Hoe smeer ik dit wiellager?

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik ben bezig met wat verbeteringen aan mijn motor aanhangertje en het viel mij op dat het linker wiel soepeler/langer draait dan het rechter wiel. Rechts maakt ook net wat meer geluid. Ik wil de lagers gaan smeren maar ik weet niet hoe het werkt. Dit is mijn wielding;

aanhangeras.jpg


Er zit wel een soortement van nippel op maar deze is helemaal dicht. Bolvormige ding in het midden is van rubber. Wie weet hoe het moet?
 
je kan er een nieuwe nippel in zetten, of open zien te krijgen,
die dop zal eraf kunnen daarachter zit een kroonmoer met een plitpen.
dit systeem was een gebruikelijk systeem bij auto's vroeger, behalve dan dat het kapje van staal was.
 
Zoals ik op plaatje zie denk ik toch dat die bolle dop eraf zal moeten. Ooit is ook de naaf op de as gemonteerd geworden en lager vastgezet. Lijkt me dat lagering onder de dop gewoon toegankelijk gaat zijn.
 
Ik ben bezig met wat verbeteringen aan mijn motor aanhangertje en het viel mij op dat het linker wiel soepeler/langer draait dan het rechter wiel. Rechts maakt ook net wat meer geluid. Ik wil de lagers gaan smeren maar ik weet niet hoe het werkt. Dit is mijn wielding;

[afbeelding]

Er zit wel een soortement van nippel op maar deze is helemaal dicht. Bolvormige ding in het midden is van rubber. Wie weet hoe het moet?
Als ik het goed begrijp heb je een vetspuit op de nippel gehad maar je kreeg er niks in gepompt?
 
Nee de vetspuit heb ik nog niet ter hand genomen omdat de nippels echt gewoon dicht zijn. Daar stond ik al van te kijken want dat leek mij niet logisch maar het is toch echt zo. Ook geen vuil oid maar gewoon dichte nippels.
 
Nee de vetspuit heb ik nog niet ter hand genomen omdat de nippels echt gewoon dicht zijn. Daar stond ik al van te kijken want dat leek mij niet logisch maar het is toch echt zo. Ook geen vuil oid maar gewoon dichte nippels.
Hoe bedoel je dichte nippel?
De nippel wordt dicht gehouden door een piep klein stalen kogeltje meet veer.
Zonder vetspuit krijg jij niks in die nippel.
 
Ga ik morgen een bril opzetten en nog eens heel goed kijken want dat moet echt een piepklein kogeltje zijn.

-edit
Verrek ik zit de (originele grotere) foto nog eens te bekijken en jawel daar zit het kogeltje. Raar want ik heb mij er 3x over zitten verbazen.

Ik neem aan dat als het vuil er even af poets en de vetspuit erop zet het goed komt? Of loop ik nog ergens risico om het te verknallen? Ding moet over 2 weken namelijk mee op vakantie en heel veel tijd voor reparaties heb ik niet :P
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat smeren gaat helpen bij een versleten lager.
Als je voelt dat het wiel wat rommelt bij het draaien kan je beter de lagers vervangen
 
Haal er eerst maar de oer oude vetspuit bij.
Die nippel zijn zo geconstrueerd, dat wanneer er vet door heen gepomt wordt het niet meer terug kan. Anders zou tijdens het rijden het vet er zo veer uit geslingerd worden.
 
Ga ik morgen een bril opzetten en nog eens heel goed kijken want dat moet echt een piepklein kogeltje zijn.

-edit
Verrek ik zit de (originele grotere) foto nog eens te bekijken en jawel daar zit het kogeltje. Raar want ik heb mij er 3x over zitten verbazen.

Ik neem aan dat als het vuil er even af poets en de vetspuit erop zet het goed komt? Of loop ik nog ergens risico om het te verknallen? Ding moet over 2 weken namelijk mee op vakantie en heel veel tijd voor reparaties heb ik niet :P

aan de foto te zien is de nippel al 40 keer meegeschilderd, dan kun je kijken wat je wilt maar je ziet het niet.
 
Ik geloof niet dat smeren gaat helpen bij een versleten lager.
Als je voelt dat het wiel wat rommelt bij het draaien kan je beter de lagers vervangen


:^

In ieder geval zou ik het lager even controleren, als je de grote rubber dop er af haalt kan je de splitpen er uit halen en de moer losdraaien, dan pak je hem zo uit elkaar.
Even controleren of de tonnetjes en de buitenringen nog mooi glad zijn, zitten waarschijnlijk 2 conische lagers in, als ze nog mooi zijn even opnieuw afstellen en vol vet drukken.
In het geval dat er kogellagers in zitten en je hoort geruis bij het draaien of er zit speling op, direct vervangen, kost geen drol en is heel eenvoudig te doen.
 
Het lager maakt wat geluid maar er zit geen speling op dus ik ging er vanuit dat ik er nog wel 5000km mee ging halen. Ik vind het geluid niet schokkend maar wilde hem gewoon nog smeren voor de mooi.

Ik was eigenlijk niet van plan hem nu helemaal uit elkaar te halen want je zal zien dat er iets in die ouwe meuk stuk gaat, een schroefdraad of wat dan ook en dan sta ik over 2 weken met lege handen als ik op vakantie wil :P


Vetspuit erop met lagervet (hoge toeren) en net zo lang spuiten totdat er enkel schoon vet uit komt.

Doorsmeren noem je dat, of ik het vakjargon: Volblaffen!

Waar gaat het dan uit komen?
 
Laatst bewerkt:
Het lager maakt wat geluid maar er zit geen speling op dus ik ging er vanuit dat ik er nog wel 5000km mee ging halen. Ik vind het geluid niet schokkend maar wilde hem gewoon nog smeren voor de mooi.

Ik was eigenlijk niet van plan hem nu helemaal uit elkaar te halen want je zal zien dat er iets in die ouwe meuk stuk gaat, een schroefdraad of wat dan ook en dan sta ik over 2 weken met lege handen als ik op vakantie wil :PWaar gaat het dan uit komen?

als je mazzel hebt drukt het vet die rubber dop er af,
of stuk. :+
 
als je mazzel hebt drukt het vet die rubber dop er af,
of stuk. :+

Ja kijk dit soort antwoorden vind ik dus eng :P

De nippel is voorzien van een kogeltje want anders 'zou het er zo weer uitgeslingerd worden' aldus Sleutel. Dat klinkt logisch maar als je er iets in spuit moet er ook iets uit komen, dan moet er dus toch ergens een gat zitten en dat is dan weer tegenstrijdig. Moet er eerst nog iets los voordat je gaat smeren?
 
Laatst bewerkt:
Ja kijk dit soort antwoorden vind ik dus eng :P

De nippel is voorzien van een kogeltje want anders 'zou het er zo weer uitgeslingerd worden' aldus Sleutel. Dat klinkt logisch maar als je er iets in spuit moet er ook iets uit komen, dan moet er dus toch ergens een gat zitten en dat is dan weer tegenstrijdig. Moet er eerst nog iets los voordat je gaat smeren?

Oke, even die dop eraf en dan volblaffen! dan zie je wat er gebeurd.
 
Het lager maakt wat geluid maar er zit geen speling op dus ik ging er vanuit dat ik er nog wel 5000km mee ging halen. Ik vind het geluid niet schokkend maar wilde hem gewoon nog smeren voor de mooi.

Ik was eigenlijk niet van plan hem nu helemaal uit elkaar te halen want je zal zien dat er iets in die ouwe meuk stuk gaat, een schroefdraad of wat dan ook en dan sta ik over 2 weken met lege handen als ik op vakantie wil :P

Als ik het goed begrijp heb je liever problemen tijdens de vakantie dan ervoor? :)
 
Ja kijk dit soort antwoorden vind ik dus eng :P

De nippel is voorzien van een kogeltje want anders 'zou het er zo weer uitgeslingerd worden' aldus Sleutel. Dat klinkt logisch maar als je er iets in spuit moet er ook iets uit komen, dan moet er dus toch ergens een gat zitten en dat is dan weer tegenstrijdig. Moet er eerst nog iets los voordat je gaat smeren?
dat soort smeernippels wordt gebruikt bij lager zonder seal. je perst in het midden van het lager vet in het lager en aan de zijkanten komt het oude vuile vet (want geen seals) er weer uit. en het is wel handig als je dat oude vet er even af haalt want er zit een hoop vuil in en is dus net slijppasta geworden.
en als je toch bezig bent doe het andere wiel ook even dat vet zal er ook al wel een hele tijd inzitten.
 
Laatst bewerkt:
dat soort smeernippels wordt gebruikt bij lager zonder seal. je perst in het midden van het lager vet in het lager en aan de zijkanten komt het oude vuile vet (want geen seals) er weer uit.
Aan de plek van de smeernippel te zien komt deze uit aan de achterkant van het lager. Door te blijven pompen met een vetspuit pers je het oude vet naar voren er uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan