van 20op1 je zal wel gewoon net zo'n effect hebben gehad als water door de benzine dus zo lang hij niet pingelede hebje nergens last van
 
Tank, vlotters, carbs etc. zijn inderdaad allemaal gereinigd.
De motor houdt alleen een beetje in bij lage toerentallen.
Volgens de dealer komt dit omdat de stationair-sproeiers nog iets verontreinigd zouden zijn. Heb nu een cleaner toe moeten voegen aan mijn benzine en hopen dat het na deze tank verholpen is.
 
No prob volgens mij, diesel is lekker vettig dus dat is geen punt, zelfontbranden doet'tie ook niet ivm te lage compressie.

dus je houdt er misschien vette bogies op na... "vervuilen" van de sproeiers lijkt me sterk.

Gewoon nieuwe tank benzine erin, ff boegies oppoetsen en kijken wattie doet... misschien na de nieuwe tank benzine nog een keer ff je boegies oppoetsen
 
Tank, vlotters, carbs etc. zijn inderdaad allemaal gereinigd.
De motor houdt alleen een beetje in bij lage toerentallen.
Volgens de dealer komt dit omdat de stationair-sproeiers nog iets verontreinigd zouden zijn. Heb nu een cleaner toe moeten voegen aan mijn benzine en hopen dat het na deze tank verholpen is.

Gewoon even aan blijven kijken. als het niet vanzelf weg gaat de carburateurs eens helemaal uit elkaar laten trekken en laten reinigen.
 
Zal nog wel ff stinken en je bougie's zullen nog wel ff vet slaan maar echt schade zul je er niet van ondervinden denk ik(diesel is erg vettig en vet smeerd nogal,Tank met regelmaat (blijft de spoeling lekker dun.........) :+
 
Diesel tast ook rubbers aan. Dus als vanuit je tank tot je cilinder wat rubbers zitten is er kans dat deze varvangen zullen moeten worden. Maar dit zal je dealer wel weten. Schade zul je niet krijgen je moet alleen even een paar keer tanken en je benzine reinigd alles vanzelf.
 
Ik heb met een auto wel eens zoiets meegemaakt. Echt schadelijk is 't niet, maar dat spul is wel behoorlijk hardnekkig. Ik was denk ik wel zo'n 200 liter benzine, en 4 keer de carburatuer helemaal uit elkaar trekken en reinigen verder, voordat ie weer echt netjes liep.

Succes.
 
LIJKT me dat als je een klein beetje diesel hebt dat je mengsel wat armer gaat lopen en je dus een fout mengsel krijgt. motor kan warm lopen en dat kan natuurlijk kwaad. als je dan vetgeslagen bougies krijgt en eventueel detonatie omdat de diesel al ontbrandt door de hoge temperatuur in de cylinderkamer....... vind een blok niet leuk als ie met 10.000 rpm op PRECIES het verkeerde moment een "plofje" krijgt.

tis immers geen auto waar je 40 tot 120 liter hebt die kan mengen... 10% is nog "aanvaardbaar" voor auto's, volgens de meeste fabrikanten... voor een motor (die vaak 2x zo'n hoge toeren lopen met hogere compressie vaak lijkt me dat een tikkie veel nog.

ik vrees dat je met een beetje pech er nog lang problemen mee kunt krijgen..
 
1 ding weet ik zeker, het is beter als dat je met een diesel benzine tankt :9 Me opa heeft het ook een keer gehad, toen is gewoon de tank leeggehaald, een keertje wat benzine der in gooien, nog een keer leeg laten lopen en klaar is kees. Of het bij een motor ook zo makkelijk is weet ik niet. Ik hoop het wel voor je.
In ieder geval netjes dat je meteen aan het tanken denkt :} als mijn motor weer is kuren vertoont zou het nooit bij me opkomen dat ze bij het tankstation wel is de diesel en benzine hadden kunnen verwisselen.
 
Tank, vlotters, carbs etc. zijn inderdaad allemaal gereinigd.
De motor houdt alleen een beetje in bij lage toerentallen.
Volgens de dealer komt dit omdat de stationair-sproeiers nog iets verontreinigd zouden zijn. Heb nu een cleaner toe moeten voegen aan mijn benzine en hopen dat het na deze tank verholpen is.
weet die dealer niet of het schadelijk is? gooi er een revisie tegen an en laat die sukkols dokken ;)
 
sterker nog dat benzine in diesel niet erg is, ik deed dit vroeger EXPRES !
zorgde namelijk in de winter ervoor dat de diesel niet ging vlokken.
tegenwoordig hoeft dat echter niet meer.
 
een beetje diesel in een benzine motor is niet erg. Maar stel je tankt een hele tank diesel in een benzine auto of motor, dan stopt de motor ermee maar is nog gewoon te redden door een goede schoonmaakbeurt. Maar tank je veel benzine in een dieselauto, dan zal door een tekort aan smering in iedergeval de brandstofpomp van de diesel stuk gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan