Hoe serieus moet je een vergelijkingstest nemen?

rookpluim

MF veteraan
5 jun 2006
1.207
0
Oudewater
In de Motoplus staat en vergelijkingstest tussen de BMW K1300S, De Kawasaki ZZR1400 en de Suzuki Hayabusa.
Nou vraag ik me af of zo'n test wel nut heeft omdat ik het gevoel heb dat er teveel de voorkeur van de schrijver doorklinkt.
Om te beginnen staat er over de BMW een heel nauwkeurig verhaal in over alle vernieuwingen van de al bestaande motor en over de ZZR lees ik alleen dat Kawasaki een aantal wijzigingen doorvoerde aan het in en uitlaat traject.
Vervolgens heeft de K1300S een vrij behoudend gelijnde kuip volgens de schrijver en de hij komt minder dik over dan de K1200S en is moderner.
Dit allemaal in tegenstelling tot de beide Japanners volgens de schrijver maar is dat dan een feit of is dat de smaak van de schrijver?

Verderop zie je dan nog een puntentelling waar de BMW de grote winnaar is.
Dan zie je bijvoorbeeld zaken als motorkarakteristiek maar wat is dat dan en wat is de maatstaf?
Of wat dacht je van de ergonomie van de rijder, dat is toch zeer persoonlijk?
En dan de kosten, de BMW zou goedkoper zijn omdat hij maar om de 10.000km een beurt nodig heeft terwijl de Japanners een beurt nodig hebben bij 6000km.
Maar is die beurt dan net zo duur bij elk merk?

Ondanks dat ik de BMW een hele mooie motor vind heb ik toch sterk het gevoel dat Motoplus heel erg partijdig is en dat zij van hun sponsoren de BMW goed in de markt moeten zetten.
 
Laatst bewerkt:
In de Motoplus staat en vergelijkingstest tussen de BMW K1300S, De Kawasaki ZZR1400 en de Suzuki Hayabusa.
Nou vraag ik me af of zo'n test wel nut heeft omdat ik het gevoel heb dat er teveel de voorkeur van de schrijver doorklinkt.
Om te beginnen staat er over de BMW een heel nauwkeurig verhaal in over alle vernieuwingen van de al bestaande motor en over de ZZR lees ik alleen dat Kawasaki een aantal wijzigingen doorvoerde aan het in en uitlaat traject.
Vervolgens heeft de K1300S een vrij behoudend gelijnde kuip volgens de schrijver en de hij komt minder dik over dan de K1200S en is moderner.
Dit allemaal in tegenstelling tot de beide Japanners volgens de schrijver maar is dat dan een feit of is dat de smaak van de schrijver?

Verderop zie je dan nog een puntentelling waar de BMW de grote winnaar is.
Dan zie je bijvoorbeeld zaken als motorkarakteristiek maar wat is dat dan en wat is de maatstaf?
Of wat dacht je van de ergonomie van de rijder, dat is toch zeer persoonlijk?
En dan de kosten, de BMW zou goedkoper zijn omdat hij maar om de 10.000km een beurt nodig heeft terwijl de Japanners een beurt nodig hebben bij 6000km.
Maar is die beurt dan net zo duur bij elk merk?

Ondanks dat ik de BMW een hele mooie motor vind heb ik toch sterk het gevoel dat Motoplus heel erg partijdig is en dat zij van hun sponsoren de BMW goed in de markt moeten zetten.

Welcome to Motoplus! Het moederbedrijf van Motoplus is een Duits motormagazine ;) Ik zie het maar altijd zo, als je de BMW wegdenkt uit de test, komt je (meestal) bij de daadwerkelijke winnaar van de test uit.
 
Tsja, wat dacht je van zelf eens proefrijden?

Het kan best zo zijn dat de schrijver van het artikel een hele lading aan informatie heeft gekregen over de nieuwe BMW en dat er daarom wat meer nadruk op ligt. Eventuele sponsoring kan je ook er nog in meenemen, als invloed op de schrijver.

Zuiver objectief zal het denk ik nooit worden, maar is motorrijden dat eigenlijk ook ooit geweest ;) .
 
Niet......
En zeker dat BMW reclameblad niet
Ze zoeken meestal er een paar min of meer concurenten bij zodat BMW kan winnen
Zijn vertaalde duitse testen
Heb een keer een test gelezen waar een Ducati van minder als 10000€ vergeleken werdt met een BMW van 15000€ plus een hoop extra's
Rara wie er won
Gewoon de motor kopen die jou het meeste aanspreekt
 
Welcome to Motoplus! Het moederbedrijf van Motoplus is een Duits motormagazine ;) Ik zie het maar altijd zo, als je de BMW wegdenkt uit de test, komt je (meestal) bij de daadwerkelijke winnaar van de test uit.

Da's dan ook weer wat te ver de andere kant op, niks mis met BMW.

Maar inderdaad, Motoplus is wel een héél klein beetje bevooroordeeld naar BMW..... O-)
 
Welcome to Motoplus! Het moederbedrijf van Motoplus is een Duits motormagazine ;) Ik zie het maar altijd zo, als je de BMW wegdenkt uit de test, komt je (meestal) bij de daadwerkelijke winnaar van de test uit.


Dat is dan de ZZR en dat is dan wel weer begrijpelijk vanwege het wel hebben van ABS.
Ik vind die ZZR eigenlijk nog wel weer wat mooier dan die K1300S maar wat is nu eigenlijk de kwaliteit van Kawasaki ten opzichte van de rest?
Als ik lees op de Kawasaki site dat "Door vermindering van het mechanische geluid" allerlei zaken verbeterd zijn wat moet ik me dan voorstellen bij het mechanische geluid?
Is dat een bepaald karakter of is het mindere kwaliteit dan de rest?
 
Tsja, wat dacht je van zelf eens proefrijden?

Het kan best zo zijn dat de schrijver van het artikel een hele lading aan informatie heeft gekregen over de nieuwe BMW en dat er daarom wat meer nadruk op ligt. Eventuele sponsoring kan je ook er nog in meenemen, als invloed op de schrijver.

Zuiver objectief zal het denk ik nooit worden, maar is motorrijden dat eigenlijk ook ooit geweest ;) .


Proefrijden is natuurlijk altijd heel erg goed maar de vraag is of je tijdens zo'n rit wel alles te weten komt.
Zou je geweten hebben dat zo'n Pan European zwabberde als er niets over gezegd was in tests?
Dus dit soort vergelijkingen kunnen modellen maken en breken denk ik.
 
Niet......
En zeker dat BMW reclameblad niet
Ze zoeken meestal er een paar min of meer concurenten bij zodat BMW kan winnen
Zijn vertaalde duitse testen
Heb een keer een test gelezen waar een Ducati van minder als 10000€ vergeleken werdt met een BMW van 15000€ plus een hoop extra's
Rara wie er won
Gewoon de motor kopen die jou het meeste aanspreekt


Dat ben ik wel met je eens maar zonder reclame kom je nooit te weten welk model er op de markt is en hoe kun je die reclame nou filteren?
 
Da's dan ook weer wat te ver de andere kant op, niks mis met BMW.

Maar inderdaad, Motoplus is wel een héél klein beetje bevooroordeeld naar BMW..... O-)

Je begrijpt me verkeerd. BMW is zeker wel goed, maar het hoeft niet altijd zo te zijn dat ze het ook daadwerkelijk verdienen om de test te winnen. Vandaar mijn uitspraak
 
BMW is gewoon altijd het beste, dat je dat nou nog niet weet ;)



Ik zou nooit een motor kopen op het oordeel van een ander, wat dat betreft is een multitest waardeloos. De waarde die zo'n test heeft voor mij is vermaak en als je in de markt bent voor zo'n motor wordt je misschien op een model gewezen waarvan je nog niet helemaal bewust was dat die ook voldoet aan wta je ongeveer voor een motor zoekt.
 
meer voor als je twijfelt aan bepaalde modellen, weet wat je min of meer kunt verwachten


Volgens mij was de schrijver gewoon 50+ :+
happen maar!
 
Niet......
En zeker dat BMW reclameblad niet
Ze zoeken meestal er een paar min of meer concurenten bij zodat BMW kan winnen
Zijn vertaalde duitse testen
Heb een keer een test gelezen waar een Ducati van minder als 10000€ vergeleken werdt met een BMW van 15000€ plus een hoop extra's
Rara wie er won
Gewoon de motor kopen die jou het meeste aanspreekt

Als je de test goed leest en ook de beoordeling dan zie je dat op verschillende punten de Suzuki wint. Maar ja zo'n snelle motor zonder ABS dat kan ook niet en kost hem in vergelijking met de BMW 14 punten!

Overigens als je uitgaat van de prijs/kwaliteit verhouding heeft de Kawa gewonnen is Suzuki 2 en BMW 3!!!
 
Testen lezen is wel leuk.
En zoveel mensen, zoveel meningen.

Niets staat later proefrijden in de weg en dan kan je soms wel rake testersopmerkingen zelf naar waarde schatten.
 
Ondanks dat ik de BMW een hele mooie motor vind heb ik toch sterk het gevoel dat Motoplus heel erg partijdig is en dat zij van hun sponsoren de BMW goed in de markt moeten zetten.

Moet je het abo'tje van Motoplus opzeggen en een begeleidende mail sturen over de pro BMW verhalen. Dan word je opgebeld en kan je een BMW testen :) Zelf meegemaakt. Motoplus opgezegd met de reden dat BMW wel heel veel wint (lees: altijd) en prompt word ik gebeld dat er wel meer klachten zijn geweest. Om te bewijzen dat BMW wel goed materiaal afleverd kon ik een weekend lang een R1200R testen. Ik kon de motor ophalen bij Sebastiaan Horsman thuis. Even een praatje gehouden en hij verzekerde mij dat ze geen afspraken/aandelen/handjeklap doen met Motoplus. Als dat uberhaubt gedaan zou worden dan zou het met Honda zijn, aangezien dit merk de meeste advertentieruimte heeft in Motoplus.
Afijn, ik ben, ondanks dat ik het nog wel van plan ben, niet meer lid geworden van Motoplus en weet niet of mijn artikeltje ooit gepost is in Motoplus, maar ik vond het echt een ludieke actie. Ik ben nog steeds van mening dat Motoplus wel erg pro BMW is en dat sommige testen wel erg geflatteerd zijn. Al moet ik wel zeggen dat de nieuwe serie van de beamers wel erg mooi zijn.
 
BMW is gewoon altijd het beste, dat je dat nou nog niet weet ;)



Ik zou nooit een motor kopen op het oordeel van een ander, wat dat betreft is een multitest waardeloos. De waarde die zo'n test heeft voor mij is vermaak en als je in de markt bent voor zo'n motor wordt je misschien op een model gewezen waarvan je nog niet helemaal bewust was dat die ook voldoet aan wta je ongeveer voor een motor zoekt.

Maar dan moet het wel een eerlijke test zijn natuurlijk. :)
 
Moet je het abo'tje van Motoplus opzeggen en een begeleidende mail sturen over de pro BMW verhalen. Dan word je opgebeld en kan je een BMW testen :) Zelf meegemaakt. Motoplus opgezegd met de reden dat BMW wel heel veel wint (lees: altijd) en prompt word ik gebeld dat er wel meer klachten zijn geweest. Om te bewijzen dat BMW wel goed materiaal afleverd kon ik een weekend lang een R1200R testen. Ik kon de motor ophalen bij Sebastiaan Horsman thuis. Even een praatje gehouden en hij verzekerde mij dat ze geen afspraken/aandelen/handjeklap doen met Motoplus. Als dat uberhaubt gedaan zou worden dan zou het met Honda zijn, aangezien dit merk de meeste advertentieruimte heeft in Motoplus.
Afijn, ik ben, ondanks dat ik het nog wel van plan ben, niet meer lid geworden van Motoplus en weet niet of mijn artikeltje ooit gepost is in Motoplus, maar ik vond het echt een ludieke actie. Ik ben nog steeds van mening dat Motoplus wel erg pro BMW is en dat sommige testen wel erg geflatteerd zijn. Al moet ik wel zeggen dat de nieuwe serie van de beamers wel erg mooi zijn.

Ik kocht het nummer los omdat die test erin stond.
Ik heb verder ook geen vooroordelen bij welk merk dan ook en daarom viel het mij op dat BMW er in dit geval wel heel erg positief uitkwam.
 
Moet je het abo'tje van Motoplus opzeggen en een begeleidende mail sturen over de pro BMW verhalen. Dan word je opgebeld en kan je een BMW testen :) Zelf meegemaakt. Motoplus opgezegd met de reden dat BMW wel heel veel wint (lees: altijd) en prompt word ik gebeld dat er wel meer klachten zijn geweest. Om te bewijzen dat BMW wel goed materiaal afleverd kon ik een weekend lang een R1200R testen. Ik kon de motor ophalen bij Sebastiaan Horsman thuis. ..................

Wouw is er ook een tijdschrift dat pro ducati is .. lijkt me ook leuk om dan een motor een weekendje zelf te testen !

JR
 
Is er één motorrijder niet bevooroordeeld?

Inderdaad. Ik vind vooralsnog Suzuki het beste merk. De rest is ruk. Als Suzuki een probleem heeft dan heeft het tenminste met de lak te maken. Bij de rest gaat de cillinder stuk, spanningsregelaar, noem maar op!

BMW betaal je dikke euro's voor dus als die ook nog eens stuk zou gaan!

:W

Aw... we hadden het over Motoplus...Hmmm wat betreft de testen... Ik vind sommige weetjes altijd wel interessant, maar neem het ook maar met een korreltje zout en trek mijn eigen conclusie. BMW's boeien mij zo ie zo niet, dus daar koop ik em niet voor. O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat een motortest nooit helemaal objectief is, de ervaring is ook afhankelijk van de voorkeur/ervaringen van de rijder. Ongeacht hoeveel hij daarvoor gereden heeft.
Kom je dagelijks van een supersport af en je stapt op een een allroad dan lijk hij groot een onstabiel. Omgekeerd geld dat ook, rijd je dagelijks een allroad en ben die je grote beweegelijkheid/controle gewend dan lijkt een supersport een oncomfortabel apparaat waarbij je je knieen in je nek moet leggen en flink moet hangen om hem uberhaupt door de bocht te krijgen.

Buiten dat zijn de tests vaak ook zelf twijfelachtig. Ik heb er al tijden niet een gelezen maar een voorbeeld. We doen een middenklassetest met toer/sport motoren rond de 800cc. De kandidaten zijn: Een Honda VFR 800 en een de BMW F800st. Dat vind ik dan bij voorbaat al een twijfelachtige test want de motors bezitten ongeacht hun kwaliteiten een compleet verschillend karakter.

Het is leuk leesvermaak, een delen ervan zijn waar(objectief) maar wekt de test je interesse dan zou ik ze toch vooral is zelf gaan testrijden.

Leon
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Ik vind vooralsnog Suzuki het beste merk. De rest is ruk. Als Suzuki een probleem heeft dan heeft het tenminste met de lak te maken. Bij de rest gaat de cillinder stuk, spanningsregelaar, noem maar op!

Goh.... een Suzuki fanboy.... :X
 
Ik check altijd de tests bij MCN. Kort en krachtig, met wat achtergrondinformatie. Het blijft een soort leidraad, enige manier om ergens zeker van te zijn is door zelf een proefrit te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan