Hoe Showa stuurdemper testen??

Duckatti

MF veteraan
24 apr 2008
3.534
0
Tjuchem aan zee.
Sinds 2 weken ben ik de trotse eigenaar van een ducati 916 van `94 :) Hierop is een standaard Showa stuurdemper gemonteerd, ik heb alleen het idee dat deze niet veel doet...

Het sturen gaat erg licht en zonder schokken of dergelijke. Bij het snel heen en weer bewegen van het stuur (in stilstand uiteraard) voel ik geen enkele weerstand van de demper, of heb ik het idee dat de demper ingrijpt.

Mijn vraag dus ook: Hoe kan ik de demper testen, en hoe ``voel`` ik dat de demper z`n werk doet :)

Alvast bedankt voor de moeite....
 
Laatst bewerkt:
zettum op de jiffy, ga aan de kant van de jiffy staan, en trek aan het stuur het voorwiel omhoog, zodat de motor alleen op de jiffy en het achterwiel leunt.
je kunt ook vragen of iemand even helpt want de achterkant wil niet altijd op zijn plek blijven.
 
Bij het snel van links naar rechts of andersom bewegen van je stuur moet je toch eigenlijk écht wel wat extra weerstand voelen ten opzichte van langzaam bewegen.

Ik weet niet óf die demper instelbaar is, maar het kan natuurlijk zo zijn dat 'ie helemaal open staat en dus voor je gevoel gewoon niks doet nu.

En anders pak je dat ding gewoon even los (aan één kant kán, maar dan moet je er dus niet mee gaan rijden), dan voel je vanzelf dat 't sturen een heel stuk lichter gaat.
 
Laatst bewerkt:
Of schroef de demper er even af en voel met de hand. Zie je toevallig olie lekkage rond de zuigerstang van de demper? en wanneer je de demper echt niet vertrouwd moet je even op mp kijken. Die orginele showa dempers kosten geen drol. Of koop meteen een instelbare, staat ook nog eens mooi..
 
Of schroef de demper er even af en voel met de hand. Zie je toevallig olie lekkage rond de zuigerstang van de demper? en wanneer je de demper echt niet vertrouwd moet je even op mp kijken. Die orginele showa dempers kosten geen drol. Of koop meteen een instelbare, staat ook nog eens mooi..

Ik heb hem er even af gehaald. Met de hand voel ik wel (genoeg) weerstand. Hij zal dus wel goed zijn. En die verstelbare komt nog wel eens ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan