Hoe snel buigt een wiel?

Top Du Grond

MF veteraan
12 okt 2015
1.356
22
Hallo allemaal. Ik vraag mij af hoe snel een motorwiel buigt of op een andere manier beschadigd wordt door stoepranden etc.. En hoe verhoudt dit zich in relatie tot de verschillende typen wielen?

Ik hoor wel eens dat het niet verstandig is om rijdend stoepranden op en af te rijden ivm het mogelijke veroorzaken van schade (deukjes, buigen) aan je wielen. Aan de andere kant zie ik het best vaak dat motorrijders stoepranden op en af rijden met een redelijke vaart, zoals ~15km pu.

Ik rij een lichte allroad (f650), met spaken dus, en neem stoepranden en dergelijke meestal stapvoets of ik zet eerst mijn voorwiel tegen de rand om vervolgens eroverheen te gaan met een dot gas, hetzelfde doe ik dan voor het achterwiel. Graag zou ik het met meer vaart doen maar ik ben een beetje huiverig hiervoor, aangezien ik geen zin heb in het vervangen van een wiel.

Hoe voorzichtig moet je nou zijn met je wielen?

Sorry als dit de verkeerde plek is voor deze vraag, aangezien het geen technisch mankement betreft.
 
En ook belangrijk om op te letten. Een stoeprand oprijden doe je met enige snelheid, met beide voeten op de stepjes en je snelheid doserend met je achterrem.

Ik heb genoeg mensen voorzichting een stoeprand op zien schuifelen, zich met beide voeten in balans houdend. En dan staat opeens het voorwiel op die stoeprand, het achterwiel nog niet, kunnen beide voeten niet meer aan de grond en omdat de motor geen snelheid heeft valt hij heel langzaam om.
Ik rijd stapvoets of trager dan stapvoets dagelijks een hoge stoep op/af.. ik herken niet wat je hierboven beschrijft. Juist niet 'met enige snelheid' :N
 
Ik rijd stapvoets of trager dan stapvoets dagelijks een hoge stoep op/af.. ik herken niet wat je hierboven beschrijft. Juist niet 'met enige snelheid' :N

Stapvoets vind ik ook met "enige snelheid". Voldoende snelheid om de motor stabiel te houden.

Misschien verkeerd verwoord, maar ik zie veel motorrijders dit soort capriolen uithalen met de voeten meesteppend en dat is link bij het oprijden van een stoeprand.
 
Staat dat ergens in mijn reply? Nee.

Lezen blijkt toch zo moeilijk voor sommigen :N

Als je voor alles wat er niet staat je eigen (onjuiste) veronderstellingen gaat invullen wordt het een lange discussie vrees ik.
Leg is uit hoe jij kan ondersteunen zonder drukkracht? Lezen wordt pas moeilijk als er niet staat wat er bedoeld wordt.
 
Ik rijd stapvoets, maar met deze motor "stappen de voeten"gewoon op de grond mee. Er is voor mij totaal geen belang om dat met enige snelheid te doen. Voorkomen is beter als "niet meer te"genezen.
RDM7YZeYmgdr04BxucIRgif75ImlPpzBLftE-Zjk_iWlDopQK68JJ-Q-qoOMJL8BVnx2k3plWGLLujPisXsttpJXOA0kZodhIM-U8gm5Ig5B2TyVnXetbHxYmwavu9TGla0lupD_epiS81ou8pGo8F2ve8nNF84clVshllktmf-tG5jMLIizUhhUaIgoXbNm3J7ORukixqhdxOMU0k7z2LXDfBBTbe19t0xWm9PqEdNp743n3gBGL6M4GRdGin0rtPPH5BR9iiHGFA8Qks3ExUVQsVcJUnjgBlEf7EXRUWoIZDFEBJS1dOppJjn2A8Rto7HNgSMfGaNoI44wYYgFfFri5gyXAuyiGCaK9Sd6IufKvVRY1jOU44AEd_Keg1fbUYIvmcwLch87j58EwYntG84KBGmHoqjk8bZSCgAnsmn2_raKvHmT77CqYKfe-tINF0qQf0xaMf3ZnRcB9qaLWMiRaFfd7PcJJ0TPeFJgoxnI_NK_ANf-2IBaj2EEuGOurg7-JgauI5MqCGcXpQD8vi008lSbcUdM0BM4XBiS9cmtsNlv2b80sc0WDOb7ju4x9RJj1ALpt2lsxc4C562_InFY3eyUNAK-ehPFdHD9IcschIAhXjxpv3tWHNHAuJgO14kK_nYrKb8zEU_GXRX7c8eGa4wLlVy9OZdgJ2SGmA=w1285-h858-no

Ik moet dan weer opletten dat mijn voorspatbord niet blijft hangen.
Maar ik moet toegeven, op mijn Africa Twin ging dat anders, zoals eerder omschreven. Iets meer dan stapvoets en op de steps, mogelijk iets trekkend aan het stuur.
Maar ik denk dat een 130/80/18 op de juiste spanning weinig problemen geeft richting velg.
 
Laatst bewerkt:
Mijn maat heeft jaren meegedaan met supermotard wedstrijden waarvan de meeste in belgie.
Ik was zijn monteur. Als er hoge sprongen werden gemaakt of er zaten scherpe gaten in het wegdek (zoals b.v. een rand van de weg waarvoor een gat was ontstaan in de berm) dan reed iedereen met gegoten wielen zijn velgen kapot. De gespaakte wielen bleven veel beter heel. Dit viel zo erg op dat ik mijn gegoten wielen vlug heb verkocht.

Wiel of velg? Een gietwiel bestaat namelijk uit 1 stuk... :+
 
Laatst bewerkt:
Wiel of velg? Een gietwiel bestaat namelijj uit 1 stuk... :+
Het is niet het wiel dat gegoten is, maar de velg.

Als een gietwiel uit 1 stuk gegoten is gaat dat niet echt goed rijden vrees ik ...

Btw: er bestaan ook gegoten velgen uit meerdere delen hoor. Al zijn die wel zeldzaam.

[/termen-zoals-wielen-velgen-banden-tandwielen-enz-correct-toepassen-modus-uit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een praktijk voorbeeld. Ik rijd al meer dan 20 jaar elke dag op een politiemotor in de binnenstad van Amsterdam. De hele dag ga je dan stoepjes trapjes en bruggetjes op en af. De snelheid waarmee dat gebeurd ligt soms erg hoog. Ik kan me niet herinneren dat er ook maar een wiel is vervangen omdat hij stuk gegaan was door dit gebruik. Nu met gegoten wielen en die gaan veel minder goed stoepjes op en af dan spaakwielen die we eerst hadden. Ligt aan de het merk motorfiets wat we nu hebben. De wielen gaan daar niet stuk van de rest van de motor wel af en toe.
 
Even een praktijk voorbeeld. Ik rijd al meer dan 20 jaar elke dag op een politiemotor in de binnenstad van Amsterdam. De hele dag ga je dan stoepjes trapjes en bruggetjes op en af. De snelheid waarmee dat gebeurd ligt soms erg hoog. Ik kan me niet herinneren dat er ook maar een wiel is vervangen omdat hij stuk gegaan was door dit gebruik. Nu met gegoten wielen en die gaan veel minder goed stoepjes op en af dan spaakwielen die we eerst hadden. Ligt aan de het merk motorfiets wat we nu hebben. De wielen gaan daar niet stuk van de rest van de motor wel af en toe.
je gaat toch niet de onovertroffen transalles vergelijken met een Fuck650?
 
Kun je nader specificeren wat je bedoelt met "hoe snel buigt een wiel"?

Doel je op het wiel als complete constructie, bijvoorbeeld wanneer ligt de velg niet meer in lijn met de naaf? Of wanneer begint de hele velg, naaf of spaken te buigen/torderen...
Dat is complex, dan krijg je namelijk te maken met materiaaleigenschappen + de eigenschappen van de totale constructie.

Doel je op een bepaalde locatie van de velg, spaak of naaf dan is het eenvouder, dan kun je namelijk werken met materiaaleigenschappen als Rp0,2, Rm, 0,2% rekgrens of breekgrens.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet het wiel dat gegoten is, maar de velg.

Als een gietwiel uit 1 stuk gegoten is gaat dat niet echt goed rijden vrees ik ...

Btw: er bestaan ook gegoten velgen uit meerdere delen hoor. Al zijn die wel zeldzaam.

[/termen-zoals-wielen-velgen-banden-tandwielen-enz-correct-toepassen-modus-uit]
Als je het niet weet mag je het altijd vragen hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan