Hoe sluit ik USB lader goed aan?

Thorax

MF'er
20 jul 2017
33
0
Breda
Hey guys,

Ik wil graag een USB lader aansluiten op mijn motor zodat ik mijn telefoon (navigatie) kan opladen tijdens het rijden. Ik heb een Vulcan 800 uit 97

Nu heb ik dit setje gekocht
MOTOPOWER 0609A 3.1Amp Waterproof Motorcycle USB Charger Kit SAE to USB Adapter | eBay

Nu kan ik de rode en zwarte draad direct op de accupolen aansluiten. Dat werkt, maar dat lijkt me niet ideaal. Idealiter moet zoiets pas werken na het contact aan gaat toch?

Kan iemand me vertellen hoe ik het op een betere manier aansluit? Ik zie nergens anders losse aansluitpunten zeg maar..

Ik snap dat dit voor velen een noob vraag is, maar dit is nieuw voor mij dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

mvg Allard
 
Er zijn al vele topics te vinden over dit onderwerp.

Makkelijkste is idd een bestaande geschakelde plus zoeken van een minder cruciaal onderdeel, die doorknippen, strippen, krimpkous er omheen, solderen en dicht krimpen.

Soms ligt er een ongebruikte geschakelde plus draad los welke je mooi kan gebruiken voor zoiets, af fabriek voorbereiding op een accessoire.
 
Ik snap wat jullie bedoelen, maar als ik de kabel doorknip, hoe krijg ik dan een vertakking naar de usb en toch ook nog de kabel die doorloopt naar het stadlicht..

Wat voor connector heb ik daar voor nodig om die aftakking te maken?
 
Je knipt het draadje van je stadlicht door, daarna strip je de kabels en in plaats van dat je de 2 delen van je stadlicht weer aan elkaar soldeert doe je er nu de plus van je USB-lader bij. Dit soldeer je allemaal weer aan elkaar. Vergeet voor de tijd niet een stukje krimpkous over de kabel te schuiven die je later op de goede plek kunt krimpen.
 
Ik zat vorig jaar met precies dezelfde vraag. Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik heb het opgelost door een aparte schakeling te maken met schakelaar onder de buddy om de lader aan/uit te kunnen zetten. Heb hiervoor gekozen omdat ik niet wilde knippen en solderen aan de bestaande bedrading, en omdat ik de USB-lader apart wilde kunnen schakelen.

Zie dit topic misschien heb je nog wat aan mijn beschrijving van toen. :)
 
Ik snap wat jullie bedoelen, maar als ik de kabel doorknip, hoe krijg ik dan een vertakking naar de usb en toch ook nog de kabel die doorloopt naar het stadlicht..

Wat voor connector heb ik daar voor nodig om die aftakking te maken?

Als je maar nooit schotchlocks gebruikt. Want die zijn heel erg storingsgevoelig.
 
Wat ik heb gedaan voor mijn TomTom is tussen de male-stekker van achterlicht en de female-stekker van kabelboom een stuk kabel ertussen gezet.
Ik had nog een ander compleet achterlicht thuis liggen daar heb ik de lamphouder van één achterlicht uitgehaald. Hieraan draden gesoldeerd, en van Brezan kleine rechthoekige platte klemmetjes heel iets aangeknepen en die kon ik zo op de achterlicht pinnen schuiven, en zitten goed geklemd.

Dus kabelboom is hiermee dus niet beschadigd en blijft origineel. Maar toch een aansluiting erbij voor het opladen van de navigatie.
Aan het tussenstuk heb ik dus een extra 12V plus-draad gemaakt (=spanning van geschakeld dimlicht achter), en een massa-draad afgetapt van het tussenstuk.
 
Laatst bewerkt:
Contrastekker erop zetten zodat je de originele kabel van het stadslicht er op kan klikken.
Als je hem dan weer verwijdert kan de originele kabel gewoon weer op het stadslicht geprikt worden
 
Heb hiervoor gekozen omdat ik niet wilde knippen en solderen aan de bestaande bedrading, en omdat ik de USB-lader apart wilde kunnen schakelen.

Je kan ook een setje stekkers regelen die je tussen de originele kabelboom prikt. Dan heb je een aftakking zonder knippen. Dat heb ik bij mijn GS500 achterlicht gedaan, de stekkers kon ik krijgen bij japparts. Er zijn ook genoeg stekkers te vinden op bijv aliexpress.

HL761163_1.jpg


achterlicht.png
 
Laatst bewerkt:
Want een relais heb je nodig voor die 0.5-1A die je extra gaat trekken. -O-
Met een extra relais vergroot je alleen maar de kans op storingen.

Nee ik had iets in gedachten en heb uiteindelijk 2 posts door elkaar gehaald.

Ik heb zelf wat meer spullen op de motor en heb van een geschakelde plus aan een relais gehangen en een extra zekeringenbak gemaakt welke direct aan de accu zit.

Als je alleen een usb lader van 0,5A tot 2A hebt dan kan het zonder. Voordeel van zo'n extra verdeelpunt is dat je er in de toekomst makkelijk wat bij prikt.
 
Je kan ook een setje stekkers regelen die je tussen de originele kabelboom prikt. Dan heb je een aftakking zonder knippen. Dat heb ik bij mijn GS500 achterlicht gedaan, de stekkers kon ik krijgen bij japparts. Er zijn ook genoeg stekkers te vinden op bijv aliexpress.

[afbeelding]

[afbeelding]
Je kan ook zo'n stekkertje uit het huisje trekken als je aan de binnenkant het weerhaakje opzij duwt.
Dan soldeer je het nieuwe draadje op de stekker en steek het terug in het huisje.
 
Ik heb een aansluiting voor de Ctek acculader/druppelaar in m'n 'kontje' liggen, daarnaast een contra steker welke hier op past. Deze laatste loopt naar voren naar m'n navigatie. Gewoon een steker aansluiting dus, hoef je ook niet te knippen in de originele bedrading.
 
Ik heb een aansluiting voor de Ctek acculader/druppelaar in m'n 'kontje' liggen, daarnaast een contra steker welke hier op past. Deze laatste loopt naar voren naar m'n navigatie. Gewoon een steker aansluiting dus, hoef je ook niet te knippen in de originele bedrading.

Precies zo heb ik het nu ook zitten. Het werkt, maar ik zou het 5V voedingkje toch veel liever op het contact of de verlichting geschakeld willen hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan