Hoe selecteer je banden

MartijnL

MF veteraan
22 mei 2001
1.301
1
Niet dat het nu direct voor mij aan de orde is, maar ik vroeg het me gewoon af.

Er zitten nu Bridgestone's op mijn fiets (BT57 en BT010 geloof ik) en dat bevalt eigenlijk wel goed. Maar omdat dit mijn eerste motor is heb ik nog helemaal geen referentiemateriaal.

Hoe hebben jullie dat gedaan ?

Ben je gewoon gaan experimenteren (is dat een dure hobby?), kan je proefrijden met banden ?

Heeft iemand ervaring met de hierboven genoemde Bridgestone's ?

Ik hoor graag jullie bandenverhalen zodat ik er weer wat van kan leren.

Thanx,
Martijn
 
Volgens mij kun je niet proefrijden met banden maar dat weet ik niet zeker, ikzelf ben heel tevreden met Metzelers, die zitten dacht ik ook op rd-tje, en in ieder geval ook op vuurblaadje.

Pas nog een nieuwe achterband erop laten zetten, kennis had er nog eentje liggen (scheelt weer Fl,veel=)

Is een Metzeler Mez1 en kost geloof ik iets van 520 piek.....

 
Niet dat het nu direct voor mij aan de orde is, maar ik vroeg het me gewoon af.

Er zitten nu Bridgestone's op mijn fiets (BT57 en BT010 geloof ik) en dat bevalt eigenlijk wel goed. Maar omdat dit mijn eerste motor is heb ik nog helemaal geen referentiemateriaal.

Hoe hebben jullie dat gedaan ?

Ben je gewoon gaan experimenteren (is dat een dure hobby?), kan je proefrijden met banden ?

Heeft iemand ervaring met de hierboven genoemde Bridgestone's ?

Ik hoor graag jullie bandenverhalen zodat ik er weer wat van kan leren.

Thanx,
Martijn

Op mijn CBR had ik de beste ervaringen met de Bridgestone BT56 banden. Dunlop Sportmax heb ik ook gehad, maar die beviel me qua grip minder, De dunlop banden gingen echter wel iets langer mee, De achterband van Dunlop gingen zo'n 6000km mee de BT56 4000.

De BT57 banden zijn iets harder dan de BT56 en gaan dus waarschijnlijk iets langer mee.
De BT010 is de opvolger van de BT56 of 57

http://www.bridgestone-tyres.com/first.html


 
ik had de voorganger van de bt010, 2500 km en op..... geen burnouts.....
nu metzeler laser voor en avon venom x achter, goed voor een Vmax
 
Laatst bewerkt:
had op de blade eerst de orginele banden liggen dacht mich high sports
het ding stuurde lekker.
kreeg na 500 kilometer al een dikke spijker in de achterband.
ik ben niet zo'n voorstander van reparatie pluggen dus werdt er nieuwe omgelegd
een high sport was nergens in de buurt te koop op dat moment
het werd dus bij redbull man een pirelli corsa in de zelfde maat.
lag er na 2 kilometer al bijna langs door het opruwen van de band(ja ik weet het rustig aan met nieuwe banden)
ik heb hem er na 2000 kilometer in almere op de streetfighterdag maar afgestookt.
ik kom er de blade namelijk geen bocht rond mee gestuurd krijgen.
ben 2000 kilometer met de vering en bandenspanning aan het stoeien geweest om het ding toch maar beter te laten sturen.
daarna weer een high sport er op en het ding stuurde weer vanzelf.

wil hiermee zeggen dat het veel uit kan maken wat voor band je er op legt



_________________
Al heb je nog zoveel pk's onder je kont een gek op een F@zer rij je er niet zomaar uit.

[ Dit Bericht is bewerkt door: F@zertje op 2001-07-23 23:28 ]
 
Alleen het merk van een band wil niet alles zeggen. Een band doet het gewoon beter op de ene motor dan op de andere.

Er is natuurlijk wel een groot verschil in het soort band. Als je een super sportieve band hebt dan "plakt" deze aan de weg maar is erg zacht en dus ook vlug versleten. En zo zijn er ook banden die langer meegaan, deze zijn harder maar hebben dus ook een slechtere wegligging.

Je kunt denk ik het beste de standaard banden gebruiken (die zijn toch ook niet voor niets door de fabriek geselecteerd) of afgaan op meningen van anderen die dezelfde motor hebben als jij.
:]
 
Je kunt denk ik het beste de standaard banden gebruiken (die zijn toch ook niet voor niets door de fabriek geselecteerd)

jah, omdat ze net 10US$ goedkoper waren en daardoor net onder de prijs van hun concurrenten konden blijven..
Dat de fabrikant iets doeet, wil niet zeggen dat er geen betere oplossing is.
 
jah, omdat ze net 10US$ goedkoper waren en daardoor net onder de prijs van hun concurrenten konden blijven..
Dat de fabrikant iets doeet, wil niet zeggen dat er geen betere oplossing is.

Ja misschien heb je gelijk maar dat zou je dan van een heleboel onderdelen kunnen zeggen die van een externe leverancier op een motor zitten. En bovendien worden er door de fabrikant wel verschillende merken als standaard band opgegeven.
 
heb ze er ook onder/rond gehad
gewoon goed band en inderdaad beetje hard tenminste vergeleken bij een high sport van het zelfde merk.
maar verders lekkere band voor de tourrijder
je kunt er wel lekker strepen mee trekken in een bocht!
 
ik had toen ik de motor 2 maanden geleden mn fiets kocht een bt-057 170/60/17 erop zitten...na 4000km reed ik m lek. (in 5 weken tijd dus...)

heb er nu een 180/55/17 bt-010 opzitten...en dat is een wereld van verschil...ongelovelijk wat is dat een fijne band...
vooral als je een fiets hebt waar je veel vermogen op het achterwiel zit raad ik je deze band aan...

je kan zo verschrikkelijk hard op acceleren in de bocht zonder dat er maar enig zijwaarts bewegingkje inzit...SUPER stabiel :) :)

wat mij betreft komt er voor nu ook een bt-010 op...maar ja eerst die michelin op rijden.... :(

alles wat meer dan 100 pk heeft en bijna altijd met de steppies over de grond gaat..een BT 010 kopen... :) :) :} :} :) :)
 
hehe, dan heb ik met mijn 80pk ruim voldoende aan zo'n bt-010 denk ik.

Maar wat ik van jullie begrijp is het een kwestie van proberen en als het niet werkt heb je pech en moet je op zoek gaan naar een andere kandidaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan