Hoe serieus moet je een vergelijkingstest nemen?

Natuurlijk heb je bij élke test te maken met de persoonlijke smaak/voorkeur van de testers. Is ook wel logisch.
Daarnaast is er vaak de vooringenomenheid van het land waar het blad vandaan komt. Zo zie je bij Duitse bladen vaak een "lichte" voorkeur naar BMW, bij Engelse bladen weer naar Triumph. De Engelsen zijn dan ook weer gek van supersports, zodat de mening over "softe" fietsen zoals toerbakken en allroads dan vaak niet erg positief is.

Maar uiteindelijk staan er altijd wel wat zaken in zo'n test waar je wel iets aan hebt, mits je door de vooringenomenheid heen kunt kijken.
Als een Motoplus tester bv. opmerkt dat de bak van een BMW hakerig schakelt mag je er van uit gaan dat het klopt......

Maar uiteraard kan geen test je eigen ervaring bij een testrit vervangen.
 
Laatst bewerkt:
In de Motoplus staat en vergelijkingstest tussen de BMW K1300S, De Kawasaki ZZR1400 en de Suzuki Hayabusa.
Nou vraag ik me af of zo'n test wel nut heeft omdat ik het gevoel heb dat er teveel de voorkeur van de schrijver doorklinkt.
Om te beginnen staat er over de BMW een heel nauwkeurig verhaal in over alle vernieuwingen van de al bestaande motor en over de ZZR lees ik alleen dat Kawasaki een aantal wijzigingen doorvoerde aan het in en uitlaat traject.
Vervolgens heeft de K1300S een vrij behoudend gelijnde kuip volgens de schrijver en de hij komt minder dik over dan de K1200S en is moderner.
Dit allemaal in tegenstelling tot de beide Japanners volgens de schrijver maar is dat dan een feit of is dat de smaak van de schrijver?

Verderop zie je dan nog een puntentelling waar de BMW de grote winnaar is.
Dan zie je bijvoorbeeld zaken als motorkarakteristiek maar wat is dat dan en wat is de maatstaf?
Of wat dacht je van de ergonomie van de rijder, dat is toch zeer persoonlijk?
En dan de kosten, de BMW zou goedkoper zijn omdat hij maar om de 10.000km een beurt nodig heeft terwijl de Japanners een beurt nodig hebben bij 6000km.
Maar is die beurt dan net zo duur bij elk merk?

Ondanks dat ik de BMW een hele mooie motor vind heb ik toch sterk het gevoel dat Motoplus heel erg partijdig is en dat zij van hun sponsoren de BMW goed in de markt moeten zetten.

Als er 1 motorblad is waar je de vergelijkingstesten met ongeveer een ton zout moet nemen is het wel Motorplus

Dit blad is van oorsprong Duits ...
En op een 1 of andere manier komen duitse producten er daar altijd als best uit |(

Mooi voorbeeld is een kleding en banden test van vorige jaar
terwijl een duits kleding merk en een duitse band als beste gekozen werd ,werden deze door andere (internationale) motorbladen niet eens in de top 10 geplaatst

Als je een echt goeie vergelijkings test wil lezen kan je het best het engelse blad Superbikes een keer kopen (downloaden ;) )
Ze zijn enigzins wat ontspoort en ze zijn iets pro Suzuki ,maar toch zijn testen van hun realistischer dan van andere bladen vind ik persoonlijk :Y
 
Laatst bewerkt:
Als een Motoplus tester bv. opmerkt dat de bak van een BMW hakerig schakelt mag je er van uit gaan dat het klopt......

Ga er dan maar vanuit dat er niet valt te schakelen met het kreng!
:+

Ik vind de testen van motoplus trouwens best wel ok. Beter dan de "gemaakte" grappigheid in motormagazine. De enige journalist die het niveau "middelbare schoolkrantje" ontstijgt is die Overzee-knakker. De rest is heel erg bagger.

Misschien zijn BMW's trouwens gewoon erg goed? Wie weet *D
 
ik heb een tijdje terug besloten dat ik naar niemand meer luister, dus gewoon je eigen mening vormen. de "heb ik thuis ook" verhalen ben ik een beetje zat om eerlijk te zijn. en idd, motoplus is een aarschlikker :+
 
Laatst bewerkt:
Wat te denken van Nederlands grootste motorblad; Moto 73?

In nummer 26 van 2008 een multitest tussen 4 enduro fietsen. De nieuwe BMW G450X, Beta 450RR, Husqvarna TE450 en KTM 400EXC.

Wat denk je, alle motoren waren naturlijk standaard, alleen bij de BMW zat er een speciaal titanium uitlaatsysteem op met een Akrapovic einddemper twv slechts €1300. Ook was er met de electronica iets gedaan zodat de BMW 53 pk had ipv de standaard 41pk.
De BMW was geprepareerd en ter beschikking gesteld door niemand minder dan Bert Duursma.....een van de testrijders was....raad eens??? Juist, Bert Duursma. Volgende vraag, welke motor werd door Bert als beste gekozen....inderdaad de BMW.

Het is dat ik geen lid ben van M73 anders had dit genoeg reden geweest om mijn lidmaatschap op te zeggen. Wat een :( :( artikel.

Misschien is de BMW echt wel de beste van deze 4 maar op deze manier hebben ze in ieder geval mijn vertrouwen verloren.
 
Laatst bewerkt:
Wat te denken van Nederlands grootste motorblad; Moto 73?

In nummer 26 van 2008 een multitest tussen 4 enduro fietsen. De nieuwe BMW G450X, Beta 450RR, Husqvarna TE450 en KTM 400EXC.

Wat denk je, alle motoren waren naturlijk standaard, alleen bij de BMW zat er een speciaal titanium uitlaatsysteem op met een Akrapovic einddemper twv slechts €1300. Ook was er met de electronica iets gedaan zodat de BMW 53 pk had ipv de standaard 41pk.
De BMW was geprepareerd en ter beschikking gesteld door niemand minder dan Bert Duursma.....een van de testrijders was....raad eens??? Juist, Bert Duursma. Volgende vraag, welke motor werd door Bert als beste gekozen....inderdaad de BMW.

Het is dat ik geen lid ben van M73 anders had dit genoeg reden geweest om mijn lidmaatschap op te zeggen. Wat een :( :( artikel.

Misschien is de BMW echt wel de beste van deze 4 maar op deze manier hebben ze in ieder geval mijn vertrouwen verloren.

wij van WC eend adviseren... :+
 
Wat te denken van Nederlands grootste motorblad; Moto 73?

In nummer 26 van 2008 een multitest tussen 4 enduro fietsen. De nieuwe BMW G450X, Beta 450RR, Husqvarna TE450 en KTM 400EXC.

Wat denk je, alle motoren waren naturlijk standaard, alleen bij de BMW zat er een speciaal titanium uitlaatsysteem op met een Akrapovic einddemper twv slechts €1300. Ook was er met de electronica iets gedaan zodat de BMW 53 pk had ipv de standaard 41pk.
De BMW was geprepareerd en ter beschikking gesteld door niemand minder dan Bert Duursma.....een van de testrijders was....raad eens??? Juist, Bert Duursma. Volgende vraag, welke motor werd door Bert als beste gekozen....inderdaad de BMW.

Het is dat ik geen lid ben van M73 anders had dit genoeg reden geweest om mijn lidmaatschap op te zeggen. Wat een :( :( artikel.

Misschien is de BMW echt wel de beste van deze 4 maar op deze manier hebben ze in ieder geval mijn vertrouwen verloren.

Ik lees de moto73 en heb ook die test gelezen waar jij het over had. Ik vind over het algemeen hun artikelen erg goed. En met goed bedoel ik vermakelijk, wat maakt dat nou uit als hij zijn eigen bmwtje kiest. Net alsof er iemand een bmw off road motor gaat kopen :') .

Enige minpunten.
-Enorme aantal spelfouten.
-Te veel motogp en dergelijke artikelen.
 
Wat te denken van Nederlands grootste motorblad; Moto 73?

In nummer 26 van 2008 een multitest tussen 4 enduro fietsen. De nieuwe BMW G450X, Beta 450RR, Husqvarna TE450 en KTM 400EXC.

Wat denk je, alle motoren waren naturlijk standaard, alleen bij de BMW zat er een speciaal titanium uitlaatsysteem op met een Akrapovic einddemper twv slechts €1300. Ook was er met de electronica iets gedaan zodat de BMW 53 pk had ipv de standaard 41pk.
De BMW was geprepareerd en ter beschikking gesteld door niemand minder dan Bert Duursma.....een van de testrijders was....raad eens??? Juist, Bert Duursma. Volgende vraag, welke motor werd door Bert als beste gekozen....inderdaad de BMW.

Het is dat ik geen lid ben van M73 anders had dit genoeg reden geweest om mijn lidmaatschap op te zeggen. Wat een :( :( artikel.

Misschien is de BMW echt wel de beste van deze 4 maar op deze manier hebben ze in ieder geval mijn vertrouwen verloren.

Ja, die test heb ik ook gelezen. Het leek zo volslagen van de pot gerukt dat ik eigenlijk dacht dat ik niet helemaal goed bij mijn hoofd was. _O-
 
In moto73 kreeg de Aprilia SXV een 5.5 omdat deze geen duo en bagage mogelijkheden had. Ook was de windbescherming kut :S
 
Ik geloof dat een motortest nooit helemaal objectief is, de ervaring is ook afhankelijk van de voorkeur/ervaringen van de rijder. Ongeacht hoeveel hij daarvoor gereden heeft.
Kom je dagelijks van een supersport af en je stapt op een een allroad dan lijk hij groot een onstabiel. Omgekeerd geld dat ook, rijd je dagelijks een allroad en ben die je grote beweegelijkheid/controle gewend dan lijkt een supersport een oncomfortabel apparaat waarbij je je knieen in je nek moet leggen en flink moet hangen om hem uberhaupt door de bocht te krijgen.

Buiten dat zijn de tests vaak ook zelf twijfelachtig. Ik heb er al tijden niet een gelezen maar een voorbeeld. We doen een middeklassetest met toer/sport motoren rond de 800c
De kandidaten zijn: Een Honda VFR 800 en een de BMW F800st. Dat vind ik dan bij voorbaat als een twijfelachtige test want de motors bezitten ongeacht hun kwaliteiten een compleet verschillend karakter.

Het is leuk leesvermaak, een delen ervan zijn waar(objectief) maar wekt de test je interesse dan zou ik ze toch vooral is zelf gaan testrijden.

Leon


Je hebt wel gelijk denk ik, de tester let waarschijnlijk op hele andere dingen dan de mensen die een bepaalde motor kopen.
Dan bedoel ik dat een 500 cc motor voor de tester heel traag zou kunnen zijn terwijl iemand er z'n handen vol aan kan hebben als het de eerste motor is.
Dus we moeten het maar als leesvermaak zien.
 
Ga er dan maar vanuit dat er niet valt te schakelen met het kreng!
:+

Ik vind de testen van motoplus trouwens best wel ok. Beter dan de "gemaakte" grappigheid in motormagazine. De enige journalist die het niveau "middelbare schoolkrantje" ontstijgt is die Overzee-knakker. De rest is heel erg bagger.

Misschien zijn BMW's trouwens gewoon erg goed? Wie weet *D


Motormaniacs vind ik ook altijd wel goed.
Die schrijven gewoon wat ze zelf denken en daarom hebben ze nu ruzie met Kawasaki en Aprillia.
Misschien is er alweer een ruzie begelegd maar het zegt wel genoeg over motormaniacs.
 
Laatst bewerkt:
Als er 1 motorblad is waar je de vergelijkingstesten met ongeveer een ton zout moet nemen is het wel Motorplus

Dit blad is van oorsprong Duits ...
En op een 1 of andere manier komen duitse producten er daar altijd als best uit |(

Mooi voorbeeld is een kleding en banden test van vorige jaar
terwijl een duits kleding merk en een duitse band als beste gekozen werd ,werden deze door andere (internationale) motorbladen niet eens in de top 10 geplaatst

Als je een echt goeie vergelijkings test wil lezen kan je het best het engelse blad Superbikes een keer kopen (downloaden ;) )
Ze zijn enigzins wat ontspoort en ze zijn iets pro Suzuki ,maar toch zijn testen van hun realistischer dan van andere bladen vind ik persoonlijk :Y


he Suzuki kneedowner verslaafde...... :P
alles onder controle

heb geen blad nodig om me te laten vertellen dat een BMW goed is ........ :]
rijd er ruim 3 jaar mee , als het niks was had ik em net zo snel weer gedumpt

denk dat bladen altijd een eigen opinie op na houden
in dit geval ken ik de 3 testmotoren niet , maar ik heb zo het gevoel dat ze
alle 3 duur zijn en erg hard kunnen...... :}
ben ook niet rijk genoeg om er eentje uit te gaan proberen :')
 
In moto 73 hebben ze laatst ook verschillende 2 cilinder supersports tegen elkaar getest. Ze bleven maar zeuren dat de voetsteunen van de rsv mille te hoog zitten, terwijl er op de testmotor een aftermarket remschakelsetje zat.
 
Bij vergelijkingstesten moet je natuurlijk ook niet enkel naar de winnaar kijken hé, daarom staat er in de motoplus altijd zown mooi tabelletje naast waar de motoren punten scoren of juist laten liggen....

als zaken als windbescherming of het comfort voor de duopassagier etc jou geen zak boeien kan er voor jou wel eens een heel andere motor als beste uit de bus komen voor jou eigen specifieke eisenpakket. Misschien scoren de BMW's daarom wel altijd zo goed, omdat ze vaak allround zijn en in elk onderdeel wel punten weten te scoren.

Net zoiets als het aangehaalde voorbeeld van de SXV 550, dat dat ding geen windbescherming en comfort heeft is wel het allerlaatste wat een eventuele koper boeit, daarmee rekening houdend kun je best veel aan zulke vergelijkingstesten hebben.
Het blijft natuurlijk het beste om zelf overal een proefrit op te maken om te kijken hoe je het zelf ervaart, maar die testrijders hebben over het elgemeen toch heel wat meer ervaring en kunnen sommige zaken misschien toch eerdre of beter aan het licht brengen als een simpele ziel als mij bijvoorbeeld.
 
Tsja , in de bewuste test geven ze de BMW punten voor abs terwijl de andere 2 niet uitgerust zijn met abs.... :?

We kunnen ook de BMW punten geven op een voorvork.........die er NIET in zit :Z


Motoplus is wel heeel errug BMW-gezind !! :Y
Maar ook met andere ( kleding ) vergelijkingstesten
 
he Suzuki kneedowner verslaafde...... :P
alles onder controle

heb geen blad nodig om me te laten vertellen dat een BMW goed is ........ :]
rijd er ruim 3 jaar mee , als het niks was had ik em net zo snel weer gedumpt

denk dat bladen altijd een eigen opinie op na houden
in dit geval ken ik de 3 testmotoren niet , maar ik heb zo het gevoel dat ze
alle 3 duur zijn en erg hard kunnen...... :}
ben ook niet rijk genoeg om er eentje uit te gaan proberen :')

Er is nog nooit wat onder controle geweest ,dat weet je toch :+
 
Ik heb het nummer ook los gekocht alleen voor de test, ik heb zelf ZZR1400 eind 2008 en ik was benieuwd wat het resultaat was.
Ook ik kon uit t verhaal opmaken dat de BMW wel vrij positief uit de test kwam, ik weet wat de ZZR kan en wat de rijeigenschappen zijn en voor mij is het de winnaar.

:]
 
Ik heb het nummer ook los gekocht alleen voor de test, ik heb zelf ZZR1400 eind 2008 en ik was benieuwd wat het resultaat was.
Ook ik kon uit t verhaal opmaken dat de BMW wel vrij positief uit de test kwam, ik weet wat de ZZR kan en wat de rijeigenschappen zijn en voor mij is het de winnaar.

:]

Dat is toevallig, ik kocht hem ook voor die test met de ZZR 1400.
Nou vind ik de BMW ook een hele mooie motor hoor maar ik had het gevoel dat die BMW moest winnen.
Daarom dan ook een uitgebreide samenvatting over alle vernieuwiningen op de oude K1200S (want zo is het) en niet zo'n samenvatting over wat er veranderd is aan de ZZR 1400 terwijl daar ook aanpassingen aan gedaan zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan