Hoe slaat een vliegwiel kinetische energie op??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Camaro1

Rookie
17 dec 2022
11
3
De vorige vraag was misschien onduidelijk, ik vroeg mij af, een vliegwiel draait en zorgt ervoor dat er in de, inlaatslag compressieslag en uitlaatslag, de de zuiger omhoog gaat maar hoe wordt er dan voor gezorgd dat hij blijft draaien? Komt dat dan gewoon door de arbeidslag die dan het vliegwiel een soort van duw geeft, en om dat het zwaar is blijft draaien?
 
Laatst bewerkt:
De OP is inmiddels aangepast. Je moet ergens energie (arbeid) in stoppen om het te laten bewegen(bv draaien).
En metname de compressie slag kost veel energie. Tevens moeten ook de kleppen , dmv nokkenas, worden.
Daarvoor hebben de pionieren van de brandstof motor het vliegwiel bedacht.
 
De OP is inmiddels aangepast. Je moet ergens energie (arbeid) in stoppen om het te laten bewegen(bv draaien).
En metname de compressie slag kost veel energie. Tevens moeten ook de kleppen , dmv nokkenas, worden.
Daarvoor hebben de pionieren van de brandstof motor het vliegwiel bedacht.
Dus het vliegwiel zorgt ervoor dat de zuiger elke keer omhoog /naar boven gaat, omdat de arbeidslag het vliegwiel elke keer een soort van duw geeft en blijft draaien omdat het zwaar is.
 
denk aan de wetten van Newton. Massa is traag en eenmaal in beweging wil het in die richting blijven bewegen.
een zware cilinder of schijf wil dus blijven draaien en is niet zo snel ‘van zn stuk te brengen’.
 
Wat vooraf ging

 
Alle onderdelen in een verbrandingsmotor hebben een eigen/taak functie, maar ze werken samen om vermogen te kunnen leveren. Elk onderdeel appart op zichzelf heeft geen zin. Het is juist alles samen wat resulteert in vermogen.

Ga een boek lezen of bekijk YouTube filmpjes. Vanaf het begin beginnen zo basic mogelijk en dan zal er iets bij jou gaan dagen. Dit heeft weinig zin.
 
Beetje boerenverstand, inzicht en aanleg helpt enorm. Ik heb me dit soort dingen echt nooit afgevraagd. Het was voor mij gewoon van nature duidelijk hoe een vliegwiel werkt en energie "opslaat". Misschien omdat ik met technisch lego gespeeld heb. Maar ook iets simpels als een tol zou dit duidelijk moeten maken. Dat je dit soort vragen stelt geeft voor mijn gevoel aan dat je er in ieder geval geen aanleg voor hebt. Betekent niet dat je het niet allemaal kunt leren hoor.
 
Beetje boerenverstand, inzicht en aanleg helpt enorm. Ik heb me dit soort dingen echt nooit afgevraagd. Het was voor mij gewoon van nature duidelijk hoe een vliegwiel werkt en energie "opslaat". Misschien omdat ik met technisch lego gespeeld heb. Maar ook iets simpels als een tol zou dit duidelijk moeten maken. Dat je dit soort vragen stelt geeft voor mijn gevoel aan dat je er in ieder geval geen aanleg voor hebt. Betekent niet dat je het niet allemaal kunt leren hoor.
en waarschijnlijk zien we hem ook niet meer terug op het forum , ik snap ook niet dat iemand niet kan begrijpen wat er gebeurt met een vliegwiel
 
Wat vooraf ging

Die vorige heeft het 3 pagina's vol kunnen houden!
 
Dus het vliegwiel zorgt ervoor dat de zuiger elke keer omhoog /naar boven gaat, omdat de arbeidslag het vliegwiel elke keer een soort van duw geeft en blijft draaien omdat het zwaar is.
R.1bf391fe5b4e1a652af57ea7509a92c3
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan