Hoe snel filter jij door de file?

Hoe snel filter jij door de file?

  • Ik filter liever/nog niet

    Stemmen: 8 3,2%
  • Ik filter meestal met een verschil van 10 km/h

    Stemmen: 56 22,1%
  • Ik filter meestal met iets meer verschil dan 10 km/h

    Stemmen: 141 55,7%
  • Ik let er eigenlijk nooit op

    Stemmen: 63 24,9%

  • Totaal aantal stemmers
    253

Jean2cilinder

Bijna weekend
28 nov 2018
414
343
Noord-Holland
We kennen allemaal de regels omtrent filteren, maar hoe ziet de praktijk er uit?

Met hoeveel snelheidsverschil ten opzichte van het verkeer filter jij normaal door de file?
 
Ik rij nog niet zo lang, maar ga wel altijd netjes tussen de file door. Over het algemeen snappen automobilisten het vrij goed (als ze niet op hun telefoon kijken). Ik denk dat het verschil soms wel iets meer dan 10km/h is, maar niet als een idioot er tussendoor blazen. Let er ook niet zo op, vooruit kijken is de primaire bezigheid op dat moment.

Andere vraag omtrent dit verhaal:
De gedragscode zegt alarmlichten NIET gebruiken. Veel mede motorrijders zie ik dit wel doen. Is daar een reden voor. Ikzelf heb nog geen alarmlicht op de motor dus ik kan het uberhaupt niet aan doen.
 
Ik denk dat het snelheidsverschil bij mij zo rond de 25km/h ligt. Op sommige plekken, waar bijvoorbeeld ook ingevoegd wordt, wat langzamer én het ligt eraan hoe snel het overig verkeer rijdt. Als het stil staat dan een wat groter verschil omdat ik geen zin heb om maar 10 km/h te rijden en als het langzaam doorrijdt is het verschil misschien 15 km/h.

Heb een paar keer achter een motoragent door de file gereden en die reed toch wel wat sneller, ik heb dat een beetje overgenomen..
 
Ik let eigenlijk nooit op de teller, er is in de file al genoeg om op te letten. Ik heb in ieder geval vaker andere motorrijders achter me (laat ik bij de eerste mogelijkheid voorbij), dan dat ik zelf inloop op voorgangers. De keren dat er vlak voor me iemand van baan wisselde wist ik het ook altijd nog op tijd te beremmen, dus blijkbaar doe ik het goed :+

Ik denk dat het meestal wel met iets meer verschil is dan 10km/u. Alarmlichten gebruik ik ook nooit, want die heb ik niet.
 
Die 'gedragsregel' is denk ik door niet-motorrijdende ambtenaren verzonnen. 10km/h is echt belachelijk, zo langzaam gaat mijn motor niet eens. Dan zou ik bij stilstaande file constant met slippende koppeling moeten rijden.
20km/h zou een stuk redelijker zijn mijn inziens, en dat is ook ongeveer het snelheidsverschil dat ik aan hou. De meeste motorrijders gaan sneller door de file dan ik heb ik wel gemerkt.
En als het verkeer ongeveer 50km/h gaat stop ik met filteren.
 
Die 'gedragsregel' is denk ik door niet-motorrijdende ambtenaren verzonnen. 10km/h is echt belachelijk, zo langzaam gaat mijn motor niet eens. Dan zou ik bij stilstaande file constant met slippende koppeling moeten rijden.
20km/h zou een stuk redelijker zijn mijn inziens, en dat is ook ongeveer het snelheidsverschil dat ik aan hou. De meeste motorrijders gaan sneller door de file dan ik heb ik wel gemerkt.
En als het verkeer ongeveer 50km/h gaat stop ik met filteren.
Mijn inziens is het veiliger om bij stilstaand verkeer sneller dan 20 km/h te filteren dan bij rijdend fileverkeer. Omdat je bij rijdend verkeer sneller kunt verwachten dat er iemand van baan verwisseld.
 
Mijn inziens is het veiliger om bij stilstaand verkeer sneller dan 20 km/h te filteren dan bij rijdend fileverkeer. Omdat je bij rijdend verkeer sneller kunt verwachten dat er iemand van baan verwisseld.

Alleen wel ff uitkijken dat er niemand een deur open gooit.. die kans is toch groter als alles stil staat.
 
Ik filter tot maximaal 45-50 km per uur. En ik denk dat ik vaak wel 25 km per uur sneller rijd en dan moet ik vaak nog opzij voor andere motoren.
 
Laatst bewerkt:
Alleen wel ff uitkijken dat er niemand een deur open gooit.. die kans is toch groter als alles stil staat.
Die enkele keer dat ik een langdurig stilstaande file heb meegemaakt was het filteren inderdaad enorm oppassen. Mensen gaan dan wandelen over de snelweg en een motorrijder die tussen de file door komt is het laatste wat ze verwachten. Met name (de voorkant van) vrachtwagens kun je dan niet anders dan stapvoets passeren, want de kans dat er iemand voor die vrachtwagen langs komt wandelen is aanwezig.
 
Rijd eigenlijk altijd redelijk vlot tussen de file door.
Je hebt het eigenlijk niet in de gaten, totdat je zelf in het koekblik zit en een motor voorbij ziet schieten.
Dan denk "nou, nou, die heeft er zin in...", totdat je je beseft dat je het zelf ook doet.

Bij een lang stilstaande file, waarbij mensen uit de auto komen, pak ik liever de vluchtstrook.
 
Rijd eigenlijk altijd redelijk vlot tussen de file door.
Je hebt het eigenlijk niet in de gaten, totdat je zelf in het koekblik zit en een motor voorbij ziet schieten.
Dan denk "nou, nou, die heeft er zin in...", totdat je je beseft dat je het zelf ook doet.

Bij een lang stilstaande file, waarbij mensen uit de auto komen, pak ik liever de vluchtstrook.

Als mensen uit hun auto komen is dat tijdens een file waarbij ze verwachten dat ze nog wel een tijdje op hun plek zullen blijven staan, veelal bij aanrijdingen dus.

En dat zijn ook de files waar hulpverleners langs op rijden, over de vluchtstrook.

Blijf aub van die vluchtstrook af !
Al was het maar omdat je er vrij zeker van kunt zijn dat je een stevige prent krijgt als het gezien word.
Maar nog meer om te zorgen dat hulpverleners gericht en snel bij degene kunnen komen die hen hard nodig hebben.
 
Die 'gedragsregel' is denk ik door niet-motorrijdende ambtenaren verzonnen. 10km/h is echt belachelijk, zo langzaam gaat mijn motor niet eens. Dan zou ik bij stilstaande file constant met slippende koppeling moeten rijden.
20km/h zou een stuk redelijker zijn mijn inziens, en dat is ook ongeveer het snelheidsverschil dat ik aan hou. De meeste motorrijders gaan sneller door de file dan ik heb ik wel gemerkt.
En als het verkeer ongeveer 50km/h gaat stop ik met filteren.
Je hebt het geloof ik niet helemaal begrepen.
De gedragsregels zeggen dat je mag filteren et een VERSCHIL van 10km/h wanneer het verkeer 50km/h of langzamer gaat. Dat betekent dat wanneer er 40 wordt gereden dat jij 50 mag. Als het echt stilstaat dan is het inderdaad 10km/h maar dan is het weer mooi dat het slechts een paar spelregels zijn en geen wetsbepalingen.
In theorie mag je met de snelheid die op de betreffende weg geldt of wat de matrixborden aangeven tussen de file door maar in de praktijk bepaald een agent die jouw ziet filteren wat de toegestane snelheid is Is het volgens hem/haar te snel dan loop je risico op een ART5 want je mag anderen en ook jezelf niet in gevaar brengen.
De gedragsregels zijn in feite een bescherming tegen willekeur, hou jij je aan de gedragsregels dan weet je zeker dat je geen ART5 aan je broek krijgt en als er wat mis gaat dan zullen getuigen dat bevestigen en sta je bij de verzekering sterk.

Dan nog even een mijn antwoord op de vraag van dit topic:
Mijn snelheid hangt geheel af van de situatie. Daarin wegen de drukte, weersomstandigheden en het soort verkeer mee.
Vakantieverkeer is iets gevaarlijker dan het werkverkeer. Werkverkeer (forensen en vertegenwoordigers) wil nog wel eens afgeleid zijn door telefoon en papierwerk maar die zitten in hun dagelijkse ritme.
Vakantieverkeer is vaak gestrest en zit met het hoofd bij de bagage (hebben we wel alles), de caravan waar ze meestal niet zo handig mee zijn en soms zelfs helemaal vergeten of zijn al bang dat ze niet op tijd zijn om in te checken en niet te vergeten al die arme drommels die daar ook nog eens kinderen bij hebben die op de achterbank zitten de schreeuwen.
 
Ik filter met een snelheid die ik prettig en veilig vind. Soms is dat max een verschil van 10 km/u, soms is dat makkelijk een verschil van 25km/u. Max snelheid hangt ook volledig af van hoeveel ruimte er is. Soms spring ik met 40 al terug de file in, soms een stuk later :)
 
Het ligt nogal aan de situatie. Als maximum houd ik voor mezelf zo'n 60km/u aan. Soms gaat het een tikkie rapper, soms blijf ik er ruim onder. Een volledig stilstaande file vind ik wat spannender dan een rijdende. Een groot gat op een van de banen kan je er de donder op zeggen dat een auto van een andere baan daarin gaat sturen (en meestal smijten ze heel snel hun stuur om, om in dat gat te komen). Als ik met een gangetje van rond de 60 door de file rijd en de auto's om me heen beginnen opeens weer harder te rijden dan geef ik nog even een dot gas om tussen de auto's vandaan te komen en gaat 't soms even kort tot dik boven de 80.

Het verschil is doorgaans wel iets meer dan 10km/u, gek genoeg voel ik mezelf veiliger als 't een tikkie vlotter gaat. Grofweg 20/25 km/u is denk ik ook wat ik doe.
 
:^ precies dit inderdaad.
Soms ben ik al van plan achter een auto in te voegen en dan gaat de auto op de rechterbaan of de vrachtwagen op de linkerbaan toch nog even voor me opzij. Om dan geen verwarringen te laten ontstaan maak ik dan gewoon nog even gebruik van de ruimte, soms met 50, soms met 80km/u.
 
Tis maar net hoe het overige verkeer zich gedraagt. Meestal heb ik zelf een snelheid tussen 30-50 km/h hoeveel snelheidsverschil er dan tussen zit weet ik niet, ik let daar eerlijk gezegd niet op, want ik houd bij filteren altijd het verkeer in de gaten en (bijna)nooit de klok.
 
We kennen allemaal de regels omtrent filteren, maar hoe ziet de praktijk er uit?

Met hoeveel snelheidsverschil ten opzichte van het verkeer filter jij normaal door de file?
Snel genoeg om vol in de ankers te kunnen mocht er toch nog 1 onverwachts van baan wisselen. Nu is niets onoverkomelijk, maar vooralsnog lukt mij dat goed.

Soms is dit niet altijd goed mogelijk wanneer de 2 banen een te groot snelheidsverschil hebben. Ik rij dan voor de snelst rijdende baan uit (wat een noodstop voor de langzamere baan bijzonder moeilijk kan maken).

Als er motoren voor mij rijden dan probeer ik achter hen te blijven tenzij ze wel heel veel haast hebben. Als er motoren achter mij rijden dan probeer ik te beoordelen of zij sneller willen of met mij meerijden. Meestal makkelijk te concluderen om een paar keer ruimte te maken daar waar het kan. Gaan ze er niet langs dan rijden ze met mij mee.

Elke dag een andere situatie en elke dag een andere aanpak.

Ik heb tevens altijd mijn alarmlichten aan. Bij mijn motor zitten de knipperlichten in de spiegels. De spiegels zitten weer boven mijn koplamp en daardoor vallen deze gewoon enorm op. Het zijn de standaard OEM halogeen knippers en geen kleine LED meuk. Wat die gedragsregels zeggen hierover vind ik niet belangrijk als ik het idee heb dat het op deze manier veiliger is voor mijzelf. Ik merk dat er vaak en veel ruimte gemaakt wordt. Ik krijg soms een zere nek van dankbaar knikken.

Momenteel zit er nog een gele koplamp in, maar nu de dagen weer lichter zijn komt er weer een "normale" \ wittere lamp in. Geel valt te veel weg bij zonlicht.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 1 raad voordegene die als een dwaas filteren door file met meer als 30 km snelheidsverschil want ik stuur zo naar links of rechts met truck want zo is het niet bedoeld ,je aanpassen schijnt erg moeilijk te zijn tegenwoordig
Als ik 30km per uur in file rij en komt er 1 met 60km aan dan hoop ik dat hij een goeie reactiesnelheid heeft ,en er zijn er zat die dit met idioot snelheidsverschil doen
Ja weet al wat komt aan reactie,s
is eigen rechter spelen maar ik heb hier geen begrip voor en rij al 35 jaar motor.
 
Ik heb 1 raad voordegene die als een dwaas filteren door file met meer als 30 km snelheidsverschil want ik stuur zo naar links of rechts met truck want zo is het niet bedoeld
Als ik 30km per uur in file rij en komt er 1 met 60km aan dan hoop ik dat hij een goeie reactiesnelheid heeft
Ja weet al wat komt is eigen rechter spelen maar ik heb hier geen begrip voor en rij al 35 jaar motor.
Triest of troll?

Jij bent zeker ook zo'n trucker die er een sport van maakt om zoveel mogelijk inhaalacties te doen tijdens de spits op de snelweg.
 
Ik filter zelf tot ongeveer 60-70 per uur. En rij ongeveer 20 meer dan het overige verkeer.
Trager is in mijn ogen gevaarlijk. Je blijft dan te lang in de dode hoek van een auto wat ik een file erg gevaarlijk is.

Nog nooit iets voorgehad trouwens, ondertussen duizenden kilometers gefilefilterd. Wel veel close calls...
 
Ik heb 1 raad voordegene die als een dwaas filteren door file met meer als 30 km snelheidsverschil want ik stuur zo naar links of rechts met truck want zo is het niet bedoeld ,je aanpassen schijnt erg moeilijk te zijn tegenwoordig
Als ik 30km per uur in file rij en komt er 1 met 60km aan dan hoop ik dat hij een goeie reactiesnelheid heeft ,en er zijn er zat die dit met idioot snelheidsverschil doen
Ja weet al wat komt aan reactie,s
is eigen rechter spelen maar ik heb hier geen begrip voor en rij al 35 jaar motor.

Blabla bla. Jij rijd zeker ook fietsers aan omdat ze geen hand uitsteken?

Ik ben zelf ook chauffeur en hoewel ik bijna zeker weet dat er geen motorrijder met max 10kmh verschil door de file gaat vind ik het in NL best mee vallen met de echte lijpo’s. België kom ik er heel wat meer tegen.

Triest of troll?

Jij bent zeker ook zo'n trucker die er een sport van maakt om zoveel mogelijk inhaalacties te doen tijdens de spits op de snelweg.

Slaat ook nergens op. Als je mag inhalen mag je inhalen. Of dat binnen of buiten de spits is staat daar los van.
Meer hóe je inhaalt, ik rij 82-83 en àls ik dan al ergens op inloop ben ik er met 90 (even volgas) zo langs.

(Edit, maar goed andere discussie)
 
Terug
Bovenaan Onderaan